up! (ta nieszczęsna pisownia nazwy) tak jak był pozostaje samochodem miejskim, w którym główny nacisk położono na jego praktyczność, a niekoniecznie na walory wizualne, choć od razu dodajmy, że nie jest to auto brzydkie.
Skrzyneczka na kołach
up! pozostaje zatem samochodem, któremu upływ czasu niewiele zrobi, przynajmniej jeśli chodzi o wygląd. Projektujący go styliści bardziej stawiali na funkcjonalność niż na to aby auto zwracało na siebie uwagę. Nie ma to jak widać znaczenia dla tych, którzy ten model wybierają, bo up!-y sprzedają się jak świeże bułeczki. Mało tego, nie raz dało się słyszeć, że to bardzo sympatyczna „skrzyneczka” na kołach i nie było w tym krzty drwiny.
Przyjemnie nas zaskoczyła praktyczność wnętrza tego „malucha”. Liczne półki i schowki pozwoliły wszystkie niezbędne drobiazgi jak np. telefon, klucze czy pilot od bramy bezpiecznie ulokować w odpowiednim miejscu bez obawy, że ich szybko nie znajdziemy. Podobał nam się także bagażnik, z podwójnym dnem, w którym pomieści się całkiem sporo pakunków.
Za kierownicą siedzi się wygodnie, choć fotele mogłyby być bardziej komfortowe. Duże powierzchnie przeszklone pomagają obserwować to co jest przed maską i po bokach samochodu. Do obsługi przygotowano tylko podstawowe instrumenty, których działanie i lokalizacja są bardzo logiczne i nie wymagają zaglądania do instrukcji obsługi.
Silnik kompromisu
W naszym teście ocenialiśmy egzemplarz z silnikiem 1.0 MPI o mocy 75 KM. Nie trzeba być znawcą motoryzacji aby wsłuchując się w odgłos jego pracy zorientować się, że to jednostka trzycylindrowa. W nowym up! jest jeszcze mocniejszy motor (1.0 TSI; 90 KM), ale jego obecność pod maska wiąże się niestety z wyższą ceną samochodu.
75 koni to wprawdzie więcej niż 60, a tyle ich jest w silniku podstawowej odmiany, ale to wciąż mało, gdy chcemy dynamicznie jeździć. Dlatego uczulamy prowadzących up!-a, że np. przed zamiarem wyprzedzania trzeba się mocno zastanowić czy damy radę. W mieście ma to mniejsze znaczenie ale na drodze pozamiejskiej temperament tego napędu nie powala. Umiejętne operowanie 5-biegową skrzynią pozwala jednak uzyskiwać zadowalającą dynamikę i tym samochodem da się zgrabnie poruszać w ruchu miejskim. Średnie spalanie podczas naszych jazd testowych wynosiło tylko 5,2 l/100 km, co uznajemy za wielkość bardzo zadowalającą. Początkowo nawet sądziliśmy, że mamy uszkodzony wskaźnik zużycia paliwa, gdyż tak wolno ubywało benzyny w zbiorniku.
Wart bliższego poznania?
up! nie oszałamia wyglądem ani nie jest mistrzem sprintu, ale ma dostatecznie dużo innych zalet aby brać go pod uwagę przy wyborze do roli samochodu miejskiego. Po pierwsze jego wygląd jest ponadczasowy. Po wtóre ma niewielki promień skrętu co czyni go w ruchu miejskim pojazdem bardzo zwrotnym i funkcjonalnym. Poza tym nie można narzekać na przestronność jego wnętrza, choć dotyczy to przede wszystkim przednich foteli. Do tyłu, dzięki temu, że testowaliśmy wersje pięciodrzwiową było względnie łatwo wsiadać, ale z wygodą podczas podróży było już na tylnej kanapie gorzej.
Podobała nam się zamiana dotychczasowego ekranu na smartfona i w ten sposób zmiana systemu informacyjnego. W czasie jednego życia samochodu można mieć kolejno kilka, coraz doskonalszych smartfonów i tym samym mieć jego coraz bogatsze zawsze względnie aktualne funkcje w tym samym samochodzie. Podobne rozwiązania stosują w swoich nowych modelach np. Nissan i Skoda.
Z powyższego mogłoby wynikać, że Volkswagen up! to samochód pozbawiony wad. Otóż tak nie jest, choć nie ukrywamy, że ich znalezienie przyszło nam łatwo. Po pierwsze nie podobał nam się odgłos pracy silnika. Po drugie przydałyby się nieco wygodniejsze siedzenia. Po trzecie, i to tak naprawdę chcielibyśmy w tym aucie zmienić, to jego zbyt wysoka cena. up! to przecież nie pierwsze auto w rodzinnym parku maszyn. To raczej narzędzie do jazdy i nawet w podstawowej wersji jest, jak na kieszeń polskiego kierowcy, nieco za drogie.
Wybrane dane techniczne Volkswagena up! i konkurenta
Marka/model | Volkswagen up! | Toyota Aygo |
Cena (zł) | od 36.390 | od 39.300 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/ 3 lub 5 | hatchback/ 3 lub 5 |
Liczba miejsc | 4 | 4 |
Wymiary i masy | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3600/1641/1504 | 3455/1615/1460 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1412/1408 | 1430/1420 |
Rozstaw osi (mm) | 2407 | 2340 |
Masa własna (kg) | 861 | 850 |
Pojemność bagażnika (l) | 251 | 168 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 35 |
Układ napędowy | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | ręczna / 5 | ręczna / 5 |
Osiągi | | |
Moc (KM) przy obr./min | 75/6200 | 69/6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 95/3000-4300 | 95/4300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,5 | 14,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 160 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,1 | 4,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 96 | 95 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?