W 2010 roku piąta generacja modelu zwyciężyła w plebiscycie „World Car of
the Year”. Odmiana ta produkowana jest od 2009 roku w wersji hatchback 3 i 5 drzwiowej. Swoją premierę pojazd miał na salonie samochodowym „Geneva Motor Show 2009”. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej Volkswagen PQ25, która posłużyła też do budowy Seata Ibizy. Model sprzedawany jest w czterech zakresach kompletacji wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline oraz Cross. Bardzo bogato przedstawia się oferta jednostek napędowych, istnieje możliwość wyboru jednego z czterech silników benzynowych i trzech wysokoprężnych.
W nadwoziu można zauważyć wiele podobieństw do większego Golfa VI. Obydwa modele zaprojektowane zostały pod kierownictwem włoskiego projektanta Waltera de Silva. Polo to niewielkich rozmiarów auto, o regularnych kształtach i ostro zakończonych krawędziach. Dynamiczny wygląd zawdzięcza zwiększeniu szerokości o blisko 3 cm i długości o 5 cm w porównaniu ze swoim poprzednikiem przy jednoczesnym obniżeniu nadwozia o niespełna 2 cm.
Wnętrze testowanego pojazdu nie jest duże, może nim jednak podróżować 5 osób. Fotele przednie sportowe są bardzo dobrze wyprofilowane ze znakomitym trzymaniem bocznym. Sposób regulacji w trzech kierunkach pozwala na ich optymalne ustawienie. Siedzenie tylne dysponuje wystarczającą ilością miejsca. Pewien dyskomfort możemy odczuwać, gdy na fotelach przednich zasiądą osoby dość wysokie i przesuną je maksymalnie do tyłu. Jakość zastosowanych materiałów w tym tapicerki jest wysoka, a dokładność montażu poszczególnych elementów perfekcyjna. Pojemność bagażnika w zależności od ustawienia tylnych siedzeń wynosi od 280 do 952 litrów.
Pod maską testowanego auta znajduje się jedna z najnowszych jednostek benzynowych silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM uzyskiwanej przy 5000 obr./min. Jego nowoczesna budowa, dwa zawory na cylinder, turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa pozwoliło uzyskać prawie płaską charakterystykę maksymalnego momentu obrotowego. 175 Nm dostępne jest w zakresie prędkości obrotowej od 1550 do 4100 obr./min. Takie rozwiązanie pozwala pogodzić bardzo dobre właściwości jezdne z niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Samochód charakteryzuje się dobrą dynamiką, do prędkości 100 km/h rozpędza się w czasie 9,7 s. Jadąc nim mamy wrażenie, że pod maską znajduje się silnik o znacznie większej pojemności skokowej.
Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej 6
biegowej skrzyni biegów. Bardzo precyzyjnie dobrane przełożenia układu napędowego dają możliwość, przy nawet bardzo szybkiej jeździe utrzymania silnika na niskich obrotach. Bardziej wymagający klienci mogą wyposażyć pojazd w automatyczną, 7 stopniową, dwusprzęgłową skrzynię DSG za kwotę 6800 zł.
Zawieszenie zostało zestrojone do dynamicznej jazdy, jest sztywne z zachowaniem pewnej dozy komfortu. Tłumienie nierówności drogi jest na dobrym poziomie, nawet zastosowanie 16’ felg z oponami o niskim profilu w efekcie nie powoduje dyskomfortu. Auto daje kierowcy bardzo dużo przyjemności z jazdy, prowadzi się stabilnie i pewnie. Układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania pozwala na bardzo precyzyjne wykonywanie manewrów skrętu.
Model gwarantuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Już podstawowa wersja wyposażona jest w system poduszek powietrznych obejmujący: poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne z systemem „Thorax” chroniącym ich głowy. Dodatkowo nad bezpieczeństwem jazdy może czuwać elektroniczny system kontroli stabilności jazdy ESP uzupełniony asystentem podjazdu.
Volkswagen Polo mimo licznej konkurencji (np.: Ford Fiesta, Seat Ibiza, Opel Corsa, Fiat Punto Evo) jest doskonałą propozycją auta miejskiego, które dzięki dynamicznemu układowi napędowemu znakomicie radzi sobie również w trasie.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Polo i konkurentów:
Marka / model | Volkswagen Polo | Fiat Punto Evo 1.4 | Ford Fiesta 1.4 |
Wersja | Highline | Dynamic | Titanium |
Cena (zł) | 57 420 | 57 990 | 54 150 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (ccm) | 1197 | 1368 | 1388 |
Moc (KM) | 105 | 105 | 96 |
Moment obrotowy (Nm) | 175 | 206 | 125 |
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h (s) | 9,7 | 10,9 | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 200 | 175 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 5,6 | 5,8 |
Skrzynia biegów | Manualna, 6 biegowa | Manualna, 5 biegowa | Manualna, 5 biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 280 | 275 | 295 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk - Info - Ekspert
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?