Pickup Amarok pojawił się w ofercie Volkswagena w 2009 roku. Do 2012 roku auto było produkowane tylko w Argentynie i stamtąd wysyłane m.in. do Europy. Od czterech lat Amarok jest produkowany również w Hanowerze w Niemczech.
Nowy styl
Zewnętrze zmiany stylistyczne, które przeszedł Amarok, dotyczą przedniego pasa nadwozia. Obecnie inna jest atrapa chłodnicy oraz kształt zderzaka. Zrezygnowano z okrągłych konturów i nagromadzenia linii poziomych i pionowych. Te zmiany nawiązują do najnowszej linii stylistycznej pozostałej gamy samochodów Volkswagena. Tak jak do tej pory auto jest dostępne z dwoma rodzajami kabin: krótkiej dwudrzwiowej i długiej czterodrzwiowej dla pięciu osób.
Nowa stylistyka dotyczy także deski rozdzielczej. Przede wszystkim zrezygnowano z okrągłych wlotów powietrza. Teraz dominują poziome linie, które oddzielają od siebie większe powierzchnie. Nowy jest również panel obsługi nawiewu i klimatyzacji oraz umieszczony nad nim panel przycisków funkcyjnych. W wersjach z siedmiocalowym wyświetlaczem zmieniono także ten element wyposażenia. Został wkomponowany w pomiędzy dwoma nowymi wlotami powietrza i osadzony pod lekkim kątem.
Sześć cylindrów pod maską
Najważniejszą nowością w zmodernizowanym Amaroku jest sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 3 litrów. Ta jednostka zastępuje dotychczasowe silniki stosowane w tym modelu.
Nowy silnik występuje w trzech zakresach mocy: 163 KM, 204 KM i 224 KM. W zależności od mocy występują trzy warianty sposobu przenoszenia napędu: jako klasyczny napęd na tylną oś, z napędem 4x4 (4MOTION), albo z napędem na tylną oś i załączaniem przedniej osi. We wszystkich tych wariantach w standardzie jest elektroniczna blokada dyferencjału (EDS), której zdaniem jest zapobieganie jednostronnemu obracaniu się kół. Dzięki EDS siła napędowa przechodzi na koło o najlepszej trakcji. Opcjonalnie, Volkswagen oferuje oprócz tego mechaniczną blokadę dyferencjału tylnej osi wspomagającą poruszanie się w ciężkim terenie.
Do wyboru, w zależności od mocy silnika, jest dostępna ręczna, sześciobiegowa przekładnia lub automatyczna, ośmiobiegowa skrzynia biegów.
Miejsce na europaletę
Nieodłącznym elementem pickupa jest skrzynia ładunkowa. Amarok ma największą skrzynię w tej klasie pojazdów oferowanych na europejskim rynku. W wersji z podwójną kabiną jej długość wynosi 1555 mm, a szerokość to 1620 mm. Natomiast szerokość między nadkolami wynosi 1222 mm. Dzięki temu można tam ułożyć europaletę w poprzek tak, aby zajmowała jak najmniej miejsca.
Dostęp do powierzchni ładowni jest możliwy po otwarciu tylnej burty. Zaczepy zlokalizowane w narożnikach skrzyni zabezpieczają ładunek podczas jazdy. Jak informuje producent, przy dopuszczalnej masie całkowitej 3080 kg, maksymalna nośność użytkowa pojazdu przekracza tonę. Oprócz tego - w zależności od całego wyposażenia - Amarok może ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony.
[page_break]
Wrażenia z jazdy
Mieliśmy okazję wypróbować Amaroka w najmocniejszej wersji silnikowej (224 KM) z ośmiostopniowym automatem i napędem 4MOTION. To permanentny system napędu na wszystkie koła. Według zapewnień producenta, centralny dyferencjał Torsena zapewnia we wszystkich warunkach eksploatacji optymalne rozdzielenie mocy silnika między oś przednią i tylną w celu zagwarantowania poprawnej trakcji. W normalnym przypadku ta proporcja wynosi 40:60. W trudniejszych warunkach rozdział mocy może być zróżnicowany. W odwodzie jest blokada tylnego mostu.
Auto ma charakter użytkowy i pod tym kątem zostało skonstruowane (rama nośna). Zatem na drodze z licznymi, poprzecznymi nierównościami pojazd ten ma tendencję do lekkich bocznych i wzdłużnych wychyłów (tzw. galopada). Jednak na szosie, gdzie asfalt jest gładki jak stół pojazd sprawuje się bez zarzutu.
Natomiast na specjalnym torze offroadowym mogliśmy sprawdzić, jak auto sprawuje się w cięższym terenie. Szczególnie ciekawe było pokonywanie stromych podjazdów i zjazdów. Na wzniesienia Amarok podjeżdżał bez większego wysiłku i bez rozpędu, nawet nie trzeba było mocno naciskać pedału gazu. Nie ma się czemu dziwić, skoro maksymalny moment obrotowy silnika o mocy 224 KM wynosi 550 Nm i jest dostępny juz od 1400 obr./min.
Natomiast do wspomagania zjazdu ze wzniesienia przy prędkości poniżej 30 km/h można służy funkcja, która utrzymuje prędkość jazdy na stałym poziomie. Aktywuje się ją przyciskiem na panelu obok dźwigni zmiany biegów. Asekuracja hamulcami jest całkowicie zbędna, bo system sam w razie potrzeby aktywuje hamowanie.
Wersje wyposażeniowe
Amarok będzie oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych - Trendline, Comfortline, Highline oraz Aventura. Podstawowa wersja Trendline ma typowo użytkowy charakter. Dlatego np. zderzaki,
uchwyty drzwi oraz obudowy lusterek zewnętrznych wykonane w groszkowanej czerni. Z tylnego zderzaka można w razie potrzeby całkowicie zrezygnować. W ten sposób można przechylić klapę tylną całkiem w dół o 180 stopni. Natomiast flagową wersją Amaroka będzie Aventura. Ten model, oprócz bogatego wyposażenia służącego podniesieniu komfortu jazdy, otrzyma także specjalny pakiet stylistyczny dla nadwozia i kabiny.
Zmodernizowany Amarok wejdzie do sprzedaży po wakacjach.
Volkswagen Amarok 3.0 TDI 224 KM i konkurenci
Marka/model | Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Ultimate | Ford Ranger 3.2 TDCi 200 KM Wildtrack | Nissan NP300 Navara Tekna | |||
Cena (zł) | b.d. | 167 280 | 152 960 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | pickup/4 | pickup/4 | pickup/4 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 5321/1954/1834 | 5359/1850/1815 | 5300/1850/1805 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d | 1560/1560 | 1570/1570 | |||
Rozstaw osi (mm) | 3097 | 3220 | 3150 | |||
Masa własna (kg) | 2300 | 2117 | 1958 | |||
Długość skrzyni ładunkowej (mm) | 1555 | 1615 | 1578 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 | 80 | 80 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 2967 | 3198 | 2298 | |||
Liczba cylindrów | 6 | 5 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/6 | automatyczna/7 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 224 przy 3000 | 200 przy 3000 | 190 przy 3750 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 550 przy 1400 | 470 przy 1500 | 450 przy 1500 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 | 10,6 | 10,8 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | b.d. | 175 | 180 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,6 | 8,9 | 7,0 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 199 | 234 | 169 | |||
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?