Volkswagen liczy na drugie zwycięstwo w Szwecji

(ip)
Volkswagen przystępuje do Rajdu Szwecji z pewnością siebie i wysoką motywacją. W dniach od 5 do 9 lutego Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN) zmierzą się z legendarnymi odcinkami specjalnymi „Fredriksberg“, „Rämmen“ czy „Colin’s Crest“. Średnia prędkość około 110 kilometrów na godzinę, śliski lód i śnieg oraz gęste lasy – takie rzeczy tylko w Rajdzie Szwecji, drugim rajdzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC).

Trasa Rajdu Szwecji, który ma swoją główną siedzibę w Karlstad, a park serwisowy w oddalonym o około 85 kilometrów Hagfors, liczy 1.583 km, w tym 24 odcinki specjalne o łącznej długości ponad 323 kilometrów.

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

„Temperatury od 10 do 20 stopni poniżej zera, ale mimo to w Volkswagenie robi nam się ciepło na sercu, gdy myślimy o Szwecji” – stwierdził Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Tutaj odnieśliśmy nasze pierwsze zwycięstwo w Rajdowych MŚ z Polo, i wtedy było to dla nas całkowite zaskoczenie. Takich chwil się nie zapomina. Fakt, że w tym roku jako liderzy klasyfikacji i obrońcy tytułu od początku będziemy tymi, których gonią inni, jest podwójną motywacją dla kierowców, pilotów, inżynierów i mechaników. Rajd Szwecji jest czymś wyjątkowym, bo jest jedynym w kalendarzu MŚ rozgrywanym w całości na lodzie i śniegu. Jest tylko jedna opcja wyboru opon. Dlatego nie trzeba myśleć o taktyce. Od początku obowiązuje jedna zasada: pełen gaz i na ten fakt bardzo się cieszymy.”

Sébastien Ogier jest jedynym kierowcą spoza północnoeuropejskich krajów, który wygrał zarówno Rajd Szwecji, jak i Rajd Finlandii w jednym sezonie. Pozostali dwaj kierowcy Volkswagena - Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen - są rodowitymi mieszkańcami Skandynawii. Patrząc statystycznie, to doskonały punkt wyjścia na Rajd Szwecji. W 2013 roku Sébastien Ogier był dopiero drugim zawodnikiem ze środkowej Europy po dziewięciokrotnym mistrzu świata Sébastienie Loebie, któremu udało się wygrać tę imprezę. Jest zatem jedynym z aktualnych uczestników MŚ spoza Europy Północnej, który ma na swoim koncie zwycięstwo w Szwecji. Statystyka przemawia także na korzyść Jari-Matti Latvali: Fin wygrał rajd wokół Karlstad w latach 2008 i 2012. Szwecja jest dobrze znanym terenem także dla Andreasa Mikkelsena, prowadzącego trzecie Polo R WRC. W 2008 roku w prywatnym Fordzie zajął tutaj piąte miejsce w klasyfikacji generalnej, w 2012 roku, startując dla Volkswagena, zajął drugą

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

lokatę w kategorii S2000 – szybszy był wtedy tylko Sébastien Ogier. Dla Norwega Mikkelsena Rajd Szwecji jest poniekąd rajdem w rodzinnym kraju: drugi rajd MŚ 2014 dwa razy zahacza o jego ojczyznę. OS „Torsby” rozgrywany jest poza granicami Szwecji i dwa razy kończy się spektakularnym finiszem na stadionie narciarskim w miejscowości o tej samej nazwie.

Rajd Szwecji rozpoczyna się już w środę wieczorem rozgrywaną przed widzami próbą na torze wyścigów konnych w Karlstad, w której po dwa zespoły ścigają się w bezpośredniej rywalizacji. Legendarny i co roku przyciągający widzów jest nieoficjalny konkurs długości skoków na „Colin’s Crest”, który otrzymał swoją nazwę na część byłego mistrza świata Colina McRae. Załoga, która tutaj w sobotę swoim World Rally Car skoczy najdalej, otrzyma „Colin’S Crest Award”. Po kończącym rajd odcinku specjalnym Power Stage w sobotę popołudniu w Värmullsåsen, wczesnym wieczorem w Karlstad nastąpi dekoracja zwycięzców.

Tylko co dwanaście miesięcy Rajdowe Mistrzostwa Świata mają w kalendarzu rajd rozgrywany w całości na lodzie i śniegu. A do tego jeden z najszybszych w sezonie. Tylko w niektórych rajdach na asfalcie i w Finlandii osiągane są wyższe prędkości średnie. Zaspy śnieżne na poboczach odcinków specjalnych są jednocześnie przekleństwem i błogosławieństwem. W razie błędu kierowcy nierzadko zapobiegają poważniejszym wypadkom, jednak ich twardość często jest powodem nieukończenia rajdu.

Na wszelki wypadek kierowcy Volkswagena są wyposażeni w wyjątkowe narzędzie – szuflę do odgarniania śniegu. Poręczna

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

szufla w bagażniku 315-konnego World Rally Car z Wolfsburga już trzy razy pomogła Volkswagenom Race Touareg 2 i 3  wygrać Rajd Dakar w latach 2009 – 2011.

Wypowiedzi przed Rajdem Szwecji
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Rajd Szwecji jest jednym z moich ulubionych rajdów w kalendarzu. W ubiegłym roku zdobyliśmy tutaj dla Volkswagena nasze pierwsze zwycięstwo i stoczyliśmy wspaniały pojedynek z Sébastienem Loebem. To był chyba najlepszy rajd w mojej dotychczasowej karierze. Przez cały czas, podobnie jak Loeb, byliśmy na granicy i w każdej minucie musieliśmy dawać z siebie 100 procent. Ostatecznie to się opłaciło i lepiej daliśmy sobie radę z tym ekstremalnym wyzwaniem. W 2014 roku sytuacja trochę się zmieniła. Teraz my jesteśmy tymi, których inni chcą pokonać. Tradycyjnie trudno tutaj pobić Skandynawów. Dotychczas „południowym Europejczykom” udało się to dopiero dwa razy. Będę zatem bacznie uważał na Mikko Hirvonena w Fordzie i Madsa Østberga w Citroënie, ale też przede wszystkim na moich dwóch kolegów z zespołu Jari-Matti Latvalę i Andreasa Mikkelsena. Z pewnością nie będzie łatwo, ale chętnie bym tutaj jeszcze raz wygrał.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Szalenie cieszę się na Szwecję, na śnieg i długie, szybkie proste. W zeszłym roku Volkswagen Polo R WRC był dla mnie jeszcze trochę nowością i nie dostroiliśmy perfekcyjnie samochodu. W tym roku znam auto już bardzo dobrze i wyśmienicie czuję się za kierownicą. Inaczej niż w ubiegłych dwóch latach, nie czuję teraz prawie napięcia i jadę do Szwecji bez obciążenia psychicznego, bo po piątym miejscu w Monte Carlo mam dobrą pozycję wyjściową. A jeżeli jakiś rajd sprawia przyjemność, to jest to już połowa sukcesu. Mam nadzieję, że będziemy przynajmniej walczyć o miejsce na podium. W tym roku w Rajdzie Szwecji niewiele się zmieniło. Jest jednak jedna zmiana w porównaniu z rokiem ubiegłym: odcinek specjalny „Hara” w sobotę. To krótki i szybki OS, który po raz ostatni był rozgrywany w 2007 roku – wspaniały odcinek.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Chciałbym w sezonie 2014 być lepszym, niż w zeszłym roku, i od czasu do czasu stanąć na podium. Dla mnie Rajd Szwecji co roku jest bardzo ważnym rajdem, bo czuję się tutaj jak w domu. Poza tym mam nadzieję, że drugi start będzie łatwiejszy. Teraz mogę nadal współpracować z moimi chłopcami z zeszłego roku i poprawić nasze wyniki. Dla mnie jazda po lodzie i śniegu to coś zupełnie naturalnego, tutaj dorastałem. Mam nadzieję, że tym razem będziemy mieli naprawdę dużo śniegu. Mały wypad Rajdu Szwecji do mojej ojczyzny Norwegii jest naturalnie dla mnie czymś wyjątkowym. Z tegoroczną edycją wiążę duże nadzieje.”

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja
Kierowcy
1. Sébastien Ogier, 27 punkty;
2. Bryan Bouffier, 18;
3. Kris Meeke, 16;
4. Jari-Matti Latvala, 13;
5. Mads Østberg, 12;
6. Elfyn Evans, 8;
7. Andreas Mikkelsen, 6;
8. Jaroslav Melichárek, 4;
9. Matteo Gamba, 2;
10. Yuriy Protasov, 1.

Producenci
1. Volkswagen Motorsport, 37 punkty;
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, 33;
3. M-Sport World Rally Team, 10;
4. Volkswagen Motorsport II, 8.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty