Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38792 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Passat szóstej generacji powstał na zupełnie nowej płycie podłogowej, Fot: Volkswagen Niemiecki „klasyk” klasy średniej zaliczył niedawno zmianę generacji, a jego poprzednia wersja wkracza właśnie na rynek wtórny



Passat B6 ma nową płytę podłogową, poprzecznie, a nie podłużnie montowanyPassat szóstej generacji powstał na zupełnie nowej płycie podłogowej, Fot: Volkswagen silnik i kompletnie przebudowane podwozie. Strona techniczna jest bez zarzutu, wysoką jakość typową dla koncernu Volkswagena widać na każdym kroku. Samochód znakomicie się prowadzi, ma nowoczesne silniki (doładowanie, podwójne doładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny, zasilanie typu common-rail w turbodieslach), w większości wersji może poszczycić się świetną dynamiką przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Nawet ci, którzy szczególnie cenią środowisko naturalne znajdą tu coś dla siebie (wersje BlueMotion i Blue), pododnie jak miłośnicy napędu 4x4 (wersje 4Motion).

Jednak technika to jedno, a codzienność za kierownicą to drugie. Pod tym względem Passat też ma się czym pochwalić. Montaż nadwozia, materiały we wnętrzu i wykończenie przedziału pasażerskiego bliższe są ekskluzywnym limuzynom niż tym popularnym autom klasy średniej. Wygodzie jazdy sprzyja bardzo dobre wyciszenie i przestronność kabiny. Problemu nie sprawi też przewóz bagażu. W wersji sedan kufer ma pojemność 565 l, w kombi, nazywanej przez producenta Variant - 605/1730 l.

Kupując Passata szóstej generacji wejdziemy w posiadanie samochodu nowoczesnego i komfortowego, przyjemnego w codziennej eksploatacji i sprawiającego wiele radości nie tylko kierowcy, ale także pasażerom. Passat B6 sprawdzi się zarówno jako auto rodzinne jak i typowo prestiżowe, nobilitujące swojego właściciela. Trzeba jednak pamiętać, jest to wciąż samochód drogi w zakupie i kosztowny w eksploatacji. Taka jest cena wysokiej jakości i technologicznego zaawansowania tego modelu.

CZYTAJ TAKŻE

VW Passat (1996 - 2004) - wrażenia z jazdy

VW Passat kontra Toyota Avensis



Silniki


Passat szóstej generacji rozpoczął rynkową karierę w 2005 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.0 TFSI (200 KM) i 3.2 V6 FSI (250 KM) oraz turbodieslami 1.9 TDI (105), 2.0 TDI (140 KM) i 2.0 TDI (170 KM). W 2007 r. do gamy dołączono benzynowce 1.4 TSI (121 KM) i 1.8 TSI (160 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI (105 KM) z proekologiczną technologią BlueMotion. W 140-konnym dwulitrowcu TDI zmieniono układ zasilania. Po raz pierwszy zastosowano wysokociśnieniowy wtrysk common-rail, rezygnując z pompowtryskiwaczy (oznaczenie zmieniono na TDI-CR). Zmniejszono w ten sposób hałaśliwość i drgania popularnego turbodiesla.

Rok później oprócz benzynowej wersji 2.0 TSI (200 KM) oferta Passata wzbogaciła się o najmocniejszą odmianę R36 z silnikiem 3.6 V6 o mocy 300 KM. Wprowadzono też nowego turbodiesla 2.0 TDI (110 KM), także w wersji z technologią BlueMotion. Zastąpił on wysłużony silnik 1.9 TDI. Technologia common-rail wkroczyła do wszystkich turbodiesli Passata.

W W wersji sedan bagażnik ma pojemność 565 l.,
Fot: Volkswagen 2009 r. pojawiły się oszczędniejszy silnik benzynowy 1.4 TSI (122 KM) oraz turbodiesle 1.6 TDI BlueMotion, 2.0 TDI BlueMotion oraz 2.0 TDI Blue (143 KM). Najnowsze wydanie technologii BlueMotion obejmuje oprócz systemu start-stop także przeguby napędowe o zmniejszonym tarciu, opony o zredukowanych oporach toczenia i badzo lekkie obręcze kół. W przypadku wersji Blue oprócz elementów technologii BlueMotion zastosowano niezwykle nowoczesny katalizator SCR, zapewniający bardzo wysoki poziom czystości spalin. Passat 2.0 TDI Blue wymaga jednak stosowania specjalnego płynu AdBlue.

Poszukującym Passata szóstej generacji można polecić szczególnie benzynowe silniki serii TSI. To bardzo sprawne a przy tym oszczędne jednostki napędowe. Nabywcy z mniej zasobnym portfelem z powodzeniem mogą poprzestać na wersji 1.4 TSI z podwójnym doładowaniem, która wystarczająco dobrze radzi sobie ze „średniakiem” Volkswagena. Dobrze spisuje się również silnik 1.6 FSI (seria FSI ma bezpośredni wtrysk benzyny). Jej mocną stroną jest tylko prostota obsługi i łatwość napraw. Osoby ceniące osiągi mogą oczywiście sięgnąć po mocniejsze wersje, ale w ich przypadku trzeba liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji i obsługi.

Podstawowa jednostka 1.6 to konstrukcja z dawnej epoki, zbyt słaba dla Passata. Jej mocną stroną są tylko prostota obsługi i łatwość napraw. Najpopularniejszy turbodiesel 2.0 TDI cieszy się bardzo dobrymi opiniami ze względu na walory eksploatacyjne (dobre osiągi przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa), ale zbiera kiepskie noty za trwałość. Problemy, jakie pojawiają się po dłuższych przebiegach mogą spustoszyć portfel właściciela. Trzeba uważać przy zakupie, bo na rynek wtórny trafiają właśnie egzemplarze 2.0 TDI z dużymi przebiegami, w których awarie niebawem dadzą o sobie znać. Jeśli ktoś nie chce ryzykować powinien sięgnąć po sprawdzonego turbodiesla 1.9 TDI, licząc się z gorszą dynamiką i mniej przyjemną pracą.

Eksploatacja

Serwisowa codzienność Passata B6 nie wygląda szczególnie różowo. Zaawansowane technologie, zwłaszcza w silnikach, nie pozwalają na Materiały we kabinie są wysokiej jakości,
Fot: Volkswagen korzystanie z tanich, słabo wyposażonych warsztatów. Jeśli auto jest po gwarancji to oczywiście można zrezygnować z usług autoryzowanej placówki, ale nieautoryzowany serwis musi mieć naprawdę dobrą reputację. Części zamienne są stosunkowo drogie, gama tańszych zamienników nie jest szczególnie bogata.

Na plus można zapisać Passatowi B6 lepszą niż u poprzednika trwałość podwozia. Aluminiowe wahacze przednie mają przykręcane sworznie, co bardzo upraszcza ewentualną naprawę i obniża jej koszty. Słabym punktem jest jednak silnik 2.0 TDI, a zwłaszcza jego egzemplarze produkowane do 2007 r. Pękające głowice, kłopoty z turbosprężarką i nietrwały napęd pompy oleju i zawodne, dwumasowe koła zamachowe to jego grzechy główne. Szkoda, bo to bardzo popularna jednostka napędowa. Kłopotliwe w turbodieslach są również przepływomierze powietrza i filtry cząstek stałych.

Dobre opinie mają wersje benzynowe, ale pewien problem trapi silniki 1.4 TSI. W zakresie 2000 – 3000 obr/min pojawia się piszczenie sprzęgła elektromagnetycznego, odpowiedzialnego za pracę kompresora. Użytkownicy, zgłaszający się do autoryzowanych serwisów nie zawsze zyskują pomoc, bowiem mechanicy traktują to najczęściej jako normalny objaw. Trudno im coś zarzucić, bo sprzęgiełko mimo pisków działa i włącza sprężarkę. Elektronika Passata B6 może czasem pokaprysić. Może zdarzyć się, że silnik zostanie wprowadzony w tryb awaryjny. Z podzespołów typowo elektrycznych najczęściej zawodzi silnik wycieraczek.

Ważniejsze daty

1973 – Passat B1
 Fot: Volkswagen
1980 – Passat B2
 Fot: Volkswagen
1988 – Passat B3
 Fot: Volkswagen
1993 – Passat B4
 Fot: Volkswagen
1996 – Passat B5
 Fot: Volkswagen
2005 – premiera Passata B6, nadwozie sedan 4d i kombi 5d (Variant), wersje z napędem 4x4 (4Motion)
 Fot: Volkswagen
2007 – zasilanie common-rail w turbodieslu 2.0 TDI-CR (140 KM), wersja R36 (300 KM), wprowadzenie technologii BlueMotion.
 Fot: Volkswagen
2008 – zasilanie common-rail i filtr częstek stałych we wszystkich turbodieslach
 Fot: Volkswagen
2009 – wprowadzenie technologii Blue
 Fot: Volkswagen
2010 – premiera Passata B7
 Fot: Volkswagen

Zalety
+ Znakomite własności jezdne
+ Bogata gama silników
+ Wysoka jakość wykonania
+ Przestronność wnętrza
+ Bogate wyposażenie

Wady
- wysoka cena
- wysokie koszty utrzymania
- awaryjność wersji 2.0 TDI (do 2007 r.)

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa Poj. skok (cm3) Moc maks. (KM/obr/min) Maks moment obr. (Nm/obr/min) Prędkość maks (km/h) Przyśp 0-100 km/h (s) Zużycie paliwa wg. EU szosa/miasto (l/100km)
Silniki benzynowe            
1.4 TSI 1390 121 210 201 10,5 6,4
1.6 1598 102 148 190 12,4 7,6
1.6 FSI 1598 115 155 200 11,4 7,6
1.8 TSI 1798 160 250 220 8,6 7,6
2.0 FSI 1984 150 200 208 10,2 8,7
2.0 TFSI 1984 200 280 230 7,8 8,7
2.0 TSI 1984 200 280 235 7,7 7,9
3.2 V6 FSI 3168 250 330 246 6,9 9,8
3.6 V6 R36 3597 300 350 250 5,6 10,5
Silniki wysokoprężne            
1.6 TDI 1598 105 250 193 12,4 4,4
1.9 TDI 1896 105 250 188 12,1 5,6
2.0 TDI 1968 110 250 192 11,8 5,5
2.0 TDI 1968 140 320 206 9,8 6,0
2.0 TDI 1968 170 350 223 8,6 5,6

 



Ceny

Przybliżone ceny w zł

  2009 2008 2007 2006
1.8 TSI 80 000 52 500    
2.0 TSI 90 000 60 000 48 500 40 000
1.9 TDI   48 000 43 500 38 000
2.0 TDI (140 KM) 55 500 50 000 46 000 40 500



Podsumowanie

Passat szóstej generacji to samochód, którym warto się zainteresować ze Wersja kombi ma bagażnik o pojemności 605 / 1730 l.,
Fot: Volkswagen względu na dopracowaną konstrukcję, wysoką jakość wykonania i znakomite walory użytkowe. Przestrzegamy jednak przed bezwarunkowym zaufaniem do Passata B6. Awarie w tym modelu nie są czymś wyjątkowym. Kupując ten samochód trzeba być też przygotowanym na spore wydatki, związane z utrzymaniem. Nie można dopuścić do zaniedbań serwisowych by nie spotęgować kosztów, które trzeba ponieść dla utrzymania auta w pełnej sprawności.

Szczerze odradzamy próby montowania instalacji LPG do silników TSI, FSI oraz TFSI. Nie ma na rynku rozwiązań gazowych, które gwarantują prawidłową pracę, bezawaryjność i trwałość takich jednostek napędowych. Warto też pamiętać, że Passat należy do czołówki najczęściej kradzionych modeli. Lepiej więc zainwestować w dodatkowe zabezpieczenia.

więcej zdjęć VW Passata w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • alan2

    Fakt pierwsze wersje silnika 2,0 TDI były awaryjne ale szybko to poprawiono czy zatem można to zaliczyć za minus, konkurencji też zdarzają się wpadki i to poważniejsze a jakoś po roku dwóch o tym się nie pamięta, a cena wydaje się że jest dostosowana do jakości wykończenia, a na tel konkurencji wcale nie jest tak źle, ja w sumie za cenę dałbym plus bo samochód bardzo mało traci na wartości po paru latach można go sprzedać z małą stratą finansową

  • Mecenas

    Wersja 1,9 TDI była najbezpieczniejszym wyborem. Co do osiągów te silnik niewielkimi kosztami dał się wzmocnić do 140-150 KM i nadal był trwały i bezawaryjny

  • Lukeathome

    Blu mołszyn doładowany powdójnie - jakość folcwagena - pozniej napędzany parą wodną pojedynczo i podwójnie. Z 60 cioma zaworami na cylinder. Moze i wersja bez tłoków sie zdaży lub jedno cylindrowa. Papier przyjmie wszystko a rzeczywistość jest taka ze poza systemem parkowania ktory wali w samochody przed i za pojazdem ktory wlasnie parkuje to inna inszość. Wszystko zżynają od innych - poza wielgachną kratą w ałdi. Bo nawet pod tą kratą jest szajs. Chcecie spradzić? Dotknijcie mocniej słupka przy chodniku przy parkowaniu. Jestem ciekaw jaka bedzie opinia ASO...

  • służbowo jeżdżę VW (gość)

    Alan2 i Mecenas bzdury piszą! W WV nie kiwnęli palcem pod względem awaryjności silnika 2.0 TDI przez 3 lata!( napęd pompy oleju, pompowtryski, słynne głowice z Romunii. Rozwiązali problemy zapominajac o całej sprawie i wprowadzając silnik TDI-CR. Przez co każdy kto sprzeda samochód sprzed 2008 cieszy się bardziej jak go kupował. Drugi temat to zachwyt pana o podpisie Mecenas silnikiem 1,9TDI. A problem stanowi właśnie silnik 1.9 o symbolu BXE w którym nie należy wymieniać rozrządu z jednego prostego powodu. Zaciera się średnio po około 130tys km. VW dobrze zna sprawę, wymienia silniki bez gadania pod warunkiem że auto było serwisowane w ASO. Koszt robocizny ok 2,5tys pokrywa własciciel. Tak na marginesie parę słów o busach T5, urywajace się półosie i rozsypujące się skrzynie biegów (manualne). Nigdy nie widziałem lawety przypiętej do busa. Co ciekawe problem dalej istnieje w nowych T6. A pan alan2 pisze że vw problemy szybko poprawia, bzdura! Vw problemy ignoruje! Bezawaryjne są benzy

  • służbowo jeżdżę VW (gość)

    Drugi temat to zachwyt pana o podpisie Mecenas silnikiem 1,9TDI. A problem stanowi właśnie silnik 1.9 o symbolu BXE w którym nie należy wymieniać rozrządu z jednego prostego powodu. Zaciera się średnio po około 130tys km. VW dobrze zna sprawę, wymienia silniki bez gadania pod warunkiem że auto było serwisowane w ASO. Koszt robocizny ok 2,5tys pokrywa własciciel. Tak na marginesie parę słów o busach T5, urywajace się półosie i rozsypujące się skrzynie biegów (manualne). Nigdy nie widziałem lawety przypiętej do busa. Co ciekawe problem dalej istnieje w nowych T6. A pan alan2 pisze że vw problemy szybko poprawia, bzdura! Vw problemy ignoruje! Bezawaryjne są jak na razie benzyny.

  • Grzejnik (gość)

    A ja mam B6 z grudnia 2008, 2.0 TDI-CR 140 KM i jestem bardzo zadowolony. Poprzedniego miałem B5 (lift) 2002 1.9 TDI 130 KM - muszę przyznać, że ogólnie B6 wypada lepiej. Silnik na common-railu pracuje ciszej, nie klekocze i nie drży, a przy tym pali mi średnio o 1 litr mniej (w porównaniu do poprzednika). Ma już prawie 5 lat i nic w nim jeszcze się nie zepsuło. Nie mówię, że VW jest idealne, ale na tle innych marek i tak wypada całkiem dobrze, a przypadki, że to czy tamto nawali się zdażają każdej marce - tylko jedne to ogłaszają i robią akcje serwisowe, a inne próbują to zatuszować. Pozdro :)

  • bartek (gość)

    Nie zgodze sie z opinia odnośnie silnika 1.9 BXE.Jeżdże octavia z ta jednostką czyli 1.9 BXE 157 tys na blacie i zero problemów.Nigdy nie była wymieniana dwumasa ani turbo.Wszystko zależy od dbania o auto i stylu jazdy.Auto na PD jest troche głosniejsze od CR ale za to rekompensuje spalaniem.Średnie spalanie w cyklu mieszanym 5-5,5l.Ale jak ktoś przesiądzie się z traktora na auto to takie są tego skutki.Nawet nowe auto można bardzo szybko zajechać.

  • Tolo (gość)

    Wszystkie najczęściej rozpadające się silniki to właśnie BXE tak więc kolega Bartek przekona się niebawem jak będzie musiał wymienić głowicę o ile tylko to go spotka.Pozdrawiam

  • Zaufany Człowiek 123 (gość)

    <b> Passat najlepszy</b>

  • Sss (gość)

    Do grzejnika tez posiadam z grudnia 2008 2.0tdi 170km na commoj rally i jestem do dnia dzisiejszego zadowolony zniego jak to sie mówi jak kto dba tak ma

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Passat zdjęcia

Volkswagen Passat dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Passat Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł