VW Golf GTE jest jednym z najbardziej innowacyjnych kompaktowych modeli na rynku. To trzecia hybryda tego producenta (po modelach Touareg i Jetta) oraz kolejny usportowiony Golf po wersjach GTI, GTD oraz R. Golf GTE otrzymał wiele rozwiązań technicznych oraz zbliżoną stylizację właśnie z tych modeli, jest jednak od nich znacznie oszczędniejszy i lepiej wyposażony. Nabywca hybrydy otrzymuje „kilka aut w jednym”. Najnowszy wariant napędowy może być pojazdem o zerowej emisji spalin (ZEV), ekonomiczną hybrydą zdolną przejechać na jednym baku do 940 km lub - gdy zajdzie taka potrzeba - dynamicznym hatchbackiem niewiele ustępującym osiągami Golfowi GTI i GTD.
Co ciekawe, Golfem GTE można pokonać dystans do 50 km korzystając tylko z silnika elektrycznego, co powinno wystarczyć na dojazd do pracy i powrót. Baterię auta można naładować w garażu w ciągu 3 godzin i 45 minut korzystając z tradycyjnej sieci elektrycznej lub ze stacji Wallbox (stacja ładowania do domowego garażu), wtedy czas ten skraca się do 2 godzin i 15 minut.
Golf GTE napędzany jest silnikiem benzynowym 1.4 TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 150 KM oraz 102-konnym silnikiem elektrycznym. Jednostki te wraz z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG tworzą ekologiczny i dynamiczny napęd. Jego moc systemowa wynosi 204 KM, a średnie zużycie paliwa zaledwie 1,5 l/100 km (emisja CO2 35 g/km).
Golf GTE nie jest nudną hybrydą jak chociażby Toyota Prius, którą upodobali sobie taksówkarze. Nie jest też zawalidrogą, auto przyspiesza do setki w 7,6 sek i rozwija prędkość 222 km/h. Czas przyspieszania do setki wypada nieznacznie gorzej niż w odmianie GTD (7,5 sek), jednak hybryda odznacza się wyjątkowo niskim apetytem na paliwo. Ponadto, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu 350 Nm charakteryzuje ją świetna elastyczność zbliżona do tej w turbodieslach.
Skrzynię DSG opracowano specjalnie dla tej hybrydy i ma ona trzy sprzęgła (podwójne sprzęgło plus trzecie między silnikami). Gdy tylko to możliwe, sprzęgło pomiędzy silnikami odłącza jednostkę spalinową TSI od napędzanej przedniej osi i wyłącza ją np. w fazie „żeglowania”. Golf GTE wykorzystuje wówczas energię kinetyczną i porusza się bez siły napędowej. Co ciekawe, silnik elektryczny został wbudowany w obudowę skrzyni biegów. Elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania oraz elektryczny kompresor klimatyzacji zapewniają optymalne wykorzystanie energii i skuteczne ich działanie także gdy pojazd napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym. To rozwiązanie znamy już z elektrycznego e-Golfa.
Kabina pasażerska utrzymana jest w stylu zbliżonym do tego w GTI i GTD, różnice są kosmetyczne. GTE ma natomiast kilka elementów wyposażenia, których nie znajdziemy w GTI czy GTD. Przykładowo, seryjne są reflektory diodowe (technika LED), system radiowy Composition Media z 6,5-calowym wyświetlaczem, niebieskie elementy oświetlenia wnętrza, mobilne usługi online. W Golfie GTE można zdalnie za pomocą tabletu lub smartfona włączyć ogrzewanie kabiny i dokonać tego z domu nie tracąc rano cennego czasu.
Golf GTE pojawi się w Polsce na początku 2015 roku. Jego cenę w Niemczech ustalono na 36 900 euro. Jest więc droższy od wariantów na których bazuje, ale „zarabia na siebie” rzadziej odwiedzając stacje paliw. Co istotne, jest pierwszą hybrydą tej klasy, która oprócz niskich kosztów eksploatacji dostarcza sporo frajdy z jazdy. Auto nie ma dziś na rynku bezpośredniego konkurenta.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Golfa GTE i podobnych aut
Marka/model | Volkswagen Golf GTE | Opel Ampera | Toyota Prius Plug-In Premium |
Cena (zł) | 36 900 Euro (w Niemczech) | 158950 | 155000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback / 3 | sedan / 4 | hatchback / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 4 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4270 x b.d. x 1457 | 4498 x 2126 x 1439 | 4460 x b.d. x 1490 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1544 / 1509 | 1546 / 1572 | 1525 / 1520 |
Rozstaw osi | 2631 | 2685 | 2700 |
Masa własna | 1524 | 1732 | 1425 |
Pojemność bagażnika (l) | 272-1162 | 310-1005 | 443-1120 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | b.d. | 45 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1395 | 1398 | 1797 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Silnik elektryczny (KM) | 102 | 150 | 80 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | |||
typ/liczba przełożeń | automatyczna / 6 | automatyczna / bezstopniowa | automatyczna / 6 |
Osiągi | |||
Moc systemowa (KM) | 204 | 150 | 136 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 7,6 | 9 | 11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 222 | 161 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 1,5 | 1,2 | 2,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 35 | 27 | 49 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?