Volkswagen Golf. Golf II, III i IV – pionierskie modele w klasie aut kompaktowych

Mariusz Michalak
Debiut Golfa ósmej generacji już 24 października. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie od czego zaczęła się historia tego auta. Wczoraj pisaliśmy o pierwszej generacji pojazdu, dziś pod lupę bierzemy kolejne wcielenia niemieckiego bestsellera.

Golf II był produkowany od 1983 do 1991 roku

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Od czasu Golfa II pasażerowie mają w kabinie zdecydowanie więcej miejsca. Oto cytat z folderu prasowego z 1983 roku: „Całkowita długość wzrosła o 170 mm (do 3,99 m), auto jest szersze o 55 mm (1,42 m)”. Mimo że Golf nowej generacji mocno urósł, Volkswagen był w stanie znacznie poprawić jego aerodynamikę: wartość współczynnika oporu powietrza spadła z 0,42 do 0,34. 

Golf drugiej generacji, jako pierwszy model w klasie samochodów kompaktowych, mógł pochwalić się zestawem technicznych innowacji. W Golfie II pojawił się katalizator (w 1984 roku), ABS (w 1986 roku) i wspomaganie układu kierowniczego. Po raz pierwszy kompaktowy Volkswagen był dostępny również z napędem na cztery koła (syncro, w 1986 roku). Dodatkowo, silnik wersji GTI był pierwszym zastosowanym w Golfie, który wyposażono w rozrząd z czterema zaworami na cylinder (w 1986 roku).

W 1988 roku debiutowała najbardziej sportowa odmiana Golfa II – G60 Rallye z silnikiem o mocy 160 KM, wyposażonym w sprężarkę mechaniczną. W tym samym roku produkcja Golfów obydwu generacji łącznie przekroczyła magiczną barierę 10 milionów sztuk. W 1990 roku Golf Country z napędem na cztery koła i podwyższonym zawieszeniem był prekursorem współczesnych samochodów sportowo-użytkowych, czyli popularnych SUV-ów. Od 1991 roku Golf II był produkowany nie tylko w Wolfsburgu, ale również w nowej fabryce w Mosel koło Zwickau (w Saksonii)

Golf III był produkowany od 1991 do 1996 roku

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Rozpoczynając w sierpniu 1991 roku produkcję Golfa III, która trwał jedynie 5 lat, Volkswagena wyznaczył początek nowej ery w dziedzinie bezpieczeństwa, które zapewniały wówczas samochody kompaktowe. Golf trzeciej generacji był pierwszym Golfem dostępnym już od 1992 roku z czołowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera oraz z systemem ABS od 1996 roku.

Oprócz dobrze znanych dodatków związanych z bezpieczeństwem, Golf III jest również kojarzony z wieloma innymi kamieniami milowymi dla tego modelu: jego nadwozie było pierwszym, w którym mieścił się sześciocylindrowy silnik (VR6), a sam Golf III pierwszym kompaktowym modelem Volkswagena, który mógł być wyposażony w tempomat, silniki Diesla z katalizatorem utleniającym (1991), silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego (TDI w 1993 roku i SDI w 1995 roku) oraz w boczne poduszki powietrzne (1996 rok). Również w 1996 r. (we wrześniu) standardowym wyposażeniem wszystkich Golfów stał się ABS. Na bazie Golfa III powstała druga generacja modelu w wersji kabriolet, Golf syncro II (model z napędem na cztery koła) i pierwsze kombi (w 1993 roku). Rok później z linii produkcyjnej zjechał 15-milionowy Golf. W 1997 r., po wyprodukowaniu 4,83 miliona egzemplarzy, Volkswagen zakończył wytwarzanie Golfa trzeciej generacji.

Golf IV był produkowany od 1997 do 2003 roku

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Przejrzysta i precyzyjna stylistyka, która  Golfa IV charakteryzowała jeszcze bardziej niż modele wcześniejszych trzech generacji, wyznaczyła kierunek designu pozostałych Volkswagenów z tamtych lat: Golf czwartej generacji został opracowany w połowie lat 90. pod kierunkiem głównego stylisty Volkswagena, którym wówczas był Hartmut Warkuß. Dzisiaj eksperci od designu uważają Golfa IV za ikonę stylu.

Mają na to wpływ nie tylko wyraźne linie nadwozia Golfa tej generacji, ale przede wszystkim design słupka C, który znakomicie nawiązuje do słupka C w Golfie pierwszej generacji z 1974 roku.

Wraz z Golfem IV Volkswagen wprowadził zupełnie nowy standard jakości w segmencie aut kompaktowych. W 1997 roku Volkswagen wprowadził na rynek pierwszego Golfa z nowym układem przeniesienia napędu na cztery koła – 4MOTION. Debiut elektronicznej kontroli stabilności (ESC) i wspomagania nagłego hamowania w 1998 r. przyczynił się do rozwoju systemów bezpieczeństwa. W 1999 r. na rynku pojawił się pierwszy Golf z 6-biegową przekładnią. Golf GTI Edition 25 z silnikiem o mocy 132 kW/180 KM, wprowadzony na rynek w 2001 roku z okazji 25-lecia modeli GTI, już doczekał się statusu popularnego klasyka. W 2002 roku pojawił się pierwszy Golf z silnikiem o bezpośrednim wtrysku benzyny (FSI). W tym samym roku Volkswagen wprowadził do oferty również najbardziej sportową odmianę Golfa: R32, który rozwijał maksymalną prędkość 250 km/h. W 2003 r. odmiana R32 była topową wersją Golfa i pierwszą, która była oferowana z przekładnią o dwóch sprzęgłach (DSG), rewolucyjną pod względem prędkości zmiany przełożeń i wpływającą na obniżenie zużycia paliwa. W tym samym roku – po wyprodukowaniu 4,99 miliona egzemplarzy Golf IV, pierwszy w pełni ocynkowany Golf i pierwszy dostępny z nawigacją z kolorowym ekranem – został zastąpiony przez Golfa V.

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty