Po raz pierwszy Arteona w wersji produkcyjnej Volkswagen zaprezentował w marcu tego roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Auto zostało zbudowane na uniwersalnej platformie MQB, która posłużyła także dla takich modeli, jak Passat czy Golf. Ale Arteon nie jest następcą tego ostatniego modelu. Według Volkswagena ma się plasować pomiędzy Passatem a Phideonem - prestiżowym modelem, który jest przeznaczony tylko na chiński rynek.
Styl
To co wyróżnia nowy model to sylwetka wzorowana na Grand Turismo. Do najważniejszych elementów stylistycznych Arteona należy przednia część nadwozia, której wyróżnikiem jest długa maska silnika zachodząca oraz osłona chłodnicy zajmująca całą szerokość przodu. Chromowane listwy tejże osłony harmonijnie łączą się z reflektorami wykonanymi w technologii LED oraz diodowymi światłami do jazdy dziennej i diodowymi kierunkowskazami.
Z kolei tylna partia karoserii to niemal klasyczny fastback. Duża tylna szyba łagodnie opada na krótki bagażnik. Oba elementy są zintegrowane, czyli do pokrywy bagażnika należy również tylna szyba. Także tylne światła zostały wykonane w technologii LED. Charakterystyczne detale dla nadwozia Arteona to także chromowane listwy wokół dolnej partii karoserii oraz podwójne końcówki układu wydechowego.
Więcej miejsca
W kabinie deska rozdzielcza jest niemal w całości powieleniem rozwiązań znanych z Passata. Nowością jest wyświetlacz systemu multimedialnego, który w całości jest sterowany dotykowo (zniknęły przyciski). Także takie elementy jak fotele czy tylna kanapa zostały przejęte z Passata, a to oznacza wygodne siedziska i oparcia. Natomiast pod względem przestrzeni w kabinie, to jest jej więcej. Rozstaw osi Arteona wynosi 2837 mm, o 46 mm więcej niż w Passacie. Pozwoliło to na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na nogi w tylnej części wnętrza.
Seryjnie Arteon jest wyposażony w system multimedialny Composition Media o szklanej powierzchni z 8-calowym dotykowym ekranem. Urządzenie należy do nowej generacji systemów skonstruowanych w oparciu o modułowy zestaw do budowy multimediów. W opcji auto może zostać wyposażone w cyfrowy zestaw zegarów Active Info Display, który pozwala na indywidualne ustawienia (a także prezentację mapy nawigacji przed oczami kierowcy) oraz wyświetlacz head-up.
Arteon wyróżnia się również nowoczesnymi systemami asystującymi. Np. zastosowano aktywny tempomat (ACC) nowej generacji, który obecnie uwzględnia ograniczenia prędkości, zakręty, ronda i rozjazdy dróg automatycznie dopasowując do nich prędkość jazdy samochodu.Na uwagę zasługują także nowe dynamiczne reflektory skrętne działające z wyprzedzeniem. Reflektory wykorzystują dane z nawigacji GPS i dzięki temu 2 sekundy wcześniej wiedzą, kiedy pojazd znajdzie się w zakręcie uruchamiając funkcję doświetlania.
Zastosowanie znalazł również system Emergency Assist drugiej generacji. Jeśli np. kierowca zasłabnie i z tego powodu przestanie kontrolować auto, system rozpocznie hamowanie, a ponadto skieruje samochód na skrajny prawy pas jezdni (jeśli będzie wolny).
Zobacz także: Test atrakcyjnego vana dla rodziny
Video: materiał informacyjny marki Citroen
Polecamy: Co ma do zaoferowania Volkswagen up!?
Sześć silników
Volkswagena Arteona będzie można początkowo zamówić z jednym z trzech turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa: benzynową jednostką 2.0 TSI o mocy 280 KM oraz dieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM lub 240 KM. Ofertę uzupełnią kolejne trzy silniki: nowo opracowana jednostka benzynowa 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM z odłączaną częścią cylindrów oraz 2.0 TSI i 2.0 TDI o mocy 190 KM każdy.
Wszystkie silniki mogą współpracować z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. W wypadku aut z jednostkami TSI przekładnia DSG znajduje się w wyposażeniu seryjnym od wersji z silnikami o mocy od 190 KM. W przypadku silników TDI przekładnia ta jest seryjna w modelach z jednostką napędową o mocy 240 KM.
Nie mogło też zabraknąć wersji z napędem 4Motion, czyli na obie osie. Ten układ napędowy jest stosowany w standardzie z silnikami TSI o mocy 280 KM i TDI 240 KM. W wersjach z jednostką TDI 190 KM napęd 4Motion jest dostępny w ramach wyposażenia dodatkowego. Wszystkie inne wersje mają napęd na przednią oś.
[page_break]
Wrażenia z jazdy
Podczas prezentacji prasowej Arteona do jazdy testowej wybraliśmy wersję z benzynowym silnikiem 2.0 TSI o mocy 280 KM. Zaskoczenia nie było. Już po przejechaniu pierwszych kilku kilometrów można poczuć, że auto jest zwinne, a przy tym wykazuje sprinterskie predyspozycje, zaś pasażerowie mają zapewniony komfort resorowania. Jednostka napędowa pracuje miękko i wyjątkowo cicho. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu w trybie sport silnik wydaje sportowe odgłosy, które co prawda są wzmacniane specjalnym modulatorem.
W układzie kierowniczym dobrze wyważono proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Podczas pokonywania ciasnych zakrętów zawieszenie nie dopuszcza do wychyłów nadwozia.
Najbardziej nam przeszkadzał sposób obsługi systemu multimedialnego, który teraz jest w pełni dotykowy. Z pewnością taka jest teraz moda, ale kierowca musi poświęcić takiemu rozwiązaniu więcej uwagi.
Zobacz także: Jak przygotować samochód do podróży?
Polecamy: Skoda Octavia 1.0 TSI w naszym teście
Trzy wersje wyposażenia
W polskich salonach Volkswagena Arteon pojawi się pod koniec czerwca, choć auta można już zamawiać od kilku tygodni. Auto będzie występować w trzech wersjach wyposażenia – Essence, Elegance i R-Line. W podstawowej odmianie Essence w wyposażeniu seryjnym znajdą się m.in. LED-owe reflektory, progresywny układ kierowniczy, asystent pasa ruchu Lane Assist, system Front Assist monitorujący otoczenie przed autem (z funkcją hamowania awaryjnego City), obręcze kół z lekkich stopów oraz w system multimedialny Composition Media. Z bazowym silnikiem 1.5 TSI 150 KM wyjściowa cena Arteona to 127 690 zł. Najtańszy diesel 2.0 TDI 150 KM kosztuje 154 890 zł. Najdroższy jest Arteon w wersji R-Line 4Motion z silnikiem 2.0 TSI 280 KM - 205 280 zł.
Plusy
Ciekawa stylistyka
Dobre walory jezdne
Wysoka jakość wykonania
Minusy
W kabinie za dużo z Passata
Dotykowy monitor systemu multimedialnego
Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 KM 4Motion i konkurenci
Marka/model | Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 KM 4Motion | Alfa Romeo Giulia Q4 2.0 280 KM Veloce | BMW 430i 2.0 252 KM xDrive | |||
Cena (zł) | 205 290 | 194 800 | 203 800 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | pięciodrzwiowe/5 | sedan/5 | hatchback/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4862/1871/1450 | 4639/1873/1426 | 4638/1825/1377 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1587/1577 | b.d | 1557/1605 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2837 | 2820 | 2810 | |||
Masa własna (kg) | 1641 | 1580 | 1615 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 563 | 480 | 480 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 58 | 60 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1984 | 1995 | 1998 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/8 | automatyczna/8 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 280 przy 5100 | 280 przy 5250 | 252 przy 5200 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 350 przy 1700 | 400 przy 2250 | 350 przy 1400 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,6 | 5,2 | 5,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 240 | 250 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,3 | 6,4 | 5,9 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 164 | 152 | 138 | |||
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?