Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Volkswagen Golf Sportsvan. Odświeżony minivan z Niemiec

Data publikacji: Autor: Konrad Grobel

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?  

fot. Konrad Grobel Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł face lifting, dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, sześć silników i diodowe reflektory. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?

Z liftingami aut jest tak, jak z operacjami plastycznymi u ludzi, którzy nie chcą pogodzić się ze swoim wiekiem. Czasem wyjdzie całkiem w porządku, czasem groteskowo, a jeszcze innym razem jest to tak diametralna zmiana, że trzeba ponownie się sobie przedstawić. Volkswagen zafundował lifting Golfa Sportsvana, który produkowany jest od 2014 roku na płycie MQB (jego poprzednik to Golf Plus). I chociaż pomysł sprawdza się już dobrych kilka lat, chodzą słuchy, że Volkswagen powoli będzie rezygnował z tego typu aut na rzecz crossoverów i SUV-ów. Z modą trudno wygrać...

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?  

fot. Konrad GrobelCóż zatem nowego otrzymujemy w odświeżonym Sportsvanie? Pierwsze co się rzuci w oczy to nowy kolor Cranberry Red. Niestety niedostępny podczas pierwszych jazd testowych, chociaż widoczne na zdjęciach auto z lakierem White Silver Metallic wydaje się bardziej dostojne - z daleka może dawać złudzenie modnego (i drogiego) matu. Inne istotne zmiany w stylistyce to zmodyfikowany kształt zderzaków, nowe alufelgi (16-, 17- i 18-calowe) i przysłowiowa wisienka na torcie, czyli światła LED z przodu oraz z tyłu. W wersji Highline światła ksenonowe zostały zastąpione w standardzie właśnie LED-ami.

Redakcja poleca:

Tankowanie pod korek i jazda na rezerwie. Do czego może doprowadzić?
Napęd 4x4. To trzeba wiedzieć
Nowe auta w Polsce. Tanie, a jednak drogie

W efekcie Sportsvan nadąża stylistycznie za nowszymi modelami niemieckiego producenta. Nowe rysy jego „twarzy” dodały mu dynamiki, a zarazem powagi. Z detali, które mogą przyciągnąć uwagę są to wspomniane reflektory, które mają nieodparty urok.

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?  

fot. Konrad GrobelWe wnętrzu znalazły się nowe elementy dekoracyjne, tkaniny i skórzana tapicerka. Jednak tym, czym stoi wersja poliftingowa, jest technologia. Dostępne są systemy Front Assist z funkcją rozpoznawania pieszego, Emergency Assist, Park Assist czy Trailer Assist, czyli wspomagania przy manewrowaniu przyczepą. Znalazło się również miejsce na prawie autonomiczną jazdę w korku do 60 km/h. Jest jeszcze jeden element, którym Volkswagen lubi się chwalić, a dokładniej obsługiwanie ekranu multimediów za pomocą gestów. W takiej wersji ekran został pozbawiony jakichkolwiek pokręteł.

Projektanci wnętrza nie popuścili wodzy fantazji. Otrzymujemy więc kabinę utrzymaną w konwencji znanej z innych modeli Volkswagena. Kabina jest przestronna, co docenią np. rodziny z małymi dziećmi. Tylna kanapa jest przesuwana i dzielona, co w przypadku konieczności przewiezienia większego bagażu może być ułatwieniem. Nie brakuje też przemyślanych skrytek, a w schowku przed pasażerem znalazło się nawet miejsce na drobniaki do parkometru czy wózka sklepowego.

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?  

fot. Konrad GrobelBagażnik również jest przyzwoitych rozmiarów - na tle konkurentów okazuje się jednym z większych. Jeśli nie zamówimy koła dojazdowego, to zyskamy sporą ilość dodatkowej przestrzeni pod podłogą. Pewne wątpliwości budzą „stoliki” na oparciach przednich siedzeń, które raczej nie utrzymają cięższych przedmiotów. Nie każdy będzie też zachwycony fotelami, które w przeciętny sposób podpierają uda, co na długich trasach (a przecież minivany również i takie pokonują) może być uciążliwe. Trzeba jednak zwrócić honor w jednym aspekcie. Siedzi się zdecydowanie wyżej niż w zwykłym Golfie – różnica to prawie 10 cm. Bardzo użyteczny detal, w szczególności dla osób starszych, które mogą mieć problem ze wsiadaniem do auta.

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?  

fot. Konrad GrobelKolejne pozycje na liście liftingowej nie ominęły również silników. Kupujący będzie miał do wyboru cztery silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. W momencie wejścia auta na rynek w ofercie znajdą się jednostki benzynowe, w tym trzy nowe. Najmniejszy wariant to 1.0 TSI, który oferuje 85 KM mocy. Będą również wersje 1.5 TSI z mocą 130 i 150 KM.

W testowanej egzemplarzu znalazł się silnik 1.5 TSI ze 130 KM i 200 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h pokonuje w poniżej 10 sekund, a prędkość maksymalna to ponad 200 km/h. Jak wygląda natomiast sama jazda? Nawet na górskich górskich drogach po silniku nie czuć zmęczenia, napęd odważnie ciągnie auto ku wzniesieniu i zostawia jeszcze całkiem sporo mocy.

Siedmiobiegowa skrzynia DSG, która niejednokrotnie uznawana jest za wzór, na tego typu drodze miała problemy z zapanowaniem nad obrotami. Czasem była nadgorliwa, a czasem jakby zapominała o zmianie biegu – to powodowało poczucie niedoboru mocy. Można się jednak do tego przyzwyczaić albo wciąż sprawy we własne ręce i łopatkami za kierownicą wybierać biegi.

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?  

fot. Konrad GrobelPamiętajmy także, że mówimy tutaj o typowo rodzinnym minivanie, który nie zawiódł na krętych drogach o różnym stopniu nachylenia. Silnikowi mocy nie zabrakło, a zawieszenie zapewniało bardzo stabilne prowadzenie. Hamulce również spisały się na medal. Producent podaje, że w tej wersji silnikowej auto powinno spalać w trybie mieszanym 5,2 l/100 km. Podczas testów spalił ponad 8 l/100 km. Pamiętać trzeba jednak, że nie było to jego naturalne środowisko, a i czasu na dogłębniejsze zbadanie tego tematu było nie za wiele.

Dla kogo zatem jest to auto? Raczej dla rodzin z dziećmi lub osób starszych, które cenią wygodę wsiadania i wysiadania oraz wysoką pozycję za kierownicą, która ułatwia obserwację drogi, jednak z różnych względów nie chcą kupić crossovera lub SUV-a. Co możemy powiedzieć o cenie? Polskie nie zostały jeszcze ujawnione, ale dowiedzieliśmy się, że bazowy wariant (85 KM) ma kosztować ok. 74 tys. zł.

O nowym Sportsvanie mówi Tomasz Tonder z Volkswagen Group Polska:

Czy lifting wyszedł Sportsvanowi na zdrowie? Owszem. Model stał się spójny stylistycznie z najnowszymi modelami Volkswagena, z którymi dzieli także nowe silniki 1.0 TSI i 1.5 TSI, systemy bezpieczeństwa oraz stacje multimedialne z szeroką łącznością z internetem.

Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny

Marka/model

Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI

Opel Zafira 1.4 Turbo

Renault Scenic Energy TCe 130

Citroen C4 Picasso 1.2 PureTech

Cena (zł)

b.d.

Od 90.250

Od 81.900

Od 71.990

Typ nadwozia/liczba drzwi

Minivan/4

Minivan/4

Minivan/4

Minivan/4

Liczba miejsc

5

5-7

5

5-7

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4447/1807/1613

4666/1928/1685

4406/1866/1653

4428/1826/1610

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1549/1520

1577/1577

1602/1596

1573/1576

Rozstaw osi (mm)

2670

2760

2734

2785

Masa własna (kg)

1385

1538

1430

1280

Pojemność bagażnika (l)

590-1520

650-1860

572

537

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

58

53

57

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1498

1364

1197

1199

Liczba cylindrów

4

4

4

3

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/6

manualna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) @ obr./min

130 @ 5000-6000

140 @ 4900-6000

130 @ 4500

130 @ 5500

Moment obrotowy (Nm) @ obr./min

200 @ 1400-4000

200 @ 1850-4900

205 @ 2000

230 @ 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,6

10,9

11,9

10,9

Prędkość maksymalna (kmh/h)

202

202

190

197

Średnie spalanie (l/100 km)

5,2

6,9

6,1

4,9

Emisja CO2 (g/km)

118/116

160/150

129/136

115

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?  

fot. Konrad Grobel

Volkswagen Golf Sportsvan FL - test

Volkswagen Golf Sportsvan przeszedł facelifting dzięki czemu w swojej palecie ma teraz do wyboru między innymi 20 kolorów, 6 silników i nowe światła. Czy jednak zabieg odmładzania przebiegł pomyślnie?

fot. Konrad Grobel

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kokorand (gość)

    Mój brat też teraz czegoś większego szukał i chyba nawet o nim myślał ale w końcu kupił Peugeota 2008 - dali mu taki rabat na wyprzedaży rocznika że sam bym sie skusił :P hahhaa

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości