Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36558 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Volkswagen Golf vs Skoda Octavia. Wyposażenie czy pojemność?

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Skoda Octavia 

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Bartłomiej Pobocha 

W czasach PRLu samochody marki Skoda uchodziły za auta trwałe i w miarę bezawaryjne, ale umieszczenie silnika z tyłu pojazdu i – powiedzmy to sobie szczerze – niezbyt piękna bryła nadwozia powodowały, że były one często obiektem wielu kpin.

Sytuacja zaczęła się zmieniać po przejęciu Skody przez koncern Volkswagen i rozpoczęciu produkcji modelu Octavia. Wprawdzie pierwsza generacja (opracowana na płycie podłogowej VW A4 PQ 34 Golfa IV i Audi A3), była jeszcze brzydkim kaczątkiem, ale już druga (ta sama płyta na której powstały Seat Altea, Audi A3, Golf V, Touran), nie raziła już słabymi materiałami tapicerskimi czy nieefektownym wnętrzem.

Redakcja poleca:

Policyjne mierniki prędkości źle mierzą prędkość?
Nie umiesz jeździć? Ponownie zdasz egzamin
Rodzaje napędów hybrydowych

Skoda Octavia 

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Bartłomiej Pobocha 

Wraz z wprowadzeniem do produkcji trzeciej generacji Octavii (grudzień 2012), możemy śmiało powiedzieć, że brzydkie kaczątko przemieniło się w pięknego łabędzia. Duże znaczenie ma w tym przypadku zastosowanie platformy MQB, która w koncernie Volkswagena została kompleksowo zaprojektowana do różnych rodzajów nadwozi. Mówiąc najogólniej, stała jest w niej jedynie wartość między osią przednich kół i galerią pedałów (czyli przestrzeń, gdzie zabudowano układ napędowy i układ jezdny), a poza tym rozstaw i szerokość kół można zmieniać oraz „opakować”, tak zbudowaną płytę podłogową, dowolnym nadwoziem. Wszystko jest bowiem obliczone dla najbardziej wymagającej konstrukcji. Ponadto dla platform zostały też ujednolicone systemy elektroniki i Infotainment. Wszystko to sprawiło nie tylko ujednolicenie rozwiązań konstrukcyjnych, ale także obniżenie kosztów (wielkoseryjna oferta dla całego koncernu), a w efekcie możliwość wprowadzenia większej ilości nowoczesnych technologii bez podnoszenia ceny finalnej produktu. Stąd też mimo ogromnej różnicy w wyglądzie, pojazdy są bardzo podobne technicznie.

Do naszego porównania przyjęliśmy wersję za około 80 000 zł, co pozwala na wybór Golfa 1,4 125 KM Comfortline (82 500 zł), albo Octavię 1,4 150 KM Active (78 600 zł).

Nadwozie duuuża różnica

Volkswagen Golf 

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Tomasz Szmandra Golf to klasyczny hatchback segmentu C, czyli model nadający się idealnie do użytkowania w mieście i podczas wakacyjnych wycieczek. Ma on długość 4255 mm, szerokość 1799 mm i rozstaw osi 2620 mm.  Takie wymiary pozwalają na wygodną jazdę dwójki dorosłych z przodu i trójki dzieci z tyłu, nawet w czasie dłuższych podróży. Dodatkowo bagażnik w Golfie ma pojemność 380 litrów (1270 l po złożeniu tylnej kanapy).

Octavia jest wyraźnie większa. Jej wymiary to 4670 mm długości, 1814 mm szerokości i rozstaw osi 2686 mm. Oznacza to, że modelem tym wygodniej będzie jechać z tyłu troje dorosłych (szerokość na wysokości ramion to tylko jeden aspekt przestrzeni pasażerskiej, gdyż drugi to rozstaw osi i możliwość trzymania kolan blisko siebie, co zwiększa komfort siedzących obok). Dodatkowo bagażnik w Octavii ma pojemność 590 litrów (1580 l po złożeniu tylnej kanapy). To duża różnica w porównaniu do Golfa.

Silniki 1,4 - odmienne serca

W zakładanej cenie wybór przypadł na dwa silniki o pojemności 1,4 litra tyle tylko, że zastosowany w Golfie ma moc 125 KM, a w Octavii uzyskuje 150 KM. W efekcie Golf mający masę 1171 kg przyspiesza 0-100 km/h w czasie 9,1 sek i może uzyskać prędkość 204 km/h, a Skoda (ważąca 1180 kg) „setkę” osiąga w czasie 8,1 sek, a jej prędkość maksymalna to 219 km/h.

Według katalogu nie ma za to różnicy w zużyciu paliwa, gdyż w mieście wynosi ono 6,7 l/100 km w obu modelach, a poza miastem 4,3 l/100 km Golf 125 KM i 4,5 l/100 km Octavia 150 KM. Tym samym dane katalogowe podają średnie zużycie 5,2 l/100 km Golf i 5,2 l/100 km Octavia.

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

Warto też podkreślić, że dłuższa o 42 cm Skoda ma nieco gorsze walory eksploatacji w mieście, zwłaszcza jeżeli chodzi o widoczność tyłu podczas cofania.

Skoda Octavia 

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Skoda Octavia

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ciekawski (gość)

    To ma być porównanie? Przepisanie kilku informacji z prospektów? Nie jest prawdą, że różnice dotyczą wyłącznie elementów komfortowych. Spore różnice istnieją w kwestii wykończenia, elektroniki (np. cyfrowe wskaźniki w VW/Audi) czy oświetlenia - adaptacyjne LED-y w Audi. A3 ma też aluminiowe elementy poszycia w nadwoziu, co obniża masę i poprawia prowadzenie.

  • kierowca (gość)

    Ale prawdziwe dane o spalaniu w katalogach... śmiech na sali.

  • Jańcio Wodnik (gość)

    Oktawia ze względów czysto praktycznych wygrywa z Golfidłem. Lepiej nadaje się na auto rodzinne, zwłaszcza w rodzinach 2+2.

  • Anka (gość)

    Tak naprawdę samochod poznaje sie dopeiro jak sami go uzywamy. Ja kupielam ostatnio tivoli i nie mam zadnych zarzutow. Zobaczymy jak będzie dalej

  • Komentarz usunięty.
  • mical1988 (gość)

    Dwa różne auta. To jak porównywać pralkę do odkurzacza. Octavia jest dla rodziny- w każdym wymiarze dużo większa od golfa. Golf to idealne auto do miasta i dla singli

  • Pawel (gość)

    Mical1988 - Ja tam w Golfie VII spokojnie mieszcze sie na wakacje z rodzina 2+1 i to 5d, nie kombi. Lacznie z wozkiem dla dziecka i gondola do wozka. Przy 2+2 juz rozwazam zmiane na kombi i choc wolalbym Golfa, to ma on sztucznie podniesiona podloge w bagazniku z zupelnie niepotrzebna nikomu przestrzenia pod podloga, przez to np. wozek+gindola/spacerowka nie wchodzi pietrowo, jak w Golfie 5d lub Octavii. Swoja droga VW chyba mocno naciaga pojemnosc bagaznika. W Vectrze C 500L to byl naprawde wielki kufer, w Golfie VII kombi niby 600L, ale patrzysz i szukasz gdzie to niby jest ?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Octavia zdjęcia

Skoda Octavia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Golf dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Octavia Cena