Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Polo

Ryszard Polit
VW Polo ma ustaloną markę na rynku. Jego obecna generacja zadebiutowała w 2002 r. i jest większa od poprzedniej. To już nie jest mały samochód.

VW Polo ma ustaloną markę na rynku. Jego obecna generacja zadebiutowała w 2002 r. i jest większa od poprzedniej. To już nie jest mały samochód.

 

fot. VW
fot. VW

 Co odważniejsi wprowadzają do produkcji silniki 3-cylindrowe, argumentując, że są bardziej ekonomiczne od 4-cylindrowych. Z drugiej strony małe samochody nie są wcale takie małe. Polscy kierowcy z dużą rezerwą odnoszą się do silników 3-cylindrowych i zastanawiają się, czy taki silniczek jest w stanie zapewnić przyzwoitą dynamikę. Sprawdzamy to na przykładzie Polo z silnikiem 1,2 l o mocy 64 KM.
**
CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Polo (2001 - 2008)Volkswagen Polo BlueMotion

**

 

 

 


fot. VW
fot. VW


 Cechy charakterystyczne

 

Wśród innych aut tej wielkości Polo niczym szczególnym się nie wyróżnia. Jedynym odważnym elementem jest silnik 3-cylindrowy, oferowany z dwiema mocami - 55 i 65 KM. My wybraliśmy ten mocniejszy. Długość pojazdu wynosi 389 cm. Dzięki znacznej szerokości wnętrze jest dość przestronne, również na tylnej kanapie. Polo oferowany jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym i oczywiście wersja 5-drzwiowa jest bardziej praktyczna.

 

Na tablicy przyrządów łatwo się zorientować, a przełączniki i przyciski ulokowano w optymalnych miejscach. W wyposażeniu seryjnym znajdują się: regulacja położenia kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, które ułatwia manewry na parkingu. Bagażnik o objętości 270 l można powiększyć do 1030 l przez złożenie tylnej kanapy.

 

Silnik

 

fot. VW
fot. VW

 Jednostka napędowa ma 3 cylindry i 12 zaworów. Z pojemności 1,2 l uzyskuje moc 64 KM. To świetny silnik do jazdy po mieście, zapewnia wystarczającą dynamikę, zużywając ok. 8 l na 100 km. Dobrze spisuje się też na autostradzie, gdy nie trzeba energicznie wyprzedzać wolniej jadących pojazdów. Mimo charakterystycznego dźwięku tego silnika, poziom hałasu przy stałej prędkości 100 km/h jest zadziwiająco niski. Długa jazda z taką prędkością nie jest męcząca. W naszych warunkach ruchu drogowego ta jednostka napędowa jest nieco za słaba, szczególnie gdy pojazd jest maksymalnie obciążony.

 


fot. VW
fot. VW


 Wrażenia z jazdy

 

Polo ma tradycyjną konstrukcję zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Takie rozwiązanie jest tanie i zupełnie wystarczające dla pojazdu tej klasy, jednak do brutalnej, "sportowej" jazdy się nie nadaje. Niezbyt twarde zawieszenie daje przyzwoity komfort jazdy i przy normalnej jeździe zapewnia dobre własności jezdne. Przełączanie biegów jest precyzyjne, podobnie jak układ kierowniczy.

 

Ze względu na niewielki maksymalny moment obrotowy silnika, czas rozpędzania do prędkości 100 km/h wynosi 15 s. Co bardziej nerwowi kierowcy mogą być rozczarowani. Układ hamulcowy ma skuteczność przeciętną w tej klasie aut. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się po przejechaniu 41,5 m.

 

Podsumowanie

 

Nabywca poszukujący auta tej wielkości ma szerokie możliwości wyboru. Do Polo może go zachęcić zadziwiający prestiż tej marki w naszym kraju, a więc niski spadek wartości auta. Polo to dobrze wykonany samochód o dość przestronnym wnętrzu. Rzadkością w tej klasie aut są seryjne 4 poduszki powietrzne (przednie i boczne). Silnik 1,2/64 KM jest jednak nieco za słaby. Za dopłatą - 1600 zł - lepiej wybrać mocniejszy, chociaż nie młody 4-cylindrowy silnik 1,4 l  o mocy 75 KM. Zużycie paliwa będzie większe, ale wyprzedzanie - pewniejsze.

**więcej zdjęć VW Polo w

naszej galerii

**

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty