Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36854 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volkswagen Passat 1.9 TDI

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

fot. Volkswagen Konstrukcja obecnej generacji VW Passata powstała w 1996 r., a 4 lata później przeprowadzono modernizację. Czy model ten jest w stanie się obronić przed młodszą, głównie japońską, konkurencją?

Twórcy nowej Hondy Accord i Toyoty Avensis zgodnie przyznają, że przy opracowywaniu tych samochodów wzorowali się na VW Passacie. Nie pozostało nam nic innego, jak jeszcze raz przyjrzeć się temu pojazdowi. Z bogatej palety silników wybraliśmy diesla 1,9 TDI o mocy 130 KM – jednostki benzynowe zużywają w mieście sporo paliwa.

Cechy szczególne

fot. Volkswagen Spece od marketingu podkreślają, że tylko silniki wysokoprężne Volkswagena są zasilane pompowtryskiwaczami, a nie banalnym układem common rail. To rzeczywiście indywidualna cecha tej marki, abstrahując, czy owe pompowtryskiwacze są lepsze czy gorsze od common rail. Oryginalny jest również układ zawieszenia, w którym przednia oś jest wielowahaczowa, a tylna nie. U konkurentów, np. w Toyocie Avensis, jest odwrotnie.

Dla nabywcy ważniejsza jest jednak bardzo przestronna kabina pasażerska.

CZYTAJ TAKŻE

VW Passat (1996–2004) - wrażenia z jazdy

Volkswagen Passat W8

Pasażerowie dowolnego wzrostu będą zadowoleni i to bez względu na to, czy podróżują na przednich czy na tylnych siedzeniach. Kierowca może wyregulować w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy i wysokość fotela oraz skorzystać z przydatnych wskazań wielofunkcyjnego komputera. Czytelną tablicę przyrządów od lat stawia się za wzór ergonomii, chociaż oponenci krytykują jej kształt. Bagażnik o pojemności 475 l jest dość długi, co nie ułatwia wyjmowania bagaży.

fot. Volkswagen Silnik

Wysokoprężny silnik 1,9 TDI o mocy 130 KM to bardzo skuteczne źródło napędu. Dynamika pojazdu jest doskonała, lepsza niż z silnikiem benzynowym 1,6 l (102 KM) i porównywalna z silnikiem 1,8 l (150 KM). Diesel zużywa jednak zdecydowanie mniej paliwa – w mieście, a przy spokojnej jeździe nie przekracza 8 l/100 km. Silnik 1,9 TDI doładowany jest turbosprężarką, która z zasady podnosi zużycie paliwa. Passatem można jeździć bardzo ostro, ale wtedy zużycie paliwa wzrośnie o 2 l/100 km.

Pompowtryskiwacze dają znać o sobie, gdy silnik jest zimny. Odgłos pracującego silnika jest znaczny, hałas się zmniejsza wraz z osiągnięciem normalnej temperatury pracy. Trudno jednoznacznie przesądzić, czy pompowtryskiwacze są lepsze od układu common rail – każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. W codziennej eksploatacji nie ma to aż tak dużego znaczenia.

Wrażenia z jazdy

Własności jezdne Passata są dobre, a dla pewności seryjnie zamontowano fot. Volkswagen układ stabilizacji toru jazdy – ESP. Zawieszenie przednie wykorzystuje podwójne wahacze poprzeczne i kolumny prowadzące, z tyłu jest natomiast typowa belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Dość twarda charakterystyka zawieszenia pozwala na bezpieczną jazdę w zakrętach, nie powodując obniżenia komfortu jazdy.

Pojazd dobrze tłumi poprzeczne nierówności drogi. Po rozgrzaniu silnika poziom hałasu jest wystarczająco niski, by długą podróż pokonywać bez zmęczenia. Silnik jest elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów, zresztą dźwignia ich zmiany pracuje bez zarzutu.

Podsumowanie

W naszym kraju nastąpił spadek zainteresowania Passatem, który uważany jest za nienowoczesny. Z technicznego punktu widzenia konstrukcja tego pojazdu nie wydaje się bardzo przestarzała. Zapewne bardziej zestarzała się linia nadwozia.

Przestronne wnętrze, przyzwoite własności jezdne i dość bogate wyposażenie podstawowe to główne zalety tego pojazdu. Siedząc w Passacie, można poczuć się bezpiecznie, tak jak w czołgu, chociaż boczne poduszki powietrzne oferowane są za dopłatą. Niewątpliwie Passat kończy swoją rynkową karierę i wkrótce doczekamy się zapewne nowego modelu.

więcej zdjęć VW Passata w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Passat zdjęcia

Volkswagen Passat dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Passat opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Volkswagen Passat Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł