Volkswagen. Grupa VW podsumowuje 2020 rok. Na czym skupi się w 2021?

Mariusz Michalak
"Ze względu na pandemię, 2020 rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny. Wiosną fabryki Grupy Volkswagen w Europie wstrzymały produkcję na kilka tygodni, aby chronić pracowników. Ruch w salonach zdecydowanie się zmniejszył, co – oczywiście – wpłynęło na wyniki sprzedaży, ale jako grupa siedmiu marek pozostaliśmy zdecydowanym liderem w Polsce. Zwiększyliśmy udział w rynku do 28 procent” – mówi Pavel Šolc, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.Fot. Volkswagen
"Ze względu na pandemię, 2020 rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny. Wiosną fabryki Grupy Volkswagen w Europie wstrzymały produkcję na kilka tygodni, aby chronić pracowników. Ruch w salonach zdecydowanie się zmniejszył, co – oczywiście – wpłynęło na wyniki sprzedaży, ale jako grupa siedmiu marek pozostaliśmy zdecydowanym liderem w Polsce. Zwiększyliśmy udział w rynku do 28 procent” – mówi Pavel Šolc, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.Fot. Volkswagen
"Ze względu na pandemię, 2020 rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny. Wiosną fabryki Grupy Volkswagen w Europie wstrzymały produkcję na kilka tygodni, aby chronić pracowników. Ruch w salonach zdecydowanie się zmniejszył, co – oczywiście – wpłynęło na wyniki sprzedaży, ale jako grupa siedmiu marek pozostaliśmy zdecydowanym liderem w Polsce. Zwiększyliśmy udział w rynku do 28 procent” – mówi Pavel Šolc, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.

Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Cupra. Jaka sprzedaż w 2020?

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych siedmiu marek należących do Volkswagen Group Polska wyniosła 120.009 egzemplarzy. Mimo sprzedaży mniejszej o 20,3 procent, spółka Volkswagen Group Polska zanotowała wzrost udziału w rynku nowych samochodów. W 2020 roku wzrósł on do 28 procent (+ 0,9 procent w porównaniu z rokiem 2019), co oznacza, że więcej niż co czwarty nowy osobowy samochód zarejestrowany w Polsce wyjeżdżał z salonów marek Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, CUPRA, Porsche lub Volkswagen Samochody Dostawcze.

"Ze względu na pandemię, 2020 rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny. Wiosną fabryki Grupy Volkswagen w Europie wstrzymały produkcję
"Ze względu na pandemię, 2020 rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny. Wiosną fabryki Grupy Volkswagen w Europie wstrzymały produkcję na kilka tygodni, aby chronić pracowników. Ruch w salonach zdecydowanie się zmniejszył, co – oczywiście – wpłynęło na wyniki sprzedaży, ale jako grupa siedmiu marek pozostaliśmy zdecydowanym liderem w Polsce. Zwiększyliśmy udział w rynku do 28 procent” – mówi Pavel Šolc, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.

Fot. Volkswagen

W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 428.376 (-22,9%) nowych samochodów osobowych. 28 procent z nich, czyli 120.009 (-20,3%), stanowiły auta osobowe marek, które należą do Volkswagen Group Polska.

Škoda, mimo zwiększenia udziału w rynku z 12,4 do 13,2 procent, zakończyła 2020 rok na drugim miejscu z liczbą 56.334 (-17,9%) zarejestrowanych samochodów. Ograniczone dostawy spowodowały, że marka nie była wstanie spełnić wszystkich oczekiwań klientów. Mimo to, najczęściej wybieranym modelem przez Polaków w ubiegłym roku była Škoda Octavia (18.667 egzemplarzy), Škoda Citigoe iV okazała się jest liderem zestawienia rejestracji aut elektrycznych (516 szt.), a Škoda Superb iV – liderem rejestracji wśród samochodów hybrydowych typu plug-in (500 szt.).

W poprzednim roku zarejestrowano w Polsce w sumie 37.206 samochodów osobowych marek Volkswagen oraz Volkswagen Samochody Dostawcze (o 30,9% mniej niż w 2019 roku). Z powodu ograniczonych pandemią koronawirusa dostaw mocno ucierpiała także marka Volkswagen.

Mimo trudnej sytuacji wzrost liczby rejestracji o aż 13,2 procent zanotowało Audi. Klientom w Polsce marka dostarczyła 15.602 samochody i zwiększyła udział w rynku do 3,6 procent. Co ważne, w pierwszej dwudziestce zestawienia liczby rejestracji Audi jest jedyną marką w Polsce, która zwiększyła sprzedaż w porównaniu z 2019 rokiem.

W 2020 roku zarejestrowano 9275 samochodów marek SEAT i CUPRA, o 25,4% mniej niż w 2019 roku.

Porsche w ubiegłym roku dostarczyło klientom w Polsce 1592 nowe samochody. Spadek o 12,6 procent w porównaniu z wynikiem w 2019 roku jest o blisko połowę mniejszy niż to, jak skurczył się cały rynek.

W 2020 roku zarejestrowano 9094 pojazdy marki Volkswagen Samochody Dostawcze (-30,3%). Na ten wynik składają się wliczone wcześniej osobowe wersje modeli Caddy oraz Multivan, a także samochody dostawcze. Aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony zarejestrowano 5564
(-23,4%). Ponadto marka dostarczała także samochody do służb mundurowych, m.in. do Policji, które nie są uwzględnione w bazie CEPIK oraz w zestawieniu rejestracji.

Volkswagen stawia na auta elektryczne

"Ze względu na pandemię, 2020 rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny. Wiosną fabryki Grupy Volkswagen w Europie wstrzymały produkcję
"Ze względu na pandemię, 2020 rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny. Wiosną fabryki Grupy Volkswagen w Europie wstrzymały produkcję na kilka tygodni, aby chronić pracowników. Ruch w salonach zdecydowanie się zmniejszył, co – oczywiście – wpłynęło na wyniki sprzedaży, ale jako grupa siedmiu marek pozostaliśmy zdecydowanym liderem w Polsce. Zwiększyliśmy udział w rynku do 28 procent” – mówi Pavel Šolc, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.

Fot. Volkswagen

W ubiegłym roku w Polsce odnotowano dużą dynamikę wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych. Mimo że cały rynek nowych samochodów osobowych zmniejszył się o 22,9%, liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wzrosła o 147,1%, do 3.685 samochodów (w 2019: 1.491 egzemplarzy). „W 2020 roku zarejestrowano łącznie 8 razy więcej nowych aut elektrycznych marek należących do Volkswagen Group Polska niż w 2019 roku. Nasza elektryczna ofensywa zdecydowanie nabiera tempa. Mimo iż Grupa Volkswagen w Polsce oferuje auta elektryczne w niemal wszystkich segmentach rynku, oferta w tym roku zostanie podwojona. W ciągu kilku najbliższych tygodni w salonach zadebiutują Škoda Enyaq oraz Volkswagen ID.4.” – mówi Pavel Šolc, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska. Liderem zestawienia rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Polsce w 2020 roku jest Skoda – najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w Polsce w minionym roku była Škoda Citigoe iV (516 szt.). W sumie zarejestrowano 943 elektryczne samochody osobowe marek, które należą do Volkswagen Group Polska. Wśród nich m.in. 189 egzemplarzy Volkswagena ID.3, 114 sztuk Audi e-tron’a i 106 Porsche Taycanów.

Grupa Volkswagen zwiększa udział w globalnym rynku 

Na świecie w 2020 roku koncern Volkswagen dostarczył klientom 9.305.400 samochodów. Oznacza to spadek – spowodowany pandemią – o 15,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W grudniu dostawy okazały się mniejsze od tych z grudnia 2019 roku tylko o 3,2 procent, w całym czwartym kwartale zmalały natomiast łącznie o 5,7 procent. W sumie w ubiegłym roku koncern zwiększył nieznacznie udział w globalnym rynku samochodów osobowych.

Prowadzona przez koncern ofensywa aut elektrycznych przyniosła wiele nowych modeli i spotkała się, mimo pandemii, z dużym zainteresowaniem klientów. Grupa dostarczyła 231.600 samochodów w pełni elektrycznych, czyli ponad trzy razy więcej niż w 2019 roku. Dużą popularnością wśród nabywców cieszyły się również auta hybrydowe typu plug-in, których dostarczono 190.500 egzemplarzy (+175 procent). W Europie Zachodniej udział aut elektrycznych (BEV+PHEV) w całkowitych dostawach koncernu Volkswagen znacznie wzrósł, bo do 10,5 procent (w 2019 roku: 1,9 procent).

„Miniony rok był bezprecedensowy i wszyscy wiemy, jak mocne piętno odcisnął on na rynku motoryzacyjnym” – powiedział Łukasz Zadworny, Dyrektor marki Volkswagen, na rozpoczęcie swojego wystąpienia podczas konferencji online Volkswagen Group Polska i marki Volkswagen. „Wszyscy znamy wyniki sprzedaży, wiemy, że Volkswagen uplasował się na trzecim miejscu wśród najpopularniejszych marek, dostarczając klientom 37.207 samochodów. Poza sprzedażą nowych samochodów wiele udało nam się osiągnąć również na innych płaszczyznach” – dodał.

 Volkswagen jest online

W ubiegłym roku Volkswagen przeniósł sporo działań do tzw. „online’u: „Nasi dealerzy potrafią doskonale funkcjonować w hybrydowym modelu pracy, umiejętnie łącząc oferowanie klientom świetnych doświadczeń – tak w salonach, które cały czas pozostały i pozostają otwarte, jak i podczas zdalnych spotkań za pośrednictwem różnych, internetowych rozwiązań. Usługi door-to-door, ozonowanie aut – to nowe elementy tzw. nowej normalności w naszych salonach” – powiedział Łukasz Zadworny, Dyrektor marki Volkswagen. „Już na początku kwietnia ubiegłego roku został uruchomiony Volkswagen e-Home, który służy wsparciem zarówno dla klientów, jak i dla sieci dealerskiej. Wszystkim, którzy chcą uzyskać spersonalizowaną, omówioną z ekspertem ofertę dotyczącą wybranego samochodu, zapewnia taką możliwość. Rozwiązanie jest oparte na sprawdzonej technologii wideo, która umożliwia m.in. bezpieczne przesyłanie dokumentów. W 2020 roku Volkswagen e-Home obsługiwał około 500 klientów miesięcznie. Do tej pory sprzedano w nim już 150 samochodów. Bardzo dobrze sprawdza się również butikowy salon – Volkswagen Home w Warszawie przy ulicy Karolkowej. W minionym roku zebrano w nim 358 zamówień na nowe samochody. Ubiegły rok był najlepszym w trzyletniej historii tego salonu.” To tylko jedno z dwóch internetowych rozwiązań, wskazujących na cyfrowe kompetencje Volkswagena. „Od października 2020 roku, poprzez platformę sklep.volkswagen.pl, Volkswagen oferuje samochody w leasingu przez Internet. Za pośrednictwem tej strony można zamówić wybrany model Volkswagena w leasingu bez wychodzenia z domu, a decyzję o przyznaniu leasingu otrzymuje się w ciągu maksymalnie dwóch dni. „Na platformie są oferowane modele Volkswagena w bogatej gamie silników, skrzyń biegów, wersji układu napędowego do wyboru – ok. 750 aut jest dostępnych od ręki. Na żadnym placu dealerskim nie znajdziemy aż tylu modeli do wyboru” – mówi Łukasz Zadworny.

„Dealera trzeba odwiedzić tylko raz, aby podpisać umowę leasingową i odebrać auto. To rozwiązanie bezpieczne i komfortowe – miesięcznie odnotowujemy 100.000 wizyt na stronie” – dodaje.

Najgłośniejszą i najważniejszą premierą rynkową 2020 roku był Volkswagen ID.3. „Samochody elektryczne budowane na platformie MEB mają przed sobą świetlaną przyszłość i ID.3 będzie pod wieloma względami stanowić punkt odniesienia dla swojej elektrycznej konkurencji. Jeden fakt doskonale świadczy o dobrym przyjęciu ID.3 przez polski rynek – zebraliśmy ponad 200 zamówień na ten samochód, niemal wyczerpując dostępną dla nas pulę aut dostępnych w limitowanej edycji 1ST. Kilka dni temu przedstawiliśmy ceny wariantów Pure Performance i Pure Performance City, które czynią ID.3 znacznie przystępniejszym cenowo. Model ten już teraz jest dostępny za nieco ponad 136 tysięcy złotych.

W tym roku szczególną uwagę polskich kierowców powinien przyciągnąć Tiguan eHybrid – popularny SUV od niedawna jest dostępny w wersji hybrydowej typu plug-in i w bardzo atrakcyjnej cenie. „Za niespełna 171.000 złotych otrzymuje się samochód standardowo wyposażony w, między innymi, reflektory IQ.LIGHT z systemem regulacji ich zasięgu, wyświetlacz wskaźników Active Info Display, bezprzewodowy App Connect, aktywny tempomat, system bezdotykowego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika oraz kamerę cofania” – wyjaśnia Dyrektor marki Volkswagen. Na przełomie marca i kwietnia w salonach pojawi się ID.4 – pierwszy elektryczny SUV Volkswagena. Jego cena będzie bardzo konkurencyjna. „Już teraz mogę zdradzić, że ID.4 będzie kosztować mniej niż 170.000 złotych” – mówi Łukasz Zadworny.

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty