Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Volkswagen Multivan

Data publikacji: Autor: Piotr Robakowski

Pojazdy użytkowe żyją nieco dłużej - tak jak produkowana od 13 lat osobowa odmiana serii T4. Znana bardziej pod nazwą Transporter w przypadku aut dostawczych i Carevelle/Multivan - w przypadku osobowych odmian.

Okres życia w przypadku pojazdów osobowych wynosi 7 lat.

Historia...
... tego modelu rozpoczęła się jeszcze w latach 60. Niektóre z wówczas wyprodukowanych aut można jeszcze spotkać na europejskich drogach. Pojazd stał się także ulubionym środkiem transportu amerykańskiej młodzieży - dzieci kwiatów. Późniejsze wersje były kompromisem między europejskim podejściem do samochodu wszechstronnego, a amerykańskim uwielbieniem pojazdów typu MPV. Ostatnio produkowana wersja tego modelu - oznaczona symbolem T4 - dostępna była w dwóch wersjach - dostawczej (Transporter) z możliwością przewożenia osób i luksusowej (Caravelle/Multivan) pełniąca funkcję komfortowego auta rodzinnego i firmowego dla gości. Mimo 13 lat jakie upływają w tym roku od rozpoczęcia produkcji serii T4, pojazd nie stracił od strony wizualnej. Jego nadwozie wciąż wydaje się atrakcyjne. Od lat okupował także czołowe miejsca pod względem sprzedaży. Mimo to firma zdecydowała się wprowadzić nowy model - T5. Pierwszą zmianą jest wprowadzenie ogólnej nazwy Multivan dla wszystkich wersji.

Deja’vu
Już przy pierwszym kontakcie widać wyraźne podobieństwa do modelu serii T4. Nas ten fakt bardzo ucieszył, gdyż ponadczasowa sylwetka wciąż jest atrakcyjna i co najważniejsze sprawdzona. Najwięcej zmian widać w przedniej części nadwozia - zmieniona atrapa chłodnicy, nowe klosze reflektorów i potężny, lakierowany zderzak tworzą niepowtarzalny wygląd modelu T5. Mniej zmian da się zauważyć w tylnej części nadwozia - nowe klosze świateł i montowane w zderzaku światła przeciwmgielne. Ostre kształty nadwozia, długie płaszczyzny i prosta budowa mają także inna zaletę - gwarantują obszerne wnętrze. I tego nie brakuje nowej odmianie Multivana. Do przedniej części wchodzimy przez szerokie, otwierane drzwi. Aby zasiąść w drugim lub trzecim rzędzie wystarczy odsunąć do tyłu boczne drzwi - w zależności od wersji montowane tylko po stronie pasażera lub po obydwu stronach. VW Multivan oferowany jest aktualnie w krótkiej wersji nadwozia o długości 489 cm, szerokości 191 cm i wysokości 194 cm. Później pojawi się także wydłużony o kilka centymetrów wersja.

Nowe wnętrze
Mankamentem modelu T4 było przestarzałe konstrukcyjnie wnętrze. Stąd więcej uwagi przywiązali konstruktorzy właśnie podczas tworzenia miejsca pracy kierowcy i miejsca wypoczynku pasażerów. Od podstaw opracowano tablicę przyrządów z czytelnie i ergonomicznie usytuowanymi przełącznikami. Znalazło się w niej także miejsce na drążek zmiany biegów. Zaskoczeniem są wysokiej jakości materiały wykończeniowe przypominające te spotykane w luksusowej limuzynie VW Pheaton. Kierowca i pasażerowie mają dla siebie indywidualne fotele (seryjnie w pierwszym i drugim rzędzie) i kanapę dla trzech osób w trzecim rzędzie. W takich warunkach wygodnie podróżować może siedem osób. Kanapa i fotele zamontowane zostały na szynie, która dowolnie pozwala zmieniać ich ustawienie.

W drogę
Samochód, który z zewnątrz wygląda jak mały autobus wcale nie musi być zawalidrogą. Pod maską VW Multivana znajdziemy gamę pięciu silników - 2 benzynowe (2.0 - 115 KM i 3.2 V6 - 230 KM) i 3 diesla (1.9 TDI - 105 KM, 2.5 TDI - 130 KM i 2.5 TDI - 170 KM). W najmocniejszej benzynowej odmianie pojazd przyspiesza do "setki" w czasie niespełna 11 sekund, a maksymalna prędkość wynosi 205 km/h. Średnie zużycie waha się w granicach 12 litrów. Model TDI o mocy 170 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,8 s, a maksymalna prędkość dochodzi do 190 km/h. Średnie spalanie wynosi w tym przypadku już zaledwie 8 litrów na 100 km. Seryjnie dostępne są systemy - ABS, ESP. W Polsce nowy model pojawi się w maju.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości