Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Polo kontra Suzuki Swift

Zdzisław Podbielski
Porównujemy dwa samochody, które wiele łączy, a zarazem dzieli. Oba należą do segmentu niewielkich aut, ale przydatnych nawet do wyjazdów za miasto.
Porównujemy dwa samochody, które wiele łączy, a zarazem dzieli. Oba należą do segmentu B, czyli niewielkich aut, ale przydatnych nawet do wyjazdów za miasto. Polo i Swift występują z nadwoziami 5-drzwiowymi, mają benzynowe silniki i zbliżone ceny.
Fot. Zdzisław Podbielski: Ostatnia modernizacja Polo objęła przede wszystkim przednią część nadwozia.
Fot. Zdzisław Podbielski: Ostatnia modernizacja Polo objęła przede wszystkim przednią część nadwozia.

 

Zasadnicza różnica pomiędzy omawianymi pojazdami wynika ze stażu produkcyjnego. Polo obecnie produkowane to auto czwartej już generacji, ze zmianami stylizacyjnymi nadwozia przeprowadzonymi w 2005 r. Swift to stosunkowo nowa konstrukcja z 2004 r., która nie ma nic wspólnego z poprzednikiem o tej samej nazwie.

 


Fot. Zdzisław Podbielski: Swift ma atrakcyjny, sportowy wygląd nadwozia.
Fot. Zdzisław Podbielski: Swift ma atrakcyjny, sportowy wygląd nadwozia.


Cechy szczególne

 

Jak już wspomnieliśmy, Polo ma długi staż produkcyjny, w ciągu którego było wielokrotnie modernizowane. Pomimo tych zabiegów, włącznie z ostatnią dotyczącą nadwozia, mały Volkswagen nie zachwyca wyglądem. Ma funkcjonalne nadwozie, ale "trącące myszką". Inaczej jest w przypadku Swifta. Jedną z jego cech szczególnych jest właśnie interesujące wzornictwo bryły nadwozia, które nawiązuje do legendarnego angielskiego Morrisa/Austina Mini, podobnie jak niemieckie BMW Mini po zakupieniu firmy Rover.

Produkowany od lat Polo, pozwolił na uzyskanie dobrej jakości wykonania. Znacznie młodszy konstrukcyjnie Swift również legitymuje się odpowiednią jakością, co w obu przypadkach

Fot. Zdzisław Podbielski: Polo posiada funkcjonalne, 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback, które nie wyróżnia się atrakcyjnym wzornictwem.
Fot. Zdzisław Podbielski: Polo posiada funkcjonalne, 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback, które nie wyróżnia się atrakcyjnym wzornictwem.

prowadzi do niezawodności podczas eksploatacji.

 

Silniki

 

Polo oferowany jest z aż ośmioma silnikami do wyboru. Wśród nich są cztery jednostki benzynowe i cztery wysokoprężne. Do naszego porównania wybraliśmy auto napędzane  benzynową jednostką 1,4 l o mocy 80 KM.

W ofercie Volkswagena na polski rynek nie ma już silnika 1,4 l FSI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) rozwijającego moc

Fot. Zdzisław Podbielski: Suzuki posiada obszerne wnętrze, ale niewielki bagażnik.
Fot. Zdzisław Podbielski: Suzuki posiada obszerne wnętrze, ale niewielki bagażnik.

86 KM, a więc zbliżoną do silnika Swifta.

Wybór silników do tego modelu Suzuki jest ograniczony tylko do dwóch jednostek benzynowych 1,3 l/92 KM i 1,5 l/101 KM.

Silniki obu pojazdów mają głowice i bloki cylindrów wykonane ze stopów lekkich, rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy, sterującymi 16. zaworami przy 4. cylindrach. Układ zasilania posiada sterowany elektronicznie, wielopunktowy wtrysk benzyny.

Jednostka napędowa Polo ma mniejszą moc, za to większy moment obrotowy występujący przy niższych obrotach.

Fot. Zdzisław Podbielski: Uporządkowana deska rozdzielcza i ergonomicznie rozmieszczone urządzenia sterowania.
Fot. Zdzisław Podbielski: Uporządkowana deska rozdzielcza i ergonomicznie rozmieszczone urządzenia sterowania.

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu pojazdach dobrze ukształtowano przednie fotele, ale siedzenie kierowcy tylko w Swifcie ma regulację wysokości. Za to Polo posiada regulację ustawienia kolumny kierownicy. Widoczność z miejsca kierowcy w obu pojazdach jest dobra. Swift ma nieco większe lusterka zewnętrzne, ale kierowca daleko odsunięty od górnej krawędzi szyby przedniej ma ograniczoną widoczność, np. wysoko umieszczonej

Fot. Zdzisław Podbielski: Czytelna deska rozdzielcza z dobrze rozmieszczonymi wskaźnikami i przełącznikami.
Fot. Zdzisław Podbielski: Czytelna deska rozdzielcza z dobrze rozmieszczonymi wskaźnikami i przełącznikami.

sygnalizacji świetlnej.

Polo i Swift mają seryjne wspomaganie układu kierowniczego, jednak znacznie lepiej jest manewrować Swiftem - dobrze reaguje układ kierowniczy, samochód ma mniejszą długość i mniejszą średnicę zawracania. Swift jest bardziej stabilny w ruchu, np. na łukach dróg zachowuje się prawie jak gokart. Stabilność w ruchu Swifta okupiono bardziej niż w Polo twardym zawieszeniem kół. Z kolei niemieckie auto lepiej tłumi nierówności nawierzchni.

Oba pojazdy są dość głośne podczas rozpędzania.

 

Podsumowanie

 

Swift jest nowocześniejszym pojazdem, ale o nieco mniejszych walorach użytkowych, np. ma mniejszy bagażnik. Za to tylną kanapę łatwiej składać w aucie japońsko/węgierskim (Swift jest produkowany na Węgrzech). Oba pojazdy są drogie, ale wybór wydaje się dość łatwy. Swifta wybiorą ci, którzy chcą mieć pojazd o atrakcyjnym wyglądzie i doznawać przyjemności z jazdy. Natomiast Polo jest bardziej "zachowawcze" - ma mało atrakcyjne nadwozie. Jeździ się nim wygodnie, co wynika przede wszystkim z dobrego zawieszenia kół, ale "bezbarwnie". Swift jest lepiej skonstruowany pod względem bezpieczeństwa i za podobną cenę oferuje znacznie bogatsze wyposażenie.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Polo

Suzuki Swift

Przestronność wnętrza

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

 

+

Cena

Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

VW Polo

Suzuki Swift

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cyl./zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

1328

Moc maksymalna (KM-obr/min)

80-5000

92-5800

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

132-3800

116-4000

Rozpędzanie 0÷100 km/h (s)

12,2

11,0

Prędkość maksymalna (km/h)

175

175

Droga hamowania od 100 km/h (m)

39

40

Długość/szerokość/wysokość (cm)

392/165/147

370/169/150

Rozstaw osi (cm)

246

238

Pojemność bagażnika (dm3
)

270-1030

213-5621)

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

45

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/ (dm3
/100 km)

8,6/5,3

8,0/5,1

Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/12

Cena (Polo Trendline/Swift GLX) w zł.

45 140

44 9002)

    

1)
mierzona wg VDA do dolnej krawędzi okien

2)
dopłata za lakier metalizowany - 1100 zł.

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

VW Polo

Suzuki Swift

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Układ ABS

S

S

Poduszki bezpieczeństwa

2

6

Klimatyzacja

-

S

Elektrycznie regulowane szyby przednie/tylne

-/-

S/S

Centralny zamek

-

S

Radio z CD

-

S

S - standard

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty