Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38660 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volkswagen Arteon 2020 fastback i shooting brake. Pierwsza jazda, opinia, dane techniczne

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Nadwozia obydwu wersji mają taką samą długość: 4866 mm. Podobnie jest z szerokością (1871 mm bez lusterek bocznych) i rozstawem osi (2840 mm). Shooting brake ze względu na swoją konstrukcję jest o 19 mm wyższy (1447 mm) niż fastback (1428 mm). ”Fizycznie” niezależnie od wersji różnią się jedynie tylnymi częściami nadwozia, za słupkiem B.

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen Volkswagen Arteon. Co zmieniło się w Arteonie 2020?

Po pierwsze seryjnie wyposażono ten model w najnowsze urządzenia techniczne jak np. Digital Cockpit Pro. Po drugie Arteon jest teraz także produkowany z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in. Po trzecie dla obydwu odmian nadwoziowych w wersji R opracowano silnik o mocy 320 KM. Modele R są również wyposażane seryjnie w napęd na cztery koła z nowym systemem Torque-Splitter zwiększającym dynamikę jazdy.

Ponadto w jednostce TSI o mocy 140 kW (190 KM) innowacyjny cykl Budacka zwiększa sprawność silnika nawet o 10 procent.

Volkswagen Arteon. Wygląd zewnętrzny

Zmian w wyglądzie zewnętrznym Arteona jest niewiele. Z przodu pokrywa silnika tworzy tak jak dotąd stylistyczną całość z osłoną chłodnicy, w której dominują poziome listwy łączące się pośrodku z logo marki VW, a na krańcach z umieszczonymi nisko, seryjnymi LED-owymi reflektorami. Na niższej z tych listew znajdują się diody, które pełnią funkcję świateł do jazdy dziennej i świateł pozycyjnych, a w opcjonalnej, najbardziej rozbudowanej wersji LED-owych reflektorów także kierunkowskazów. Zmodyfikowano także dolną część przodu poniżej pasa diod. Znajdujące się tam cztery chromowane listwy, teraz w wersjach Arteon, Elegance oraz R-Line zastąpiono trzema.

Volkswagen Arteon. Stylistyka dolnej części przodu nadwozia zależy od wersji auta

Z tyłu w porównaniu z poprzednim Arteonem zmieniono LED-owe lampy i logo VW. Obie wersje nadwozia za sprawą innego ukształtowania dachu różnią się powyżej lamp. W fastbacku tył ma opływowy kształt podobny do tego z samochodów w stylu coupe. Z kolei shooting brake wyróżnia się obniżającą się, tak jak w kombi linią wydłużonego dachu.

Volkswagen Arteon. Z nową kierownicą

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen Wewnątrz jest zupełnie po nowemu. Obydwie wersje Arteona mają zmienione wloty powietrza. Na desce rozdzielczej są seryjne cyfrowe zegary, czyli w system Digital Cockpit Pro. Ekran główny ma przekątną 10,25 cala. Przy pomocy przycisku View na kierownicy można łatwo i szybko wybrać na ekranie przed kierowcą jeden z trzech głównych zestawów wskaźników.

Do obsługi automatycznej klimatyzacji zastosowano po raz pierwszy panel dotykowy. Dotykowa jest także obsługa nowej, wielofunkcyjnej kierownicy. W wersji z systemem Travel Assist kierownica rejestruje czy kierowca trzyma ją dla bezpieczeństwa co najmniej jedną dłonią. Podgrzewanie foteli, funkcja odmrażania szyb oraz pozostałe funkcje klimatyzacji również obsługiwane są przy pomocy dotykowych pól, ale ulokowanych na środkowej konsoli.

Nowością jest także możliwość bezprzewodowego korzystania z aplikacji – dzięki App Connect Wireless dla Apple CarPlay i po raz pierwszy dla Android Auto (Google). Auto wyposażone jest w indukcyjną ładowarkę smartfona.

We wnętrzu sportowych modeli R znajdują się nowe fotele. Na kierownicy tej wersji jest przycisk R, którym kierowca może bezpośrednio załączyć tryb jazdy Race, najbardziej sportowy pośród wszystkich dostępnych.

Volkswagen Arteon. Jak działa Travel Assist?

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen Nowością w Arteonie 2020 jest system Travel Assist umożliwiający częściowo autonomiczną jazdę w przedziale prędkości od 0 aż do 210 km/h. Jego elementem jest proaktywny tempomat ACC z wyprzedzeniem regulujący prędkość jazdy. Dostosowuje on prędkość do wskazań znaków ograniczenia, zmniejsza ją w terenie zabudowanym, na zakrętach, na rondach i skrzyżowaniach odpowiednio dopasowując do sytuacji na drodze. W ramach tego systemu działają też funkcja Lane Assist, dzięki której samochód jest utrzymywany na środku wyznaczonego pasa ruchu, oraz system awaryjnego hamowania Front Assist z funkcją rozpoznawania obecności pieszych i rowerzystów na jezdni.

Montowany opcjonalnie Active Lighting System sprawia, że jego diodowe reflektory stają się swego rodzaju systemem asystującym, gdyż jeszcze zanim samochód znajdzie się w odpowiedniej pozycji do wjazdu w zakręt, reflektory już ten zakręt doświetlą. Tu trzeba również dodać, że po raz pierwszy Arteona można zamówić z nowymi, LED-owymi światłami, w których pas diod znajduje się nie tylko poniżej seryjnych LED-owych reflektorów, lecz przebiega centralnie przez osłonę chłodnicy.

Volkswagen Arteon. Z doładowaniem z zewnątrz

Do zestawu napędów proponowanych w tym modelu po raz dołącza hybryda typu plug-in. Jej litowo-jonowy akumulator o pojemności 13 kWh (umieszczony w podłodze pojazdu przed jego tylną osią) zasila energią silnik elektryczny, który pozwala na przejechanie w trybie bezemisyjnym do 54 km z prędkością nawet do 140 km/h.

Specjalnie do hybrydowego zespołu napędowego Volkswagen opracował 6-biegową dwusprzęgłową przekładnię, która przenosi napęd do kół przedniej osi. Poprzez kickdown lub korzystając ze specjalnego przycisku można ponadto uruchomić sportowy tryb jazdy GTE.

Volkswagen Arteon. Jakie silniki?

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen Arteon fastback i Arteon shooting brake są (lub wkrótce będą) produkowane do wyboru z czterema benzynowymi silnikami turbo (TSI), dwoma turbodieslami (TDI).

Jednostki TSI osiągają moc 110 kW (150 KM), 140 kW (190 KM), 206 kW (280 KM) i – najmocniejszy (w Arteonie R) – 235 kW (320 KM). Turbodiesle osiągają moc 110 kW (150 KM) i 147 kW (200 KM).

Jedną z technicznych innowacji zastosowanych w silnikach benzynowych 2,0 l 190 KM jest spalanie mieszanki w tzw. cyklu Budacka. Umożliwia to uzyskanie szczególnie wysokiego stopnia sprężania i podnosi sprawność jego działania o 10 procent.

Skutkuje to zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji oraz zwiększeniem momentu obrotowego już przy niskich obrotach. 320 Nm uzyskiwane w przedziale od 1500 do 4100 obr./min.

Z kolei w przypadku turbodiesli Volkswagen stosuje tzw. twindosing. Są to dwa katalizatory SCR (Selective

Catalytic Reduction), z których każdy ma niezależny wtrysk czynnika AdBlue. W ten sposób można zmniejszyć emisję tlenków azotu nawet o 80 procent.

Silnik benzynowy, który jest wykorzystywany w hybrydzie, rozwija moc 115 kW (156 KM). Wspomaga go w tym typie napędu silnik elektryczny o mocy 85 kW (115 KM). Łączna systemowa moc zespołu eHybrid wynosi 160 kW/218 KM.

Volkswagen Arteon. Wersja R

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen W Arteonie shooting rake bagażnik ma 565 l pojemności, w fastbacku jest to 563 l. Jeśli złożyć oparcia tylnych siedzeń pojemność przedziału bagażowego (od oparć przednich foteli po dach) wzrośnie odpowienio do 1632 l i do 1557 l. W obydwu przypadkach maksymalna długość przewożonych przedmiotów wynosi 2,09 m (mierzone do przednich foteli).

Sportowe Arteon R i Arteon shooting brake R są typowymi modelami marki Volkswagen R także ze względu na swoją stylistykę. Z zewnątrz ich dynamikę i elegancki styl podkreślają

20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, tarcze hamulcowe o średnicy 18 cali z lakierowanymi na niebiesko zaciskami oraz czarne elementy nadwozia. Układ wydechowy opracowany specjalnie do modeli R ma cztery końcówki w kształcie trapezu umieszczone w obrębie dyfuzora. Układ ten zapewnia autom niepowtarzalny dźwięk, którego intensywność zmienia się zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy.

Jest także w tej wersji Arteona nowy system Torque Splitter

Performance Torque Vectoring), który zarządza rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy kołami obydwu osi i między każdym z tylnych kół. Zależnie od sytuacji, do koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu może zostać przeniesione nawet 100 procent momentu obrotowego. To, ile siły napędowej zostanie dostarczone zależy od kąta skrętu kierownicy, pozycji pedału gazu, od przyspieszenia poprzecznego oraz od prędkości jazdy. Kierowca może wpływać na sposób działania tego systemu oraz na działanie systemów stabilizujących dynamikę jazdy, korzystając z seryjnych trybów jazdy oraz zmiany ustawienia charakterystyki tłumienia amortyzatorów DCC.

W polskich salonach Volkswagena początkowo podstawowa wersja nowego Arteona będzie miała 190-konny silnik benzynowy. Jednostka o mocy 150 KM pojawi się nico później.

Volkswagen Arteon. Rodzaje układów napędowych

 eHybrid, 160 kW/218 KM (6-biegowa przekładnia

dwusprzęgłowa, napęd na przednie koła)

 1.5 TSI, 110 kW/150 KM (6-biegowa, napęd na przednie koła)

 2.0 TSI, 140 kW/190 KM (7-biegowa przekładnia

dwusprzęgłowa, napęd na przednie koła)

 2.0 TSI, 206 kW/280 KM (7-biegowa przekładnia

dwusprzęgłowa, napęd na cztery koła 4MOTION ze sprzęgłem

wiskotycznym)

 2.0 TSI, 235 kW/320 KM (7-biegowa przekładnia

dwusprzęgłowa, napęd na cztery koła 4MOTION z systemem

Torque Splitter)

 2.0 TDI, 110 kW/150 KM (6-biegowa, napęd na przednie koła)

 2.0 TDI, 110 kW/150 KM (7-biegowa przekładnia

dwusprzęgłowa, napęd na przednie koła)

 2.0 TDI, 147 kW/200 KM (7-biegowa przekładnia

dwusprzęgłowa, napęd na przednie koła)

 2.0 TDI, 147 kW/200 KM (7-biegowa przekładnia

dwusprzęgłowa, napęd na cztery koła 4MOTION)
 

Volkswagen Arteon. Wybrane dane techniczne

Wymiary zewnętrzne


 długość: 4.866 mm

 szerokość: 1.871 mm (bez lusterek zewnętrznych)

 wysokość: 1.428 mm (fastback) i 1.447 mm (Shooting Brake)

 rozstaw osi: 2.840 mm

 rozstaw kół: 1.587 mm z przodu i z tyłu
 
Pojemność bagażnika

 Arteon: 563 do 1557 litrów

 Arteon Shooting Brake: 565 do 1632 litrów.

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Opla Corsę

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon z nadwoziem typu fastback debiutował trzy lata temu. Obecnie, przy okazji różnych zmian które wprowadzono w tym modelu zaprezentowano go również w wersji shooting brake. Pojawienie się tego drugiego typu nadwozia jest tłumaczone tym, iż nie brakuje kierowców, którzy indywidualny styl i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne jakie znajdują w tym samochodzie cenią sobie tak samo wysoko, jak funkcjonalność auta typu kombi.

Fot. Volkswagen

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Arteon Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł