Volkswagen New Beetle (1998 – 2010)

Dariusz Dobosz
VW New Beetle (1998-2005)  Fot: Volkswagen
VW New Beetle (1998-2005) Fot: Volkswagen
Model kontynuujący tradycje legendarnego „Garbusa” to dobra propozycja dla osób, które chcą się wyróżniać na drodze.

W 1998 r. Volkswagen wskrzesił w nowej formie słynnego „chrabąszcza”, wyraźnie nawiązując do jego charakterystycznej

VW New Beetle (1998-2005)  Fot: Volkswagen
VW New Beetle (1998-2005) Fot: Volkswagen

stylizacji. Powstał samochód o niezwykle oryginalnym wyglądzie, w bardzo udany sposób naśladujący kształty poprzednika. Niemiecki koncern nie silił się jednak na oryginalność w kwestiach technicznych i zbudował New Beetle’a na znanej i sprawdzonej płycie podłogowej Golfa czwartej generacji. Nie powielono zatem układu z silnikiem z tyłu. Jak przystało na współczesny samochód, model ten ma silnik z przodu i napęd przednich kół. Wykorzystano również sprawdzone podzespoły wykorzystywane wcześniej w modelach koncernu VW. Takie podejście do konstrukcji zagwarantowało wysoki stopień trwałości i niezawodności, a także łatwy dostęp do części oryginalnych i zamienników. Dlatego utrzymanie auta, choć nieco egzotycznego (produkcja w Meksyku), nie sprawia żadnych kłopotów i nie wiąże się z wysokimi kosztami. Na duży wydatek trzeba być nastawionym podczas zakupu auta na rynku wtórnym, bo współczesny „Garbus” nie należy niestety do tanich modeli. Jednak kupując New Beetle zyskujemy przede wszystkim ładny, niebanalny i bardzo dobrze wykończony samochód, z przyjemnym wnętrzem, nienagannymi własnościami jezdnymi i silnikami, które zapewniają dobre osiągi. Przedział pasażerski jest nieco przyciasny w tylnej części a bagażnik przeraźliwie mały (210 l), ale w tym samochodzie funkcjonalność nie jest tak ważna jak estetyka. Trzeba się z tym po prostu pogodzić

Silniki

VW New Beetle (1998-2005)  Fot: Volkswagen
VW New Beetle (1998-2005) Fot: Volkswagen

New Beetle wszedł na rynek w 1998 r. ze skromną ofertą silników obejmującą benzynowego dwulitrowca o mocy 115 KM i turbodiesla 1.9 TDI o mocy 90 KM. W 1999 r. gamę rozszerzono o benzynowe jednostki 1.6 (100 KM) oraz 1.8 Turbo (150 KM). Rok później pod maskę New Beetle trafiły trzy kolejne silniki benzynowe – 1.6 o mocy 102 KM, 2.3 o mocy 170 KM oraz 3.2 o mocy 225 KM, dla sportowej wersji RSi,  zestawiony z napędem 4x4 (4Motion). Wówczas wprowadzono też nowego turbodiesla 1.9 TDI o mocy 100 KM (pompowtryskiwacze). W 2001 r. pojawiły się benzynowe silniki 1.4 (75 KM) oraz 1.8 Turbo (180 KM) a w 2005 r. do gamy jednostek napędowych dołączyły benzynowy 2.5 (150 KM) i 105-konny turbodiesel 1.9 TDI (pompowtryskiwacze). Dla przeciętnego użytkownika najbardziej godne polecenia są wersje 2.0, 1.6 oraz 1.9 TDI o mocy 100 lub 105 KM. Silniki 1.4 i oraz 1.9 TDI o mocy 90 KM można polecić jedynie spokojnym i wyjątkowo oszczędnym kierowcom. Z kolei mocne silniki benzynowe to dobre propozycje dla osób oczekujących lepszych osiągów, ale gotowych ponieść znacznie większe wydatki na serwis oraz ewentualne naprawy.

Eksploatacja
New Beetle ma kilka dokuczliwych przywar, które denerwują użytkowników. Pierwsza z nich to notorycznie psujący się stycznik odpowiedzialny za włączanie świateł „stop”. Druga to wadliwy mechanizm otwierania tylnej pokrywy, który co jakiś czas odmawia posłuszeństwa. Trzecią jest niezwykle trudna wymiana żarówek w przednich reflektorach, którą trudno jest przeprowadzić w warunkach pozawarsztatowych. Silniki benzynowe w New Beetle to konstrukcje trwałe i niezawodne. Psują się rzadko, a jeśli cokolwiek w nich zawodzi to raczej osprzęt (alternator, pompa cieczy chłodzącej). Bardziej kapryśne są turbodiesle, które miewają problemy z przepływomierzem powietrza i szczelnością przewodów w układzie zasilania. Po dłuższych przebiegach można spodziewać się również niedomagań turbosprężarek. Trzeba być ostrożnym przy zakupie wersji z automatyczną skrzynią biegów. Po przekroczeniu przebiegu 100 000 km automaty wymagają zazwyczaj kosztownych napraw.

Ważniejsze daty

VW New Beetle (1998-2005) Fot: Volkswagen
VW New Beetle (1998-2005) Fot: Volkswagen

1998 – premiera modelu, nadwozie hatchback 3d
2000 – sportowa wersja RSi

VW New Beetle Cabrio (2002-2005Fot: Volkswagen
VW New Beetle Cabrio (2002-2005Fot: Volkswagen

2002 – wersja Cabrio

(2005-2010) Fot: Volkswagen
(2005-2010) Fot: Volkswagen

2005 – niewielka modernizacja (zmiana kształtu przednich reflektorów, kierunkowskazów, zderzaka i błotników, dwubarwne klosze lamp tylnych)

Beetle 2010 Fot: Volkswagen
Beetle 2010 Fot: Volkswagen

2010 – druga generacja modelu (Beetle)

Zalety

  • niepowtarzalna stylizacja
  • sprawdzona konstrukcja
  • dobre własności jezdne
  • wysoka jakość wykonania

Wady
- wnętrze ciasne w tylnej części
- mały bagażnik
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie Zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.4

1390

75/5000

126/3300

161

14,6

7,0

1.6

1595

102/5600

148/3800

179

11,6

7,5

1.8Turbo

1781

150/5800

220/2000

203

9,0

8,1

1.8Turbo

1781

180/5500

235/1950-5000

210

8,6

9,0

2.0

1984

115/5400

172/3200

185

10,9

8,7

2.3

2324

170/6200

220/3300

211

8,7

8,9

2.5

2480

150/5000

228/3750

204

8,4

9,2

3.2

3189

225/6200

320/3000

225

6,7

12,0

Silniki Wysokoprężne      

1.9 TDI

1896

90/4000

210/1900

168

14,4

6,5

1.9 TDI

1986

100/4000

240/1800-2400

178

12,4

5,1

1.9 TDI

1986

105/4000

240/1800-2200

180

11,5

5,4

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/wersja

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.4

 

 

 

15,5

17,0

19,0

21,5

25,0

28,5

32,5

1.6

12,0

13,5

15,0

16,5

18,0

20,0

22,5

26,5

30,0

34,0

1.8

13,5

15,0

16,5

18,0

20,0

22,5

25,5

30,0

34,0

39,0

2.0

13,0

14,0

15,5

17,0

19,0

21,0

24,0

28,0

31,5

36,0

1.9 TDI (90 KM)

12,5

14,0

15,5

17,0

18,5

21,0

23,5

 

 

 

1.9 TDI (100KM)

 

14,5

16,0

17,5

19,0

21,5

24,0

 

 

 

1.9 TDI (105KM)

 

 

 

 

 

 

 

28,5

32,5

36,5

Podsumowanie
New Beetle nie sprawdzi się w zastosowaniach rodzinnych. Trzydrzwiowe nadwozie, skromna przestrzeń za pierwszym rzędem siedzeń i mały bagażnik bardzo ograniczają funkcjonalność auta. To samochód dla indywidualistów, ceniących niebanalny wygląd i z rzadka wożących kilka osób czy bagaże. Mocne strony tego modelu to przede wszystkim wyrafinowana estetyka oraz solidność, wynikająca ze sprawdzonych rozwiązań technicznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty