A takiej właśnie funkcjonalności może oczekiwać rodzina, która chce urlopowe czy weekendowe wojaże odbywać nie tylko po asfaltowych drogach. Kompaktowy Alltrack jest właśnie od tego, by skrócić sobie trasę znalezioną na mapie szutrówką albo dojechać do brzegu jeziora wyboistym traktem wytyczonym przez furmanki. Pomysłów na zbliżenie się do natury może być wiele, ale nie każdy samochód poradzi sobie z takim wyzwaniem. Golf Alltrack jest do tego przygotowany na kilka sposobów. Po pierwsze ma większy o 2 cm prześwit, po drugie dysponuje napędem obu osi, po trzecie oferuje tryb jazdy „off-road”, który przydaje się w trudniejszych warunkach.
Rekreacyjne, kompaktowe kombi Volkswagena jest również dobrze przystosowane do typowo rodzinnego użytkowania. Wolnej przestrzeni we wnętrzu jest wystarczająco dużo, standardowe wyposażenie prezentuje się zupełnie nieźle, a gigantyczny bagażnik pozwala zabrać wszystko, co jest niezbędne w podróży dla rodziców i dzieci. Golf Alltrack to po prostu samochód zrobiony z głową, dający zadowolenie z jazdy i poczucie przyjemności gdy przebywa się w jego wnętrzu. To się liczy, bo przecież podczas urlopowych wojaży trzeba czasem spędzić w aucie wiele godzin.
Techniczna strona Alltracka trzyma standardy, do jakich przyzwyczaił nas zwykły Golf. Mimo zwiększonego prześwitu prowadzenie jest nienaganne, podwoziowa elektronika z reguły leniuchuje, bo interweniuje raczej rzadko. Dołączanie napędu tylnej osi gdy przednia gubi przyczepność przebiega automatycznie i niezauważalnie. Dba o to system 4Motion z wielopłytkowym, sterowanym elektronicznie sprzęgłem Haldex piątej generacji. Kiedy na bezdrożach napotkamy wyjątkowo głęboki piach albo błoto z opresji mogą wybawić nas elektroniczne blokady osiowych mechanizmów różnicowych. Działają we współpracy z układem stabilizacji toru jazdy, przyhamowując koła mające mniejszą przyczepność i przekazując większość momentu obrotowego na koła mocno „wgryzające” się w podłoże. Systemy asystujące podczas zjazdów i podjazdów to dodatkowi pomocnicy kierowcy. Tak jak elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, poprawiająca trakcję w zakrętach. Oczywiście Golf Alltrack ma też inne systemy wspomagające pracę podwozia, z ABS-em i ESP na czele.
Nie można jednak liczyć, że Alltrack dowiezie nas wszędzie. Bezkrytyczne poczucie posiadania napędu obu osi, który tak naprawdę jest tylko namiastką tego, co znajdziemy w autach ze stale „zazębionym” 4x4 albo dołączanym czysto mechanicznie, może w trudniejszych warunkach zaprowadzić nas na manowce. 4Motion pozwala pohasać bezkarnie po szutrówkach albo przejechać kiepską drogą przez las. Na tym lepiej poprzestać.
O tym się mówi: Grupa inwestorów przejmie kolejny klub w Ekstraklasie? Sprawdź!
Komfort jazdy jest na tyle dobry, że rzeczywiście można tu mówić o rekreacji. Nawet podczas jazdy po duktach wertepy i korzenie nie są nazbyt dokuczliwe. Podobać może się też wygoda, jaką zapewnia nienagannie wykończony przedział pasażerski a także wyciszenie samochodu od podwozia i silnika. Standardowe wyposażenie obejmuje między innymi 7 poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kurtynowe i kolanową dla kierowcy), automatyczną klimatyzację, system start-stop, system multimedialny z 5-calowym wyświetlaczem, elektryczne sterowniki szyb w przednich i tylnych drzwiach, tempomat. W wersjach wysokoprężnych wlew baku ma zabezpieczenie przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa. Kierowca może wybierać tryb jazdy w zależności od upodobań i warunków drogowych (Sport, Normal, Eco, Individual i Off-road). Zmiana trybu jazdy powoduje zmianę charakterystyki zawieszeń, skrzyni biegów (przy automacie), pedału „gazu” i jałowego biegu silnika.
Mocny punkt Golfa Alltracka stanowi też gama silników. Niespecjalnie rozbudowana, za to zapewniająca osiągi dobre lub bardzo dobre. Jedyny silnik benzynowy to 180-konny 1.8 TSI, trzy kolejne są turbodieslami. Najsłabszy z nich, 1.6 TDI-CR, ma 110 KM, najmocniejszy 2.0 TDI-CR aż 184 KM. Między nimi plasuje się chyba najbardziej optymalna dla tego auta jednostka napędowa 2.0 TDI-CR o mocy 150 KM. Świetnie godzi dobre osiągi z niewygórowanym zużyciem paliwa. Wszystkie silniki wysokoprężne wyposażone są w filtr cząstek stałych DPF. Dwa najmocniejsze silniki zestawiane są ze zautomatyzowaną, dwusprzęgłową przekładnią DSG, dwa pozostałe z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów.
Golf Alltrack to samochód ze wszech miar interesujący – atrakcyjny z wyglądu, wygodny, funkcjonalny, dysponujący mocnymi silnikami. Nie ma w nim istotnych słabych punktów i nawet jego cena wydaje się niewygórowana na tle bezpośrednich konkurentów – 107 190 zł za najtańszą wersję z silnikiem 1.6 TDI-CR i 128 690 za najdroższą 2.0 TDI-CR (184 KM).
Volkswagen Golf Alltrack i konkurenci:
Marka/model | Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI-CR | Seat Leon X-Perience 4Drive 2.0 TDI-CR | Skoda Octavia III 4x4 2.0 TDI-CR |
Cena (zł) | 116 590 | 120 200 | 114 350 |
Typ nadwozia/ liczba drzwi | Kombi/5 | Kombi/5 | Kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4578/1799/1515 | 4543/1816/1478 | 4685/1814/1531 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1546/1517 | 1547/1509 | 1538/1506 |
Rozstaw osi (mm) | 2630 | 2630 | 2679 |
Masa własna (kg) | 1453 | 1416 | 1451 |
Pojemność bagażnika (l) | 605/1620 | 587/1470 | 610/1740 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 55 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
Typ silnika | Turbodiesel, common-rail, 16V | Turbodiesel, common-rail, 16V | Turbodiesel, common-rail, 16V |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1968 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Manualna/6 | Manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM/obr/min) | 150/3500 | 150/3500 | 150/3500 |
Moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750-3000 | 340/1750-3000 | 340/1750-3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 8,7 | 9,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 214 | 208 | 207 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,8 | 4,8 | 4,8 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 124 | 125 | 127 |
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?