.
Volkswagen nie może się jeszcze poszczycić bogatą tradycją aut typu pickup. Na razie! Bo według planów, firma chce być obecna we wszystkich segmentach, także tych, do niedawna zdominowanych przez producentów z Azji. Nowemu Volkswagenowi przyjdzie się zatem zmierzyć z dojrzałymi konstrukcjami japońskimi, w tym z Mitsubishi L200, Toyotą Hilux oraz wieloletnim bestsellerem na polskim rynku, Nissanem Navarą. Konkurencja ma ugruntowaną pozycję oraz wieloletnie doświadczenie w budowie pickupów, ale Amarok (w języku Eskimosów oznacza arktycznego wilka) także ma asa w rękawie.
Muskularna sylwetka to standard w tej klasie pojazdów, przy czym karoserię "wilka" zaprojektowano zgodnie z ideą "design DNA" Volkswagena, upodabniając ją do innych pojazdów koncernu, m.in. do nowego Golfa i Transportera. Wyróżnia się szeroki grill opatrzony logo producenta, przednie reflektory i duże nadkola, które opcjonalnie mieszczą 19 calowe koła.
Auto mierzy 5,25 metra, a rozstaw osi ma niespełna
. Zaletą Amaroka jest niski próg załadunku o wysokości
, dzięki czemu łatwiej jest umieścić i wyładować ciężkie przedmioty, których waga może sięgać
. Długość "paki" ma 1,55 metra, a szerokość między nadkolami
co oznacza, że Amarok, jako jedyny pickup na rynku, jest w stanie przewieźć ładunek odpowiadający europalecie ułożonej w poprzek! Nawet dwie europalety pomieści wersja z pojedynczą kabiną (Single Cab), która zadebiutuje w przyszłym roku.
Walory użytkowe auta potęguje możliwość holowania przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do
oraz przewiezienia ładunku o wadze do
na dachu kabiny. Dużą nośność i trwałość całej konstrukcji zapewnia wytrzymała rama nośna i piórowe zawieszenie tylnej osi.
**CZYTAJ TAKŻE
Volkswagen Amarok z krótką kabinąVolkswagen Amarok powala komin
**
Pięcioosobowa przestrzeń pasażerska (Double Cab) jest przestronna i zapewnia wysoki komfort podróży. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą ułatwia regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, a dodatkowe schowki w drzwiach sprawiają, że auto może z powodzeniem pełnić funkcje auta rodzinnego.
Deska rozdzielcza jest czytelna a obsługa przycisków intuicyjna. Tworzywa, mimo że twarde, są znakomicie spasowane i odporne na zarysowania.
Póki co, Amarok debiutuje z jedną jednostką napędową. Dwulitrowy, wysokoprężny silniki z układem wtrysku typu Common Rail i Bi-Turbo oferuje
i maksymalny moment obrotowy 400 Nm już przy 1500 obr/min. W wersji z napędem na jedną oś średnie spalanie wynosi
ropy na 100/km, a emisja dwutlenku węgla nie przekracza 200 g/km. Motor współpracuje ze standardową dla wszystkich wersji sześciobiegową przekładnią manualną.
Poza codzienną eksploatacją, na przykład jako auto użytkowe, Amarok znakomicie spisuje się także w trudnym terenie za sprawą reduktora, stałego napędu na cztery koła 4Motion oraz blokady centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego. Nota bene, mechanizm różnicowy typu Torsen rozdziela moment napędowy pomiędzy osie w stosunku 40:60 - wartości te zmieniają się w zależności od podłoża i przyczepności. "Wilk" może podjeżdżać pod wzniesienia o nachyleniu do 45 stopni, a za sprawą systemu Hill Descent Assist, zjeżdżać ze stromych pagórków bez ingerencji kierowcy w pedał hamulca. Ciekawostką jest zaadaptowany dla potrzeb tego modelu ,"off-roadowy" system ABS, który umożliwia zatrzymanie pojazdu na luźnej nawierzchni na odcinku krótszym niż na asfalcie.
Fani caravaningu i użytkownicy komercyjni docenią zapewne system stabilizacji toru jazdy ESP, wzbogacony o opcję kompensacji toru jazdy przyczepy.
Auto oferowane będzie w trzech wersjach: Amarok, Trendline i Highline. Bazową odmianę z napędem na tylną oś wyróżniają ciemne tworzywa przedniego zderzaka, klamek i lusterek. Standardem są 16 calowe opony 205 R16 obute w stalowe obręcze o tym samym rozmiarze. Topową wersję Highline wyróżniają z zewnątrz 17 calowe obręcze z lekkich stopów i chromowane wstawki na zderzakach. W szerokiej palecie wyposażenia dodatkowego znajdują się m.in. koła o średnicy
, skórzana tapicerka, system nawigacji satelitarnej czy metalowe inkrustacje deski rozdzielczej.
Producent zapowiada na przyszły rok debiut wersji z pojedynczą kabiną, a już niebawem drugi silnik wysokoprężny 2,0 TDI o mocy
i momencie obrotowym 340 Nm.
Produkcja Amaroka ruszyła w 2009 roku w argentyńskich zakładach marki w Pacheco koło Buenos Aires. Niestety, ograniczone moce produkcyjne i duża liczba zamówień (22 tys. sztuk) sprawiły, że entrée "wilka" na rynku europejskim jest lekko spóźnione.
Debiut w Polsce przewidziany jest na sierpień, i wtedy też poznamy dokładny cennik. Przedstawiciele Volkswagena przekonują, że najtańszy Amarok będzie konkurował ceną z podobnie skonfigurowaną Toyotą Hilux, czyli ok. 110 000 zł.
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI | Toyota Hilux 2.5 D-4D | Nissan Navara 2.5 Diesel | |
Cena | jeszcze nieznana | 106 900 | 104 500 |
Silnik | Bi-turbodiesel, R4 | turbodiesel, R4 | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa (l) | 2,0 | 2,5 | 2,5 |
Moc maksymalna (KM) | 163 | 144 | 190 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 400/1500-2000 | 343/1600-2800 | 450/2000 |
Przyspieszenie od 0- | 10,8 | 12,5 | 11,1 |
Prędkość maksymalna (km) | 182 | 170 | 180 |
Średnie zużycie paliwa (l) | 7,6 | 8,3 | 8,5 |
Emisja CO2 | 199-203 | 219 | 224 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Ładowność (kg)* | 948 | 830 | 845 |
*w zależności od wersji
**więcej zdjęć VW Amaroka w
naszej galerii**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?