Idea zawsze była taka sama tj. zbudowanie kompaktowej limuzyny z wykorzystaniem projektu hatchbacka. Zmieniała się jedynie nazwa tych sedanów. Poza Jettą ten model nazywał się także Vento oraz Bora. Przy okazji ostatniej wersji powrócono jednak do nazwy Jetta.
Ten typ samochodu, czyli kompaktowa limuzyna, w Europie cieszy się umiarkowanym powodzeniem. Za to w Ameryce Północnej jest to najchętniej kupowany samochód marki Volkswagen. U nas Jetta pozostaje w cieniu Golfa. Jest to o tyle dziwne, że polscy kierowcy lubią kompaktowe sedany. Naszym zdaniem jednym z powodów mniejszego zainteresowania tym modelem może być fakt, że podobny w stylu jest Passat, wprawdzie droższy, ale bardziej prestiżowy.
Nadwozie Jetty nie jest jedynie wydłużonym Golfem. Oczywiście styliści projektujący ten samochód uwzględniali fakt, że oba auta mają praktycznie ten sam rozstaw osi, ale każdy z nich ma także w przednich partiach nadwozia sporo elementów indywidualnych. Jetta, oglądana z przodu jest bardzo podobna do Golfa, choć wprawne oko zauważy kilka drobnych różnic. Oczywiście z profilu to już zupełnie dwa różne auta. Całość wygląda nieźle. Ten rodzaj samochodowej urody starzeje się powoli, więc wszystko wskazuje na to, że Jetta długo pozostanie młoda.
W kabinie Jetta to już wykapany Golf i to uznajemy za zaletę, bo praktyczność i funkcjonalność są tu nienaganne. Nie trzeba szukać niczego w instrukcji obsługi, gdyż cała obsługa jest intuicyjna. Na przednich fotelach miejsca mamy pod dostatkiem. Ale z przestronnością na tylnej kanapie nie jest już tak dobrze, chociaż narzekanie na ciasnotę byłoby niesprawiedliwe. Największą zaletą Jetty, jako samochodu rodzinnego jest bardzo duży bagażnik.
W testowanym egzemplarzu mieliśmy czterocylindrowy silnik o mocy 150 KM, z którego napęd na przednie koła był przenoszony przez sześciobiegową przekładnię manualną. Znakomicie się ten układ sprawdzał. Nawet jadąc z kompletem pasażerów i bagażami średnie spalanie nie przekroczyło 8 l/100 km. Praktycznie w całym zakresie obrotów jednostka ta zachowywała chęć do rozpędzania samochodu nie powodując przy tym większego hałasu. Prowadzenie Jetty jest przewidywalne, choć czasami zachowywała się lekko nadsterownie. Nie zawsze podobała nam się także zbytnia miękkość zawieszenia.
Korzystaliśmy z tego Volkswagena w różnych warunkach drogowych, od powolnej jazdy w mieście po szybkie podróże autostradą. W każdych warunkach Jetta zachowywała poprawność. Testowana wersja była bardzo bogato wyposażona. Do dyspozycji mieliśmy np. kamerę cofania i aktywny tempomat. Szkoda jedynie, że ustawianie stałej prędkości mogło się odbywać tylko w 10-kilometrowych interwałach. Nie udawało się wybrać np. 87 km.h, ale trzeba było od razu 90 km/h.
Jetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży bagażnik. Do tego dochodził ekonomiczny silnik. Testowana wersja kosztowała nieco ponad 100 tys. złotych. To sporo, ale przecież ten model można mieć taniej rezygnując z niektórych elementów wyposażenia oraz wybierając inny, słabszy silnik.
Volkswagen Jetta 1.4 TSI i konkurenci - wybrane dane techniczne i ceny
Marka/model | Volkswagen Jetta 1.4 TSI Trendline | Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium | Opel Astra 1.4 Twinport Ecotec Sedan | |||
Cena (zł) | 103.810 | 87.420 | 82.200 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4660/1780/1440 | 4538/2010/1469 | 4658/1814/1500 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1535/1538 | 1559/1549 | 1544/1558 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2651 | 2648 | 2685 | |||
Masa własna (kg) | 1270 | 1334 | 1230 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 510 | 475 | 460 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 47 | 56 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | |||
Pojemność (cm3) | 1395 | 1499 | 1399 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 150 przy 5000 | 150 przy 6000 | 140 przy 4900-6000 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 250 przy 1500-3500 | 240 przy 1600-4000 | 200 przy 1850-4900 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 8,9 | 9,0 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 210 | 215 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 5,5 | 5,9 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 127 | 139 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?