Volkswagen Tiguan – pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Kompaktowy Tiguan z założenia miał być pomniejszoną i równocześnie tańszą wersją Touarega. Nie znaczy to wcale, że kolejny model Volkswagena z napędem 4x4 nie jest komfortowy i mniej sprawny w terenie.

Kompaktowy Tiguan z założenia miał być pomniejszoną  i równocześnie tańszą wersją Touarega. Nie znaczy to wcale, że kolejny model Volkswagena z napędem 4x4 nie jest  komfortowy i mniej sprawny w terenie.

 

Niemiecki producent po raz pierwszy oficjalnie pokazał Tiguana na zeszłorocznym Los Angeles Auto Show, natomiast jego europejska premiera odbyła się podczas ostatniego salonu samochodowego we Frankfurcie.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

"Mały Touareg" powstał na płycie podłogowej Golfa, ale jest od niego znacznie większy. Ma 440 cm długości, 180,9 cm szerokość i 168,3 cm wysokości. Jego wymiary można raczej porównać do auta klasy MPV (Volkswagen Touran - 440 cm, 180 cm, 160 cm), lub do SUV-a np. Toyoty RAV4 (440/181/169 cm), którą uważa się za najgroźniejszego rywala Tiguana.

 

Konstruktorzy Volkswagena zadbali o wygodę pasażerów, o czym świadczą nie tylko wymiary kabiny, ale także pojemność

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

przestrzeni bagażowej wynosząca 505 l z możliwością powiększenia (przesuwane i składane tylne fotele) do 1510 l.

**CZYTAJ TAKŻE

Ceny nowego Volkswagena Tiguana w PolsceVolkswagen Tiguan - wrażenia z jazdy

**

 

Wnętrze zostało wykonane z materiałów dobrej jakości, poszczególne elementy starannie dopasowano, deska rozdzielcza jest czytelna, a obsługiwanie urządzeń pokładowych nie powinno sprawiać większych problemów.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Oprócz bogatego wyposażenia standardowego, w zależności od wersji, auto może posiadać także system nawigacji satelitarnej, kamerę ułatwiającą cofanie, oraz znany już m.in. z Tourana system automatycznego parkowania Park Assist.

 

Silniki

 

Zdaniem przedstawicieli Volkswagena, Tiguan jest pierwszym na świecie autem produkowanym seryjnie, które wyposażono w silniki o tak wydajnym

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

turbodoładowaniu. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa i większą dynamikę jazdy.

 

Podstawowy silnik to benzynowy 1.4 TSI o mocy 150 KM, który wyposażono w kombinację turbosprężarki i kompresora. Mocniejsze, 2-litrowe jednostki TSI występują w wersji 170- i 200-konnej.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Po raz pierwszy auto ze znaczkiem Volkswagena napędzają czterocylindrowe silniki wysokoprężne z wtryskiem Common-Rail. 2.0 TDI oferowane są w dwóch wersjach mocy: 140 KM i 170 KM.  Obie jednostki napędowe spełniają normę emisji spalin Euro 5, która wejdzie w życie dopiero w 2009 r.

Napęd przenoszony jest za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni manualnej, lub automatycznej skrzyni o takiej samej liczbie przełożeń.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jak obiecuje producent- Tiguan jest nie tylko miejskim autem udającym samochód terenowy, ale także całkiem sprawnym środkiem transportu po zjechaniu z asfaltowej drogi. 

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Auto dostępne jest z dwoma różnymi przodami, co przekłada się na zdolności terenowe tego pojazdu. W wersjach Trend & Fun oraz Sport& Style kąt natarcia wynosi 18 stopni. W bardziej uterenowionej odmianie Track & Field inaczej ukształtowany przód z płytą ochronną, zwiększa kąt natarcia do 28 stopni. Pozwala to Volkswagenowi bez problemu pokonywać nawet dość strome zjazdy i podjazdy. W opcjonalnym wyposażeniu znalazła sie także osłona chłodnicy, system kontroli zejścia i kompas.

 

Napęd 4Motion realizowany jest za pomocą elektro-hydraulicznego sprzęgła Haldex, które przy dobrych warunkach drogowych rozdziela napęd w stosunku: przód - 90 proc., tył - 10 proc. Kiedy jednak poruszamy się w bardziej ekstremalnych warunkach, do 100 proc. mocy może trafić na tylne koła. Oczywiście wszystko odbywa się automatycznie, bez negatywnego wpływu na płynność jazdy.

 

Sprężyste zawieszenie, nawet na dużych nierównościach, pracuje cicho, a podczas podróży po utwardzonej drodze zapewnia stabilność pojazdu także przy większych prędkościach. 

 

Klienci w Niemczech mogą już zamawiać Tiguana, którego ceny zaczynają się od 26 700 euro. W Polsce auto pojawi się na początku stycznia 2008, ale zamówienia na nowy model Volkswagena będą przyjmowane na przełomie listopada i grudnia. Podstawowa wersja (z silnikiem 1.4 TSI/150 KM) ma kosztować poniżej 100 tys. zł. Tańsza odmiana z napędem na jedną oś trafi do sprzedaży w późniejszym terminie.

 

Wybrane dane techniczne Volkswagen Tiguan 1.4 TSI:

 

Typ silnika

Benzynowy, rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

240/1750-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

192

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

7,0/10,6

Skrzynia biegów

Manualna, 6-biegowa

Długość x szerokość x wysokość (cm)

442,7x180,9,5x168,3

Rozstaw osi (cm)

260,4

Pojemność bagażnika (l)

505/1510

Pojemność zbiornika paliwa (l)

64

Cena (zł)

ok. 100 000

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty