Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7. Nie może być lepszej rekomendacji. Auta produkowane są w tych samych, słowackich zakładach w Bratysławie (Cayenne tylko nadwozia, końcowy montaż w Niemczech).
Jak przystało na duże kombi o terenowych aspiracjach Touareg ma napęd obu osi z przekładnią planetarną i wielopłytkowym sprzęgłem rozdzielającym napęd na przednie i tylne koła, oraz reduktor, przydatny w trudnych warunkach drogowych. Mocną stronę auta stanowią jego własności jezdne, dzięki którym świetnie spisuje się na szosie. Wielowahaczowe zawieszenia zapewniają pewne prowadzenie, a w wersji pneumatycznej pozwalają dodatkowo regulować prześwit samochodu w zakresie od 16 do 30 cm. Szeroka gama mocnych silników zapewnia dobre osiągi i ułatwia wybranie wersji, najlepiej dostosowanej do potrzeb nabywcy. Touareg ma bardzo przestronne wnętrze, starannie wykończone bardzo dobrymi materiałami.Miejsca nie brakuje ani w przedziale pasażerskim, ani w bagażniku (500 – 555 l w zależności od wersji).
Samochód ma ekskluzywny charakter, poparty bogatym wyposażeniem. Ale ta odrobina luksusu spod znaku VW sporo kosztuje. Ceny Touarega na rynku wtórnym są wysokie (choć bardziej przystępne niż Q7 i Cayenne), a kosztom serwisowym podołają jedynie osoby z grubym portfelem. O oszczędnościach na obsłudze nie ma mowy, bo poziom technologiczny samochodu i jego zaawansowanie techniczne wykluczają wizyty w tanich, mało fachowych warsztatach.
Silniki
Touareg zadebiutował w 2002 r. z silnikami benzynowymi 3.2 V6 (220 KM) i 4.2 V8 (310 KM) oraz turbodieslami 2.5 TDI (174 KM) i 5.0 V10 TDI (313 KM). Rok później pojawiły się benzynowce 3.2 V6 (241 KM) i 6.0 W12 (450 KM) oraz turbodiesel 3.0 V6 TDI (224 KM). W 2005 r. gama jednostek napędowych wzbogaciła się o benzynowca 3.6 V6 FSI (280 KM) a w 2006 r. o silnik benzynowy 4.2 V8 FSI o mocy 350 KM. W 2007 r. pojawił się 350-konny benzynowiec 5.0 V10 TDI, przewidziany dla sportowej wersji R50 a także 239-konny 3.0 V6 TDI. Ostatnim w gamie był turbodiesel 3.0 V6 TDI BlueMotion (225 KM), wprowadzony w 2009 r. Dużych i mocnych silników w Touaregu lepiej się wystrzegać. Są nie tylko paliwożerne, ale również bardzo drogie od strony warsztatowej. Jeśli ktoś zdecyduje się na silnik o mocy powyżej 300 KM, na przykład ze względu na znakomite osiągi, musi jednocześnie przygotować się na spore wydatki. Z ekonomicznego punktu widzenia lepiej wybrać najmniejsze silniki, takie jak benzynowy 3.2 V6 albo turbodiesle 2.5 TDI i 3.0 V6 TDI.
Eksploatacja
Niektóre silniki Touarega są wyjątkowo kosztowne w eksploatacji. Tak jest na przykład z 3.0 V6 TDI, ze skomplikowanym rozrządem którego wymiana po 150-200 tys km kosztuje krocie. Po takim przebiegu trzeba się też liczyć z awariami turbosprężarek. Często wystarczy naprawić system kierownic w układzie zmiennej geometrii, ale bywa też, że trzeba wymienić kompletny podzespół. Zawodzą klapkowe zawory w kolektorze dolotowym, psuje się ich układ sterujący albo napęd. Zazwyczaj konieczna jest wymiana kompletnego kolektora, a niekiedy nawet dwóch, przy każdym rzędzie cylindrów. Sporo kłopotu może sprawić również dwunastocylindrowy 6.0 W12, który ze względu na bardzo skomplikowaną budowę jest niezwykle drogi w serwisowaniu. Nie jest też łatwo znaleźć poza ASO placówki, które potrafią zająć się fachowo tą jednostką napędową. Wiele czynności warsztatowych wymaga wyjęcia silnika, co bardzo podnosi koszty napraw. Forsowna jazda może doprowadzić do przegrzania dwucylindrowca, bowiem nie jest on szczególnie odporny na wysokie temperatury. Bardzo podobne cechy ma turbodiesel 5.0 V10, również bardzo skomplikowany, drogi w serwisowaniu i tak szczelnie wypełniający komorę silnikową, że serwis często musi wyjmować go z samochodu. Bardziej niepokojące jest jednak to, że już przy przebiegach rzędu 150-200 tys km może dojść do zatarcia tej jednostki napędowej, ze względu na zużycie gładzi cylindrowych. Podobny problem występuje w turbodieslu 2.5 TDI. Z kolei w silnikach FSI szwankuje elektronika, a na zaworach ssących osadza się nagar, który trzeba co jakiś czas usuwać.
Po dłuższych przebiegach trzeba liczyć się z koniecznością wymiany podpory wału napędowego, która zwiastuje swoje zużycie hałaśliwą pracą układu napędowego. Podpora stanowi komplet z wałem, co mocno podnosi koszty naprawy. Za awaryjne uchodzą automatyczne przekładnie Touarega. Receptą na zwiększenie trwałości jest większa częstotliwość wymiany oleju.
Klasyczne zawieszenie nie sprawia większych problemów. Wytrzymuje duże przebiegi, ale w egzemplarzach oferowanych na rynku wtórnym często jest w kiepskim stanie właśnie ze względu na dużą liczbę przejechanych kilometrów. Gorzej z zawieszeniem pneumatycznym, w którym szwankują kompresory i miechy powietrzne. Naprawy pneumatyki są kosztowne. Touareg słynie też z małej trwałości hamulców
Instalacja elektryczna i elektronika nie są specjalnie awaryjne, ale elektryczny kaprysy co jakiś czas jednak się zdarzają. Posłuszeństwa może odmówić system diagnostyczny OBD albo układ sterowania przeniesieniem napędu. Bardzo często zawodzi monitoring ciśnienia w oponach. Reflektory mają tendencję do wysuwania się z elementów mocujących, a po wysunięciu przestają działać.
Kilka mankamentów ma też nadwozie. Trwałość elementów wykończenia wnętrza nie jest najlepsza, a pokrywa bagażnika czasami traci szczelność, co objawia się zawilgoceniem bagażnika.
Ważniejsze daty
2002 – premiera modelu
2006 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, lampy tylne, osłona chłodnicy i fotele, bogatsze wyposażenie)
2007 – sportowa wersja R50
2010 – zakończenie produkcji, premiera Touarega drugiej generacji
Zalety
Mocne silniki
Nienaganne prowadzenie
Dobre własności terenowe
Wysoki komfort jazdy
Bogate wyposażenie
Przestronne wnętrze
Wady
- paliwożerne silniki
- wysokie koszty utrzymania
- awaryjność niektórych silników
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
3.2 V6 | 3189 | 220/5400-6400 | 305/3200 | 201 | 9,9 | 13,5 |
3.2 V6 | 3189 | 241/6200 | 310/3200 | 206 | 9,8 | 13,5 |
3.6 V6 FSI | 3597 | 280/6200 | 360/2500-5000 | 218 | 8,6 | 12,4 |
4.2 V8 | 4163 | 310/6200 | 410/3000-4000 | 225 | 8,1 | 14,8 |
4.2 V8 FSI | 4163 | 350/6800 | 440/3500 | 234 | 7,5 | 13,8 |
6.0 W12 | 5998 | 450/6000 | 600/3250 | 250 | 5,9 | 15,7 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
2.5 TDI | 2461 | 174/3500 | 400/2000-2300 | 184 | 12,4 | 9,8 |
3.0 V6 TDI | 2967 | 224/4000 | 500/1750-2750 | 203 | 9,6 | 10,6 |
3.0 V6 TDI | 2967 | 239/4000 | 500/1500-3000 | 207 | 8,0 | 9,3 |
5.0 V10 TDI | 4921 | 313/3750 | 750/2000 | 231 | 7,8 | 11,9 |
5.0 V10 TDI | 4921 | 350/3500 | 850/2000 | 235 | 6,7 | 11,9 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
3.2 V6 (220KM) | 26,0 | 29,0 | 31,5 | 35,0 | | | | | |
3.2 V6 (240KM) | | | 32,5 | 36,0 | 40,0 | | | | |
3.6 V6 FSI | | | | | 42,0 | 49,0 | 54,5 | 74,0 | 8,2 |
4.2 V8 | 27,5 | 30,5 | 33,5 | 37,5 | 41,5 | | | | |
4.2 V8 FSI | | | | | | 63,0 | 70,0 | 78,5 | 88,5 |
2.5 TDI | 24,5 | 27,0 | 30,0 | 33,5 | 38,5 | 54,0 | 60,0 | 73,5 | 82,0 |
3.0 V6 TDI | | | 35,0 | 38,5 | 43,0 | 57,5 | 63,0 | | |
3.0 V6 TDI (239KM) | | | | | | 59,5 | 66,0 | 80,0 | 90,5 |
5.0 V10 TDI (312KM) | 27,0 | 30,0 | 33,5 | 37,5 | 42,5 | 59,0 | 66,6 | 76,0 | 86,5 |
Podsumowanie
Touareg to SUV o bardzo uniwersalnym charakterze. Bardzo dobrze radzi sobie w terenie, a na szosie daje poczucie podróżowania luksusową limuzyną. Ujmuje dynamiką silników, wyposażeniem i komfortem jazdy. Ale na zakup Touarega trzeba być dobrze przygotowanym finansowo. Utrzymanie auta sporo kosztuje, zwłaszcza w mocniejszych wersjach silnikowych. Z pewnością jednak największy z rekreacyjnych Volkswagenów nie obciąży portfela tak mocno jak Audi Q7 czy Porsche Cayenne, choć może zaoferować bardzo podobne cechy użytkowe.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?