Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36996 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Volkswagen Touareg (2002 – 2010). Zalety i typowe usterki

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Volkswagen Touareg 2002 - 2007 

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen Luksusowy SUV Volkswagena to samochód, który z powodzeniem może być alternatywą dla dużych aut rekreacyjnych z segmentu „premium”.

Volkswagen Touareg 2002 - 2007 

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7. Nie może być lepszej rekomendacji. Auta produkowane są w tych samych, słowackich zakładach w Bratysławie (Cayenne tylko nadwozia, końcowy montaż w Niemczech).

Jak przystało na duże kombi o terenowych aspiracjach Touareg ma napęd obu osi z przekładnią planetarną i wielopłytkowym sprzęgłem rozdzielającym napęd na przednie i tylne koła, oraz reduktor, przydatny w trudnych warunkach drogowych. Mocną stronę auta stanowią jego własności jezdne, dzięki którym świetnie spisuje się na szosie. Wielowahaczowe zawieszenia zapewniają pewne prowadzenie, a w wersji pneumatycznej pozwalają dodatkowo regulować prześwit samochodu w zakresie od 16 do 30 cm. Szeroka gama mocnych silników zapewnia dobre osiągi i ułatwia wybranie wersji, najlepiej dostosowanej do potrzeb nabywcy. Touareg ma bardzo przestronne wnętrze, starannie wykończone bardzo dobrymi materiałami.Miejsca nie brakuje ani w przedziale pasażerskim, ani w bagażniku (500 – 555 l w zależności od wersji).

Samochód ma ekskluzywny charakter, poparty bogatym wyposażeniem. Ale ta odrobina luksusu spod znaku VW sporo kosztuje. Ceny Touarega na rynku wtórnym są wysokie (choć bardziej przystępne niż Q7 i Cayenne), a kosztom serwisowym podołają jedynie osoby z grubym portfelem. O oszczędnościach na obsłudze nie ma mowy, bo poziom technologiczny samochodu i jego zaawansowanie techniczne wykluczają wizyty w tanich, mało fachowych warsztatach.

Silniki

Volkswagen Touareg 2002 - 2007 

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen Touareg zadebiutował w 2002 r. z silnikami benzynowymi 3.2 V6 (220 KM) i 4.2 V8 (310 KM) oraz turbodieslami 2.5 TDI (174 KM) i 5.0 V10 TDI (313 KM). Rok później pojawiły się benzynowce 3.2 V6 (241 KM) i 6.0 W12 (450 KM) oraz turbodiesel 3.0 V6 TDI (224 KM). W 2005 r. gama jednostek napędowych wzbogaciła się o benzynowca 3.6 V6 FSI (280 KM) a w 2006 r. o silnik benzynowy 4.2 V8 FSI o mocy 350 KM. W 2007 r. pojawił się 350-konny benzynowiec 5.0 V10 TDI, przewidziany dla sportowej wersji R50 a także 239-konny 3.0 V6 TDI. Ostatnim w gamie był turbodiesel 3.0 V6 TDI BlueMotion (225 KM), wprowadzony w 2009 r. Dużych i mocnych silników w Touaregu lepiej się wystrzegać. Są nie tylko paliwożerne, ale również bardzo drogie od strony warsztatowej. Jeśli ktoś zdecyduje się na silnik o mocy powyżej 300 KM, na przykład ze względu na znakomite osiągi, musi jednocześnie przygotować się na spore wydatki. Z ekonomicznego punktu widzenia lepiej wybrać najmniejsze silniki, takie jak benzynowy 3.2 V6 albo turbodiesle 2.5 TDI i 3.0 V6 TDI.

Eksploatacja

Niektóre silniki Touarega są wyjątkowo kosztowne w eksploatacji. Tak jest na przykład z 3.0 V6 TDI, ze skomplikowanym rozrządem którego wymiana po 150-200 tys km kosztuje krocie. Po takim przebiegu trzeba się też liczyć z awariami turbosprężarek. Często wystarczy naprawić system kierownic w układzie zmiennej geometrii, ale bywa też, że trzeba wymienić kompletny podzespół. Zawodzą klapkowe zawory w kolektorze  dolotowym, psuje się ich układ sterujący albo napęd. Zazwyczaj konieczna jest wymiana kompletnego kolektora, a niekiedy nawet dwóch, przy każdym rzędzie cylindrów. Sporo kłopotu może sprawić również dwunastocylindrowy 6.0 W12, który ze względu na bardzo skomplikowaną budowę jest niezwykle drogi w serwisowaniu. Nie jest też łatwo znaleźć poza ASO placówki, które potrafią zająć się fachowo tą jednostką napędową. Wiele czynności warsztatowych wymaga wyjęcia silnika, co bardzo podnosi koszty napraw. Forsowna jazda może doprowadzić do przegrzania dwucylindrowca, bowiem nie jest on szczególnie odporny na wysokie temperatury. Bardzo podobne cechy ma turbodiesel 5.0 V10, również bardzo skomplikowany, drogi w serwisowaniu i tak szczelnie wypełniający komorę silnikową, że serwis często musi wyjmować go z samochodu. Bardziej niepokojące jest jednak to, że już przy przebiegach rzędu 150-200 tys km może dojść do zatarcia tej jednostki napędowej, ze względu na zużycie gładzi cylindrowych. Podobny problem występuje w turbodieslu 2.5 TDI. Z kolei w silnikach FSI szwankuje elektronika, a na zaworach ssących osadza się nagar, który trzeba co jakiś czas usuwać.

Volkswagen Touareg 2002 - 2007 

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen Po dłuższych przebiegach trzeba liczyć się z koniecznością wymiany podpory wału napędowego, która zwiastuje swoje zużycie hałaśliwą pracą układu napędowego. Podpora stanowi komplet z wałem, co mocno podnosi koszty naprawy. Za awaryjne uchodzą automatyczne przekładnie Touarega. Receptą na zwiększenie trwałości jest większa częstotliwość wymiany oleju.

Klasyczne zawieszenie nie sprawia większych problemów. Wytrzymuje duże przebiegi, ale w egzemplarzach oferowanych na rynku wtórnym często jest w kiepskim stanie właśnie ze względu na dużą liczbę przejechanych kilometrów. Gorzej z zawieszeniem pneumatycznym, w którym szwankują kompresory i miechy powietrzne. Naprawy pneumatyki są kosztowne. Touareg słynie też z małej trwałości hamulców

Instalacja elektryczna i elektronika nie są specjalnie awaryjne, ale elektryczny kaprysy co jakiś czas jednak się zdarzają. Posłuszeństwa może odmówić system diagnostyczny OBD albo układ sterowania przeniesieniem napędu. Bardzo często zawodzi monitoring ciśnienia w oponach. Reflektory mają tendencję do wysuwania się z elementów mocujących, a po wysunięciu przestają działać.

Kilka mankamentów ma też nadwozie. Trwałość elementów wykończenia wnętrza nie jest najlepsza, a pokrywa bagażnika czasami traci szczelność, co objawia się zawilgoceniem bagażnika.

Ważniejsze daty

2002 – premiera modelu

2006 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, lampy tylne, osłona chłodnicy i fotele, bogatsze wyposażenie)

2007 – sportowa wersja R50

2010 – zakończenie produkcji, premiera Touarega drugiej generacji

 

Zalety

+ Mocne silniki

+ Nienaganne prowadzenie

+ Dobre własności terenowe

+ Wysoki komfort jazdy

+ Bogate wyposażenie

+ Przestronne wnętrze

 

Wady

- paliwożerne silniki

- wysokie koszty utrzymania

- awaryjność niektórych silników

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

3.2 V6

3189

220/5400-6400

305/3200

201

9,9

13,5

3.2 V6

3189

241/6200

310/3200

206

9,8

13,5

3.6 V6 FSI

3597

280/6200

360/2500-5000

218

8,6

12,4

4.2 V8

4163

310/6200

410/3000-4000

225

8,1

14,8

4.2 V8 FSI

4163

350/6800

440/3500

234

7,5

13,8

6.0 W12

5998

450/6000

600/3250

250

5,9

15,7

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

2.5 TDI

2461

174/3500

400/2000-2300

184

12,4

9,8

3.0 V6 TDI

2967

224/4000

500/1750-2750

203

9,6

10,6

3.0 V6 TDI

2967

239/4000

500/1500-3000

207

8,0

9,3

5.0 V10 TDI

4921

313/3750

750/2000

231

7,8

11,9

5.0 V10 TDI

4921

350/3500

850/2000

235

6,7

11,9

 

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

3.2 V6 (220KM)

26,0

29,0

31,5

35,0

 

 

 

 

 

3.2 V6

(240KM)

 

 

32,5

36,0

40,0

 

 

 

 

3.6 V6 FSI

 

 

 

 

42,0

49,0

54,5

74,0

8,2

4.2 V8

27,5

30,5

33,5

37,5

41,5

 

 

 

 

4.2 V8 FSI

 

 

 

 

 

63,0

70,0

78,5

88,5

2.5 TDI

24,5

27,0

30,0

33,5

38,5

54,0

60,0

73,5

82,0

3.0 V6 TDI

 

 

35,0

38,5

43,0

57,5

63,0

 

 

3.0 V6 TDI (239KM)

 

 

 

 

 

59,5

66,0

80,0

90,5

5.0 V10

TDI (312KM)

27,0

30,0

33,5

37,5

42,5

59,0

66,6

76,0

86,5

 

Podsumowanie

Touareg to SUV o bardzo uniwersalnym charakterze. Bardzo dobrze radzi sobie w terenie, a na szosie daje poczucie podróżowania luksusową limuzyną. Ujmuje dynamiką silników, wyposażeniem i komfortem jazdy. Ale na zakup Touarega trzeba być dobrze przygotowanym finansowo. Utrzymanie auta sporo kosztuje, zwłaszcza w mocniejszych wersjach silnikowych. Z pewnością jednak największy z rekreacyjnych Volkswagenów nie obciąży portfela tak mocno jak Audi Q7 czy Porsche Cayenne, choć może zaoferować bardzo podobne cechy użytkowe.

Redakcja poleca:

Czy praktyczny samochód musi być drogi?

Fiat Tipo. Premierowy cennik na polskim rynku

UConnect. Przyjazny kierowcy system multimedialny

Volkswagen Touareg 2002 - 2007 

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen

Volkswagen Touareg 2002 - 2007

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Lookas (gość)

    Co za matoł to pisał. 1 artykuł a co najmniej 2 sprzeczności: - "Z ekonomicznego punktu widzenia lepiej wybrać najmniejsze silniki, takie jak benzynowy 3.2 V6 albo turbodiesle 2.5 TDI i 3.0 V6 TDI." - "Niektóre silniki Touarega są wyjątkowo kosztowne w eksploatacji. Tak jest na przykład z 3.0 V6 TDI," - "Touareg ma bardzo przestronne wnętrze, starannie wykończone bardzo dobrymi materiałami." - "Kilka mankamentów ma też nadwozie. Trwałość elementów wykończenia wnętrza nie jest najlepsza"

  • sebawrona (gość)

    Witam posiadam Volkswagen Touareg 5.0 V10 2007r. Od jakiegoś czasu pojawia się kontrolka migajacej spiralki i silnika ( kolorze pomarańczowym) auto chodzi bez zarzutu. Czeka mnie droga do Polski i obawiam się czy mogę jechać tym autem. Po podłączeniu pod komputer mechanik powiedział,że brakuje jakiegoś płynu. Przy silniczku znajduje się napis Motorstörung Werkstatt migajacy z dzwiekiem

  • Paweł (gość)

    Co to za brednie. Ja mam Touareg R5 od prawie pięciu lat i śmigam jak szalony jedyne co podpora i wtryski zostały wymienione. Przez tyle lat raz klocki komplet i standardowe serwisy zostały zrobione. Nie zamienił bym na inne auto sama przyjemność z jazdy, jak ktoś dba ten ma.

  • Piotrek (gość)

    Jestem na kupnie mam dylemat z jakim silnikiem. Mam kupic Touarega niema sie kogo doradzić

  • Użytkownik (gość)

    Tylko i wyłącznie Touareg z silnikiem V8 4.2 nie ma nic lepszego, a jak ma instalację LPG dobrej firmy np. BRC to jest mega zabawka i niewielkie spalanie. Praca tego silnika na obrotach to piękne furczenie V8 to poezja dla prawdziwego fana motoryzacji. Polecam!

  • ArtykułToŻart (gość)

    W 2007 pojawił się benzynowiec 5.0V10 TDI ... padłem XD Tacy ludzie piszą artykuły motoryzacyjne a prawdziwi fani motoryzacji cierpią czytając wypociny kogoś kto nie ma pojęcia o danym temacie. Data publikacji: 2016-03-07 08:51 Autor: Dariusz Dobosz Istnieje tutaj jakaś korekta artykułów.. zróbcie coś z tym bo po paru zdaniach odechciało mi się czytać bredni.

  • Bartłomiej Sopniewski (gość)

    Czy silnik 2.5 tir jest wadliwy w tuaregu?pomoze ktoś bo są podzielne zdania

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Touareg zdjęcia

Volkswagen Touareg dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Touareg opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Volkswagen Touareg Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł