Volkswagen Golf I generacji. Rewolucyjny następca Garbusa

Mariusz Michalak
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen
Światowa premiera Golfa ósmej generacji już 24 października. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie od czego zaczęła się historia tego auta.

Golf pierwszej generacji został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro i musiał sprostać niezwykle wysokim oczekiwaniom: jako następca legendarnego Garbusa, którego wyprodukowano ponad 21,5 miliona egzemplarzy, musiał kontynuować sukces modelu, który do tej chwili był numerem jeden w historii motoryzacji. Nowatorska koncepcja przeniesienia napędu, duża przestronność wnętrza oraz obszerny bagażnik i składane oparcie tylnego siedzenia, a także design Golfa I były tak przekonujące, że produkcję milionowego egzemplarza świętowano już w październiku 1976 roku.

Wówczas Volkswagen pisał o nowym modelu: „Golf oferuje maksymalną przestrzeń użytkową i bezpieczeństwo. Został zaprojektowany z myślą o funkcjonalności. Nisko przebiegająca linia okien zapewnia dobrą widoczność, a opadająca pokrywa silnika sprawia, że droga tuż przed autem jest zawsze dobrze widoczna. Nisko przebiegająca dolna krawędź szyby w pokrywie bagażnika zapewnia dobrą widoczność do tyłu podczas cofania”.

Podobnie jak wszystkie kolejne generacje Golfa, pierwsza również odzwierciedlała ówczesne – postęp techniczny i trendy w motoryzacji. Na przykład, za sprawą Golfa GTI – wprowadzonego do oferty w 1976 roku – Volkswagen sprawił, że samochody klasy kompaktowej stały się bardziej dynamiczne. W 1979 roku Volkswagen wprowadził na rynek Golfa Cabriolet – wówczas najlepiej sprzedawany kabriolet na świecie. Był to ogromny powiew świeżości w klasie aut, która już wtedy powszechnie była nazywana klasą golfa. W sumie – ze wszystkimi bliźniaczymi modelami, jak Cabriolet i Jetta (wtedy o identycznym wyglądzie) – na świecie sprzedano 6,99 miliona egzemplarzy Golfa pierwszej generacji, dzięki czemu okazał się on godnym następcą Garbusa.

Kalendarium Golfa I:

  • 1974: Debiut Golfa pierwszej generacji
  • 1976: w marcu wyprodukowano egzemplarz Golfa numer 500.000
    1.000.000 Golf zjechał z taśmy produkcyjnej w październiku
    pierwszy Golf GTI
    pierwszy golf z silnikiem Diesla
  • 1978: 2.000.000 Golf opuścił fabrykę w czerwcu
    debiut amerykańskiej wersji „Rabbit” w lipcu
  • 1979: we wrześniu wyprodukowano Golfa numer 3.000.000
    Pierwszy Golf Cabriolet
    Debiut Caddy w wersji van
    Facelifting
  • 1982: w lutym wyprodukowano 5.000.000 egzemplarz Golfa
    pierwszy Golf z turbodoładowanym silnikiem Diesla (GTD)
  • 1983: po wyprodukowaniu 6,99 miliona egzemplarzy Golf pierwszej generacji znika z oferty Volkswagena

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty