Volkswagen Golf GTD

Janusz Steinbarth
Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen
Doskonałe prowadzenie oraz mocny, ekonomiczny turbodiesel zawsze były wizytówką tego auta. Usportowionego Golfa dla oszczędnych można już zamawiać w cenie od 112 690 zł.

GTD w gamie kompaktowego Volkswagena  to wariant „szybkiego samochodu na dalekie podróże”. Trzyliterowy skrót pochodzi

Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen

od „Gran Turismo Diesel”. Szybki i ekonomiczny zarazem samochód dołączył do innego usportowionego wariantu Golfa -  topowej wersji GTI.

Kompaktowy Golf VII, oparty na modularnej płycie podłogowej MQB, w segmencie C jest  trendsetterem w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań technicznych. Zaczynając od wydajnego silnika przez nowatorskie systemy poprawiające prowadzenie i bardzo wysoką jakość wykonania a kończąc na rozwiązaniach służących poprawie bezpieczeństwa kompaktowy Volkswagen znów podnosi poprzeczkę w niższej klasie średniej.

W Golfie GTD pracuje nowy, 184-konny, dwulitrowy silnik wysokoprężny z rodziny TDI. Dzięki niemu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. To dobry wynik jak na tej pojemności diesla. Prędkość maksymalna 230 km/h też nie jest do pogardzenia. Maksymalny moment obrotowy  silnika  równy 380 Nm jest dostępny od 1750 do 3250 obr./min. co sprawia, że elastyczność jest wzorowa. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na IV biegu zabiera tylko 6 sekund czyli jak w dobrych (i znacznie droższych) autach sportowych. „Super-diesel” spełnia przyszłą normę Euro-6. Nowa jednostka jest o 14 KM mocniejsza i oferuje o 30 Nm więcej od poprzedniej.  Mimo

Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen

lepszych osiągów pojazd – zdaniem producenta - spala na setkę o 0,9 litra ON mniej niż poprzednik, dokładnie 4,5 litra w cyklu mieszanym. Większa wydajność silnika to m.in. zasługa pakietu „BlueMotion Technology”, na który składają się głównie układ start-stop i system odzysku energii hamowania.

Szybki samochód musi się dobrze trzymać drogi. Za doskonałe prowadzenie Golfa GTD odpowiadają obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie, 17-calowe koła (o szerokości 255 mm) oraz zmodernizowany system XDS+. Układ ten pełni funkcję elektronicznej „szpery”, redukując podsterowność i pozwalając szybciej pokonywać zakręty. Nowy system ESC Sport czyli sportowy system stabilizacji toru jazdy ma dwa tryby pracy: „normalny” i pomyślany o bardziej doświadczonych kierowcach program pozwalający „wykrzesać” na torze dodatkowe sekundy.

Z opcjonalnym układem DCC (Dynamic Chassis Control) kierowca ma możliwość wyboru trybu  pracy zawieszenia. Dzięki

Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen

niemu można regulować nastawy zawieszenia wybierając program „komfortowy” lub taki, który nadaje się lepiej do dynamicznej jazdy. Do tego dochodzi nowe progresywne wspomaganie kierownicy, które zapewnia lepsze wyczucie auta. To ostatnie działa niemal jak w sportowych samochodach, Volkswagenowi należą się słowa pochwały za jego  dopracowanie.

Jakość materiałów wykończeniowych w tym Golfie nie ma sobie równych wśród aut segmentu C, ograniczając się oczywiście do marek popularnych (masowych) . W kabinie robią wrażenie mocno wyprofilowane sportowe fotele, gruba trójramienna kierownica i kilka detali nadających jej sportowego charakteru.

Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf GTD, Fot: Volkswagen

W Golfie GTD standardowo montowane są biksenonowe reflektory oraz tylne światła w technice LED. Bez dopłaty klient otrzymuje 7 poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kurtyny oraz kolanowa kierowcy) oraz typowe systemy bezpieczeństwa  (ABS, EBV, BAS, ASR, MSR). Elektroniki jest więcej, zaczynając od systemu Pre-Crash przez ESC Sport z XDS+,  asystent podjazdu, a kończąc na systemie wykrywania zmęczenia kierowcy. Nowością w GTD jest też hamulec multikolizyjny. Za dopłatą można otrzymać adaptacyjny tempomat ACC z funkcją Front Assist i City Emergency Braking czy układ Lane-Assist. Kilka z wymienionych systemów to innowacje, za które firma otrzymała nagrody od ADAC i Euro NCAP.

Na rywala Alfy Romeo Giulietta, Citroena DS4, Forda Focus, Lancii Delta oraz Mazdy 3 dealerzy VW już zbierają w Polsce zamówienia.  Golfa GTD wyceniono na 112.690 zł (3-drzwiowe nadwozie), automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa DSG wymaga dopłaty 8 tys. zł.

Wybrane dane techniczne VW Golfa GTD i konkurentów:

Marka/model

Alfa Romeo Giulietta
2.0 JTDM
Q2 Distinctive


Citroen DS4
2.0 HDi
Sport Chick


Volkswagen
Golf GTD


Cena (zł)

96900

105000

114350

Typ nadwozia/
liczba drzwi


hatchback / 5

hatchback / 5

hatchback / 5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

   

Długość x szerokość

x wysokość

4351 x 1798 x 1465

4275 x 1810 x 1526

4268 x 2027 x 1442

Rozstaw kół:
przód/tył


1554 / 1554

1531 / 1525

1538 / 1517

Rozstaw osi

2634

2612

2631

Masa własna

1395

1421

1302

Pojemność
bagażnika (l)


350

359

380

Pojemność zbiornika
 paliwa (l)


60

60

55

Układ napędowy

   

Rodzaj paliwa

diesel

diesel

diesel

Pojemność (cm3)

1956

1997

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

   

typ/liczba przełożeń

manualna / 6

manualna / 6

manualna / 6

Osiągi

   

Moc (KM) przy
obr./min


170 / 4000

163 / 3750

184 / 3500

Moment obrotowy
(Nm)


350

340

380

przy obr./min

1750

2000

1750-3250

Przyspieszenie
 0–100 km/h (s)


8,0

8,6

7,5

Prędkość maksymalna
 (km/h)


218

212

230

Średnie spalanie (l/100 km)

4,7

5,1

4,2

Emisja CO2 (g/km)

124

134

109

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty