Volkswagen Amarok

Mikołaj Krupiński
Volkswagen jest głodny sukcesów komercyjnych. Nowy model Amarok ma zapewnić firmie z Wolfsburga tryumfy także w segmencie jednotonowych pickupów. W Polsce pojawi się w sierpniu

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen


.

Volkswagen nie może się jeszcze poszczycić bogatą tradycją aut typu pickup. Na razie! Bo według planów, firma chce być obecna we wszystkich segmentach, także tych, do niedawna zdominowanych przez producentów z Azji. Nowemu Volkswagenowi przyjdzie się zatem zmierzyć z dojrzałymi konstrukcjami japońskimi, w tym z Mitsubishi L200, Toyotą Hilux oraz wieloletnim bestsellerem na polskim rynku, Nissanem Navarą. Konkurencja ma ugruntowaną pozycję oraz wieloletnie doświadczenie w budowie pickupów, ale Amarok (w języku Eskimosów oznacza arktycznego wilka) także ma asa w rękawie.

Muskularna sylwetka to standard w tej klasie pojazdów, przy czym karoserię "wilka" zaprojektowano zgodnie z ideą "design DNA" Volkswagena, upodabniając ją do innych pojazdów koncernu, m.in. do nowego Golfa i Transportera. Wyróżnia się szeroki grill opatrzony logo producenta, przednie reflektory i duże nadkola, które opcjonalnie mieszczą 19 calowe koła.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Auto mierzy 5,25 metra, a rozstaw osi ma niespełna

3,10 metra

. Zaletą Amaroka jest niski próg załadunku o wysokości

78 cm

, dzięki czemu łatwiej jest umieścić i wyładować ciężkie przedmioty, których waga może sięgać

1000 kg

. Długość "paki" ma 1,55 metra, a szerokość między nadkolami

1,22 m

co oznacza, że Amarok, jako jedyny pickup na rynku, jest w stanie przewieźć ładunek odpowiadający europalecie ułożonej w poprzek! Nawet dwie europalety pomieści wersja z pojedynczą kabiną (Single Cab), która zadebiutuje w przyszłym roku.

Walory użytkowe auta potęguje możliwość holowania przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do

2,800 kg

oraz przewiezienia ładunku o wadze do

100 kg

na dachu kabiny. Dużą nośność i trwałość całej konstrukcji zapewnia wytrzymała rama nośna i piórowe zawieszenie tylnej osi.

**CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Amarok z krótką kabiną
Volkswagen Amarok powala komin

**

Pięcioosobowa przestrzeń pasażerska (Double Cab) jest przestronna i zapewnia wysoki komfort podróży. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą ułatwia regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, a dodatkowe schowki w drzwiach sprawiają, że auto może z powodzeniem pełnić funkcje auta rodzinnego.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Deska rozdzielcza jest czytelna a obsługa przycisków intuicyjna. Tworzywa, mimo że twarde, są znakomicie spasowane i odporne na zarysowania.

Póki co, Amarok debiutuje z jedną jednostką napędową. Dwulitrowy, wysokoprężny silniki z układem wtrysku typu Common Rail i Bi-Turbo oferuje

163 KM

i maksymalny moment obrotowy 400 Nm już przy 1500 obr/min. W wersji z napędem na jedną oś średnie spalanie wynosi

7,6 litra

ropy na 100/km, a emisja dwutlenku węgla nie przekracza 200 g/km. Motor współpracuje ze standardową dla wszystkich wersji sześciobiegową przekładnią manualną.

Poza codzienną eksploatacją, na przykład jako auto użytkowe, Amarok znakomicie spisuje się także w trudnym terenie za sprawą reduktora, stałego napędu na cztery koła 4Motion oraz blokady centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego. Nota bene, mechanizm różnicowy typu Torsen rozdziela moment napędowy pomiędzy osie w stosunku 40:60 - wartości te zmieniają się w zależności od podłoża i przyczepności. "Wilk" może podjeżdżać pod wzniesienia o nachyleniu do 45 stopni, a za sprawą systemu Hill Descent Assist, zjeżdżać ze stromych pagórków bez ingerencji kierowcy w pedał hamulca. Ciekawostką jest zaadaptowany dla potrzeb tego modelu ,"off-roadowy" system ABS, który umożliwia zatrzymanie pojazdu na luźnej nawierzchni na odcinku krótszym niż na asfalcie.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Fani caravaningu i użytkownicy komercyjni docenią zapewne system stabilizacji toru jazdy ESP, wzbogacony o opcję kompensacji toru jazdy przyczepy.

Auto oferowane będzie w trzech wersjach: Amarok, Trendline i Highline. Bazową odmianę z napędem na tylną oś wyróżniają ciemne tworzywa przedniego zderzaka, klamek i lusterek. Standardem są 16 calowe opony 205 R16 obute w stalowe obręcze o tym samym rozmiarze. Topową wersję Highline wyróżniają z zewnątrz 17 calowe obręcze z lekkich stopów i chromowane wstawki na zderzakach. W szerokiej palecie wyposażenia dodatkowego znajdują się m.in. koła o średnicy

19 cali

, skórzana tapicerka, system nawigacji satelitarnej czy metalowe inkrustacje deski rozdzielczej.

Producent zapowiada na przyszły rok debiut wersji z pojedynczą kabiną, a już niebawem drugi silnik wysokoprężny 2,0 TDI o mocy

122 KM

i momencie obrotowym 340 Nm.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Produkcja Amaroka ruszyła w 2009 roku w argentyńskich zakładach marki w Pacheco koło Buenos Aires. Niestety, ograniczone moce produkcyjne i duża liczba zamówień (22 tys. sztuk) sprawiły, że entrée "wilka" na rynku europejskim jest lekko spóźnione.

Debiut w Polsce przewidziany jest na sierpień, i wtedy też poznamy dokładny cennik. Przedstawiciele Volkswagena przekonują, że najtańszy Amarok będzie konkurował ceną z podobnie skonfigurowaną Toyotą Hilux, czyli ok. 110 000 zł.



Volkswagen Amarok
2.0 BiTDI



Toyota Hilux
2.5 D-4D


Nissan Navara

2.5 Diesel

Cena

jeszcze nieznana

106 900

104 500

Silnik

Bi-turbodiesel, R4

turbodiesel, R4

turbodiesel, R4

Pojemność skokowa (l)

2,0

2,5

2,5

Moc maksymalna (KM)

163

144

190

Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min

400/1500-2000

343/1600-2800

450/2000

Przyspieszenie od 0-100 km/h
(s)

10,8

12,5

11,1

Prędkość maksymalna (km)

182

170

180

Średnie zużycie paliwa (l)

7,6

8,3

8,5

Emisja CO2

199-203

219

224

Skrzynia biegów

manualna,
6-biegowa

manualna,
5-biegowa

manualna,
6-biegowa

Ładowność (kg)*

948

830

845

*w zależności od wersji

**więcej zdjęć VW Amaroka w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty