Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38787 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volkswagen Passat Alltrack

Data publikacji: Autor: Jerzy Dyszy

Volkswagen Passat Alltrack, Fot: Volkswagen Koncern Volkswagena opiera swą potęgę na mnożeniu modeli samochodów i ich odmian. Passat Alltrack wpisuje się idealnie w tę filozofię. Model ten niedługo zadebiutuje na polskim rynku.

Wrażenia z jazdy Passatem Alltrack musimy zacząć od wyjaśnienia, z czym mamy właściwie do czynienia. Nowa nazwa, Alltrack, sugeruje, że pojawiła się uterenowiona odmiana tego samochodu. Ale dotychczas istniały przecież wersje Passata z napędem 4x4 mające przydomek 4Motion. A więc co się zmieniło?


Nazwa 4Motion pojawiła się w drugiej połowie lat 90. XX wieku zastępując przydomek "syncro" i od tego czasu wskazuje, że oznaczony nią Volkswagen ma napęd 4x4 - dotyczy to wszystkich modeli, niezależnie od budowy układu napędowego. W gamie Passata przydomek 4Motion pojawił się w modelu piątej generacji, opartym na platformie o nazwie B5. Passat B5 był konstrukcyjnie pokrewny do ówczesnego Audi A4 pierwszej generacji. Miał on zespół napędowy ustawiony podłużnie, tak jak wszystkie "duże" Audi, a w wersji 4Motion korzystał z prawdziwego, stałego napędu 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen


W 2005 roku pojawił się jednak zupełnie inny, całkowicie nowy Passat B6, oparty na powiększonej platformie Golfa oznaczonej symbolem PQ46. Ta wersja Passata produkowana jest właściwie do dzisiaj, choć jak pamiętamy w końcu roku 2010 przedstawiono głęboką restylizację auta i wymieniono jego gamę silników, uznając go za nową generację - Passata B7. Technicznie Passat B6/B7 różni się od poprzednika (B5) przede wszystkim poprzecznym ustawieniem zespołu napędowego. Zatem gdy w roku 2006 przyszedł czas na debiut nowego Passata 4Motion, zastosowano system dołączający napęd napęd tylnych kół w zależności od potrzeb, przede wszystkim wtedy, gdy koła przednie koła (napędzane stale) tracą przyczepność przy przyspieszaniu. Grupa Volkswagena tradycyjnie wykorzystuje do tego celu mechanizmy szwedzkiej firmy Haldex, zastępujące centralny mechanizm różnicowy. Jest to sterowane hydraulicznie sprzęgło wielopłytkowe umieszczone w tej samej obudowie, w której znajduje się tylna przekładnia główna i mechanizm różnicowy tylnej osi.

Sterownik sprzęgła Haldex uwzględnia informacje o prędkości obrotowej poszczególnych kół samochodu oraz o aktualnym i przewidywanym przez kierowcę torze jazdy, by na tej podstawie zdecydować o wartości momentu przekazywanego na tylne koła. Przy jeździe na wprost bez poślizgu zasadniczo moment na tylne koła nie jest przekazywany, choć podaje się, że jego udział może wahać się w granicach 10%, zaś maksymalny podział momentu przód/tył to 50/50%.

O ile w gamie Passata B6 samochody z napędem 4x4 nazywały się nadal 4Motion, dla Passata B7 (czyli obecnego) producent przewidział inne rozwiązanie marketingowe. Uznano, że istnieje rynek dla limuzyny średniej klasy, z dodatkowymi własnościami ułatwiającymi jazdę w trudnych warunkach drogowych, na śliskich nawierzchniach i ewentualnie podczas holowania przyczepy. I właśnie dlatego, mimo obecnosci w ofercie wybranych wersji silnikowych Passata B7 4Motion, zdecydowano się na prezentację "nowego modelu" o nazwie Alltrack. A co z nazwą 4Motion? Pozostaje w użyciu, jednak w tym przypadku wskazuje tylko opcję napędu 4x4 dla auta o nazwie Passat Alltrack. Tak, dobrze Państwo zrozumieli - nie wszystkie Passaty Alltrack będą miały napęd 4Motion firmy Haldex!


Czym się zatem różni Passat Alltrack od zwykłego Passata? Przede wszystkim ma wyłącznie nadwozie kombi, poza tym wyposażono go w podwozie podwyższone o 30 mm, z nastawami ułatwiającymi jazdę po niekoniecznie bardzo gładkich nawierzchniach. Z zewnątrz widać  plastikowe nakładki na krawędziach błotników, oraz delikatne  (również plastikowe) osłony dolnych części zderzaków. Pod spodem umieszczono może nie pancerną, ale jednak metalową osłonę mechanizmów, która powinna chronić przynajmniej przed mocnym zabłoceniem podwozia. Zastosowano również koła o całkowitej średnicy zwiększonej o 26 mm. W sumie nie czyni to z Alltracka pojazdu terenowego, ale ma ułatwiać poruszanie się po drodze z śnieżnymi czy piaskowymi koleinami.


Przewidując, że Alltrack może napotkać trudniejsze warunki jazdy niż zwykły Passat, wyposażono go w elektronikę znaną już z nieco bardziej terenowego Tiguana. Po wciśnięciu odpowiedniego klawisza zmniejsza się aktywność ABS-u, pojawia się funkcja samoczynnego utrzymywania prędkości na stromym zjeździe, ponadto charakterystyka działania pedału gazu staje się bardziej łagodna. Auto ma oczywiście funkcję ESP stabilizującą wychylenia przyczepy, która (hamowana) może mieć masę do 2200 kg.

Do "terenowości" Alltrackowi jest dość daleko, natomiast sprawdzi się on wtedy gdy spadnie sporo śniegu, lub gdy napotkamy lekkie utrudnienie na leśnej, być może górskiej drodze. Nie liczmy przy tym za bardzo na wspomniane elektroniczne funkcje trybu terenowego. O ile automatyczne utrzymywanie prędkości na zjeździe rzeczywiście działa, to np. ABS podczas hamowania w śniegu lub innej luźnej nawierzchni jest nadal zbyt aktywny, co prowadzi do nieprzyjemnego wydłużania drogi hamowania.

Passat Alltrack może się lepiej sprawić także w mieście, gdyż minimalnie wyższe podwozie ułatwi pokonywanie dziur, torowisk czy krawężników.

Oczywiście prawie cały zysk z posiadania Alltraca wynikać będzie z jego napędu 4Motion, który działa naprawdę płynnie i sprawnie, nie powodując żadnych kłopotów ani na krętej drodze, ani na przyczepnej autostradzie, a może się okazać nieoceniony gdy jest ślisko. Dlatego nie radzimy w ogóle rozważać kupna tego auta w wersji z napędem tylko przednich kół. Argument, że ktoś chciałby mieć samochód "wyglądający jak Passat Alltrac" ale bez jego funkcjonalności, zupełnie do nas nie przemawia.


Oferta silników w tym modelu jest niewielka, gdyż bardzo słusznie, ogranicza się do najmocniejszych jednostek dostępnych obecnie dla Passata. Znajduje się w niej benzynowy silnik 1.8 TSI/160 KM z manualną skrzynią sześciobiegową ale bez 4Motion, 2.0 TSI/210 KM ze skrzynią DSG i 4Motion (bardzo przyjemne i komfortowe rozwiązanie), turbodiesel TDI o mocy 140 KM z sześciobiegową manualną skrzynią z 4Motion albo bez, oraz TDI o mocy 170 KM z sześciobiegową DSG i 4Motion.


Polskie ceny Passata Alltrack nie są jeszcze znane, ale sprzedaż zacznie się jeszcze tym miesiącu. Sądząc po cenach z rynku niemieckiego (w przeliczeniu od ok. 160 tys. zł), Alltrack 4Motion powinien być o kilkanaście tys. zł droższy od Passata kombi w podobnej konfiguracji, ale bez 4Motion.
 

Wybrane dane techniczne VW Passata Alltracka i konkurentów:

marka/model

Passat Alltrack 2.0 TSI 4Motion

Subaru Outback 2.5i

Opel Insignia 2.0 Turbo 250 KM AWD

Cena

Ok. 160 000 zł

150 700  zł

138 900 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

kombi 5d

kombi 5d

kombi 5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

długość/szerokość/wysokość (mm)

4771/1820/1550

4775/1820/1605

4908/1856/1520

rozstaw kół: przód/tył/prześwit (mm)

1549/1531/195

1540/1540/200

1585/1587/-

rozstaw osi (mm)

2710

2745

2737

masa własna (kg)

1707 (z kierowcą i cz. obciążeniem)

od 1493 (bez kierowcy)

1535

pojemność bagażnika (l)

588 - 1716

526 - 1726

500 - 1530

pojemność zbiornika paliwa (l)

70

65

70

Układ napędowy

 

 

 

rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

typ silnika

benzynowy, turbodoładowany, bezp. wtrysk, R4 DOHC

benzynowy, wolnossący, 2 x DOHC bokser

benzynowy, doładowany bezp. wtrysk, DOHC

pojemność (cm3)

1984

2457

1998

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przedni/dołączany tył  Haldex

4x4 stały, symetryczny

przód, dołączany tył Haldex

Skrzynia biegów

 

 

 

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

 

 

 

Moc maks. (KM/obr/min)

210/5300 - 6200

167/5600

250/5300

Moment obr. (Nm/obr/min)

281/1700 - 5200

229/4000

400/2400 - 3600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,8

9,6

7,8

Prędkość maks. (km/h)

212

201

242

Śr. zużycie paliwa (l/100 km)

8,6

8,6

8,7

Średnia emisja CO2 (g/km)

199

199

204

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • alan2

    Nie tylko VW wprowadza uterenowioną odmianę swojego modelu również Audi i Skoda, ale myślę ża na nasze dziurawe drogi oraz wysokie krawężniki samochód taki Passat będzie idealny, w jednym modelu mamy dwie opcje wygodny "luksusowy" samochód a zarazem ternowy pojazd który da radę w miejskiej dżungli

  • ondraszek

    Te Subaru trochę tutaj nie pasuje. Nie te osiągi. Zbliżone ceny za to. Jakiś pkt. odniesienia musiał być, ale chyba częściej stosowany to wg. "techniki", a nie ceny. Poza tym cena Alltracka nie jest tak do końca znana. VW może zaskoczyć, na plus.

  • Andrzej (gość)

    Fajna alternatywa dla sporo droższego Audi A6 Allroad a jednocześnie podobne pieniądze jak za A4 Allroad ale Passat większy

  • Adik (gość)

    Skoda ma Octavię II Scout i planuje wprowadzić Superba Scout (nie wiadomo czy na 100% będzie) ale Octavia jest bardzo droga (min. ok. 130 tys zł) a jednak mniejsza i słabiej wykończona niż Passat, a Superb pewnie będzie w podobnej do Passata cenie.

  • Mario (gość)

    Cena wersji 2,0 TDI 170 KM z 4Motion wynosi ok. 160 tys zł. To i tak taniej od Audi A4 Allroad (2,0 TDI, Quattro, od 167 tys zł) które poza tym że niby jest "premium" cokolwiek to oznacza ma rozmiary kompaktowego kombi, a Passek to typowy przedstawiciel segmentu D.

  • Kondol (gość)

    Ten samochód w tej chwili ma dwóch konkurentów: Peugeot 508 RX oraz Subaru Outback. Subaru Legacy i Opel Insignia to nie do końca to samo, mają 4x4, ale nie mają zwiększonego prześwitu. Opel szykuje właśnie takie auto, które wyjdzie wraz z FL Insignii - lada dzień. Ford ma mieć takie auto w nowej generacji (za trzy lata) wraz z konkurentem dla (Passka) CC. Volkswagen nie jest marką premium (w koncernie są nimi Porsche i Audi). Cena Passka? No cóż nie na polską kieszeń, ale zresztą które samochody są przystępne cenowo Polakom?? Dacia? też nie do końca!

  • Kondol (gość)

    Zalety Alltracka w stosunku do Subaru to: znacznie lepsze wykończenie, ciekawszy design, większa oszczędność dzięki załączanemu 4x4 (Haldex), które sprawia, że rzadziej odwiedzamy stacje paliw.

  • AL (gość)

    Alltrack to niemal perfekcja. Znajomy go kupił i jest zachwycony. Dla mnie ma dwa minusy: sporo pali w mieście i tylko w mieście (kopci jak na Diesla sporo bo 10-13 litrów). Druga sprawa to cena - nie adekwatna do tego co oferuje. Jest o 25-35 tys. zł za drogi, to nie Audi, a VW !!!

  • JM (gość)

    Mam Alltracka(Diesel 177 KM) od miesiąca i jestem zachwycony. Pali w mieście 7-8l/100 (a jeżdżę w korkach), jest dynamiczny, skrzynia z Blue Motion - suprer, dzięki Haldex ma świetną trakcję i ciasno wchodzi w zakręty. Tyle, że trochę głośny - ale cóż to Diesel przecie

  • robert (gość)

    nowe auta pala mniej, myslalem ze nie uda mi sie kupic nic sensownego ale wspomagalem sie kredytem w Getin, w sumie sama pozyczka nie wyszla mnie drogo

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Passat zdjęcia

Volkswagen Passat dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Passat Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł