Volkswagen e-Crafter. Elektryczny dostawczak

(mm/ip)
Volkswagen e-Crafter Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni się specjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte także zderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy. Fot. Volkswagen
Volkswagen e-Crafter Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni się specjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte także zderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy. Fot. Volkswagen
Podczas tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA) w Hanowerze marka Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje studyjnego e-Craftera – samochód dostawczy nieemitujący szkodliwych substancji.

Już w pierwszych założeniach konstrukcyjnych nowego Craftera przewidywano wykorzystanie, jako jednej z wersji, napędu elektrycznego. Prezes Zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, dr Eckhard Scholz zwraca uwagę, że model ten już wkrótce znajdzie się w produkcji: „już w roku 2017 pierwsze e-Craftery trafią do klientów”.

Charakter nowego, bezemisyjnego Craftera nie zmienił się z powodu zastosowania napędu elektrycznego. Przedział ładunkowy ma pojemność aż 11,3 m3, a jego maksymalna wysokość to 1 961 mm, odległość między nadkolami wynosi 1 380 mm, a maksymalna długość – 4 855 mm. Oznacza to, że wymiary przestrzeni ładunkowej e-Craftera są takie same, jak wersji z silnikami spalinowymi.

Volkswagen e-Crafter Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni się specjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte
Volkswagen e-Crafter

Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni się specjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte także zderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy.

Fot. Volkswagen

Dzięki elektrycznej jednostce napędowej o mocy 100 kW studyjny e-Crafter, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 4,25 tony, rozpędza się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej wynoszącej 80 km/h. Ponieważ silnik e-Craftera prawie natychmiast po uruchomieniu uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości 290 Nm, samochód charakteryzuje się dobrymi osiągami, które są bardzo przydatne podczas codziennych zadań, i to nawet gdy auto przewozi ładunek o maksymalnej masie 1 709 kg.

Zestaw akumulatorów studyjnego auta, które w Hanowerze jest pokazywane po raz pierwszy, składa się z 312 ogniw o łącznej pojemności 43 kilowatogodzin. Akumulatory umieszczono pod podłogą - dzięki temu nie zmniejszyła się pojemność przedziału ładunkowego. Akumulatory umożliwiają e-Crafterowi pokonanie, zależnie od wersji auta, ponad 200 km. W zależności od natężenia prądu (czyli rodzaju stacji ładującej) akumulatory można naładować w 80 procentach w czasie zaledwie 45 minut. W konstrukcji e-Craftera przewidziano zastosowanie akumulatorów jakie pojawią się w przyszłości. Dzięki nim auto będzie mogło uzyskać zasięg nawet 400 km.

Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni się specjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte także zderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy. Poza tym poruszającego się bezgłośnie Craftera można poznać z przodu dzięki światłom dziennym LED w formie litery C, która jest charakterystycznym wyróżnikiem elektrycznych samochodów Volkswagena.

W kabinie kierowcy, zamiast obrotomierza znajduje się tzw. „powermeter”; od wnętrz aut z silnikami wysokoprężnymi, kabina e-Craftera różni się też kierownicą pokrytą skórą z niebieskim dekoracyjnym szwem oraz fotelami w kolorze tytanowej czerni, z niebieskimi aplikacjami.

Model studyjny prezentowany podczas wystawy IAA jest dodatkowo wyposażony w stację serwisową, w której można przechowywać i ładować zapasowe akumulatory do specjalnych elektrycznych rowerów typu Cargo.

Dane techniczne studyjnego modelu e-Crafter

silnik: elektryczny
moc: 100 kW
moment obrotowy: 290 Nm
Akumulator: litowo-jonowy (26 x 12 ogniw)
43 kWh
384 V
czas ładowania: 45 minut (ze stacji 40 kW DC)
dopuszczalna masa całkowita: 4.250 kg
prędkość maksymalna: 80 km/h
zasięg: 208 km
masa własna (EU): 2.541 kg
dopuszczalna ładowność: 1.709 kg
pojemność przedziału ładunkowego: 11,3 m3

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty