Niemiecka firma rozpoczęła walkę o klienta w segmencie A już w 1998 roku. Wtedy na rynku pojawił się model Lupo, który produkowano do 2005 roku w Wolfsburgu. Wysokie ceny zakupu spowodowały, że autko nie było oficjalnie oferowane w Polsce, jednak dzięki importowi używanych egzemplarzy z krajów Zachodniej Europy Lupo do dzisiaj spotkać można na naszych drogach.
Kolejnym maluchem Volkswagena - konkurującym m.in. z „trojaczkami” z Kolina, czyli Toyotą Aygo, Peugeotem 107 i Citroenem C1 - był model Fox. Autko sprzedawano w Europie w latach 2003-2011, jednak sam pojazd wytwarzano w Ameryce Południowej, co mogło pośrednio wpłynąć na to, że pojazd ten nie odniósł większego sukcesu sprzedażowego.
Następcą Foxa jest model up!, który zaprezentowano w 2010 roku wraz z bliźniaczą Skodą Citigo i Seatem Mii. Tym razem najmniejszy z gamy Volkswagena zyskał uznanie europejskich klientów, gdyż po pięciu latach od rozpoczęcia w Bratysławie produkcji sprzedano ponad 660 tysięcy, a w Niemczech, Holandii czy Danii to lider segmentu A.
Jednak pięć lat to kawał czasu, więc nie dziwić powinien fakt, że niemiecka marka postanowiła przeprowadzić szerszy facelifting modelu.
Nowe kolory i felgi, bogatsze wyposażenie
Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej LED, a w lusterka zewnętrzne wbudowane zostały kierunkowskazy. Odświeżonego Volkswagena up! zamówić będzie można z 13 nowymi kolorami nadwozia, ale też z 3 różnymi kolorami dachu – czarnym, białym i szarym. Do tego klienci mogą wybrać nawet 17-calowe alufelgi, czy ozdobne okleiny nadwozia, które mają być wyróżnikiem i ozdobą ich małego autka.
W środku znajdziemy m.in. 10 nowych ozdobnych paneli deski rozdzielczej, ale też 7 nowych wzorów tapicerki. Ponadto w standardzie pojawił się zdalnie sterowany centralny zamek, a na liście dostępnego wyposażenia pojawiły się też takie elementy jak kamera cofania, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, czy system audio sygnowany przez firmę Beats z siedmioma głośnikami i 300-watowym wzmacniaczem.
Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość połączenia smartfona (zarówno z systemem operacyjnym iOS jak i Android) przy pomocy technologii Bluetooth z fabrycznym radiem. Wystarczy ściągnąć specjalną aplikację “maps + more”, aby na ekranie naszego telefonu mieć dostęp do nawigacji off-line, czyli bez konieczności transmisji danych. Stacja dokująca umieszczona na desce rozdzielczej współpracuje ze smartfonami o przekątnej 5,5 cala, a do tego wyposażona jest w port USB, który zapewni stałe ładowanie naszego telefonu.
Silnik 1.0 TSI – mały silnik z dużym potencjałem
W ramach modernizacji Volkswagen up! otrzymał również nową jednostkę napędową. Motor 1.0 TSI to 3-cylindrowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem benzyny, którą znaleźć można już w innych autach koncernu VAG, w tym w Skodzie Octavii, czy Audi A3.
W przypadku malucha ze znaczkiem VW na masce jednostka 1.0 TSI generuje 90 KM i aż 160 Nm, które dostępne są w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. Jak na ważące mniej niż tonę auto to bardzo zachęcające dane. I rzeczywiście podczas prezentacji Volkswagen up! z silnikiem 1.0 TSI zaprezentował się z naprawdę dobrej strony.
Według producenta przyspieszenie do „setki” trwa 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 185 km/h, a więc o 3 km/h szybciej niż w Golfie GTI pierwszej generacji! Jak na niewielki miejski samochodzik to świetne rezultaty. Pochwała należy się też 5-biegowej manualnej przekładni, która działa lekko i precyzyjnie.
Jednak, żeby silnik szybko wchodził na obroty, trzeba utrzymywać wskaźnik obrotomierza w okolicach 1700 obr./min. Według deklaracji średnie spalanie wynosić powinno 4,4 litra na 100 kilometrów, ale w rzeczywistości, wykorzystując potencjał jednostki 1.0 TSI i jeżdżąc z włączoną klimatyzacją spodziewać się możemy rezultatu większego o litr. A to ciągle niezły wynik!
[page_break]
Bagażnik spory, ale miejsca z tyłu ciągle mało
Jak na małe gabaryty zewnętrzne Volkswagen up! oferuje wystarczającą ilość przestrzeni na przednich fotelach zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, chociaż na szybciej pokonywane zakręty ujawniły kiepskie trzymanie boczne oparć siedziska.
Z tyłu zmieszczą się najwyżej dzieci, bo miejsca na kolana jest naprawdę mało i to nawet, kiedy na przednich fotelach siedzą osoby o średnim wzroście. Za to pod względem przestrzeni bagażowej mały Volkswagen dalej zaskakuje bardzo pozytywnie. Standardowo kufer pomieści 251 litrów, a po złożeniu oparć kanapy można powiększyć go o kolejne 700 litrów, czyli do 951 litrów. Dla porównania reprezentujące segment B Suzuki Swift ma bagażnik o pojemności 211 litrów, a Opel Corsa E 265 litrów.
Jak na razie wiadomo, że odmłodzona wersja Volkswagena up! pojawić się ma w Polsce pod koniec wakacji, ale nie opublikowano jeszcze oficjalnego cennika, ani konkretnych specyfikacji dotyczących wyposażenia poszczególnych wersji.
Volkswagen up! i konkurenci:
Marka/model | VW up! 1.0 TSI 90 KM | Opel Adam 1.0 ECOTEC 75 KM | Kia Picanto 1.2 MPI 85 KM |
Cena (zł) | b.d. | Od 35 900 | Od 42 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 4 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3600/1645/1478 | 3675/1698/1476 | 3595/1595/1485 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1428/1424 | 1410/1418 | b.d./b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2407 | 2285 | 2385 |
Masa własna (kg) | b.d. | 939 | 875-960 |
Pojemność bagażnika (l) Pojemność zbiornika paliwa (l) | 251 35 | 215 32 | 200 35 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (ccm) | 999 | 999 | 1248 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 4 |
Napędzana oś | Przód | Przód | Przód |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/5 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 90 | 75 | 85 |
Moment obrotowy (Nm) | 200 | 95 | 121 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 13,9 | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 170 | 200 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,4 | 4,5 | 4,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 101 | 104 | 109 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?