Volkswagen Passat GTE. Usportowiona limuzyna, którą można ładować z gniazdka 230V

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Passat GTE Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 156 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Silnik elektryczny ma moc 85 kW (115 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Razem moc zespołu napędowego to 218 KM. Napęd na przednie koła jest przekazywany za pośrednictwem sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Passat GTE Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 156 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Silnik elektryczny ma moc 85 kW (115 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Razem moc zespołu napędowego to 218 KM. Napęd na przednie koła jest przekazywany za pośrednictwem sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Passat to hybrydowe auto, które łączy dynamiczną jazdę z niskim zużyciem paliwa. Jednak głównym atutem tego pojazdu jest komfort i nowoczesna technologia.

Volkswagen Passat GTE jest produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych - jako sedan (limuzyna) oraz kombi. Testowaliśmy auto w tej pierwszej wersji. Passat GTE zewnętrznie wygląda tak samo, jak zwykła wersja tego modelu. Główną różnicę, poza emblematami GTE na nadwoziu, jest błękitny pasek wkomponowany w atrapę chłodnicy oraz przednie diodowe światła do jazdy dziennej w kształcie położonej na boku litery U, które umieszczono w dolnej części przedniego zderzaka.

Trochę inne zegary

Volkswagen Passat GTE Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Volkswagen Passat GTE

Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 156 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Silnik elektryczny ma moc 85 kW (115 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Razem moc zespołu napędowego to 218 KM. Napęd na przednie koła jest przekazywany za pośrednictwem sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.

Fot. Wojciech Frelichowski

Pewne różnice są także widoczne w kabinie. Otóż w zestawie zegarów jest "Powermeter", który umieszczono w miejsce obrotomierza. Wskaźnik ten informuje kierowcę, co jaki jest aktualny status napędu hybrydowego. Ponadto kierowca może obserwować pracę układu napędowego na wielofunkcyjnym wyświetlaczu na środkowej konsoli. Nawiązaniem do błękitnych emblematów na nadwoziu są w kabinie niebieskie elementy dekoracyjne. Widzimy je choćby na dźwigni zmiany biegów, czy na skórzanym wykończeniu kierownicy.

W przedniej części kabiny nie można narzekać na brak miejsca. Wygodną pozycję zapewniają komfortowe fotele. Miejsca pod dostatkiem jest również na tylnej kanapie. Pod tym względem pasażerowie Passata GTE znajdą komfort należny w limuzynach. Za to zmniejszeniu uległ bagażnik. Zamiast kufra o pojemności 586 litrów, jak w zwykłym Passacie, bagażnik jest o 184 litry mniejszy. To cena za umieszczenie baterii zasilających silnik elektryczny za tylną osią pod podłogą bagażnika.

Na benzynę i prąd

Volkswagen Passat GTE Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Volkswagen Passat GTE

Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 156 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Silnik elektryczny ma moc 85 kW (115 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Razem moc zespołu napędowego to 218 KM. Napęd na przednie koła jest przekazywany za pośrednictwem sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.

Fot. Wojciech Frelichowski

Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 156 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Silnik elektryczny ma moc 85 kW (115 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Razem moc zespołu napędowego to 218 KM. Napęd na przednie koła jest przekazywany za pośrednictwem sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.

Jak informuje producent, dzięki hybrydowemu napędowi średnie spalanie tego auta to tylko 1,7 l benzyny na 100 km. Tu jednak należy się wyjaśnienie. Takie spalanie jest możliwe, ale pod warunkiem maksymalnego wykorzystania napędu elektrycznego. Otóż zasięg jazdy na silniku elektrycznym wynosi 50 km, przynajmniej według danych fabrycznych. W rzeczywistości w trybie elektrycznym nie udało nam się przejechać więcej niż 40 km. W rezultacie w naszym teście hybrydowy Passat spalił średnio 6 litrów benzyny na 100 km. Ale to i tak dobry wynik, jak na samochód tej klasy.

Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście

Ale jeśli ktoś porusza się głównie w mieście, to może sporo zaoszczędzić. Bo Passatem GTE w ruchu ulicznym można się często poruszać na samym silniku elektrycznym. Wtedy spalanie spada do 3 litrów. Ważne, aby dystans nie był zbyt duży, bo w mieście baterie wystarczają na ok. 30-35 kilometrów. Potem akumulatory trzeba naładować. Jeśli ten proces trwa podczas jazdy, to spalanie może wzrosnąć nawet do 10 litrów na 100 km. Ale ładować baterie można również na postoju z gniazda elektrycznego. Z sieci 230 V trwa nieco ponad 4 godziny. Za pośrednictwem specjalnej przystawki, tzw. wallboxa, czas ładowania trwa o połowę krócej. Najlepiej podpiąć auto do stacji ładowania. Wtedy ładowanie trwa ok. 30 minut. Problem w tym, że takich stacji jest na razie niewiele.

[page_break]

Gdyby nie ta cena

Volkswagen Passat GTE Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem)
Volkswagen Passat GTE

Napęd Passata GTE opiera się na dwóch silnikach - benzynowym i elektrycznym. Ten pierwszy to jednostka 1.4 TFSI (z turbodoładowaniem) generująca moc 156 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Silnik elektryczny ma moc 85 kW (115 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Razem moc zespołu napędowego to 218 KM. Napęd na przednie koła jest przekazywany za pośrednictwem sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.

Fot. Wojciech Frelichowski

Podczas jazdy Passat GTE wydaje się autem trochę ociężałym, co nie dziwi skoro konstrukcja pojazdu musi dźwigać dodatkowe obciążenie w postaci zestawu akumulatorów i silnika elektrycznego. Masa własna pojazdu wynosi 1647 kg, o ponad 300 kg więcej niż Passat 1.4 TSI 150 KM z porównywalnym wyposażeniem.

Jednak podczas jazdy, kiedy już turbosprężarka nabierze obrotów w ślad za tym auto staje się żwawsze. Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km trwa 7,4 sekundy. W naszym teście nie udało się osiągnąć wyniku lepszego niż 8 sekund. Ale chyba nie ma co narzekać.

Pochwalić wypada zawieszenie, dzięki któremu samochód gładko pokonuje nierówny bruk, a w ostrych zakrętach przechyla się tylko nieznacznie. W sukurs idzie precyzyjny układ kierowniczy, który nie pozwala przednim kołom na niekontrolowane harce.

W zasadzie jedynym, choć istotnym minusem tego samochodu jest wysoka cena. Volkswagen Passat GTE kosztuje ponad 178 190 zł. To o ponad 13 tys. zł więcej niż Kia Optima 2.0 Hybrid i o przeszło 24 tys. więcej od Forda Mondeo 2.0 Hybrid. Ale konkurencyjne auta mają słabszy napęd: Optima -  205 KM, Ford - 187 KM.

Volkswagen Passat GTE i wybrani konkurenci - ceny i dane techniczne:

Marka/model

Volkswagen Passat GTE

Ford Mondeo 2.0 Hybrid

Kia Optima 2.0 Hybrid

Cena (zł)

178 190

153 650

164 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4767/1832/1476

4871/1911/1501

4855/1860/1465

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1586/1570

1599/1595

1568/1544

Rozstaw osi (mm)

2786

2850

2805

Masa własna (kg)

1647

1504

1705

Pojemność bagażnika (l)

402

363

307

Pojemność zbiornika paliwa (l)

b.d

53

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1395

1999

1999

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/1

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

156 przy 5000

140 przy 6000

156 przy 6000

Silnik elektr. moc (kW)

85

88

50

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

250 przy 1500

173 przy 1750

189 przy 2330

 

Moment obr. silnika elektr. (Nm)

400

240

205

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,4

9,2

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

225

187

192

 

Średnie spalanie (l/100 km)

1,7

4,0

1,6

Emisja CO2 (g/km)

37

92

37

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty