Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

viaTOLL. Ile system zarobił w ciągu 5 lat?

Data publikacji: Autor: (mm/ip)

Fot. Archiwum Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje pięciolecie, składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej ponad 3 145 km sieci dróg płatnych.

6 332 876 580 złotych – dokładnie taka kwota wpłynęła do końca czerwca br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tytułu opłat drogowych pobranych w ramach Krajowego Systemu Poboru Opłat.

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Każdego dnia roboczego zarobiona kwota  powiększa się o kolejne 5 mln zł. Pieniądze te w całości przeznaczane są na utrzymanie, rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

Redakcja poleca:

Odcinkowy pomiar prędkości. Skuteczniejszy jak fotoradary?
Seat Ateca. Debiut w segmencie SUV
Ile za samochody płaciliśmy 10 lat temu a ile kosztują dzisiaj?

Nakłady inwestycyjne poniesione przez budżet państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Dołączenie kolejnych 1585 km w następnych latach wymagało inwestycji w kwocie 166,2 mln zł. Całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1,129 mld zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1,082 mld zł. Oznacza to, że zysk netto KFD wyniósł ponad 4,121 mld zł.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 910 000 pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony i ponad 72 000 autobusów. Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL w przeważającej większości (blisko 80%) rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (20,8%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • xx (gość)

    Ile zarobił to zarobił, problemem jest nie to ile zarobił, ale to , że od teraz służby (inwigilacyjne) mają dostęp do danych systemu. Będą wiedzieć gdzie kto i kiedy jechał a jak wprowadzą w 2017 roku viatole dla samochodów osobowych, to w połączeniu z rejestracją telefonów prepaidowych będą wiedzieć o nas wszystko, kto, kiedy i gdzie srał, jadł, spał i sikał. ot p.i.s.-owska rzeczywistość. Już nie wiem, czy Kononowicz nie byłby lepszy, który chciał, "żeby nie było niczego". Orwell z "Folwarkiem zwierzęcym" to Pan pikuś w porównaniu do maciory z kaczką.

  • YoGi (gość)

    Przy tej ilości informacji "zaplątają sie we własne nogi.....

  • jac (gość)

    System dziala od 5 lat, to chyba jednak rzeczywistość nie "pisowska"?

  • Star 266 (gość)

    Jedznie, które są o-via-tollowane powinny być gładkie jak dębowy stół. Płacę – żądam! A jak jest? Koleiny, dziury, zarwane pobocza. Czy z tych kamerek Via-Toll da się uzyskać materiał dowodowy, dzięki któremu będzie można w sądzie dochodzić odszkodowania za przedwcześnie zużyte podwozie?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości