Przed rokiem Volkswagen Sharan obchodził 20-lecie wprowadzenia do produkcji. Przypomnijmy, że był to wspólny projekt koncernów Volkswagen i Ford. Ten pierwszy wprowadził na rynek modele Sharan i Seat Alhambra, drugi - Forda Galaxy.
Druga generacja Sharana, już bez związków z Fordem, weszła do produkcji w 2010 roku, zaś po kolejnych pięciu latach auto poddano modernizacji.
Aerodynamika na czele
Volkswagen Sharan należy do segmentu dużych, rodzinnych vanów. Długość nadwozia wynosi 4,85 metra, o 22 centymetry więcej niż poprzednik. Jednak pomimo sporej karoserii jest to jeden z najbardziej aerodynamicznych modeli w tej grupie samochodów. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,299.
Modernizacja, którą przeprowadzono w 2015 roku w zasadniczo nie wpłynęła na wygląd auta, które znamy od 2010 roku. Zmiany widać głównie z tyłu, gdzie zastosowano diodowe światła.
Dla pięciu lub siedmiu
W samochodzie typu van najważniejsza jest kabina, a ta w Sharanie ma imponującą przestrzeń. Wnętrze może być wyposażone w dwa lub w trzy rzędy siedzeń. W tej drugiej konfiguracji w sumie może jechać siedem osób. W opcji trzeci rząd, który jest chowany w podłodze.
Jeśli w kabinie jedzie tylko pięć osób, do dyspozycji jest bagażnik o pojemności niemal 885 litrów. Gdy jest siedmiu pasażerów - bagażnik ma 300 litrów.
Volkswagen Sharan może też służyć jako auto dostawcze. Po złożeniu ostatniego rzędu i wyjęciu siedzeń z rzędu środkowego przestrzeń bagażowa wynosi 2430 litrów.
Deska rozdzielcza jest przejrzysta i czytelna. W kokpicie są dwa zamykane schowki - po stronie pasażera i nad centralną konsolą. Skrytka jest również w podłokietniku pomiędzy przednimi fotelami. Natomiast w bocznych panelach tylnych drzwi są wnęki na duże butelki z napojem. W sumie w kabinie Sharana jest ponad trzydzieści różnych schowków i skrytek
[page_break]
Diesel z DSG
Dwulitrowy turbodiesel TDI, który napędzał testowanego Sharana, generuje moc 184 koni mechanicznych. To jedna z nowych jednostek napędowych, która pojawiła się w ofercie po modernizacji tego samochodu. Silnik jest dobrze wyciszony. Do kabiny dociera tylko wytłumiony odgłos wysokoprężnej jednostki, nawet przy dużych prędkościach.
Moc 184 koni jest adekwatna to samochodu, którego masa własna przekracza 1700 kilogramów. Można nawet ocenić, że ten silnik ma wręcz sprinterskie inklinacje. Przy czym dynamiczny charakter tej jednostki nie jest okupiony zbyt dużym zużyciem paliwa. Podczas naszego testu średnie spalanie wyniosło niecałe 7 litrów na 100 km.
W tej wersji motor TDI współpracował z sześciostopniową skrzynią biegów DSG. Zaletą tej przekładni jest bardzo szybka zmiana biegów. Robi to nawet szybciej, niż kierowca dysponujący klasyczną, manualną skrzynią biegów.
W oszczędzaniu paliwa udział ma również układ Start-Stop, który był w wyposażeniu tej wersji. System automatycznie wyłącza silnik podczas krótkotrwałego postoju, np. na światłach na skrzyżowaniu. Po naciśnięciu pedału gazu motor włącza się samoczynnie.
Parkowanie z czujnikami
Żywiołem Sharana są dalekie podróże. Kierowca siedzi wysoko, dzięki czemu ma dobrą widoczność. Może nie każdemu będzie odpowiadać stosunkowo miękkie zawieszenie, chociaż z dziurami w drogach radzi sobie znakomicie. Jednak w tego typu samochodach trudno spodziewać się innego rozwiązania. Nie są one stworzone do szarżowania, bo nadwozie lubi się wychylać.
Dla miłośników sportowej jazdy jest pewne rozwiązanie. To aktywny system zawieszenia, które jest oferowany w opcji. Można wybierać pomiędzy trybem Comfort i Sport. Choć w tym drugim przypadku zawieszenie staje się bardziej utwardzone to jednak cudów nie należy się spodziewać.
O ile na trasie Sharan czuje się jak ryba w wodzie, to problemy pojawiają się w mieście, gdy auto trzeba zaparkować. Nie chodzi tylko o słabą widoczność do tyłu, ale również o podjeżdżanie do przeszkód. Mocno pochylona przednia szyba i maska silnika sprawiają, że kierowca nie widzi przodu pojazdu i parkuje na wyczucie. Dlatego warto uzupełnić wyposażenie samochodu o czujniki parkowania z przodu i z tyłu.
Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG i konkurenci
Marka/model | Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG Highline | Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 KM Titanium | Renault Espace 1.6 dCi 160 KM Intiale Paris | |||
Cena (zł) | 162 890 | 156 950 | 168 500 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | van/5 | van/5 | van/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4854/1904/1740 | 4848/1916/1747 | 4857/b.d/1677 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1571/1617 | 1606/1606 | 1630/1621 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2920 | 2850 | 2884 | |||
Masa własna (kg) | 1729 | 1685 | 1659 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 885 | 300 (przy 7 pasażerach) | 680 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | | 68 | 58 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1968 | 1997 | 1598 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 184 przy 3500 | 180 przy 3500 | 160 przy 4000 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 380 przy 1750 | 400 przy 2000 | 380 przy 1750 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 9,6 | 9,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 213 | 205 | 202 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 5,4 | 4,6 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 138 | 139 | EU6 | |||
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?