Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36765 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Vectra Kombi kontra Passat Variant

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Ryszard Polit: Opel Vectra Kombi jest dłuższa od Passata i ma większy rozstaw osi. Opel i Volkswagen wyspecjalizowały się w konstrukcji samochodów klasy średniej z nadwoziem kombi. Obie marki mają w tym względzie bogate tradycje.

Opel i Volkswagen wyspecjalizowały się w konstrukcji samochodów klasy średniej z nadwoziem kombi. Obie marki mają w tym względzie bogate tradycje i obie zażarcie walczą o klienta. Fot. Ryszard Polit: Opel Vectra Kombi jest dłuższa od Passata i ma większy rozstaw osi.

 

Vectra i Passat to ważne modele dla obu producentów, świadczą one bowiem o możliwościach technicznych i technologicznych. Ich wykorzystanie w aucie klasy średniej jest łatwiejsze, gdyż konstruktorzy nie są aż tak bardzo ograniczeni ceną, w porównaniu np. z pojazdem niższej klasy. Porównujemy auta napędzane silnikiem wysokoprężnym – w Fot. Ryszard Polit: Volkswagen Passat Variant – nowość na naszym rynku – zaprojektowany jest według zasady, ze auto kombi powinno mieć duży bagażnik. przypadku Vectry jest to diesel o mocy 150 KM, a w Passacie – 140 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Opel i Volkswagen zwracają teraz szczególną uwagę na nowoczesny nadwozia, który ma tworzyć nowy wizerunek marki. Vectra jest o 5 cm dłuższa od Passata i ma aż o 12 cm większy rozstaw osi. Jednak w obu pojazdach wnętrze Fot. Ryszard Polit: Diesel Opla 1,9 l o mocy 150 KM zasilany układem common rail sprawia dobre wrażenie, a średnie zużycie paliwa wyniosło 7,8 l na 100 km. imponuje przestronnością. Z racji większego rozstawu osi więcej miejsca jest w Oplu. Za to Passat ma bardziej obszerny bagażnik, którego objętość wynosi 603 l – o 73 l więcej niż w Oplu. Tablica przyrządów Vectry i Passata może być wzorem ergonomii. Wskaźniki są czytelne, chociaż w każdym aucie nieco inaczej rozmieszczone. W kierownicy Vectry umieszczono przyciski sterujące seryjnie montowanym zestawem audio. Działanie Fot. Ryszard Polit: Passat napędzany dieslem 2,0 TDI o mocy 140 KM ma zbliżoną dynamikę do Vectry. charakterystycznych dla Opla dźwigienek kierunkowskazów stale znajdujących się w położeniu środkowym zostało poprawione. Teraz funkcjonują lepiej w porównaniu z pierwszymi egzemplarzami. W Passacie też wykorzystano elektronikę. Fot. Opel: Tablica przyrządów Opla jest czytelna. Poprawiono też funkcjonowanie dźwigienek kierunkowskazów. Silnik uruchamia się po wciśnięciu kluczyka zapłonu i naciśnięciu na pedał sprzęgła, co ma chronić przed niekontrolowanym uruchomieniem samochodu przez dzieci. Elektromechaniczny hamulec postojowy uruchamiamy, naciskając na przycisk. Gdy zrobimy to podczas jazdy, pojazd gwałtownie wytraca prędkość, gdyż hamowane są wszystkie koła i samoczynnie włączają się światła awaryjne. Wspólną Fot. VW: Passat to przestronny samochód, w którym wykorzystano tablicę przyrządów z wersji sedan. cechą obu pojazdów jest wielowahaczowe zawieszenie tylne, świadczące o nowoczesnej konstrukcji podwozia. 

 

Silniki

 

Opel uporał się z silnikami wysokoprężnymi, które wcześniej nie były najlepsze z powodu zasilania pompą rotacyjną. Teraz w Vectrze wykorzystano nowoczesnego diesla z 4 zaworami w Fot. Ryszard Polit: Objętość bagażnika Vectry wynosi 530 l. cylindrze i zasilanego nowoczesnym układem common rail. VW jest wierny pompowtryskiwaczom, które też zostały unowocześnione, co znacznie zmniejszyło hałas. W stosunkowo nowym silniku Passata zastosowano wałki wyrównoważające. Obie jednostki napędowe są dość oszczędne, a zużycie paliwa jest bardzo zbliżone. Średnie zużycie paliwa wyniosło ok. 7,8 l na 100 km.

 

Fot. Ryszard Polit: Chluba Passata Varianta – bagażnik ma objętość 603 l. Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy są dość szybkie i mają zbliżoną dynamikę. Dzięki nowoczesnej konstrukcji zawieszenia Vectra i Passat prowadzą się bardzo stabilnie. Opel ma nieco bardziej miękką charakterystykę zawieszenia, co pozwala na łagodniejsze pokonywanie nierówności. W Passacie seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy, dzięki któremu można Fot. Opel: Vectra ma też nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie tylne, chociaż nieco inaczej zaprojektowane niż w Passacie. pokonywać zakręty z większą odwagą. Zwraca uwagę dość krótka droga hamowania obu samochodów. Vectra i Passat świetnie nadają się do pokonywania długich dystansów, gdyż hałas wewnątrz nie jest uciążliwy nawet przy wyższych prędkościach jazdy, Fot. VW:
Płyta podłogowa z nowoczesnym, wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. rzędu 100 km/h.

 

Podsumowanie

 

Opel Vectra i Volkswagen Passat reprezentują bardzo wysoki i zbliżony poziom techniczny. Dynamika pojazdów czy zużycie paliwa są bardzo zbliżone. W gruncie rzeczy różnice dotyczą wielkości bagażnika i kształtu tablicy przyrządów. Wyposażenie standardowe jest podobne, z tą różnicą, że Passat ma układ ESP, a Vectra - radio. Passat jest nieco tańszy od Vectry, ale poziom cen oscyluje wokół 102 tys. zł. O wyborze zadecyduje indywidualne podejście nabywcy do danej marki – obie są niemieckie i obie z tradycjami.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Vectra kombi

VW Passat Variant 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

b.d.

 

Hamulce

Remis

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Opel Vectra kombi

VW Passat Variant

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3 )

1910

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

320/2000

320/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,8

10,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

7,3

7,8

Prędkość maksymalna (km/h)

217

206

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,2

38,1

Pojemność bagażnika (dm3 )

530

603

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 )

61

70

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km)

5,0/7,7

4,9/7,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

482 x 180 x 150

477 x 182 x 152

Rozstaw osi (cm)

283

271

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł)

104 050

101 890

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Vectra Essentia

Passat Trendline

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS/UKŁAD zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/S

S/S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP/układ wspomagania nagłego hamowania

O/S

S/S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

O

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • tomas

    Jako szczęśliwy właściciel Vectruni (babuni 90r.) wskazałbym na Opla,ale co do VW to też go nie neguję.Oba auta fajne i technicznie zaawansowane,jeżeli byłoby mnie stać na któreś to byłby to problem.Przeważyłaby albo cena VW (niższa),albo kształt Opla (ładniejszy),albo......ale brak takiej gotówki to i brak problemu :) Pozdr.fanów i VW i OPLA.

  • centurion

    Oba samochody są niezłe, ale VW jesy ładniejszy wiekszy i ma lepsze rozwiązania techniczne, a poza tym ma więcej gwiazdek w testach zderzeniowych.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Opel Vectra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Passat dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Opel Vectra opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Vectra Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł