W 1998 r. Volkswagen wskrzesił w nowej formie słynnego „chrabąszcza”, wyraźnie nawiązując do jego charakterystycznej
stylizacji. Powstał samochód o niezwykle oryginalnym wyglądzie, w bardzo udany sposób naśladujący kształty poprzednika. Niemiecki koncern nie silił się jednak na oryginalność w kwestiach technicznych i zbudował New Beetle’a na znanej i sprawdzonej płycie podłogowej Golfa czwartej generacji. Nie powielono zatem układu z silnikiem z tyłu. Jak przystało na współczesny samochód, model ten ma silnik z przodu i napęd przednich kół. Wykorzystano również sprawdzone podzespoły wykorzystywane wcześniej w modelach koncernu VW. Takie podejście do konstrukcji zagwarantowało wysoki stopień trwałości i niezawodności, a także łatwy dostęp do części oryginalnych i zamienników. Dlatego utrzymanie auta, choć nieco egzotycznego (produkcja w Meksyku), nie sprawia żadnych kłopotów i nie wiąże się z wysokimi kosztami. Na duży wydatek trzeba być nastawionym podczas zakupu auta na rynku wtórnym, bo współczesny „Garbus” nie należy niestety do tanich modeli. Jednak kupując New Beetle zyskujemy przede wszystkim ładny, niebanalny i bardzo dobrze wykończony samochód, z przyjemnym wnętrzem, nienagannymi własnościami jezdnymi i silnikami, które zapewniają dobre osiągi. Przedział pasażerski jest nieco przyciasny w tylnej części a bagażnik przeraźliwie mały (210 l), ale w tym samochodzie funkcjonalność nie jest tak ważna jak estetyka. Trzeba się z tym po prostu pogodzić
Silniki
New Beetle wszedł na rynek w 1998 r. ze skromną ofertą silników obejmującą benzynowego dwulitrowca o mocy 115 KM i turbodiesla 1.9 TDI o mocy 90 KM. W 1999 r. gamę rozszerzono o benzynowe jednostki 1.6 (100 KM) oraz 1.8 Turbo (150 KM). Rok później pod maskę New Beetle trafiły trzy kolejne silniki benzynowe – 1.6 o mocy 102 KM, 2.3 o mocy 170 KM oraz 3.2 o mocy 225 KM, dla sportowej wersji RSi, zestawiony z napędem 4x4 (4Motion). Wówczas wprowadzono też nowego turbodiesla 1.9 TDI o mocy 100 KM (pompowtryskiwacze). W 2001 r. pojawiły się benzynowe silniki 1.4 (75 KM) oraz 1.8 Turbo (180 KM) a w 2005 r. do gamy jednostek napędowych dołączyły benzynowy 2.5 (150 KM) i 105-konny turbodiesel 1.9 TDI (pompowtryskiwacze). Dla przeciętnego użytkownika najbardziej godne polecenia są wersje 2.0, 1.6 oraz 1.9 TDI o mocy 100 lub 105 KM. Silniki 1.4 i oraz 1.9 TDI o mocy 90 KM można polecić jedynie spokojnym i wyjątkowo oszczędnym kierowcom. Z kolei mocne silniki benzynowe to dobre propozycje dla osób oczekujących lepszych osiągów, ale gotowych ponieść znacznie większe wydatki na serwis oraz ewentualne naprawy.
Eksploatacja
New Beetle ma kilka dokuczliwych przywar, które denerwują użytkowników. Pierwsza z nich to notorycznie psujący się stycznik odpowiedzialny za włączanie świateł „stop”. Druga to wadliwy mechanizm otwierania tylnej pokrywy, który co jakiś czas odmawia posłuszeństwa. Trzecią jest niezwykle trudna wymiana żarówek w przednich reflektorach, którą trudno jest przeprowadzić w warunkach pozawarsztatowych. Silniki benzynowe w New Beetle to konstrukcje trwałe i niezawodne. Psują się rzadko, a jeśli cokolwiek w nich zawodzi to raczej osprzęt (alternator, pompa cieczy chłodzącej). Bardziej kapryśne są turbodiesle, które miewają problemy z przepływomierzem powietrza i szczelnością przewodów w układzie zasilania. Po dłuższych przebiegach można spodziewać się również niedomagań turbosprężarek. Trzeba być ostrożnym przy zakupie wersji z automatyczną skrzynią biegów. Po przekroczeniu przebiegu 100 000 km automaty wymagają zazwyczaj kosztownych napraw.
Ważniejsze daty
1998 – premiera modelu, nadwozie hatchback 3d
2000 – sportowa wersja RSi
2002 – wersja Cabrio
2005 – niewielka modernizacja (zmiana kształtu przednich reflektorów, kierunkowskazów, zderzaka i błotników, dwubarwne klosze lamp tylnych)
2010 – druga generacja modelu (Beetle)
Zalety
- niepowtarzalna stylizacja
- sprawdzona konstrukcja
- dobre własności jezdne
- wysoka jakość wykonania
Wady
- wnętrze ciasne w tylnej części
- mały bagażnik
- wysoka cena
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 | 1390 | 75/5000 | 126/3300 | 161 | 14,6 | 7,0 |
1.6 | 1595 | 102/5600 | 148/3800 | 179 | 11,6 | 7,5 |
1.8Turbo | 1781 | 150/5800 | 220/2000 | 203 | 9,0 | 8,1 |
1.8Turbo | 1781 | 180/5500 | 235/1950-5000 | 210 | 8,6 | 9,0 |
2.0 | 1984 | 115/5400 | 172/3200 | 185 | 10,9 | 8,7 |
2.3 | 2324 | 170/6200 | 220/3300 | 211 | 8,7 | 8,9 |
2.5 | 2480 | 150/5000 | 228/3750 | 204 | 8,4 | 9,2 |
3.2 | 3189 | 225/6200 | 320/3000 | 225 | 6,7 | 12,0 |
Silniki Wysokoprężne | ||||||
1.9 TDI | 1896 | 90/4000 | 210/1900 | 168 | 14,4 | 6,5 |
1.9 TDI | 1986 | 100/4000 | 240/1800-2400 | 178 | 12,4 | 5,1 |
1.9 TDI | 1986 | 105/4000 | 240/1800-2200 | 180 | 11,5 | 5,4 |
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/wersja | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
1.4 | | | | 15,5 | 17,0 | 19,0 | 21,5 | 25,0 | 28,5 | 32,5 |
1.6 | 12,0 | 13,5 | 15,0 | 16,5 | 18,0 | 20,0 | 22,5 | 26,5 | 30,0 | 34,0 |
1.8 | 13,5 | 15,0 | 16,5 | 18,0 | 20,0 | 22,5 | 25,5 | 30,0 | 34,0 | 39,0 |
2.0 | 13,0 | 14,0 | 15,5 | 17,0 | 19,0 | 21,0 | 24,0 | 28,0 | 31,5 | 36,0 |
1.9 TDI (90 KM) | 12,5 | 14,0 | 15,5 | 17,0 | 18,5 | 21,0 | 23,5 | | | |
1.9 TDI (100KM) | | 14,5 | 16,0 | 17,5 | 19,0 | 21,5 | 24,0 | | | |
1.9 TDI (105KM) | | | | | | | | 28,5 | 32,5 | 36,5 |
Podsumowanie
New Beetle nie sprawdzi się w zastosowaniach rodzinnych. Trzydrzwiowe nadwozie, skromna przestrzeń za pierwszym rzędem siedzeń i mały bagażnik bardzo ograniczają funkcjonalność auta. To samochód dla indywidualistów, ceniących niebanalny wygląd i z rzadka wożących kilka osób czy bagaże. Mocne strony tego modelu to przede wszystkim wyrafinowana estetyka oraz solidność, wynikająca ze sprawdzonych rozwiązań technicznych.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?