Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36065 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volkswagen Passat TDI

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Linia nadwozia nowego flagowego Volkswagena jest niemal taka sama jak w poprzednim modelu, jednak już pierwszy rzut oka pozwala odróżnić oba auta.
Wprawdzie pod względem komfortu i jakości wykończenia Passat niemal dorównuje już Audi, a jest przy tym nieco tańszy, jednak na porównywanie go z Mercedesem klasy C czy BMW 3 musi jeszcze trochę poczekać. Nasza redakcja otrzymała do testu wersję ze 130-konnym silnikiem TDI. Do wyboru są jeszcze dwie jednostki wysokoprężne, 100-konna o identycznej jak testowy model pojemności 1,9 l i najmocniejszy, 150-konny silnik V6 TDI.



Pod maską

Duża moc i korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego zmieniają Passata (1395 kg) w niemal sportowe auto. Kierowca Passata TDI może zapomnieć o istnieniu skrzyni biegów, auto bez protestów przyspiesza na piątym biegu nawet od 50 km/h. Gdy tylko silnik osiągnie 1500 obr./min, przyspieszenie niemal wgniecie nas w fotel. Przy tej prędkości obrotowej moment obrotowy osiąga imponujące 250 Nm, do maksimum wynoszącego 310 Nm brakuje tylko 400 obrotów. Passat TDI może wpędzić w kompleksy - przynajmniej w dziedzinie elastyczności - niejeden samochód sportowy. Silnik Passata ma dwa zawory na cylinder, choć w większości nowoczesnych diesli stosowane są cztery zawory. Konstruktorzy Volkswagena uznali, że lepszym wyjściem będzie zastosowanie pompowtryskiwaczy. Dzięki nim nie tylko poprawiły się osiągi auta, znacznie zmalała także ilość szkodliwych substancji w spalinach.



Wnętrze

Passat zawsze miał opinię auta bardzo obszernego. Także w nowym modelu pasażerowie tylnego siedzenia mają do dyspozycji mnóstwo miejsca, bez trudu autem może więc podróżować pięć osób. Przestrzeń dla pasażerów z tyłu wpłynęła niekorzystnie na pojemność bagażnika, który mieści 475 litrów, to nieco mniej niż oferują liderzy w tej dziedzinie, choć - naszym zdaniem - zupełnie wystarczy. Objętość bagażnika można zwiększyć składając oparcie tylnego siedzenia.


CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Passat 1.9 TDI

Volkswagen Passat W8

Nadwozie
Z tyłu najważniejszą zmianą są inne światła, przód z większym grillem przypomina teraz samochody Audi, zwłaszcza model A6. Soczewkowe reflektory, ukryte pod wspólnym kloszem z kierunkowskazami, na życzenie mogą być ksenonowe. We wszystkich wersjach, poza podstawową, standardem są chromowane listwy wokół linii okien.



Wyposażenie

W seryjnym wyposażeniu Passata sprzedawanego na naszym rynku znajdziemy dwie poduszki gazowe, ABS, ESP, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka i centralne ryglowanie zamków. Dopłaty wymagają klimatyzacja, radioodtwarzacz, boczne poduszki gazowe, lakier metalizowany, aluminiowe felgi i elektrycznie opuszczane szyby w tylnych drzwiach. W dziedzinie wyposażenia Passat przegrywa z konkurencją - niemal wszystkie auta tego segmentu mają seryjnie cztery poduszki gazowe, a wprowadzone niedawno na rynek Renault Laguna i Citroen C5 - nawet sześć airbagów.



Jazda

Układ jezdny testowego auta to jeden z jego najmocniejszych punktów, Passat niewzruszenie pokonuje nawet bardzo dziurawe drogi, do uszu pasażerów nie dochodzą przy tym żadne hałasy. Gorzej jest podczas jazdy na zakrętach, auto ma dość wyraźną skłonność do podsterowności - to z pewnością "zasługa" ciężkiej jednostki napędowej. W przypadku poślizgu kierowcy pomoże seryjnie montowany system ESP, dyskretnie dając znak o swoim działaniu błyskaniem kontrolki na tablicy wskaźników.



VW Passat TDI a konkurencja

Model VW Passat TDI Ford Mondeo TDdi Renault Laguna dCi
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 8 16 8
Napęd przedni przedni przedni
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1896 1998 1870
Moc maksymalna (KM) 130 115 120
Maks. moment obrotowy (Nm) 310 280 270
Skrzynia biegów M/6 M/5 M/6
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 10,5 11,1 10,9
Objętość bagażnika (dm sześc.) 475 500 430
Długość (mm) 4705 4730 4576
Szerokość (mm) 1750 1810 1772
Wysokość (mm) 1460 1430 1429
Rozstaw osi (mm) 2705 2755 2748
Masa własna (kg) 1395 1415 1385
Ładowność 555 560 550
Prędkość maksymalna (km/h) 208 195 200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,9 10,6 10,7
T - hamulce tarczowe



Zużycie paliwa (l/100 km)

Model VW Passat TDI Ford Mondeo TDdi Renault Laguna dCi
Miasto 7,7 8,2 7,7
Poza miastem 4,4 4,6 4,6
Średnie 5,6 5,9 5,5



Wyposażenie

Model VW Passat TDI Ford Mondeo TDdi Renault Laguna dCi
Cena 79 100 78 900 82 500
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne O S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/O S/O S/S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O O O
Klimatyzacja O S S
Aluminiowe felgi O O O
S - standard, O - opcja



Podsumowanie

Zmodernizowany Volkswagen Passat to niewątpliwie udane auto, niestety, ze względu na wysoką cenę nie stanie się nigdy autem dla ludu - przynajmniej w naszym kraju. Na wysoką ocenę zasługują dopracowane podwozie i silnik, nieco drażni niezbyt bogate wyposażenie.

więcej zdjęć VW Passata w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Passat zdjęcia

Volkswagen Passat dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Volkswagen Passat Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł