Volkswagen Touran

Janusz Steinbarth
W polskich salonach Volkswagena dostępny jest nowy Touran. W podstawowej wersji 1.2 TSI Trendline kosztuje 69 890 zł zł, czyli o 2 tys. mniej niż Golf Variant.

 

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Najnowszy  Touran podąża drogą wytyczoną przez stylistów Volkswagena i w znacznym stopniu przypomina  Golfa i Passata. Właściwie poza przednimi drzwiami wszystko jest w nim nowe i podporządkowane tzw. wizualizacji marki.  Płyta podłogowa pochodzi od Golfa, ale ponieważ kabina  minivana jest większa od tej w hatchbacku, poszerzono ją o 10 cm. Trochę inaczej zestrojone jest również zawieszenie,  co poprawiło przyczepność kół i jazdę po drogach o gorszej nawierzchni.  Sporo uwagi poświęcono aerodynamice nadwozia. Spojler na krawędzi dachu zredukował zawirowania powietrza,  obniżając współczynnik oporu powietrza nadwozia Cx z wartości 0,32 do 0,29.

We wnętrzu samochodu zastosowano lepsze materiały wykończeniowe, inne aplikacje i elementy obsługowe. System pojedynczych siedzeń (seryjnie Touran jest pięcioosobowy,  ale można zamówić go także w wersji siedmioosobowej)  pozwala na łatwą adaptację wnętrza. Co ciekawe, 40 procent aut zamawianych jest w większej, rodzinnej odmianie. W pięcioosobowej konfiguracji przedział bagażowy Tourana ma pojemność 695 litrów,  a maksymalna ładowność auta wynosi 660 kg. Gdy wyjmiemy tylne siedzenia, przestrzeń bagażowa rośnie do 1913 litrów.

W Europie coraz więcej uwagi poświęca się ekologii. Wysoką efektywnością mogą pochwalić się wszystkie z ośmiu silników oferowanych do Tourana (o mocy od 90 do 170 KM). Wszystkie posiadają doładowanie i bezpośredni wtrysk oraz spełniają normę Euro5. Na polskim rynku dostępnych jest 7 jednostek napędowych,  w ofercie nie ma tej zasilanej gazem ziemnym (CNG). Widocznie producent uznał, iż Polska nie  jest jeszcze w dostatecznym stopniu przygotowana do eksploatacji tego rodzaju ekologicznych pojazdów, co potwierdza znikoma liczba stacji z tego rodzaju gazowym paliwem.

Dwa najoszczędniejsze silniki, proponowane  do tego samochodu to 1.6 TDI Blue Motion oraz 1.2 TSI. Turbodiesel osiąga maksymalną moc 105 KM i zużywa przeciętnie tylko 4,6 litra olejku napędowego w przeliczeniu na 100 km. To rekord w segmencie siedmioosobowych vanów. Drugi silnik 1.2 TSI zasilany  jest benzyną i dzięki turbodoładowaniu i bezpośredniemu wtryskowi paliwa osiąga identyczną co diesel moc 105 KM. Silnik ten stosowany był już wcześniej w Polo.

Pozostałe silniki to jednostki benzynowe 1.4 TSI w dwóch wariantach mocy: 140 i 170 KM oraz diesle 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM i 90-konny 1.6 TDI.  Wymienione silniki współpracują z manualną skrzynią 6-biegową lub doskonałą preselekcyjną dwusprzęgłową DSG.

Do innowacji w najnowszym  Touranie można zaliczyć system sterujący światłami Dynamic Light Assist oraz nowy Park Assist, pozwalający na automatyczne parkowanie wzdłuż  lub prostopadle do krawędzi drogi. Wydaje się to nieprawdopodobne, ale przerwa pomiędzy parkującymi przy chodniku pojazdami musi być tylko o 80 cm większa od karoserii Tourana (auto ma 4,4 m długości).  Możemy poświadczyć, iż system działa bez zarzutu, co z pewnego rodzaju satysfakcją prezentowano nam podczas polskiej premiery auta, która miała miejsce na początku września na Mazurach.

Obecnie podstawową wersją Tourana jest Trendline, przedtem Conceptline, ale z niej zrezygnowano. Już w bazowej wersji klient otrzyma klimatyzację, radio  z ośmioma głośnikami i funkcją odczytu plik MP3, elektryczne szyby we wszystkich drzwiach, wstawki dekoracyjne z matowego chromu, podłokietnik z przodu i żaluzję na przestrzeń bagażową. Do tego elementy poprawiające bezpieczeństwo jazdy takie jak 6 poduszek powietrznych i system ESP z asystentem hamowania i podjazdu. Jeszcze bogatsze wyposażenie mają dwie pozostałe wersje: Comfortline i Highline. 

VW Touran zalicza się do piątki najczęściej kupowanych minivanów w Europie. Do klientów trafiło do tej pory blisko 1,2 mln  sztuk tego  rodzinnego samochodu.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty