Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC

(ip)
Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen
Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen
Podwójnym zwycięstwem w Rajdzie Hiszpanii Volkswagen zapewnił sobie tytuł mistrza świata producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Tym samym wszystkie mistrzowskie tytuły rajdowe 2013 roku trafią do Wolfsburga. Już przed trzema tygodniami w Rajdzie Francji, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F) zostali mistrzami w kategorii kierowców i pilotów. Dzięki ich ósmemu zwycięstwu w sezonie oraz drugiej pozycji Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili (FIN/FIN) w Hiszpanii, Volkswagen już na jeden rajd przed końcem sezonu ma zagwarantowane pierwsze miejsce w kategorii producentów. Zdobycie tych tytułów mistrzowskich w roku debiutu Polo R WRC to największy sukces Volkswagena w sporcie motorowym.

Historyczne zwycięstwa – debiut Volkswagena jako producenta

Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen
Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen

W sezonie 2013 Volkswagen osiągnął sukces, który jeszcze nie zdarzył się w historii Rajdowych Mistrzostw Świata. W pierwszym roku startów marki w Rajdowych MŚ FIA (WRC), wszystkie tytuły mistrzowskie trafiły do Wolfsburga, zarówno w kategorii kierowców i pilotów, jak i producentów. Jeszcze żadnemu producentowi nie udało się zdobyć mistrzostwa w roku debiutu. Nawet w historii Formuły 1 żaden producent nie rozpoczął swoich startów od samodzielnego wygrania całego sezonu. Volkswagen osiągnął coś, czego nikt się nie spodziewał. Dotychczas jako ambitne założenia uznawane było zajęcie miejsc na podium w pierwszym roku startów, zwyciężania w rajdach w drugim i walka o tytuł mistrzowski w trzecim sezonie.

Kierowcy Volkswagena pokazali swoją klasę w ekstremalnych warunkach
Ostatni dzień Rajdu Hiszpanii stał pod znakiem emocjonującej walki między zespołami Volkswagena Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila. Uszkodzona opona poprzedniego dnia sprawiła, że Ogier wystartował do ostatnich 138,54 kilometrów na szutrze z czwartej pozycji, Latvala z pierwszej. Przed zespołami stały różne wyzwania - Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila na ostatnich szutrowych odcinkach specjalnych Rajdu Hiszpanii otwierali stawkę i wyznaczali linię idealną dla kolejnych samochodów, natomiast Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mieli inny problem: nowi rajdowi mistrzowie świata* jako czwarte auto na trasie walczyli o zwycięstwo w tumanach kurzu, jakie zostawiali za sobą ich najwięksi rywale. Ale takie warunki najwyraźniej nie spowolniły najlepszego duetu sezonu. W niedzielę cztery z sześciu odcinków specjalnych wygrali Ogier/Ingrassia, na dwóch pozostałych oesach zmieścili się w pierwszej trójce. Tylko jeden zespół w ostatni dzień rajdu miał porównywalne wyniki: Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula w trzecim Polo R WRC wygrali dwa odcinki specjalne.

Zerowa widoczność: w niedzielę pilot miał decydujący wpływ na wynik
Tumany kurzu za jadącymi z przodu samochodami, nisko stojące słońce w porannych godzinach – warunki w niedzielę stawiały wielkie wyzwania przed kierowcami i pilotami. Dzięki precyzyjnie odczytywanym notatkom rajdowym Ogier/Ingrassia w gęstym kurzu, mimo fatalnej widoczności, nadrobili nawet 20 sekund w stosunku do swoich bezpośrednich rywali. Piloci przy odczytywaniu notatek musieli zdać się całkowicie na instynkt – przy zerowej widoczności punktów orientacyjnych w zasadzie

Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen
Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen

nie dało się zauważyć. „To były zdecydowanie najtrudniejsze chwile dla nas pilotów” – powiedział Julien Ingrassia, pilot Sébastiena Ogiera.

13 z 15 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych należało do Polo R WRC
Rajd Hiszpanii to jedyny rajd w sezonie MŚ, rozgrywany zarówno na asfalcie, jak i na szutrowym podłożu. W tych wyjątkowych warunkach Volkswagen Polo R WRC udowodnił swoje wszechstronne możliwości: World Rally Cars z Wolfsburga zapisały na swoim koncie 13 z 15 najlepszych czasów na oesach i 26 z 45 miejsc w pierwszej trójce. Od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata, czyli od Rajdu Monte Carlo, Polo R WRC wygrały łącznie 132 ze 215 odcinków specjalnych, czyli 61,4 procent. Sam Sébastien Ogier zaliczył w 2013 roku do dziś 101 zwycięskich oesów.

Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Hiszpanii
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
„Bardzo się cieszę z sukcesu zespołu. Volkswagen bez wątpienia zasłużył na tytuł rajdowego mistrza świata. Polo R WRC jest prawdziwym championem. Nawet jeżeli dzisiaj pod koniec mieliśmy kilka problemów technicznych, auto znów niezawodnie dowiozło nas do mety i zaliczyliśmy pierwsze podwójne zwycięstwo w Rajdowych MŚ. Chętnie walczyłbym do samego końca z Sébastienem Ogierem o zwycięstwo w dzisiejszym biegu, bo prawie do ostatniej chwili toczyliśmy pojedynek bez żadnych taktycznych zaleceń odgórnych. Mimo to cieszę się z drugiego miejsca. Daje ono mi wiarę w siebie przed nadchodzącym Rajdem Wielkiej Brytanii w Walii, który zdecydowanie należy do moich ulubionych rajdów. Wprost nie mogę doczekać się startu.”

Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen
Volkswagen mistrzem świata producentów w WRC Fot: Volkswagen

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
„Niesamowity rajd, fantastyczny sezon! Nasz zespół w pełni zasłużył na tytuł mistrza świata. Jestem niezmiernie dumy, że jestem częścią zespołu Volkswagena. I naturalnie jestem też bardzo szczęśliwy, że Julien i ja zwyciężyliśmy w Hiszpanii. Obiecałem sobie przed rajdem, że dam z siebie wszystko – i udało się. Pierwsze poranne godziny dzisiejszego dnia były ekstremalnie trudne. Tumany kurzu za innymi samochodami były jak najbardziej gęsta mgła – zero widoczności. Czasami musieliśmy zwalniać na środku prostych odcinków, bo nic nie wiedzieliśmy. We Francji zaliczyliśmy dobry comeback i zostaliśmy mistrzami świata. Teraz w Hiszpanii rzuciliśmy się w szaleńczą pogoń – i znów jesteśmy mistrzami!”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Volkswagen jest mistrzem świata! Strasznie się cieszę, zespół w tym sezonie był po prostu wspaniały. Chciałem im dzisiaj zrobić jakiś prezent i próbowałem wypaść jak najlepiej. Dziś rano od początku bardzo dobrze czułem się w Polo R WRC i bardzo szybko przestawiłem się na szutrową nawierzchnię. Fakt, że startowałem z dalekiej pozycji, nie był wielkim problemem, ale kurz na trasie z pewnością już tak. Ale przy zapoznawaniu się z trasą wykonaliśmy dobrą robotę i miałem duże zaufanie do notatek. Możliwość dwukrotnego przeczytania swojego nazwiska na samej górze tabeli jest piękną sprawą. Na trzecim odcinku specjalnym wypadłem z długiego prawego zakrętu, który przechodził w ciasną lewą zawrotkę. Po południu chciałem jeszcze raz zaatakować, ale na prostej na coś wpadłem i skrzywiłem kierownicę. Potem doszło do tego uszkodzone zawieszenie i nie mogliśmy pojechać ostatniego odcinka specjalnego. Ale mimo to nie mogę powiedzieć, że jestem niezadowolony z Rajdu Hiszpanii.”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Wszystkie tytuły w tegorocznych Mistrzostwach Świata, to po prostu niewiarygodne. Nie można zapomnieć, że to pierwszy sezon Polo R WRC w Rajdowych MŚ. Tym cenniejszy jest ten sukces. Zdobycie mistrzostwa świata w kategorii kierowców i pilotów było dla całego zespołu absolutnym szczytem. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w rajdzie w swojej ojczyźnie spełnili swoje marzenie. Natomiast mistrzostwo świata producentów jest ważniejsze dla koncernu, ponieważ udowadnia, że nie tylko kierowcy, ale także samochody reprezentują najwyższą klasę.”

FIA World Rally Championship (WRC), Rajd Hiszpanii, wyniki końcowe:

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 33m 21.2s
2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 32.9s
3. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën + 1m 13.7s
4. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1m 33.9s
5. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford + 2m 01.0s
6. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 2m 26.0s
7. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford + 4m 55.8s
8. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Ford + 6m 55.7s
9. Robert Kubica/Maciej Baran (PL/PL), Citroën + 11m 14.1s
10. Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffy (QA/IRL), Ford + 13m 26.8s

FIA World Rally Championshio (WRC), Rajd Hiszpanii, wyniki Power Stage
1. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford 15m 36.8s
2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 2.8s
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3.2s

FIA World Rally Championship (WRC), klasyfikacja kierowców
1. Sébastien Ogier, 265 punktów;
2. Thierry Neuville, 158;
3. Jari-Matti Latvala, 144;
4. Mikko Hirvonen, 126;
5. Daniel Sordo, 117;
6. Mads Østberg, 89;
7. Sébastien Loeb, 68;
8. Evgeny Novikov, 67;
9. Martin Prokop, 55;
10. Andreas Mikkelsen, 40.

FIA World Rally Championship (WRC), klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport, 382 punktów,
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 274;
3. Qatar M-Sport WRT, 174;
4. Qatar WRT, 169;
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 63;
6. Jipocar Czech National Team, 57;
7. Volkswagen Motorsport II, 40;
8. Lotos WRCTeam, 20.

Historyczne zwycięstwa – debiut Volkswagena jako producenta

W sezonie 2013 Volkswagen osiągnął sukces, który jeszcze nie zdarzył się w historii Rajdowych Mistrzostw Świata. W pierwszym roku startów marki w Rajdowych MŚ FIA (WRC), wszystkie tytuły mistrzowskie trafiły do Wolfsburga, zarówno w kategorii kierowców i pilotów, jak i producentów. Jeszcze żadnemu producentowi nie udało się zdobyć mistrzostwa w roku debiutu. Nawet w historii Formuły 1 żaden producent nie rozpoczął swoich startów od samodzielnego wygrania całego sezonu. Volkswagen osiągnął coś, czego nikt się nie spodziewał. Dotychczas jako ambitne założenia uznawane było zajęcie miejsc na podium w pierwszym roku startów, zwyciężania w rajdach w drugim i walka o tytuł mistrzowski w trzecim sezonie.

Kierowcy Volkswagena pokazali swoją klasę w ekstremalnych warunkach

Ostatni dzień Rajdu Hiszpanii stał pod znakiem emocjonującej walki między zespołami Volkswagena Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila. Uszkodzona opona poprzedniego dnia sprawiła, że Ogier wystartował do ostatnich 138,54 kilometrów na szutrze z czwartej pozycji, Latvala z pierwszej. Przed zespołami stały różne wyzwania - Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila na ostatnich szutrowych odcinkach specjalnych Rajdu Hiszpanii otwierali stawkę i wyznaczali linię idealną dla kolejnych samochodów, natomiast Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mieli inny problem: nowi rajdowi mistrzowie świata* jako czwarte auto na trasie walczyli o zwycięstwo w tumanach kurzu, jakie zostawiali za sobą ich najwięksi rywale. Ale takie warunki najwyraźniej nie spowolniły najlepszego duetu sezonu. W niedzielę cztery z sześciu odcinków specjalnych wygrali Ogier/Ingrassia, na dwóch pozostałych oesach zmieścili się w pierwszej trójce. Tylko jeden zespół w ostatni dzień rajdu miał porównywalne wyniki: Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula w trzecim Polo R WRC wygrali dwa odcinki specjalne.

Zerowa widoczność: w niedzielę pilot miał decydujący wpływ na wynik

Tumany kurzu za jadącymi z przodu samochodami, nisko stojące słońce w porannych godzinach – warunki w niedzielę stawiały wielkie wyzwania przed kierowcami i pilotami. Dzięki precyzyjnie odczytywanym notatkom rajdowym Ogier/Ingrassia w gęstym kurzu, mimo fatalnej widoczności, nadrobili nawet 20 sekund w stosunku do swoich bezpośrednich rywali. Piloci przy odczytywaniu notatek musieli zdać się całkowicie na instynkt – przy zerowej widoczności punktów orientacyjnych w zasadzie nie dało się zauważyć. „To były zdecydowanie najtrudniejsze chwile dla nas pilotów” – powiedział Julien Ingrassia, pilot Sébastiena Ogiera.

13 z 15 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych należało do Polo R WRC

Rajd Hiszpanii to jedyny rajd w sezonie MŚ, rozgrywany zarówno na asfalcie, jak i na szutrowym podłożu. W tych wyjątkowych warunkach Volkswagen Polo R WRC udowodnił swoje wszechstronne możliwości: World Rally Cars z Wolfsburga zapisały na swoim koncie 13 z 15 najlepszych czasów na oesach i 26 z 45 miejsc w pierwszej trójce. Od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata, czyli od Rajdu Monte Carlo, Polo R WRC wygrały łącznie 132 ze 215 odcinków specjalnych, czyli 61,4 procent. Sam Sébastien Ogier zaliczył w 2013 roku do dziś 101 zwycięskich oesów.

Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Hiszpanii

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
„Bardzo się cieszę z sukcesu zespołu. Volkswagen bez wątpienia zasłużył na tytuł rajdowego mistrza świata. Polo R WRC jest prawdziwym championem. Nawet jeżeli dzisiaj pod koniec mieliśmy kilka problemów technicznych, auto znów niezawodnie dowiozło nas do mety i zaliczyliśmy pierwsze podwójne zwycięstwo w Rajdowych MŚ. Chętnie walczyłbym do samego końca z Sébastienem Ogierem o zwycięstwo w dzisiejszym biegu, bo prawie do ostatniej chwili toczyliśmy pojedynek bez żadnych taktycznych zaleceń odgórnych. Mimo to cieszę się z drugiego miejsca. Daje ono mi wiarę w siebie przed nadchodzącym Rajdem Wielkiej Brytanii w Walii, który zdecydowanie należy do moich ulubionych rajdów. Wprost nie mogę doczekać się startu.”

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
„Niesamowity rajd, fantastyczny sezon! Nasz zespół w pełni zasłużył na tytuł mistrza świata. Jestem niezmiernie dumy, że jestem częścią zespołu Volkswagena. I naturalnie jestem też bardzo szczęśliwy, że Julien i ja zwyciężyliśmy w Hiszpanii. Obiecałem sobie przed rajdem, że dam z siebie wszystko – i udało się. Pierwsze poranne godziny dzisiejszego dnia były ekstremalnie trudne. Tumany kurzu za innymi samochodami były jak najbardziej gęsta mgła – zero widoczności. Czasami musieliśmy zwalniać na środku prostych odcinków, bo nic nie wiedzieliśmy. We Francji zaliczyliśmy dobry comeback i zostaliśmy mistrzami świata. Teraz w Hiszpanii rzuciliśmy się w szaleńczą pogoń – i znów jesteśmy mistrzami!”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Volkswagen jest mistrzem świata! Strasznie się cieszę, zespół w tym sezonie był po prostu wspaniały. Chciałem im dzisiaj zrobić jakiś prezent i próbowałem wypaść jak najlepiej. Dziś rano od początku bardzo dobrze czułem się w Polo R WRC i bardzo szybko przestawiłem się na szutrową nawierzchnię. Fakt, że startowałem z dalekiej pozycji, nie był wielkim problemem, ale kurz na trasie z pewnością już tak. Ale przy zapoznawaniu się z trasą wykonaliśmy dobrą robotę i miałem duże zaufanie do notatek. Możliwość dwukrotnego przeczytania swojego nazwiska na samej górze tabeli jest piękną sprawą. Na trzecim odcinku specjalnym wypadłem z długiego prawego zakrętu, który przechodził w ciasną lewą zawrotkę. Po południu chciałem jeszcze raz zaatakować, ale na prostej na coś wpadłem i skrzywiłem kierownicę. Potem doszło do tego uszkodzone zawieszenie i nie mogliśmy pojechać ostatniego odcinka specjalnego. Ale mimo to nie mogę powiedzieć, że jestem niezadowolony z Rajdu Hiszpanii.”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Wszystkie tytuły w tegorocznych Mistrzostwach Świata, to po prostu niewiarygodne. Nie można zapomnieć, że to pierwszy sezon Polo R WRC w Rajdowych MŚ. Tym cenniejszy jest ten sukces. Zdobycie mistrzostwa świata w kategorii kierowców i pilotów było dla całego zespołu absolutnym szczytem. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w rajdzie w swojej ojczyźnie spełnili swoje marzenie. Natomiast mistrzostwo świata producentów jest ważniejsze dla koncernu, ponieważ udowadnia, że nie tylko kierowcy, ale także samochody reprezentują najwyższą klasę.”

* Z zastrzeżeniem potwierdzenia przez FIA.

 

FIA World Rally Championship (WRC), Rajd Hiszpanii, wyniki końcowe:

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 33m 21.2s
2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 32.9s
3. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën + 1m 13.7s
4. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1m 33.9s
5. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford + 2m 01.0s
6. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 2m 26.0s
7. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford + 4m 55.8s
8. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Ford + 6m 55.7s
9. Robert Kubica/Maciej Baran (PL/PL), Citroën + 11m 14.1s
10. Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffy (QA/IRL), Ford + 13m 26.8s

FIA World Rally Championshio (WRC), Rajd Hispzanii, wyniki Power Stage
1. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford 15m 36.8s
2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 2.8s
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3.2s

FIA World Rally Championship(WRC), klasyfikacja kierowców
1. Sébastien Ogier, 265 punktów;
2. Thierry Neuville, 158;
3. Jari-Matti Latvala, 144;
4. Mikko Hirvonen, 126;
5. Daniel Sordo, 117;
6. Mads Østberg, 89;
7. Sébastien Loeb, 68;
8. Evgeny Novikov, 67;
9. Martin Prokop, 55;
10. Andreas Mikkelsen, 40.

FIA World Rally Championship(WRC), klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport, 382 punktów,
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 274;
3. Qatar M-Sport WRT, 174;
4. Qatar WRT, 169;
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 63;
6. Jipocar Czech National Team, 57;
7. Volkswagen Motorsport II, 40;
8. Lotos WRCTeam, 20.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty