Volkswagen Polo GTI. Kolejna odsłona sportowej legendy

Michał Kij
Volkswagen Polo GTI - testNajnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1,8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.fot. Michał Kij
Volkswagen Polo GTI - testNajnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1,8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.fot. Michał Kij
Po co komu Polo GTI? Na przykład żeby w miarę tanio mieć dwusprzęgłową skrzynię DSG, wciąż jedną z najlepszych na rynku i móc wybrać, czy chce się jechać sportowo, komfortowo czy eko.

Na początek Volkswagen proponuje jedynie taką wersję za prawie 90 000 zł. Ręczna „szóstka” z lewarkiem zakończonym piłką golfową będzie w sprzedaży od połowy 2018 r. za około 10 000 zł mniej. Silnik zawsze ten sam - 2.0 TSI o mocy 200 KM.

Volkswagen Polo GTI - testNajnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe.
Volkswagen Polo GTI - test

Najnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1,8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.

fot. Michał Kij

Nowe Polo ma jedynie wersję 5-drzwiową i GTI nie jest wyjątkiem. Można utyskiwać, że trzydrzwiowe byłoby „bardziej sportowe”, ale druga para drzwi zwiększa grono zainteresowanych. Poza tym „kapsułka mocy”, która maskuje się wyglądem samochodu „zawieźmy Adasia do babci” jest na swój sposób pociągająca.

Oczywiście dadzą się nabrać tylko naiwni lub zapatrzeni w prestiżowy znak firmowy swojego większego, ale niekoniecznie szybszego auta. GTI ma podwójną końcówkę wydechu, zaprojektowane specjalnie dla niego 17-calowe felgi „Milton Keynes” ze stopu lekkiego, spojler na klapie bagażnika oraz czerwone paski tu i ówdzie. Pod felgami pobłyskują brzytwy tarcz hamulcowych i seryjnie montowane, czerwone zaciski. W środku jest legendarna, kraciasta tapicerka „Clark” oraz tablica rozdzielcza wykończona panelem naśladującym polakierowaną „nagą blachę”.

Volkswagen Polo GTI - testNajnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe.
Volkswagen Polo GTI - test

Najnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1,8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.

fot. Michał Kij

Polo GTI zadowoli każdego, kto ma powyżej uszu aut małych, praktycznych i smutnych. Zapracowuje na to nie tylko stylem. Na liście opcji są cyfrowe wskaźniki Active Info Display, których wygląd i funkcję można dopasować do upodobań lub bieżących potrzeb kierowcy, np. „rzucając” na całą ich szerokość mapę nawigacji. GTI może współpracować ze smartfonami i ma ładowarkę bezprzewodową. Klimatyzacja jest w standardzie podobnie jak system multimedialny Composition Media z 8-calowym ekranem, gniazdami AUX, USB oraz czytnikiem kart SD.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Bagażnik jest spory, jak na tę klasę aut, ma 351 l. Pod podłogą znajduje się akumulator, który poprawia rozkład masy między przednią i tylną oś. W porównaniu z konkurentami Polo GTI to nie ułomek, jest stosunkowo ciężkie. Lecz dwulitrowy, benzynowy silnik o niezwykle wysokim stopniu sprężania 11,6:1, zapewnia 320 Nm już od 1500 obr/min i nawet w górach nie trzeba głęboko wciskać pedału gazu, aby odsadzić jadących z tyłu.

Volkswagen Polo GTI - testNajnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe.
Volkswagen Polo GTI - test

Najnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1,8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.

fot. Michał Kij

Wraz ze skrzynią DSG o sześciu przełożeniach, wyposażoną w łopatki pod kierownicą kierowca dostaje sterowany elektronicznie układ XDS symulujący działanie blokady mechanizmu różnicowego poprzez przyhamowywanie ślizgającego się koła. Do kompletu jest sportowe zawieszenie: usztywnione i obniżone. Prześwit wersji GTI wynosi 148 mm i jest o 15 mm niższy niż w innych Polo.

Na życzenie Volkswagen proponuje zawieszenie „Sport Select” z amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia, wówczas do wyboru jest ustawienie „normalne” lub „sportowe”. Standardem jest możliwość wyboru trybu jazdy: normalnego, sportowego, eko, komfortowego oraz ustawień indywidualnych. Każdy z trybów wpływa m.in. na działanie silnika i skrzyni biegów, progresywnego układu kierowniczego, a także na brzmienie silnika. W trybie sportowym Polo GTI dłużej „ciągnie” biegi i dostaje „chrypki”.

Samochód

Volkswagen Polo GTI - testNajnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe.
Volkswagen Polo GTI - test

Najnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1,8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.

fot. Michał Kij

ma typowe teraz układy wspomagające kierowcę, w tym ESC stabilizujący tor jazdy oraz ASR. W szybkiej jeździe najbardziej pomaga podwozie, które doskonale odpowiada na zaczepki silnika i nie daje sobie w kaszę dmuchać. Nieskomplikowane tylne zawieszenie wprowadza element zabawy, gdy kierowca świadomie zechce „siłować się” z Polo na zakręcie. Z przodu są kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna zintegrowana ze stabilizatorem. Trudno przypadkiem zmusić auto do nerwowych reakcji, nawet cierpiąc na drastyczny niedobór wyobraźni. Dawniej mówiło się o takich samochodach, że „wybaczają błędy kierowcy”. Hamulce zachowują skuteczność nawet po wielokrotnym męczeniu ich pedałem.

„Hot hatch” prawie nigdy nie jest kupowany przypadkiem. Nabywcy wiedzą, co robią. Polo GTI jest tak mały i tak mocny, że nie można się z nim nudzić.

Volkswagen Polo GTI - testNajnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe.
Volkswagen Polo GTI - test

Najnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1,8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.

fot. Michał Kij

Lecz ma i drugą stronę, która objawia się gdy zamiast wciskać kierowcę w fotel, musi wcisnąć się w grafik męża i ojca lub żony i matki. Najnowsze Polo GTI jest nieco większe niż Golf II GTI 1.8 16V. Ma o 7,5 cm większy rozstaw osi i jest około 260 kg cięższe. Najbardziej zyskuje na większej o 7 cm szerokości. Jest sporym, wygodnym, praktycznym samochodem z dzielonym niesymetrycznie i opuszczanym oparciem tylnej kanapy. Duży silnik przy spokojnej jeździe może zejść ze spalaniem poniżej 6 l/100 km, w czym pomoże tryb eko oraz seryjny start & stop. Mimo to Polo GTI „zagina czasoprzestrzeń”. Można jechać na pozór niespiesznie, a jednak bardzo sprawnie. Przede wszystkim jednak nasyci tych, którzy szukają czystej przyjemności z jazdy. Polo GTI jest również szybsze o 37 km/h niż Golf II GTI 1.8 16V, a do „setki” rozpędza się w czasie krótszym o 2,4 s.

Marka/modelVolkswagen Polo GTIFord Fiesta ST 200Peugeot 208 GTI
Cena (zł)89 69094 35087 600
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/5hatchback/3hatchback/3
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4053/1751/14613982/1722/14953973/1739/1460
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1499/14831490/14801480/1487
Rozstaw osi (mm)255124892538
Masa własna (kg)135511631235
Pojemność bagażnika (l)351290285
Pojemność zbiornika paliwa (l)404850
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)198415961598
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńzautomatyzowana/6ręczna/6ręczna/6
Moc (KM przy obr/min)200 przy 4400-6000200 przy 6000208 przy 6000
Moment obrotowy (Nm przy obr/min)320 przy 1500-4400291* przy 2500-4000300 przy 3000
Osiągi   
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)6,76,76,5
Prędkość maksymalna (km/h)237230230
Średnie spalanie (l/100 km)5,96,15,4
Emisja CO2 (g/km)134140125

*Overboost umożliwia chwilowy wzrost do 320 Nm

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty