Face-lifting Scirocco nieprzypadkowo zbiegł się z jego jubileuszem. Auto bowiem obchodzi w tym roku czterdzieste urodziny.
Co prawda po zakończeniu produkcji drugiej generacji tego modelu w1992 roku, musiało minąć aż 16 lat do momentu, kiedy Volkswagen postanowił ponownie wypuścić na rynek coupe o tej nazwie. Przy okazji warto dodać, że Scirocco nie był pierwszym modelem VW z nadwoziem o charakterystycznych cechach aut sportowych. Prawie 20 lat przed nim, bo w 1955 roku pojawił się Karmann Ghia, zaliczany obecnie do ikon nadwoziowej stylistyki. Jego produkcja zakończyła się w 1974 roku i w tym samym roku rynek powitał pierwsze Scirocco.
Wróćmy jednak do teraźniejszości. Nowe wersje Scirocco w porównaniu z dotychczas produkowanymi wyróżniają się z zewnątrz niewielkimi zmianami w przedniej i tylnej części nadwozia. Z przodu oprócz nowej nakładki zderzaka z m.in. przeprojektowanym grillem auto otrzymało również nowego kształtu reflektory. Zmiany tylnej części nadwozia obejmują zupełnie nowe lampy pozycyjne, zmienioną tylną pokrywę oraz zderzak. Tylne lampy o trapezowych kształtach są teraz standardowo wyposażone w technologię LED. Ostre kontury świateł podkreśla pozioma krawędź
przetłoczenia pod tylną szybą. Wygląd tyłu nadwozia uzupełnia zmodyfikowana nakładka tylnego zderzaka z czarną wkładką imitującą wylot dyfuzora. Tylna pokrywa niesie jeszcze jedną zmianę, tym razem praktyczną. Umieszczone na niej logo VW jest teraz ruchome i służy do zwalniania blokady mechanizmu zamka oraz do unoszenia pokrywy.
W wnętrzu dokonano również szeregu zmian, m.in. w obrębie deski rozdzielczej. Auto zostało wyposażone w nowe zegary rodem z Golfa GTI. Na górze , w centralnej części deski rozdzielczej pojawiły się zestaw trzech dodatkowych wskaźników: ciśnienie doładowania, stoper i temperatura oleju. To nawiązanie do Scirocco pierwszej generacji, który miał dwa dodatkowe wskaźniki umieszczone w dolnej części środkowej konsoli.
Do napędu zmodernizowanego modelu służy jeden z sześciu dostępnych turbodoładowanych silników , z bezpośrednim wtryskiem paliwa. To najnowsza generacja czterocylindrowych jednostek napędowych Volkswagena. Cztery z nich to motory benzynowe, a dwa diesle. Najsłabszy silnik benzynowy 1.4 TSI ma moc 125 KM. Kolejne trzy to jednostki dwulitrowe o
mocach odpowiednio 180 KM, 220 KM i 280 KM. Ta ostatnia przeznaczona jest do najmocniejszej wersji Scirocco R. Pojemność dwóch litrów mają także dwa silniki wysokoprężne. Słabszy rozwija 150 KM, a mocniejszy o 34 KM więcej. W najsłabszej wersji benzynowej silnik współpracuje z sześciobiegową skrzynia manualną. W pozostałych napęd na koła może być przekazywany także za pomocą zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej przekładni, również o sześciu przełożeniach. Wzrost mocy silników przełożył się na poprawę parametrów trakcyjnych. Konstruktorzy wzmocnionych jednostek zadbali też o to, aby były one jeszcze bardziej ekonomiczne. I tak na przykład według producenta wersja 1.4 TSI/125 KM potrafi spalić na 100 km około jednego litra mniej paliwa niż jej poprzednik z silnikiem o 3 KM słabszym. Poprawa ekonomiczności to rezultat m.in. systemu stop/stop, z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, w jaki wyposażone są wszystkie wersje nowego sirocco z silnikami o mocy do 220 KM.
W wyposażeniu standardowym lub opcjonalnym, w zależności od wersji, mogą znaleźć się takie elementy wspomagające kierowcę lub poprawiające dynamikę i bezpieczeństwo jazdy jak np. Blind Spot Monitor wykrywający różne zagrożenia w promieniu 20 metrów od pojazdu, Dynamic Chassis Conrol regulujący siłę tłumienia każdego koła w zależności warunków jazdy oraz system XDS będący rozwinięciem elektronicznej blokady dyferencjału (EDS) zintegrowanej z układem elektronicznej stabilizacji toru jazdy. Działanie systemu XDS w jaki standardowo wyposażona jest najmocniejsza wersja Scirocco R kompensuje podsterowność pojazdu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Jest to charakterystyczne dla aut z przednim napędem, a system XDS sprawia, że charakterystyka samochodu staje się neutralna, przez co kierowanie nim jest bardziej precyzyjne.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Scirocco i konkurentów:
Marka/model | Scirocco 2.0TSI BMT (180KM) | Peugeot RCZ 1.6THP (200KM) | Hyundai Veloster Turbo Executive |
Cena (zł.) | brak danych | 113 000 | 108 100 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Coupe/3 | Coupe/3 | Hatchback/4 |
Liczba miejsc | 4 | 4 | 4 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4256/1810/1406 | 4287/1845/1359 | 4250/1805/1399 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1569/1575 | 1580/1593 | 1561/1574 |
Rozstaw osi (mm) | 2578 | 2612 | 2650 |
Masa własna (kg) | 1346 | 1297 | 1180 |
Pojemność bagażnika (l) | 312/1006 | 321/639 | 320 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 55 | 50 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa 95 | Benzyna bezołowiowa 95 | Benzyna bezołowiowa 95 |
Pojemność (ccm) | 1984 | 1598 | 1591 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów:Typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Manualna/6 | Manualna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr/min | 180 przy 4200-6200 | 200 przy 5500 | 186 przy5500 |
Moment obr (Nm) przy obr/min | 280 przy 1250-4400 | 275 przy 1700-4500 | 265 przy 1500-4500 |
Przyspieszenie 0 – 100km/h (s) | 7,4 | 7,5 | 8,4 |
Prędkość maks (km/h) | 227 | 240 | 214 |
Średnie spalanie (l/100km) | 6,0 | 6,7 | 6,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 139 | 155 | 157 |
Wybrane dane techniczne Volkswagena Scirocco (najsłabsza wersja benzynowa, najmocniejsza wersja wysokoprężna oraz najmocniejsza wersja benzynowa R)
Marka/model | Scirocco 1.4 TSI BMT (125 KM) | Scirocco 2.0 TDI BMT (184 KM) | Scirocco R 2.0 TSI |
Cena (zł.) | brak danych | brak danych | brak danych |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Coupe/3 | Coupe/3 | Coupe/3 |
Liczba miejsc | 4 | 4 | 4 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4256/1810/1406 | 4256/1810/1406 | 4248/1820/1398 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1569/1575 | 1569/1575 | 1553/1561 |
Rozstaw osi (mm) | 2578 | 2578 | 2578 |
Masa własna (kg) | 1280 | 1418 | 1450 |
Pojemność bagażnika (l) | 312/1006 | 312/1006 | 312/1006 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 55 | 55 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa 95 | Olej napędowy | Benzyna bezołowiowa 95 |
Pojemność (ccm) | 1395 | 1968 | 1984 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | Przednia | |
Skrzynia biegów: Typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Dwusprzęgłowa/6 | Dwusprzęgłowa/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr/min | 125przy 5000-6000 | 184przy3500-4000 | 280 przy 6000 |
Moment obr (Nm) przy obr/min | 200 przy 1400-4000 | 380przy1750-3250 | 350 przy1500-5000 |
Przyspieszenie 0 – 100km/h (s) | 9,3 | 7,5 | 5,5 |
Prędkość maks (km/h) | 203 | 228 | 250 |
Średnie spalanie (l/100km) | 5,4 | 4,8 | 7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 125 | 125 | 185 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?