Amarok pojawił się w ofercie Volkswagena w 2009 roku. Do 2012 roku auto było produkowane tylko w Argentynie i stamtąd wysyłane m.in. do Europy. Od ponad trzech lat Amarok jest produkowany również w Hanowerze w Niemczech.
Volkswagen Amarok to klasyczny pickup. Wyraźne geny niemieckiego koncernu widać np. w połączeniu reflektorów i osłony chłodnicy w jedną całość. Z tyłu burtę skrzyni ładunkowej wieńczy duże logo VW. Tylne światła zajmują, jak na takie auto, sporo miejsca, dzięki czemu są dobrze widoczne nawet w słoneczne dni. Chromowany tylny zderzak ma pośrodku wnękę na stopień ułatwiający dostęp do ładowni. Dla wersji stylistycznej Ultimate charakterystyczne elementy to m.in. efektowne, chromowane orurowanie (nad skrzynią ładunkową i pod progami), biksenonowe reflektory oraz diodowe światła do jazdy dziennej.
Kabina dla pięciu osób
Auto jest produkowane z dwoma rodzajami kabin: krótkiej dwudrzwiowej i długiej czterodrzwiowej dla pięciu osób. W Polsce dostępny jest ten drugi typ. We wnętrzu jest wystarczająca ilość miejsca dla wszystkich pasażerów. Przednie fotele gwarantują standard równy limuzynom. Z tyłu nie jest już tak dobrze. Co prawda trzy osoby na kanapie mieszczą się bez problemu, ale wyprofilowanie oparcia nie sprzyja odbywaniu długich podróży. Natomiast jeśli autem jadą tylko dwie osoby, podnoszona tylna kanapa pozwala na powiększenie przestrzeni na bagaż w kabinie. Atutem kabiny w wersji Ultimate jest tapicerka w kolorze antracytowo-czarnym z Alcantary i specjalne welurowe dywaniki. Ponadto jest bogate wyposażenie na czele z systemem nawigacji satelitarnej.
Jest gdzie ładować
Skrzynia ładunkowa Amaroka jest jedną z największych w tej klasie pojazdów sprzedawanych w Europie. Jej długość wynosi 1555 mm, a szerokość to 1620 mm. Natomiast szerokość między nadkolami wynosi 1222 mm. Dzięki temu można tam ułożyć europaletę w poprzek tak, aby zajmowała jak najmniej miejsca. Dostęp do ładowni jest możliwy po otwarciu tylnej burty. Zaczepy zlokalizowane w narożnikach skrzyni zabezpieczają ładunek podczas jazdy. Ponadto Amarok może holować przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,8 tony.
Silnik mocny, ale nie paliwożerny
Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego o wartości 420 Nm. To ważne, bo to ułatwia przewożenie ciężkich ładunków i pokonywanie przeszkód terenowych.
Jedna silnik do oszczędnych nie należy. Dane fabryczne podają, iż średnie zużycie paliwa na 100 km to 8 litrów. Takie spalanie jest możliwe tylko wtedy, gdy bardzo delikatnie operujemy pedałem gazu i nie przewozimy ładunku w skrzyni. Podczas naszego testu silnik Amaroka spalił 9,5 litra oleju napędowego na 100 km. Natomiast w ruchu miejskim spalanie znacznie przekracza 11 litrów. Trzeba jednak pamiętać, że auto waży ponad 2 tony i do tego ma napęd na obie osie.
W terenie
Testowy Amarok miał stały napęd napęd na obie osie. Do jazdy w trudniejszym terenie można jeszcze wykorzystać blokadę układu różnicowego w tylnym moście. Auto nieźle sobie radzi z pokonywaniem wertepów, ale trzeba uważać podczas jazdy po podmokłych i bagnistych terenach. Pomimo napędu 4x4 i blokady tylnego mostu auto bez obciążenia skrzyni ładunkowej ma tendencje do zakopywania się.
Natomiast do wspomagania zjazdu ze wzniesienia przy prędkości poniżej 30 km/h można wykorzystać funkcję, która utrzymuje prędkość jazdy na stałym poziomie. Ponieważ Volkswagen Amarok jest zbudowany na ramie, to na drodze z licznymi, poprzecznymi nierównościami auto ma tendencję do lekkich bocznych i wzdłużnych wychyłów (tzw. galopada). Jednak na szosie, gdzie asfalt jest gładki jak stół pojazd sprawuje się bez zarzutu.
Volkswagen Amarok to typowe auto do pracy. Jego zaletą jest spora ładowność i terenowy napęd. Przy tym dla wielu nabywców niebagatelne znaczenie ma również atrakcyjny wygląd tego samochodu i przestronna kabina.
Volkswagen Amarok 2.0 Bi TDI 180 KM i konkurenci
Marka/model | Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Ultimate | Ford Ranger 3.2 TDCi 200 KM Wildtrack | Toyota Hilux 3.0 D-4D 171 KM SR5 | |||
Cena (zł) | 164 697 | 167 280 | 146 900 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | pickup/4 | pickup/4 | pickup/4 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 5254/1954/1834 | 5359/1850/1815 | 5260/1835/1860 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d | 1560/1560 | 1540/1540 | |||
Rozstaw osi (mm) | 3095 | 3220 | 3085 | |||
Masa własna (kg) | 2040 | 2117 | 2001 | |||
Długość skrzyni ładunkowej (mm) | 1555 | 1615 | 1545 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 | 80 | 80 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1968 | 3198 | 2982 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 5 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/6 | automatyczna/5 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 180 przy 4000 | 200 przy 3000 | 171 przy 3600 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 420 przy 1750 | 470 przy 1500 | 343 przy 1400 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 10,6 | 11,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 175 | 175 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,0 | 8,9 | 8,6 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 211 | 234 | 227 | |||
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?