Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39049 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volkswagen Polo

Data publikacji: Autor: Robert Kulczyk

Volkswagen Polo, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert Miejski samochód niemieckiej firmy produkowany jest nieprzerwanie od 1975 roku, a ilość sprzedanych egzemplarzy przekroczyła 10 milionów sztuk. Aktualny model w najtańszej, 3-drzwiowej wersji jest do nabycia za 45 990 zł.

W 2010 roku piąta generacja modelu zwyciężyła w plebiscycie „World Car of Volkswagen Polo, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert the Year”. Odmiana ta produkowana jest od 2009 roku w wersji hatchback 3 i 5 drzwiowej. Swoją premierę pojazd miał na salonie samochodowym „Geneva Motor Show 2009”. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej Volkswagen PQ25, która posłużyła też do budowy Seata Ibizy. Model sprzedawany jest w czterech zakresach kompletacji wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline oraz Cross. Bardzo bogato przedstawia się oferta jednostek napędowych, istnieje możliwość wyboru jednego z czterech silników benzynowych i trzech wysokoprężnych.

W nadwoziu można zauważyć wiele podobieństw do większego Golfa VI.  Obydwa modele zaprojektowane zostały pod kierownictwem włoskiego projektanta Waltera de Silva. Polo to niewielkich rozmiarów auto, o regularnych kształtach i ostro zakończonych krawędziach. Dynamiczny wygląd zawdzięcza zwiększeniu szerokości o blisko 3 cm i długości o 5 cm w porównaniu ze swoim poprzednikiem przy jednoczesnym obniżeniu nadwozia o niespełna 2 cm.

Volkswagen Polo, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert Wnętrze testowanego pojazdu nie jest duże, może nim jednak podróżować 5 osób. Fotele przednie sportowe są bardzo dobrze wyprofilowane ze znakomitym trzymaniem bocznym. Sposób regulacji w trzech kierunkach pozwala na ich optymalne ustawienie. Siedzenie tylne dysponuje wystarczającą ilością miejsca. Pewien dyskomfort możemy odczuwać, gdy na fotelach przednich zasiądą osoby dość wysokie i przesuną je maksymalnie do tyłu. Jakość zastosowanych materiałów w tym tapicerki jest wysoka, a dokładność montażu poszczególnych elementów perfekcyjna. Pojemność bagażnika w zależności od ustawienia tylnych siedzeń wynosi od 280 do 952 litrów.

Pod maską testowanego auta znajduje się jedna z najnowszych jednostek benzynowych silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM uzyskiwanej przy 5000 obr./min. Jego nowoczesna budowa, dwa zawory na cylinder, turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa pozwoliło uzyskać prawie płaską charakterystykę maksymalnego momentu obrotowego. 175 Nm dostępne jest w zakresie prędkości obrotowej od 1550 do 4100 obr./min. Takie rozwiązanie pozwala pogodzić bardzo dobre właściwości jezdne z niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Samochód charakteryzuje się dobrą dynamiką, do prędkości 100 km/h rozpędza się w czasie 9,7 s. Jadąc nim mamy wrażenie, że pod maską znajduje się silnik o znacznie większej pojemności skokowej.

Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej 6 Volkswagen Polo, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert biegowej skrzyni biegów. Bardzo precyzyjnie dobrane przełożenia układu napędowego dają możliwość, przy nawet bardzo szybkiej jeździe utrzymania silnika na niskich obrotach. Bardziej wymagający klienci mogą wyposażyć pojazd w automatyczną, 7 stopniową, dwusprzęgłową skrzynię DSG za kwotę 6800 zł.

Zawieszenie zostało zestrojone do dynamicznej jazdy, jest sztywne z zachowaniem pewnej dozy komfortu. Tłumienie nierówności drogi jest na dobrym poziomie, nawet zastosowanie 16’ felg z oponami o niskim profilu w efekcie nie powoduje dyskomfortu. Auto daje kierowcy bardzo dużo przyjemności z jazdy, prowadzi się stabilnie i pewnie. Układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania pozwala na bardzo precyzyjne wykonywanie manewrów skrętu.

Model gwarantuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Już podstawowa wersja wyposażona jest w system poduszek powietrznych obejmujący: poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne z systemem „Thorax” chroniącym ich głowy. Dodatkowo nad bezpieczeństwem jazdy może czuwać elektroniczny system kontroli stabilności jazdy ESP uzupełniony asystentem podjazdu.

Volkswagen Polo mimo licznej konkurencji (np.: Ford Fiesta, Seat Ibiza, Opel Corsa, Fiat Punto Evo) jest doskonałą propozycją auta miejskiego, które dzięki dynamicznemu układowi napędowemu znakomicie radzi sobie również w trasie.

Wybrane dane techniczne Volkswagena Polo i konkurentów:


Marka / model Volkswagen Polo Fiat Punto Evo 1.4 Ford Fiesta 1.4
Wersja Highline Dynamic Titanium
Cena (zł) 57 420 57 990 54 150
Silnik Benzynowy Benzynowy Benzynowy
Pojemność (ccm) 1197 1368 1388
Moc (KM) 105 105 96
Moment obrotowy (Nm) 175 206 125
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h (s) 9,7 10,9 12,2
Prędkość maksymalna (km/h) 190 200 175
Średnie spalanie (l/100 km) 5,3 5,6 5,8
Skrzynia biegów Manualna, 6 biegowa Manualna, 5 biegowa Manualna, 5 biegowa
Pojemność bagażnika (l) 280 275 295

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk - Info - Ekspert

Volkswagen Polo, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Volkswagen Polo, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ondraszek

    ESP z asystentem jest w standardzie chyba każdej wersji.

  • Jarpoz

    Wygląda sympatycznie, skromnie. Najciekawszy design w segmencie B w grupie VW. Fabia jest obciachowa, Seat sili się na coś ale nie wyszło.

  • alan2

    Patrząc na porównania wygląda na to że Polo oferuje i tak dosyć dużą przestrzeń z niskim spalaniem, nie dziwo że w Europie wśród samochodów klasy B jest liderem sprzedaży

  • Mecenas

    widać powyżej że cenowo VW Polo nie odbiega od konkurencji a w dziedzinie osiągów znacznie ją wyprzedza (zwłaszcza Fiestę) Trzeba tez dodać że VW Polo jest obecnie jabezpieczniejszym autem segmentu B (wg Euro NCAP) a to duży plus

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Polo zdjęcia

Volkswagen Polo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Polo opinie

Oceń swoje auto

Volkswagen Polo Cena