Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Sharan. Podróże to jego żywioł

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Sharan Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen i Ford. Ten pierwszy wprowadził na rynek modele Sharan i Seat Alhambra, drugi - Forda Galaxy. Druga generacja Sharana, już bez związków z Fordem, weszła do produkcji w 2010 roku, zaś po kolejnych pięciu latach auto poddano modernizacji.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Sharan Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen i Ford. Ten pierwszy wprowadził na rynek modele Sharan i Seat Alhambra, drugi - Forda Galaxy. Druga generacja Sharana, już bez związków z Fordem, weszła do produkcji w 2010 roku, zaś po kolejnych pięciu latach auto poddano modernizacji.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Sharan atuty prezentuje głównie poza miastem. Najważniejsze zalety tego samochodu to wielka kabina i duży komfort jazdy.
Volkswagen Sharan Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen
Volkswagen Sharan

Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen i Ford. Ten pierwszy wprowadził na rynek modele Sharan i Seat Alhambra, drugi - Forda Galaxy. Druga generacja Sharana, już bez związków z Fordem, weszła do produkcji w 2010 roku, zaś po kolejnych pięciu latach auto poddano modernizacji.

Fot. Wojciech Frelichowski

Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen i Ford. Ten pierwszy wprowadził na rynek modele Sharan i Seat Alhambra, drugi - Forda Galaxy.

Druga generacja Sharana, już bez związków z Fordem, weszła do produkcji w 2010 roku, zaś po kolejnych pięciu latach auto poddano modernizacji.

Aerodynamika na czele

Volkswagen Sharan należy do segmentu dużych, rodzinnych vanów. Długość nadwozia wynosi 4,85 metra, o 22 centymetry więcej niż poprzednik. Jednak pomimo sporej karoserii jest to jeden z najbardziej aerodynamicznych modeli w tej grupie samochodów. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,299.

Modernizacja, którą przeprowadzono w 2015 roku w zasadniczo nie wpłynęła na wygląd auta, które znamy od 2010 roku. Zmiany widać głównie z tyłu, gdzie zastosowano diodowe światła.

Dla pięciu lub siedmiu

Volkswagen Sharan Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen
Volkswagen Sharan

Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen i Ford. Ten pierwszy wprowadził na rynek modele Sharan i Seat Alhambra, drugi - Forda Galaxy. Druga generacja Sharana, już bez związków z Fordem, weszła do produkcji w 2010 roku, zaś po kolejnych pięciu latach auto poddano modernizacji.

Fot. Wojciech Frelichowski

W samochodzie typu van najważniejsza jest kabina, a ta w Sharanie ma imponującą przestrzeń. Wnętrze może być wyposażone w dwa lub w trzy rzędy siedzeń. W tej drugiej konfiguracji w sumie może jechać siedem osób. W opcji trzeci rząd, który jest chowany w podłodze.

Jeśli w kabinie jedzie tylko pięć osób, do dyspozycji jest bagażnik o pojemności niemal 885 litrów. Gdy jest siedmiu pasażerów - bagażnik ma 300 litrów.

Volkswagen Sharan może też służyć jako auto dostawcze. Po złożeniu ostatniego rzędu i wyjęciu siedzeń z rzędu środkowego przestrzeń bagażowa wynosi 2430 litrów.

Deska rozdzielcza jest przejrzysta i czytelna. W kokpicie są dwa zamykane schowki - po stronie pasażera i nad centralną konsolą. Skrytka jest również w podłokietniku pomiędzy przednimi fotelami. Natomiast w bocznych panelach tylnych drzwi są wnęki na duże butelki z napojem. W sumie w kabinie Sharana jest ponad trzydzieści różnych schowków i skrytek

[page_break]

Diesel z DSG

Dwulitrowy turbodiesel TDI, który napędzał testowanego Sharana, generuje moc 184 koni mechanicznych. To jedna z nowych jednostek napędowych, która pojawiła się w ofercie po modernizacji tego samochodu. Silnik jest dobrze wyciszony. Do kabiny dociera tylko wytłumiony odgłos wysokoprężnej jednostki, nawet przy dużych prędkościach.

Moc 184 koni jest adekwatna to samochodu, którego masa własna przekracza 1700 kilogramów. Można nawet ocenić, że ten silnik ma wręcz sprinterskie inklinacje. Przy czym dynamiczny charakter tej jednostki nie jest okupiony zbyt dużym zużyciem paliwa. Podczas naszego testu średnie spalanie wyniosło niecałe 7 litrów na 100 km.

W tej wersji motor TDI współpracował z sześciostopniową skrzynią biegów DSG. Zaletą tej przekładni jest bardzo szybka zmiana biegów. Robi to nawet szybciej, niż kierowca dysponujący klasyczną, manualną skrzynią biegów.

W oszczędzaniu paliwa udział ma również układ Start-Stop, który był w wyposażeniu tej wersji. System automatycznie wyłącza silnik podczas krótkotrwałego postoju, np. na światłach na skrzyżowaniu. Po naciśnięciu pedału gazu motor włącza się samoczynnie.

Parkowanie z czujnikami

Volkswagen Sharan Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen
Volkswagen Sharan

Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen i Ford. Ten pierwszy wprowadził na rynek modele Sharan i Seat Alhambra, drugi - Forda Galaxy. Druga generacja Sharana, już bez związków z Fordem, weszła do produkcji w 2010 roku, zaś po kolejnych pięciu latach auto poddano modernizacji.

Fot. Wojciech Frelichowski

Żywiołem Sharana są dalekie podróże. Kierowca siedzi wysoko, dzięki czemu ma dobrą widoczność. Może nie każdemu będzie odpowiadać stosunkowo miękkie zawieszenie, chociaż z dziurami w drogach radzi sobie znakomicie. Jednak w tego typu samochodach trudno spodziewać się innego rozwiązania. Nie są one stworzone do szarżowania, bo nadwozie lubi się wychylać.

Dla miłośników sportowej jazdy jest pewne rozwiązanie. To aktywny system zawieszenia, które jest oferowany w opcji. Można wybierać pomiędzy trybem Comfort i Sport. Choć w tym drugim przypadku zawieszenie staje się bardziej utwardzone to jednak cudów nie należy się spodziewać.

O ile na trasie Sharan czuje się jak ryba w wodzie, to problemy pojawiają się w mieście, gdy auto trzeba zaparkować. Nie chodzi tylko o słabą widoczność do tyłu, ale również o podjeżdżanie do przeszkód. Mocno pochylona przednia szyba i maska silnika sprawiają, że kierowca nie widzi przodu pojazdu i parkuje na wyczucie. Dlatego warto uzupełnić wyposażenie samochodu o czujniki parkowania z przodu i z tyłu.

Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG i konkurenci

Marka/model

Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG Highline

Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 KM Titanium

Renault Espace 1.6 dCi 160 KM Intiale Paris

Cena (zł)

162 890

156 950

168 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

van/5

van/5

van/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4854/1904/1740

4848/1916/1747

4857/b.d/1677

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1571/1617

1606/1606

1630/1621

Rozstaw osi (mm)

2920

2850

2884

Masa własna (kg)

1729

1685

1659

Pojemność bagażnika (l)

885

300 (przy 7 pasażerach)

680

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

68

58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

184 przy 3500

180 przy 3500

160 przy 4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

380 przy 1750

400 przy 2000

380 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,9

9,6

9,9

Prędkość maksymalna (km/h)

213

205

202

Średnie spalanie (l/100 km)

5,3

5,4

4,6

Emisja CO2 (g/km)

138

139

EU6

       
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty