Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Passat B3 (1988-93 r.)

Michał Grygier
Fot. Marcin Knapik: Mimo upływu lat sylwetka Passata nie razi przestarzałą linią.
Fot. Marcin Knapik: Mimo upływu lat sylwetka Passata nie razi przestarzałą linią.
Niemiecki producent stworzył auto, które dysponując ponadprzeciętną przestrzenią, gwarantuje wysoką niezawodność.

 

Fot. Marcin Knapik: Mimo upływu lat sylwetka Passata nie razi przestarzałą linią.
Fot. Marcin Knapik: Mimo upływu lat sylwetka Passata nie razi przestarzałą linią.

Volkswagen Passat od wielu lat jest jednym z lepiej sprzedających się modeli w klasie średniej. Firma sukces rynkowy zawdzięcza zachowawczej stylistyce, funkcjonalności oraz niezawodności. Passat 2006 roku swoją obecną – niezłą – kondycję, zawdzięcza poprzednikom, między innymi modelowi B3 produkowanemu w latach 1988 – 93.

 

Cechy szczególne

 

Stylistycznie bez fajerwerków. Auto konsekwentnie podąża drogą spokoju i konserwatyzmu. Pomimo już znacznego czasu spędzonego na naszych ulicach – wygląd nie kłuje w oczy. Linie są delikatnie zaokrąglone. Całość wygląda bardzo solidnie. To niewątpliwa zaleta niemieckich marek. Nawet po kilkunastu

Fot. Marcin Knapik
Fot. Marcin Knapik

latach wyglądają świeżo. W Polsce model jest szalenie popularny, dzięki temu nie musimy się zbytnio martwić o części zamienne, których ceny są atrakcyjne. Ale i – warto się trochę natrudzić poszukując zadbanego i sprawnego egzemplarza, bo ogrom aut jest zwyczajnie „zajechany”, a występujące skrajności w jakości dwóch egzemplarzy, jakie znajdziemy, mogą sięgnąć przepaści. Passaty są częstym narzędziem pracy taksówkarzy, handlowców itp. a to oznacza duże przebiegi i spore obciążenia. Najlepszy wybór to niedawno sprowadzone auto z Niemiec. Szczególnie godną polecenia jest wersja kombi, w której Volkswagen wyczarował naprawdę dużo miejsca. Zarówno na przednich fotelach, w drugim rzędzie jak i w przestrzeni bagażowej. Tą z kolei można prosto powiększyć. Dzielona kanapa, po złożeniu daje równą powierzchnię. Wyposażenie, jakie znajdziemy na naszym rynku nieco odbiega od standardów niemieckich. Do rzadkości należy elektryczne oprzyrządowanie, czy ABS.

 

Silniki

 

Myśląc o nabyciu B3 mamy dwie drogi.


Fot. Marcin Knapik: Duży bagażnik, to jeden z największych atutów tego modelu Volkswagena.
Fot. Marcin Knapik: Duży bagażnik, to jeden z największych atutów tego modelu Volkswagena.

Pierwszą określa silnik 1,9 l TDI, drugą benzynowy 1,8 l. Pierwsza jednostka to rozwiązanie dla oszczędnych, którym nie zależy zbytnio na osiągach. Drugi wariant wybierają zwykle poszukiwacze silniejszych wrażeń. Silniki to jedna z najlepszych części Volkswagena. Warto dodać, że obie jednostki nie należą do najbardziej żarłocznych. Średnio zaspokajają się spalaniem w granicach 8,5 -10 l/ 100 km. Istnieje jeszcze trzecia i czwarta droga. Czyli wprowadzony w 1991 roku silnik 2,8 l V6 dysponujący mocą 174 KM. To niebywała rzadkość na naszym rynku. Ale i niebywałe spalanie. Raczej dla pasjonatów. Czwartym wyjściem jest jednostka benzynowa plus instalacja gazowa. Taka konstrukcja jest bardzo oszczędna, a butla w kole zapasowym nie ogranicza przestrzeni bagażowej.

 


Fot. Marcin Knapik: Wystrój wnętrze nie zachwyca, ale zapewnia wygodna podróż.
Fot. Marcin Knapik: Wystrój wnętrze nie zachwyca, ale zapewnia wygodna podróż.

Wrażenia z jazdy

 

Do najlepszych i zarazem najgorszych elementów Passata B3 należy zawieszenie. Zestrojenie jest dość sztywne, ale jednocześnie bardzo komfortowe. To bezsprzeczny plus. Prowadzi się bardzo pewnie i bezpiecznie. Jedno czego nie lubi, to przekątne nierówności. Zachowuje się wtedy jak wóz drabiniasty.

Układ kierowniczy jest dobry, podobnie jak skrzynia biegów, choć tą cechuje kilka niedoskonałości. Czasem występują problemy przy wrzucaniu biegu wstecznego oraz nadmierne luzy spowodowane złym mocowaniem dźwigni biegów. Samo operowanie lewarkiem jest przyjemne. Skok jest mały – podobnie jak sam drążek.

Fotele i tylna kanapa są twarde i wyprofilowane dość „turystycznie”. Przez co istnieje możliwość, że złamie się boczek fotela od strony drzwi. Na dłuższych trasach ani kierowca, ani pasażerowie nie mają powodów do narzekań.

Miejsca wszędzie jest pod dostatkiem. Przyjemność z jazdy psuje trochę – na większych nierównościach – „trzeszczące elementy wnętrza”.

 

Podsumowanie

 

Volkswagen Passat B3 stanowi atrakcyjną alternatywę dla ludzi z dylematem:

Fot. Marcin Knapik: Wystrój wnętrze nie zachwyca, ale zapewnia wygodna podróż.
Fot. Marcin Knapik: Wystrój wnętrze nie zachwyca, ale zapewnia wygodna podróż.

nowsze małe, czy większe, ale starsze. Specjaliści chórem opowiadają o niebywałej wręcz trwałości konstrukcji Passata. Zarówno silnik, skrzynia biegów jak i zawieszenie nie sprawia większych problemów. A jeśli już sprawi – to koszty naprawy są akceptowalne. Przebiegi w granicach 300 – 500 tys. km bez naprawy nie należą do rzadkości!

 

Historia modelu:

 

1988 Debiut modelu B3, silnik 1,6 l TD

1989 Wprowadzenie do produkcji silników benzynowego 2,0 l, 16v (136 KM) oraz wysokoprężnego 1,9 z katalizatorem.

1991 Wprowadzenie do oferty silnika 2,8 l V6 (174 KM)

1993 Modernizacja modelu

1996 Pojawienie się następcy modelu B3

 

Zalety:

 

- Bardzo przestronne wnętrze

- Duży bagażnik

- Silniki o wysokiej kulturze pracy

- Ponadprzeciętna niezawodność

- Komfortowe zawieszenie

- Wysoki poziom bezpieczeństwa

- Dostępność i niewysoka cena części zamiennych

 

Wady:

 

- Nieszczelne przewody hamulcowe

- Szybkie zużywanie się półosi napędowych

- Korozja układu wydechowego

- Nierówna jakość wykończenia (do 1993 r.)

- Usterki w zawieszeniu

 

Najczęstsze usterki:

 

- Urwanie linki regulacji gazu

- Uszkodzenia alternatora

- Usterki w układzie zaworowym

- Defekty elektrycznych mechanizmów szyb

- Uszkodzenia i przecieki w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego

- Wadliwe uszczelki pod głowicą

- Nieszczelności w układzie chłodzenia

- Uszkodzenia mechanizmu zamka centralnego

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 ‘88r.

‘89r.

‘90r.

‘91r.

’92r.

‘93r.

1.6

5 100

4 400

6 100

4 900

-

-

1.8

5 100

3 900

6 200

6 100

6 400

7 800

2.0

-

-

6 700

4 800

7 000

7 500

1.9 diesel

-

4 800

7 100

6 100

7 000

8 600

1.8 gaz

4 000

4 100

5 300

5 200

7 700

9 500

2.0 gaz

-

-

6 300

6 600

7 300

7 700

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Dane techniczne

Volkswagen Passat 1.8 (1993 r.)

 

Wymiary (mm)

4605 X 1720 X 1430

Rozstaw osi (mm)

2625

Rozstaw kół (mm)

1497 przód, 1422 tył

Masa własna (kg)

1285

Objętość bagażnika (dm3 )

495/820

Silnik

rzędowy umieszczony poprz. 4 cylindry,

po 2 zawory na cylinder

Pojemność ((cm3 )

1781

Moc (KM)

75

Stopień sprężenia

9,0

Skrzynia biegów

pięciobiegowa

Zawieszenie przód

wahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator

Zawieszenie tył

oś skrętna i amortyzator

Układ kierowniczy

ze wspomaganiem

Prędkość maksymalna (km/godz.)

169

Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. (s)

16,3

Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l)

8,2

**więcej zdjęć VW Passata w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty