Samochody**podobne do Volkswagena Passata Alltracka, określane mianem aut „o zwiększonych możliwościach terenowych”, pojawiły się na rynku w 1995 roku za sprawą Subaru Outbacka. Był on kompromisem pomiędzy klasycznym kombi a pojazdem terenowym. W 1997 roku do stawki dołączyło Volvo z V70 Cross Country. Kolejnymi, którzy spróbowali swoich sił, byli Audi z A4 i A6 Allroad oraz Alfa Romeo ze 156 Crosswagon. Miłośnicy samochodów ze Stuttgartu musieli czekać na uterenowionego Passata aż do roku 2012, kiedy to na rynek trafiła pierwsza generacja Alltracka.
Kilka zmian, w tym dwie istotne
By Passat radził sobie na każdej nawierzchni, wprowadzono stosowne modyfikacje w stosunku do standardowego modelu. Auto wyposażono w osłony nadkoli, a elementy karoserii przyozdobiły plastikowe listwy ochronne. To w zasadzie kosmetyka. Znacznie istotniejsze jest zwiększenie prześwitu ze 146,5 mm do 174 mm (+27,5 mm), dzięki czemu samochód radzi sobie znacznie lepiej na nierównych drogach oraz bez większych problemów pokonuje krawężniki i „śpiących policjantów” (większe są kąty natarcia, zejścia oraz rampowy).
Istotną modyfikacją jest też wprowadzenie trybu jazdy „Offroad”. Wspiera on kierowcę podczas jazdy poza utwardzonymi drogami i automatycznie uruchamia m.in. system wspomagający zjazd ze wzniesienia. Asystent ten zapobiega niekontrolowanemu nabieraniu prędkości na pochyłej drodze – gdy samochód znajdzie się na trasie o spadku wynoszącym ponad 10 proc., jego prędkość zostaje ograniczona do minimalnie 2 km/h, maksymalnie zaś do 30 km/h. Kolejną z różnic w charakterystyce pracy pojazdu jest zmiana częstotliwości działania systemu ABS.
Opony podczas pełnego hamowania na luźnym podłożu mogą, w trybie Offroad, usypać ze żwiru rodzaj klina i skrócić w ten sposób drogę hamowania. Dodatkowo pedał gazu reaguje z większym wyczuciem, a jego skok staje się dłuższy. Nawet gdy kierowca naciska na pedał przyspieszenia z pełną siłą, auto rozpędza się wolniej, a sama prędkość maksymalna zostaje ograniczona. Co więcej – zmiany biegów odbywają się przy wyższych obrotach silnika, a automatyczna zmiana przełożenia na wyższe zostaje wyłączona. Dodatkowo, jeśli Passat Alltrack jest wyposażony w system DCC, zawieszenie automatycznie zostaje ustawione w tryb Comfort.
Testowany przez nas model został wyposażono w 240-konny, dwulitrowy silnik diesla. Jest to najmocniejsza jednostka wysokoprężna montowana w Passatach. Jeśli chodzi o wyposażenie auto otrzymało praktycznie wszystkie udogodnienia, które może zamówić nabywca – od wielofunkcyjnej kierownicy, przez przyciemniane tylne szyby, szklany dach panoramiczny na automatycznie otwieranej pokrywie bagażnika skończywszy.
Wygodnie jak w Passacie
Tym, czym Alltrack wygrywa z konkurencją, jest ergonomia wnętrza. Każdy z pasażerów (również ci o wzroście powyżej 190 cm) znajdzie odpowiednio dużo miejsca na nogi, a właściwie wyprofilowany tunel środkowy oraz podłoga pojazdu pozwalają na wygodne ułożenie nóg w taki sposób, że nawet wielogodzinna podróż nie powoduje dyskomfortu. Kolejną z zalet pomarańczowego kombi jest jego bagażnik o pojemności 639 litrów, która po rozłożeniu kanapy rośnie do 1769 litrów. Dla porównania najnowszy Opel Insignia ma przestrzeń bagażową o objętości odpowiednio 560 i 1665 litrów, a Toyota Avensis – 543 i 1609 litrów. Za jedyny mankament bagażnika Alltracka można uznać brak dzielonej podłogi, dzięki której wygodniej przewozi się np. drobne zakupy. Auto idealnie sprawdziło się za to jako narzędzie do transportu sprzętu wideo, umieszczonego w dużych opakowaniach o regularnym kształcie.
Elektryczna regulacja foteli oraz ręczna w przypadku wysokości i wysunięcia kierownicy pozwalają zająć komfortową pozycję osobom o różnym wzroście. Szerokie kieszenie w drzwiach umożliwiają przewożenie najpotrzebniejszych akcesoriów, w tym butelek z napojami o pojemności większej niż 0,5 litra. Na uwagę zasługuje też mocne wyprofilowanie skórzanych foteli, które zapewniają komfortowe trzymanie boczne nawet w ostrych zakrętach.[page_break]
„Terenówka” poprowadzi się sama
O komfort mają zadbać również tzw. asystenci kierowcy, czyli wszelkiego rodzaju wspomagające systemy elektroniczne. Testowany przez nas Alltrack umożliwia wybór jednego z 5 opcjonalnych trybów jazdy: ekonomicznego, normalnego, komfortowego, sportowego lub terenowego. Dodatkowo kierowca ma szansę skorzystać z asystenta pasa ruchu, aktywnego tempomatu, systemu ostrzegania o pojawieniu się pojazdu w martwym polu oraz rozpoznawania znaków. Passat został również wyposażony w technologię wykrywania pieszych i ostrzeganie o kolizji.
Współpraca z Audi w tworzeniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, zaowocowała opracowaniem technologii, która świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu i nie męczy kierowcy. Jedynym mankamentem aktywnego tempomatu stosowanego przez koncern Volkswagena jest jego niedokładne analizowanie ruchu pojazdów poprzedzających pojawiających się na sąsiednich pasach (szczególnie w zakrętach). Samochód automatycznie zwalnia mimo że na jego drodze faktycznie nie znajduje się żadna przeszkoda. Korzystanie z tego systemu będzie również kłopotliwe dla kierowców, którzy lubią „siedzieć innym na ogonie”, ponieważ czujniki odpowiedzialne za analizowanie odległości nawet w „najbliższym” ustawieniu potrafią pozostawiać odległość, w którą bez problemu zmieści się wyprzedzający nas inny pojazd. Poza tymi drobnymi problemami, aktywny tempomat i asystent pasa ruchu pozwalają na kilkanaście sekund poczuć się w nowym Alltracku jak w samochodzie autonomicznym, który bez ingerencji kierowcy potrafi sam przejechać kilkaset metrów.
Wszystkimi funkcjami Passata można sterować z poziomu wielofunkcyjnej, podgrzewanej kierownicy oraz za pośrednictwem konsoli środkowej wyposażonej w wielofunkcyjny ekran dotykowy wykrywający ruch dłoni. Menu jest niezwykle przejrzyste, a fizyczne przyciski umieszczone po lewej i prawej stronie ekranu usprawniają nawigację w systemie. Ekran charakteryzuje się wysoką responsywnością i pomimo mnogości podkategorii oraz funkcji umożliwia szybkie nawigowanie. Dodatkową opcją, w którą wyposażono testowany przez nas egzemplarz Alltracka, był dostęp do systemu Car-Net, umożliwiającego zdalne dodawanie celów do nawigacji, a także korzystanie z dobrodziejstw internetu i aplikacji działających w ramach systemu connected. Użytkownicy auta mogli też korzystać z internetu za pośrednictwem bezprzewodowej sieć WiFi uzyskanej dzięki karcie SIM umieszczonej w schowku. Dotykowe centrum sterowania umożliwia ponadto obsługę automatycznego parkowania, wgląd w kamery cofania oraz widok 360 stopni wokół samochodu. Dzięki konsoli środkowej kierowca ma szanse skorzystać z systemu automatycznego parkowania, który wymaga od właściciela pojazdu jedynie wskazania miejsca oraz operowania pedałami gazu i hamulca.
Zawieszenie prawie terenowe
Volkswagen wyposażył samochód w inteligentne reflektory LED, które poza efektownym wyglądem świetnie radzą sobie rozpraszając mrok i wycinając ze snopa światła pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka. Terenowego charakteru nie oddają natomiast 19-calowe felgi, w które został wyposażony Alltrack. Opony w rozmiarze 245/40 nie pozwalają na komfortową jazdę terenową bez ryzyka ugrzęźnięcia w błotnistym terenie. Ze względu na charakterystykę zawieszenia oraz obręcze kół, w trakcie jazdy kierowca boleśnie odczuwa większe nierówności oraz koleiny.
Nie można mieć natomiast żadnych zastrzeżeń do dynamiki jazdy. 240-konny silnik pozwala rozpędzić rodzinne kombi do 100 km/h w ok. 6,4 sekundy. Współpracującej z dieslem skrzyni DSG trudno cokolwiek zarzucić. W trybie jazdy „sport” utrzymuje jednostkę napędową na wyższych obrotach i błyskawicznie reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu (dodatkowo elektronika usztywnia układ kierowniczy i zawieszenie). Gdy kierowca zdecyduje się na uruchomienie trybu ekonomicznego, zmiany biegów trwają o wiele dłużej, a komputer stara się by samochód przemieszczał się na jak najniższych obrotach.
Podsumowanie
Podstawowa cena uterenowionego Passata 2.0 TDI 240 KM wynosi 184 490 zł. Zwykłe kombi z tym samym silnikiem i napędem na cztery koła można mieć za 179 790 zł, co oznacza, że Alltrack wymaga dopłaty 4700 zł. Na testowaną przez nas wersję, z dodatkowym, bogatym wyposażeniem oraz kolorem (którego obecnie nie udało się nam odnaleźć w konfiguratorze na stronie producenta) należy jednak wysupłać ok. 220 tys. zł. Dla porównania: ceny Peugeota 508 RXH 2.0 BlueHDi 180 KM zaczynają się od 155 900 zł, a Volvo V90 Cross Country (D5 – 235 KM) od 250 100 zł.
Czy Volkswagen Passat Alltrack jest wart swojej ceny? Tak, zwłaszcza że 4700 zł różnicy w porównaniu do zwykłego kombi nie szokuje. W zamian otrzymuje się auto o lepszych właściwościach terenowych, które na dodatek wyróżnia się na drodze. Szczególnie pomarańczowe.
Plusy:
- zwiększony prześwit, dzięki czemu auto dobrze radzi sobie w terenie
- cała gama elektronicznych asystentów zwiększających bezpieczeństwo i poprawiających komfort jazdy
- przestronne ergonomiczne wnętrze i duży bagażnik
Minusy:
- 19-calowe obręcze kół, które w połączeniu z oponami w rozmiarze 245/40 niezbyt dobrze tłumią nierówności
- brak dzielonej podłogi w bagażniku
- tempomat zbliżeniowy błędnie wykrywa pojazdy nie będące na pasie ruchu Passata
Marka/model | Volkswagen Passat Alltrack 240 KM 2.0 BiTDI BlueMotion | Peugeot 508 RXH 180 KM 2.0 BlueHDi | Volvo V90 Cross Country 235 KM 2.0 D5 |
Cena (zł) | 184 490 | 155 900 | 250 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4777/1832/1461 | 4817/1853/1525 | 4939/1879/1543 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1582/1565 | 1592/1564 | 1652/1643 |
Rozstaw osi (mm) | 2789 | 2817 | 2941 |
Masa własna (kg) | 1701 | 1540 | 1920 |
Pojemność bagażnika (l) | 639 | 518 | 560 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 72 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1969 | 1997 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | przednia | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | Automatyczna /7 | Automatyczna /6 | Automatyczna /8 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 240 KM przy 4000 | 180 przy 3750 | 235 KM przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 500 przy 1700-2500 | 400 przy 2000 | 480 przy 1750-2250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,4 | 8,6 | 7,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 234 | 226 | 240 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,5 | 4,6 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 144 | 119 | 139 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?