Passat B6 ma nową płytę podłogową, poprzecznie, a nie podłużnie montowany
silnik i kompletnie przebudowane podwozie. Strona techniczna jest bez zarzutu, wysoką jakość typową dla koncernu Volkswagena widać na każdym kroku. Samochód znakomicie się prowadzi, ma nowoczesne silniki (doładowanie, podwójne doładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny, zasilanie typu common-rail w turbodieslach), w większości wersji może poszczycić się świetną dynamiką przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Nawet ci, którzy szczególnie cenią środowisko naturalne znajdą tu coś dla siebie (wersje BlueMotion i Blue), pododnie jak miłośnicy napędu 4x4 (wersje 4Motion).
Jednak technika to jedno, a codzienność za kierownicą to drugie. Pod tym względem Passat też ma się czym pochwalić. Montaż nadwozia, materiały we wnętrzu i wykończenie przedziału pasażerskiego bliższe są ekskluzywnym limuzynom niż tym popularnym autom klasy średniej. Wygodzie jazdy sprzyja bardzo dobre wyciszenie i przestronność kabiny. Problemu nie sprawi też przewóz bagażu. W wersji sedan kufer ma pojemność 565 l, w kombi, nazywanej przez producenta Variant - 605/1730 l.
Kupując Passata szóstej generacji wejdziemy w posiadanie samochodu nowoczesnego i komfortowego, przyjemnego w codziennej eksploatacji i sprawiającego wiele radości nie tylko kierowcy, ale także pasażerom. Passat B6 sprawdzi się zarówno jako auto rodzinne jak i typowo prestiżowe, nobilitujące swojego właściciela. Trzeba jednak pamiętać, jest to wciąż samochód drogi w zakupie i kosztowny w eksploatacji. Taka jest cena wysokiej jakości i technologicznego zaawansowania tego modelu.
Silniki
Passat szóstej generacji rozpoczął rynkową karierę w 2005 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.0 TFSI (200 KM) i 3.2 V6 FSI (250 KM) oraz turbodieslami 1.9 TDI (105), 2.0 TDI (140 KM) i 2.0 TDI (170 KM). W 2007 r. do gamy dołączono benzynowce 1.4 TSI (121 KM) i 1.8 TSI (160 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI (105 KM) z proekologiczną technologią BlueMotion. W 140-konnym dwulitrowcu TDI zmieniono układ zasilania. Po raz pierwszy zastosowano wysokociśnieniowy wtrysk common-rail, rezygnując z pompowtryskiwaczy (oznaczenie zmieniono na TDI-CR). Zmniejszono w ten sposób hałaśliwość i drgania popularnego turbodiesla.
Rok później oprócz benzynowej wersji 2.0 TSI (200 KM) oferta Passata wzbogaciła się o najmocniejszą odmianę R36 z silnikiem 3.6 V6 o mocy 300 KM. Wprowadzono też nowego turbodiesla 2.0 TDI (110 KM), także w wersji z technologią BlueMotion. Zastąpił on wysłużony silnik 1.9 TDI. Technologia common-rail wkroczyła do wszystkich turbodiesli Passata.
W
2009 r. pojawiły się oszczędniejszy silnik benzynowy 1.4 TSI (122 KM) oraz turbodiesle 1.6 TDI BlueMotion, 2.0 TDI BlueMotion oraz 2.0 TDI Blue (143 KM). Najnowsze wydanie technologii BlueMotion obejmuje oprócz systemu start-stop także przeguby napędowe o zmniejszonym tarciu, opony o zredukowanych oporach toczenia i badzo lekkie obręcze kół. W przypadku wersji Blue oprócz elementów technologii BlueMotion zastosowano niezwykle nowoczesny katalizator SCR, zapewniający bardzo wysoki poziom czystości spalin. Passat 2.0 TDI Blue wymaga jednak stosowania specjalnego płynu AdBlue.
Poszukującym Passata szóstej generacji można polecić szczególnie benzynowe silniki serii TSI. To bardzo sprawne a przy tym oszczędne jednostki napędowe. Nabywcy z mniej zasobnym portfelem z powodzeniem mogą poprzestać na wersji 1.4 TSI z podwójnym doładowaniem, która wystarczająco dobrze radzi sobie ze „średniakiem” Volkswagena. Dobrze spisuje się również silnik 1.6 FSI (seria FSI ma bezpośredni wtrysk benzyny). Jej mocną stroną jest tylko prostota obsługi i łatwość napraw. Osoby ceniące osiągi mogą oczywiście sięgnąć po mocniejsze wersje, ale w ich przypadku trzeba liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji i obsługi.
Podstawowa jednostka 1.6 to konstrukcja z dawnej epoki, zbyt słaba dla Passata. Jej mocną stroną są tylko prostota obsługi i łatwość napraw. Najpopularniejszy turbodiesel 2.0 TDI cieszy się bardzo dobrymi opiniami ze względu na walory eksploatacyjne (dobre osiągi przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa), ale zbiera kiepskie noty za trwałość. Problemy, jakie pojawiają się po dłuższych przebiegach mogą spustoszyć portfel właściciela. Trzeba uważać przy zakupie, bo na rynek wtórny trafiają właśnie egzemplarze 2.0 TDI z dużymi przebiegami, w których awarie niebawem dadzą o sobie znać. Jeśli ktoś nie chce ryzykować powinien sięgnąć po sprawdzonego turbodiesla 1.9 TDI, licząc się z gorszą dynamiką i mniej przyjemną pracą.
Eksploatacja
Serwisowa codzienność Passata B6 nie wygląda szczególnie różowo. Zaawansowane technologie, zwłaszcza w silnikach, nie pozwalają na
korzystanie z tanich, słabo wyposażonych warsztatów. Jeśli auto jest po gwarancji to oczywiście można zrezygnować z usług autoryzowanej placówki, ale nieautoryzowany serwis musi mieć naprawdę dobrą reputację. Części zamienne są stosunkowo drogie, gama tańszych zamienników nie jest szczególnie bogata.
Na plus można zapisać Passatowi B6 lepszą niż u poprzednika trwałość podwozia. Aluminiowe wahacze przednie mają przykręcane sworznie, co bardzo upraszcza ewentualną naprawę i obniża jej koszty. Słabym punktem jest jednak silnik 2.0 TDI, a zwłaszcza jego egzemplarze produkowane do 2007 r. Pękające głowice, kłopoty z turbosprężarką i nietrwały napęd pompy oleju i zawodne, dwumasowe koła zamachowe to jego grzechy główne. Szkoda, bo to bardzo popularna jednostka napędowa. Kłopotliwe w turbodieslach są również przepływomierze powietrza i filtry cząstek stałych.
Dobre opinie mają wersje benzynowe, ale pewien problem trapi silniki 1.4 TSI. W zakresie 2000 – 3000 obr/min pojawia się piszczenie sprzęgła elektromagnetycznego, odpowiedzialnego za pracę kompresora. Użytkownicy, zgłaszający się do autoryzowanych serwisów nie zawsze zyskują pomoc, bowiem mechanicy traktują to najczęściej jako normalny objaw. Trudno im coś zarzucić, bo sprzęgiełko mimo pisków działa i włącza sprężarkę. Elektronika Passata B6 może czasem pokaprysić. Może zdarzyć się, że silnik zostanie wprowadzony w tryb awaryjny. Z podzespołów typowo elektrycznych najczęściej zawodzi silnik wycieraczek.
Ważniejsze daty
1973 – Passat B1
1980 – Passat B2
1988 – Passat B3
1993 – Passat B4
1996 – Passat B5
2005 – premiera Passata B6, nadwozie sedan 4d i kombi 5d (Variant), wersje z napędem 4x4 (4Motion)
2007 – zasilanie common-rail w turbodieslu 2.0 TDI-CR (140 KM), wersja R36 (300 KM), wprowadzenie technologii BlueMotion.
2008 – zasilanie common-rail i filtr częstek stałych we wszystkich turbodieslach
2009 – wprowadzenie technologii Blue
2010 – premiera Passata B7
Zalety
- Znakomite własności jezdne
- Bogata gama silników
- Wysoka jakość wykonania
- Przestronność wnętrza
- Bogate wyposażenie
Wady
- wysoka cena
- wysokie koszty utrzymania
- awaryjność wersji 2.0 TDI (do 2007 r.)
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks. (KM/obr/min) | Maks moment obr. (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Zużycie paliwa wg. EU szosa/miasto (l/100km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 TSI | 1390 | 121 | 210 | 201 | 10,5 | 6,4 |
1.6 | 1598 | 102 | 148 | 190 | 12,4 | 7,6 |
1.6 FSI | 1598 | 115 | 155 | 200 | 11,4 | 7,6 |
1.8 TSI | 1798 | 160 | 250 | 220 | 8,6 | 7,6 |
2.0 FSI | 1984 | 150 | 200 | 208 | 10,2 | 8,7 |
2.0 TFSI | 1984 | 200 | 280 | 230 | 7,8 | 8,7 |
2.0 TSI | 1984 | 200 | 280 | 235 | 7,7 | 7,9 |
3.2 V6 FSI | 3168 | 250 | 330 | 246 | 6,9 | 9,8 |
3.6 V6 R36 | 3597 | 300 | 350 | 250 | 5,6 | 10,5 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.6 TDI | 1598 | 105 | 250 | 193 | 12,4 | 4,4 |
1.9 TDI | 1896 | 105 | 250 | 188 | 12,1 | 5,6 |
2.0 TDI | 1968 | 110 | 250 | 192 | 11,8 | 5,5 |
2.0 TDI | 1968 | 140 | 320 | 206 | 9,8 | 6,0 |
2.0 TDI | 1968 | 170 | 350 | 223 | 8,6 | 5,6 |
Ceny
Przybliżone ceny w zł
2009 | 2008 | 2007 | 2006 | |
1.8 TSI | 80 000 | 52 500 | ||
2.0 TSI | 90 000 | 60 000 | 48 500 | 40 000 |
1.9 TDI | 48 000 | 43 500 | 38 000 | |
2.0 TDI (140 KM) | 55 500 | 50 000 | 46 000 | 40 500 |
Podsumowanie
Passat szóstej generacji to samochód, którym warto się zainteresować ze
względu na dopracowaną konstrukcję, wysoką jakość wykonania i znakomite walory użytkowe. Przestrzegamy jednak przed bezwarunkowym zaufaniem do Passata B6. Awarie w tym modelu nie są czymś wyjątkowym. Kupując ten samochód trzeba być też przygotowanym na spore wydatki, związane z utrzymaniem. Nie można dopuścić do zaniedbań serwisowych by nie spotęgować kosztów, które trzeba ponieść dla utrzymania auta w pełnej sprawności.
Szczerze odradzamy próby montowania instalacji LPG do silników TSI, FSI oraz TFSI. Nie ma na rynku rozwiązań gazowych, które gwarantują prawidłową pracę, bezawaryjność i trwałość takich jednostek napędowych. Warto też pamiętać, że Passat należy do czołówki najczęściej kradzionych modeli. Lepiej więc zainwestować w dodatkowe zabezpieczenia.
**więcej zdjęć VW Passata w
naszej galerii**
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?