Volkswagen Amarok na nowo. Poprawianie genów

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Amarok Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy silnik Diesla, który zastąpi dotychczasowe jednostki napędowe.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Amarok Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy silnik Diesla, który zastąpi dotychczasowe jednostki napędowe.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy silnik Diesla, który zastąpi dotychczasowe jednostki napędowe.
Volkswagen Amarok Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy
Volkswagen Amarok

Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy silnik Diesla, który zastąpi dotychczasowe jednostki napędowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

Pickup Amarok pojawił się w ofercie Volkswagena w 2009 roku. Do 2012 roku auto było produkowane tylko w Argentynie i stamtąd wysyłane m.in. do Europy. Od czterech lat Amarok jest produkowany również w Hanowerze w Niemczech.

Nowy styl

Zewnętrze zmiany stylistyczne, które przeszedł Amarok, dotyczą przedniego pasa nadwozia. Obecnie inna jest atrapa chłodnicy oraz kształt zderzaka. Zrezygnowano z okrągłych konturów i nagromadzenia linii poziomych i pionowych. Te zmiany nawiązują do najnowszej linii stylistycznej pozostałej gamy samochodów Volkswagena. Tak jak do tej pory auto jest dostępne z dwoma rodzajami kabin: krótkiej dwudrzwiowej i długiej czterodrzwiowej dla pięciu osób.

Nowa stylistyka dotyczy także deski rozdzielczej. Przede wszystkim zrezygnowano z okrągłych wlotów powietrza. Teraz dominują poziome linie, które oddzielają od siebie większe powierzchnie. Nowy jest również panel obsługi nawiewu i klimatyzacji oraz umieszczony nad nim panel przycisków funkcyjnych. W wersjach z siedmiocalowym wyświetlaczem zmieniono także ten element wyposażenia. Został wkomponowany w pomiędzy dwoma nowymi wlotami powietrza i osadzony pod lekkim kątem.

Sześć cylindrów pod maską

Najważniejszą nowością w zmodernizowanym Amaroku jest sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 3 litrów. Ta jednostka zastępuje dotychczasowe silniki stosowane w tym modelu.
Nowy silnik występuje w trzech zakresach mocy: 163 KM, 204 KM i 224 KM. W zależności od mocy występują trzy warianty sposobu przenoszenia napędu: jako klasyczny napęd na tylną oś, z napędem 4x4 (4MOTION), albo z napędem na tylną oś i załączaniem przedniej osi. We wszystkich tych wariantach w standardzie jest elektroniczna blokada dyferencjału (EDS), której zdaniem jest zapobieganie jednostronnemu obracaniu się kół. Dzięki EDS siła napędowa przechodzi na koło o najlepszej trakcji. Opcjonalnie, Volkswagen oferuje oprócz tego mechaniczną blokadę dyferencjału tylnej osi wspomagającą poruszanie się w ciężkim terenie.

Do wyboru, w zależności od mocy silnika, jest dostępna ręczna, sześciobiegowa przekładnia lub automatyczna, ośmiobiegowa skrzynia biegów.

Miejsce na europaletę

Volkswagen Amarok Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy
Volkswagen Amarok

Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy silnik Diesla, który zastąpi dotychczasowe jednostki napędowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

Nieodłącznym elementem pickupa jest skrzynia ładunkowa. Amarok ma największą skrzynię w tej klasie pojazdów oferowanych na europejskim rynku. W wersji z podwójną kabiną jej długość wynosi 1555 mm, a szerokość to 1620 mm. Natomiast szerokość między nadkolami wynosi 1222 mm. Dzięki temu można tam ułożyć europaletę w poprzek tak, aby zajmowała jak najmniej miejsca.

Dostęp do powierzchni ładowni jest możliwy po otwarciu tylnej burty. Zaczepy zlokalizowane w narożnikach skrzyni zabezpieczają ładunek podczas jazdy. Jak informuje producent, przy dopuszczalnej masie całkowitej 3080 kg, maksymalna nośność użytkowa pojazdu przekracza tonę. Oprócz tego - w zależności od całego wyposażenia - Amarok może ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony.

[page_break]

Wrażenia z jazdy

Mieliśmy okazję wypróbować Amaroka w najmocniejszej wersji silnikowej (224 KM) z ośmiostopniowym automatem i napędem 4MOTION. To permanentny system napędu na wszystkie koła. Według zapewnień producenta, centralny dyferencjał Torsena zapewnia we wszystkich warunkach eksploatacji optymalne rozdzielenie mocy silnika między oś przednią i tylną w celu zagwarantowania poprawnej trakcji. W normalnym przypadku ta proporcja wynosi 40:60. W trudniejszych warunkach rozdział mocy może być zróżnicowany. W odwodzie jest blokada tylnego mostu.

Auto ma charakter użytkowy i pod tym kątem zostało skonstruowane (rama nośna). Zatem na drodze z licznymi, poprzecznymi nierównościami pojazd ten ma tendencję do lekkich bocznych i wzdłużnych wychyłów (tzw. galopada). Jednak na szosie, gdzie asfalt jest gładki jak stół pojazd sprawuje się bez zarzutu.

Natomiast na specjalnym torze offroadowym mogliśmy sprawdzić, jak auto sprawuje się w cięższym terenie. Szczególnie ciekawe było pokonywanie stromych podjazdów i zjazdów. Na wzniesienia Amarok podjeżdżał bez większego wysiłku i bez rozpędu, nawet nie trzeba było mocno naciskać pedału gazu. Nie ma się czemu dziwić, skoro maksymalny moment obrotowy silnika o mocy 224 KM wynosi 550 Nm i jest dostępny juz od 1400 obr./min.

Natomiast do wspomagania zjazdu ze wzniesienia przy prędkości poniżej 30 km/h można służy funkcja, która utrzymuje prędkość jazdy na stałym poziomie. Aktywuje się ją przyciskiem na panelu obok dźwigni zmiany biegów. Asekuracja hamulcami jest całkowicie zbędna, bo system sam w razie potrzeby aktywuje hamowanie.

Wersje wyposażeniowe

Volkswagen Amarok Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy
Volkswagen Amarok

Volkswagen zmodernizował model Amarok. Auto przeszło facelifting nadwozia oraz zmiany w kabinie. Nowością jest również sześciocylindrowy silnik Diesla, który zastąpi dotychczasowe jednostki napędowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

Amarok będzie oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych - Trendline, Comfortline, Highline oraz Aventura. Podstawowa wersja Trendline ma typowo użytkowy charakter. Dlatego np. zderzaki,

uchwyty drzwi oraz obudowy lusterek zewnętrznych wykonane w groszkowanej czerni. Z tylnego zderzaka można w razie potrzeby całkowicie zrezygnować. W ten sposób można przechylić klapę tylną całkiem w dół o 180 stopni. Natomiast flagową wersją Amaroka będzie Aventura. Ten model, oprócz bogatego wyposażenia służącego podniesieniu komfortu jazdy, otrzyma także specjalny pakiet stylistyczny dla nadwozia i kabiny.

Zmodernizowany Amarok wejdzie do sprzedaży po wakacjach.

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 224 KM i konkurenci

 

Marka/model

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Ultimate

Ford Ranger 3.2 TDCi 200 KM Wildtrack

Nissan NP300 Navara Tekna 

Cena (zł)

b.d.

167 280

152 960

Typ nadwozia/liczba drzwi

pickup/4

pickup/4

pickup/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

5321/1954/1834

5359/1850/1815

5300/1850/1805

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d

1560/1560

1570/1570

Rozstaw osi (mm)

3097

3220

3150

Masa własna (kg)

2300

2117

1958

Długość skrzyni ładunkowej (mm)

1555

1615

1578

Pojemność zbiornika paliwa (l)

80

80

80

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

2967

3198

2298

Liczba cylindrów

6

5

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/6

automatyczna/7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

224 przy 3000

200 przy 3000

190 przy 3750

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

550 przy 1400

470 przy 1500

450 przy 1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,9

10,6

10,8

Prędkość maksymalna (km/h)

b.d.

175

180

Średnie spalanie (l/100 km)

7,6

8,9

7,0

Emisja CO2 (g/km)

199

234

169

       
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty