Seria cross powiększyła się o kolejny, piąty już model Volkswagena. Po Polo, Touranie, Golfie i Caddy również najmniejszy up!
nosić może teraz takie oznaczenie. Wybierając crossa nie liczmy jednak na samochód, którym pokonamy trudniejsze odcinki dróg w terenie, choć jego zadziorny wygląd może zmylić niejednego kierowcę. Volkswagen cross up! to auto lifestylowe, stworzone do poruszania się po mieście, zniesie również dłuższe wyjazdy poza miasto pod warunkiem, że będziemy trzymać się asfaltu. Po co wymyśla się zatem tego rodzaju samochody? Aby ich przyszły nabywca wyróżniał się w tłumie innych, powiedzmy, standardowo opakowanych pojazdów.
Cross up! różni się kilkoma elementami zewnętrznymi od wersji zwykłej. Nadkola i progi osłonięte są w nim czarnymi nakładkami, na drzwi przyklejono listwy ochronne z napisem cross up!. Zderzaki o sportowej stylizacji ze srebrnym elementami i dolna ich krawędź nawiązują optycznie do osłon podwozia. Srebrne akcenty znajdziemy też na lusterkach, w tym samym kolorze są relingi (bardzo solidne, z metalu). Najmocniejszym akcentem są sportowe, 16-calowe obręcze z oponami o przyzwoitym - jak na auto segmentu A - rozmiarze 185/50R16. Niewielkie zmiany spowodowały, iż cross up! ma o 15 mm większy prześwit, dobre i to, przyda się przy pokonywaniu krawężników.
A czym wyróżnia się jego kabina? Z pewnością oryginalną, dwukolorową tapicerką z mocnej tkaniny dostępnej w dwóch wariantach: antracytowym lub czerwonym w środkowej części foteli. Z tapicerką harmonizuje deska rozdzielcza w kolorze
czerwonym, czarnym perłowym lub srebrnym. Całość - może poza srebrnym - robi przyjemne wrażenie. Estetykę wnętrza crossa wzmacniają chromowane aplikacje przy pokrętle świateł i klimatyzacji, także obramowania wlotów wentylacji czy aluminiowe listwy progowe. Klient może wybierać z dziesięciu różnych kombinacji kolorystycznych lakieru zewnętrznego, deski rozdzielczej i tapicerki. Praktycznym uzupełnieniem wnętrza jest pakiet skórzany, obejmujący kierownicę, gałkę dźwigni zmiany biegów i uchwyt ręcznego hamulca.
Czteroosobowy cross up! zapewnia wyjątkowo dużo miejsca na fotelach przednich, także wysokim osobom Z tyłu jest go już znacznie mniej, tam jest miejsce dla naszych milusińskich. Asymetrycznie dzielona i składana kanapa pozwala na powiększenie bagażnika z 291 do 959 litrów (długość bagażnika rośnie wówczas prawie dwukrotnie do 1,25 metra). Jadąc w dwie osoby, przy ładowności auta 379 kg można już nim coś przewieźć.
Wyposażenie cross up! opiera się na wersji move up! z licznymi elementami dodatkowymi. Auto wyposażono w seryjne reflektory przeciwmgielne, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka. W standardzie jest obrotomierz i komputer pokładowy, oczywiście także systemy bezpieczeństwa jak ESC, ABS z asystentem hamulców, ASR i MSR. Volkswagen zdecydował, iż na polski rynek auto zostanie wzbogacone seryjnie o klimatyzację z indywidualną regulacją temperatury oraz radio z CD z możliwością odtwarzania plików MP3 i złączem AUX-IN. To przyjemna informacja. Jak rynek zaczyna się dla producenta liczyć, traktuje go poważniej. VW up! zajmuje u nas wysoką, drugą lokatę w segmencie A (pierwsze Skoda Citigo). Od początku roku do końca września znalazł w Polsce ponad 1800 nabywców.
Pod maską auta pracuje litrowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy z elektronicznym pośrednim wtryskiem o mocy 75 KM. Z danych papierowych wynika, że osiągnięcie setki zajmuje mu ponad 14 sekund. Jednak dzięki właściwie dobranym przełożeniom jazda Volkswagenem po mieście nie jest wcale ospała. Z racji niewielkich wymiarów zewnętrznych (zaledwie 3,56 m długości) również parkowanie jest łatwe. Jeśli ktoś nie czuje się pewnie w city, za dopłatą zamówić może pakiet drogowy (tempomat i czujniki parkowania z tyłu) oraz system awaryjnego hamowania (działa do 30 km/h i automatycznie inicjuje pełne hamowanie w celu uniknięcia kolizji).
VW cross up! przyjedzie do nas w końcu roku, jego cena nie jest jeszcze znana.
Wybrane dane techniczne VW cross up! i konkurentów:
Marka/model | Volkswagen cross up! | Ford Ka 1.25 Trend+ | Opel Adam 1.3 Adam |
Cena (zł) | jeszcze nie znana | 32200 | 42900 |
Typ nadwozia/ liczba drzwi | hatchback / 5 | hatchback / 3 | hatchback / 3 |
Liczba miejsc | 4 | 4 | 4 |
Wymiary i masy | | ||
Długość x szerokość x wysokość | 3563 x 1910 x 1516 | 3620 x 1894 x 1505 | 3698 x 1966 x 1484 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1417 / 1416 | 1414 / 1408 | 1472 / 1464 |
Rozstaw osi | 2420 | 2300 | 2311 |
Masa własna | 996 | 940 | 1086 |
Pojemność bagażnika (l) | 251 | 224 | 170 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 35 | 38 |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 1242 | 1229 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | | ||
typ/liczba przełożeń | manualna / 5 | manualna / 5 | manualna / 5 |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min | 69 / 5500 | 69 / 5500 | 70 / 5600 |
Moment obrotowy (Nm) | 102 | 102 | 115 |
przy obr./min | 3000 | 3000 | 4000-4000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 13,1 | 13,1 | 14,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 159 | 159 | 165 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,1 | 5,1 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 119 | 119 | 124 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?