Volkswagen Golf GTD Variant. Sportowo i rodzinnie
Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Skrót GTD w Volkswagenie ma długą tradycję. Pierwszy Golf GTD zadebiutował 34 lata temu. Pod maską miał turbodiesla 1.6 o mocy 69 KM. Auto przyspieszało do setki w 14 sekund, co obecnie jest wartością, którą osiąga pierwszy lepszy samochód z segmentu B, ale na początku lat 80. XX wieku to było coś. Dlatego litery GTD wybrano nieprzypadkowo. Chodziło o pokrewieństwo z GTI, czyli sportową odmianą Golfa. I tak już zostało.
Obecnie w sprzedaży jest Golf GTD z silnikiem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM oferowany w trzech wersjach: jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback oraz jako kombi, czyli w volkswagenowskim nazewnictwie jako Variant. Jeździliśmy autem w tej właśnie wersji.
Geny z GTI
Nazewnictwo GTD, sugerujące pokrewieństwo z GTI, jest podbudowane pokrewieństwem stylistycznym. Charakterystyczne dla GTI czerwone poprzeczne paski w osłonie chłodnicy w modelu GTD mają kolor srebrny.
Z kolei z tyłu Golfa GTD można rozpoznać po chromowanej podwójnej końcówce rury wydechowej z lewej strony dyfuzora.
Niektórzy twierdzą, że nadwozie kombi nie pasuje do samochodów, które mają sportowy charakter. W przypadku tego Volkswagena ten osąd jest nieuprawniony. Golf GTD Variant wygląda świeżo i dynamicznie. Jego sportowe inklinacje podkreślają takie elementy, jak np. obniżone o 15 milimetrów zawieszenie, czy 17-calowe koła ze stopu metali lekkich i opony w rozmiarze 225/45.
Kabina w kratkę
We wnętrzu auta znalazło się też parę elementów zarezerwowanych dla GTD. Należą do nich między innymi sportowe fotele, takie same, jak w Golfie GTI, czyli obszyte materiałem w kratkę. Jednak deseń tapicerki, zamiast czerwonego jak w GTI, utrzymany jest w kolorze jasnopopielatym.
Kolejnym elementem jest trójramienna sportowa kierownica (spłaszczona u dołu), która wraz z osłoną dźwigni zmiany biegów obszyta została czarną skórą. Sportowy styl kabiny uzupełniają nakładki na pedały i podpórka lewej stopy ze szczotkowanej stali nierdzewnej oraz czarna podsufitka. Przednie fotele posiadają regulację wysokości oraz regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.
600 plus
To aspekty sportowe. Ale Golf GTD Variant, z racji funkcjonalnego bagażnika, może z powodzeniem pełnić rolę auta dla rodziny. Bagażnik w tej wersji ma pojemność 605 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego liczy 1620 l.
Długość przestrzeni bagażowej do tylnej kanapy wynosi 1055 mm, do oparć przednich siedzeń – 1831 mm. Kiedy złożymy oparcie prawego przedniego fotel można przewozić przedmioty o długości nawet 2671 mm. Optymalnemu wykorzystaniu przestrzeni bagażowej sprzyjają również duże wymiary otworu bagażnika (wysokość 675 mm, szerokość 1031 mm).
Do wyposażenia seryjnego należy osłona przestrzeni bagażowej w postaci rolety, rozsuwanej automatycznie i dwustopniowo. Praktycznym rozwiązaniem w bagażniku są cztery haczyki do mocowania toreb. Są jeszcze dwa schowki w bocznych ścianach bagażnika.
Zrywny diesel
Golf GTD napędzany jest silnikiem TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM. Ta jednostka napędowa, z turbosprężarką i wtryskiem common rail, została skonstruowana połączona z technologią BlueMotion. W standardzie jest np. system Start-Stop, którego zadaniem jest ograniczenie zużycia paliwa.
W testowym egzemplarzu silnik skonfigurowano z automatyczną sześciostopniową przekładnia DSG. W takim zestawieniu na przyspieszenie do 100 km/h Golf GTD potrzebuje 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. A spalanie? Dane fabryczne podają, że średnie zużycie oleju napędowego wynosi 4,8 litra na 100 km. W naszym teście silnik spalił o litr więcej, ale to i tak wynik godny pochwały w aucie o sportowych ambicjach.Zadziorna sztuka
Dzięki stosunkowo wysokiemu momentowi obrotowemu w porównaniu do mocy silnika (380 Nm dostępne między 1750 a 3250 obr./min) Golf GTD bardzo dobrze przyspiesza w zakresie prędkości 60-120 km/h. Ale auto zadziorne jest już od chwili, kiedy rusza z miejsca, bo bardzo szybko wchodzi na obroty.
Jednak ciężki silnik Diesla daje o sobie znać lekką podsterownością. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach trzeba o tym pamiętać i odpowiednio wcześniej redukować prędkość, bądź tak ustawić samochód przed pokonaniem zakrętu, aby przód nadto nie uciekł nam w kierunku środka jezdni. Natomiast po odgłosach silnika, jakie docierają do kabiny trudno odgadnąć, że to diesel. Po pierwsze, komora silnikowa jest dobrze izolowana akustycznie, a po drugie zamiast typowego klekotu diesla słychać rasowy pomruk sportowej jednostki.
Ale Golf GTD ma też specjalny modulator dźwiękowy, aby kierowca i pasażerowie mogli ekscytować się sportowym charakterem auta. To tzw. soundaktor - urządzenie stworzone specjalnie dla Golfa GTD. W zależności od prędkości obrotowej i trybu jazdy generuje ono odpowiednie brzmienie. Rzecz jasna, gdy jedziemy w sportowym stylu słuchać rasowy warkot. Niestety, na zewnątrz dźwięk ten jest niesłyszalny. Ponadto im szybciej auto , tym natężenie dźwięku mniejsze. Producent nie chciał, aby soundaktor wpływał negatywnie na komfort jazdy na długich trasach.
Volkswagen Golf GTD Variant i konkurenci
Marka/model |
Volkswagen Golf GTD Variant |
Ford Focus 2.0 TDCi ST 185 KM kombi |
Seat Leon FR 2.0 TDI 184 KM |
Cena (zł) |
130 890 |
130 650 |
118 200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi |
kombi/5 |
kombi/5 |
kombi/5 |
Liczba miejsc |
5 |
5 |
5 |
Wymiary i masy |
|
|
|
Długość/szerokość/ wysokość (mm) |
4562/1799/1470 |
4563/1823/1486 |
4535/1816/1454 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) |
1538/1514 |
1559/1549 |
1549/1520 |
Rozstaw osi (mm) |
2631 |
2648 |
2636 |
Masa własna (kg) |
1420 |
1413 |
1360 |
Pojemność bagażnika (l) |
605 |
490 |
587 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
55 |
60 |
50 |
Układ napędowy |
|
|
|
Rodzaj paliwa |
olej napędowy |
olej napędowy |
olej napędowy |
Pojemność (cm3) |
1968 |
1997 |
1968 |
Liczba cylindrów |
4 |
4 |
4 |
Napędzana oś |
przednia |
przednia |
przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń |
automatyczna/6 |
automatyczna/6 |
automatyczna/6 |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) przy obr./min |
184 przy 3500 |
185 przy 3500 |
184 przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. |
380 przy 1750 |
400 przy 2000 |
380 przy 1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
7,9 |
7,8 |
7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
229 |
217 |
226 |
Średnie spalanie (l/100 km) |
4,8 |
4,6 |
4,8 |
Emisja CO2 (g/km) |
125 |
119 |
125 |

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 16
- Następne zdjęcie
Volkswagen Golf GTD Variant
Volkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.
Fot. Wojciech Frelichowski