GTD w gamie kompaktowego Volkswagena to wariant „szybkiego samochodu na dalekie podróże”. Trzyliterowy skrót pochodzi
od „Gran Turismo Diesel”. Szybki i ekonomiczny zarazem samochód dołączył do innego usportowionego wariantu Golfa - topowej wersji GTI.
Kompaktowy Golf VII, oparty na modularnej płycie podłogowej MQB, w segmencie C jest trendsetterem w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań technicznych. Zaczynając od wydajnego silnika przez nowatorskie systemy poprawiające prowadzenie i bardzo wysoką jakość wykonania a kończąc na rozwiązaniach służących poprawie bezpieczeństwa kompaktowy Volkswagen znów podnosi poprzeczkę w niższej klasie średniej.
W Golfie GTD pracuje nowy, 184-konny, dwulitrowy silnik wysokoprężny z rodziny TDI. Dzięki niemu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. To dobry wynik jak na tej pojemności diesla. Prędkość maksymalna 230 km/h też nie jest do pogardzenia. Maksymalny moment obrotowy silnika równy 380 Nm jest dostępny od 1750 do 3250 obr./min. co sprawia, że elastyczność jest wzorowa. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na IV biegu zabiera tylko 6 sekund czyli jak w dobrych (i znacznie droższych) autach sportowych. „Super-diesel” spełnia przyszłą normę Euro-6. Nowa jednostka jest o 14 KM mocniejsza i oferuje o 30 Nm więcej od poprzedniej. Mimo
lepszych osiągów pojazd – zdaniem producenta - spala na setkę o 0,9 litra ON mniej niż poprzednik, dokładnie 4,5 litra w cyklu mieszanym. Większa wydajność silnika to m.in. zasługa pakietu „BlueMotion Technology”, na który składają się głównie układ start-stop i system odzysku energii hamowania.
Szybki samochód musi się dobrze trzymać drogi. Za doskonałe prowadzenie Golfa GTD odpowiadają obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie, 17-calowe koła (o szerokości 255 mm) oraz zmodernizowany system XDS+. Układ ten pełni funkcję elektronicznej „szpery”, redukując podsterowność i pozwalając szybciej pokonywać zakręty. Nowy system ESC Sport czyli sportowy system stabilizacji toru jazdy ma dwa tryby pracy: „normalny” i pomyślany o bardziej doświadczonych kierowcach program pozwalający „wykrzesać” na torze dodatkowe sekundy.
Z opcjonalnym układem DCC (Dynamic Chassis Control) kierowca ma możliwość wyboru trybu pracy zawieszenia. Dzięki
niemu można regulować nastawy zawieszenia wybierając program „komfortowy” lub taki, który nadaje się lepiej do dynamicznej jazdy. Do tego dochodzi nowe progresywne wspomaganie kierownicy, które zapewnia lepsze wyczucie auta. To ostatnie działa niemal jak w sportowych samochodach, Volkswagenowi należą się słowa pochwały za jego dopracowanie.
Jakość materiałów wykończeniowych w tym Golfie nie ma sobie równych wśród aut segmentu C, ograniczając się oczywiście do marek popularnych (masowych) . W kabinie robią wrażenie mocno wyprofilowane sportowe fotele, gruba trójramienna kierownica i kilka detali nadających jej sportowego charakteru.
W Golfie GTD standardowo montowane są biksenonowe reflektory oraz tylne światła w technice LED. Bez dopłaty klient otrzymuje 7 poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kurtyny oraz kolanowa kierowcy) oraz typowe systemy bezpieczeństwa (ABS, EBV, BAS, ASR, MSR). Elektroniki jest więcej, zaczynając od systemu Pre-Crash przez ESC Sport z XDS+, asystent podjazdu, a kończąc na systemie wykrywania zmęczenia kierowcy. Nowością w GTD jest też hamulec multikolizyjny. Za dopłatą można otrzymać adaptacyjny tempomat ACC z funkcją Front Assist i City Emergency Braking czy układ Lane-Assist. Kilka z wymienionych systemów to innowacje, za które firma otrzymała nagrody od ADAC i Euro NCAP.
Na rywala Alfy Romeo Giulietta, Citroena DS4, Forda Focus, Lancii Delta oraz Mazdy 3 dealerzy VW już zbierają w Polsce zamówienia. Golfa GTD wyceniono na 112.690 zł (3-drzwiowe nadwozie), automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa DSG wymaga dopłaty 8 tys. zł.
Wybrane dane techniczne VW Golfa GTD i konkurentów:
Marka/model | Alfa Romeo Giulietta | Citroen DS4 | Volkswagen |
Cena (zł) | 96900 | 105000 | 114350 |
Typ nadwozia/ | hatchback / 5 | hatchback / 5 | hatchback / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4351 x 1798 x 1465 | 4275 x 1810 x 1526 | 4268 x 2027 x 1442 |
Rozstaw kół: | 1554 / 1554 | 1531 / 1525 | 1538 / 1517 |
Rozstaw osi | 2634 | 2612 | 2631 |
Masa własna | 1395 | 1421 | 1302 |
Pojemność | 350 | 359 | 380 |
Pojemność zbiornika | 60 | 60 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 1956 | 1997 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | |||
typ/liczba przełożeń | manualna / 6 | manualna / 6 | manualna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy | 170 / 4000 | 163 / 3750 | 184 / 3500 |
Moment obrotowy | 350 | 340 | 380 |
przy obr./min | 1750 | 2000 | 1750-3250 |
Przyspieszenie | 8,0 | 8,6 | 7,5 |
Prędkość maksymalna | 218 | 212 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,7 | 5,1 | 4,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 124 | 134 | 109 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?