Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Polo vs Nissan Micra. Pojedynek samochodów do miasta

Konrad Grobel
Volkswagen Polo Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?Fot. Volkswagen
Volkswagen Polo Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?Fot. Volkswagen
Samochody idealne na miasto to takie, które są zwrotne, nie zajmują zbyt wiele miejsca i wszędzie zaparkują. Nissan z Volkswagenem mają coś do powiedzenia w tej materii.

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?

Gdy bardziej rozszerzymy nasze myślenie przyjdzie nam do głowy wiele innych marek i modeli. Wśród nich z całą pewnością

Volkswagen Polo Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie
Volkswagen Polo

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?

Fot. Volkswagen

znajdzie się zarówno Volkswagen z Polo, jak i Nissan z Micrą. Pierwsza generacja Polo zadebiutowała w 1975 roku, obecnie w salonach można już kupić szóstą generację tego modelu, która zadebiutowała w zeszłym roku. Nissan Micra z kolei zaprezentowany został w 1982 roku i chociaż jest trochę młodszy, to obecnie w salonach znaleźć można piątą generację Micry, która weszła do sprzedaży rok wcześniej niż wspomniane Polo.

Jeden jak i drugi model należy do segmentu B, jest hatchbackiem i posiada 5 miejsc. Czy jednak można odpowiedzieć na pytanie, które auto lepiej wybrać? Które posiada zdecydowanie więcej zalet niż konkurent? Ceny Polo zaczynają się od 44 790 zł za wersję Start w standardzie, a kończą się na poziomie wyposażenia Highline, który wyjściowo kosztuje od 72 090 zł. W sumie w ofercie znajdziemy cztery wersje wyposażenia.

Nissan jest bardzo zbliżony cenowo, gdyż za wersję Visia przyjdzie nam zapłacić od 46 890 zł, a najwyższa półka wyposażenia, czyli Tekna to już wydatek od 73 100 zł. Azjaci jednak mają szerszy wachlarz poziomów wyposażenia – znajdziemy ich aż sześć.

Wygląd zewnętrzny i trochę wnętrza

Volkswagen Polo Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie
Volkswagen Polo

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?

Fot. Volkswagen

Volkswagen tworząc nowe Polo dokonał aktualizacji wyglądu zewnętrznego. Są to jedynie zmiany kosmetyczne, które pozwalają by Polo nie odstawał od reszty modeli tej marki. Nissan, który oczywiście też podciągnął wygląd Micry do obecnej linii stylistycznej, dokonał rewolucji w wyglądzie auta. Z samochodu o charakterze bańki mydlanej, który był postrzegany jako pojazd dla starszego małżeństwa, stworzono coś wyrazistego i zadziornego. Można porównać te zmiany do wprowadzenia poprzedniej generacji A klasy od Mercedesa w stosunku do jeszcze poprzedniej. To zupełnie inne auta z charakteru i wyglądu. Tak też zrobił Nissan.

Co jednak mówią twarde fakty? Polo jest większe, nieznacznie, ale jednak warte odnotowania. Wymiary Volkswagena w mm to 4169 długości, 1751 szerokości, 1461 wysokości. Nissan dla porównania to: 3999 dł., 1743 szer., 1455 wys. Jak widać są to niuanse, podobnie zresztą jak w rozstawie osi – Polo 2551 mm, Micra 2525 mm. I chociaż te różnice są niewielkie, to pojemność bagażnika również przemawia za wyborem Volkswagena – 351

litrów w stosunku do 300 litrów Nissana. Azjatycki konkurent wygrywa natomiast w dwóch kategoriach: w średnicy zawracania (10 metrów kontra 10,6 metra Polo) oraz w pojemności baku paliwa, lecz jedynie o 1 litr (Volkswagen 40 l – Nissan 41 l).

Różnice pod maską

Volkswagen daje do wyboru dwa silniki o różnych mocach. Silnik o pojemności 1.0 TSI można zakupić o mocy: 65 KM, 95 KM oraz 115 KM, drugi to silnik diesla 1.6 TDI z 80 i 95 końmi pod maską. Nissan poszedł dosłownie o krok dalej, gdyż w jego ofercie znajdziemy trzy silniki (dwa spalinowe i jeden dieslowski). Pierwszy spalinowy o pojemności 1.0 l produkuje 71 KM, natomiast drugi, mniejszy 0.9 l (IG-T) wytwarza 90 KM, podobnie zresztą jak silnik wysokoprężny (1.5 l dCi). Polo można zamówić z automatyczną skrzynią DSG, a Micra w swojej ofercie nie ma wcale automatu, nawet w najwyższej wersji wyposażenia.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Nissan Micra Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie
Nissan Micra

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?

Fot. Nissan

Hatchbacki to auta miejskie, przyjrzyjmy się więc spalaniu w mieście w przypadku silników wyjściowych z manualną skrzynią biegów z pięcioma przełożeniami (Polo 1.0 TSI, a Micra IG-T 90). Tutaj również Polo lepiej się sprawdza. Według producenta auto powinno spalić w mieście 5,9 l/100 km, Nissan o 1,2 litra więcej (średnie spalanie wynosi odpowiednio – 4,8 l/100 km oraz 5,3 l/100 km). Jednak to Micra może pochwalić się większą liczbą koni pod maską 71 KM w stosunku do Volkswagenowskich 65 KM, moment obrotowy również jest wyższy. Co ciekawe większa moc i moment obrotowy nie przekładają się na lepsze osiągi. Polo wygrywa o 0,3 s. w stosunku do Micry w sprincie od 0 do 100 km/h ( odpowiednio – 16,1 i 16,4 s.). Przy prędkości maksymalnej jest już większa różnica – Polo 164 km/h, Micra 158 km/h. Warto wspomnieć, że chociaż Nissan ma mniejszy silnik i jest lżejszy (Polo – 1125 kg, Micra – 1034 kg), to jednak ma więcej mocy i znacznie wyprzedza niemieckiego konkurenta w kategorii emisji CO2. Volkswagen emituje 109 g/km, a Nissan 127 g/km. Akurat ta druga informacja nie jest powodem do dumy.

W kwestii bezpieczeństwa jest mniej więcej po równo w bazowych wersjach aut. W obydwóch modelach znajdziemy: system awaryjnego hamowania, poduszki powietrzne dla osób siedzących z przodu i z tyłu, asystenta wjeżdżania pod wzniesienie czy system monitorujący ciśnienie w oponach. Volkswagen wygrywa posiadaniem systemów: ESP, ASR, ABS, EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), MSR (system antypoślizgowy podczas hamowania silnikiem) oraz systemem wykrywającym pieszych. W Nissanie znajdziemy standardowo: ESP, ABS oraz BA (system wspomagania hamowania awaryjnego), a także ogranicznik prędkości (ASL).

Który zatem lepszy?

Nissan Micra Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie
Nissan Micra

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?

Fot. Nissan

Volkswagen pod kątem wyposażenia wydaje się bardziej kuszący, a nawet najwyższa wersja wyposażenia w bazowej konfiguracji jest atrakcyjniejsza cenowo niż Nissan Micra. Poza tym jest to Polo, które jest jednym z bestsellerów sprzedażowych Volkswagena w historii. Ale… Jeśli kupujący chce nabyć auto o dosyć ciekawym designie, to powinien skierować swoje kroki do salonu Nissana. Finalnie – wybór między Polo a Micrą nie jest łatwy. Z jednej strony

mamy renomę, technologię i dosyć nudny wygląd, z drugiej ciekawy wygląd i charakter, ale z niezbyt atrakcyjnym wyjściowo wyposażeniem. De facto różnice pomiędzy obydwoma samochodami nie są aż tak rażące, by można było jednoznacznie stwierdzić, który pojazd jest lepszy. Z całą pewnością o wyborze zaważy cena ostateczna, rabaty oraz możliwość finansowania i to jest ta niewiadoma, która da jasną odpowiedź czy wybór padnie na Polo czy na Micrę.

Wybrane dane techniczne:

Marka/modelVolkswagen PoloNissan Micra
Cena (zł)od 44 790od 46 890
Typ nadwozia/liczba drzwiHatchback/4Hatchback/4
Liczba miejsc55
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm)4169/1751/14613999/1743/1455
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1525/15091510/1520
Rozstaw osi (mm)25512525
Masa własna (kg)11251034
Pojemność bagażnika (l)351-1125300-1004
Pojemność zbiornika paliwa (l)4041
Średnica zawracania (m)10,610
Układ napędowy
Rodzaj paliwabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)999998
Liczba cylindrów33
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeńmanualna/5manualna/5
Osiągi  
Moc (KM) @ obr./min.65 @ 620071 @ 6300
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min.93 @ 375095 @ 3500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)16,116,4
Prędkość maksymalna (kmh/h)164158
Średnie spalanie (l/100 km)4,85,3
Emisja CO2 (g/km)109127
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty