Volvo 240

Michał Kij
Bezpieczne auto VESC. Hamulce miały układ zapobiegający blokowaniu kół.W razie kolizji silnik i skrzynia biegów „wsuwały się” pod podłogę kabiny Fot:Volvo
Bezpieczne auto VESC. Hamulce miały układ zapobiegający blokowaniu kół.W razie kolizji silnik i skrzynia biegów „wsuwały się” pod podłogę kabiny Fot:Volvo
Kupując Volvo 240 należałoby składać przysięgę na wierność: „i że cię nie opuszczę po kres mojego prawa jazdy”

Volvo serii 200 (240/260) jest stworzone do pokonywania długich dystansów: w czasie i przestrzeni. Produkowano je w latach

Fot:Volvo
Fot:Volvo

1974-93. Przetrwało inwazję plastiku i aerodynamiki. Zbudowano 2 862 415 egzemplarzy, co sprawia, że jest najpopularniejszym modelem w dziejach firmy.

Powstało przypadkowo i niejako z przymusu. Pod koniec lat 60. Szwedzi szykowali się do wprowadzenia całkiem nowych modeli. Przewidywano, że najbardziej luksusowe wersje będą miały silniki V8. Ameryka była najważniejszym rynkiem eksportowym Volvo. Lecz Stany stały u progu wielkich zmian. Volvo nie wiedziało, jak przygotować się do planowanych, ale niesprecyzowanych jeszcze norm bezpieczeństwa. Ponadto karoserie zaproponowane przez włoską firmę Caggiola nie budziły entuzjazmu. W końcu zapadła decyzja, aby unowocześnić produkowaną od 1966 r. serię 140/160.

W 1972 r. Szwedzi ukończyli serię prototypów Volvo Experimental Safety Car (VESC). Brzydkie jak Goeteborg w deszczu były jedynie poletkiem doświadczalnym. Konstruktorzy wypróbowali w nich rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Między innymi zderzaki absorbujące siłę uderzenia z prędkością 16 km/h, poduszki powietrzne czy czujniki i kamerę cofania. Podobno VESC zapewniały przeżycie pasażerom przy

Oznaczenie244 zawiera najważniejszeinformacjeo modelu: pierwszacyfra to seria, druga– liczba cylindrów,a trzecia – liczba drzwi.Fot:Volvo
Oznaczenie
244 zawiera najważniejsze
informacje
o modelu: pierwsza
cyfra to seria, druga
– liczba cylindrów,
a trzecia – liczba drzwi.
Fot:Volvo

zderzeniu z prędkością 80 km/h! Rezultaty badań przydały się w nadchodzących latach, a pierwszym samochodem, który z nich zaczerpnął był 240/260.

Pochylony przód i duże zderzaki były najlepiej widocznymi oznakami pokrewieństwa z VESC. Poza tym nowy model niewiele różnił się od starego. Wymowne było zresztą, że z chwilą wprowadzenia 240/260, firma wycofała poprzednią serię 140/160.

Zmieniły się silniki. Seria 240 miała czterocylindrowe, benzynowe B21 o pojemności 2,1 l. Wariant gaźnikowy osiągał 97 KM, a wyposażony we wtrysk: 123 KM. Model 260 dostał zupełnie nowy V6 typu B27, opracowany wspólnie przez Volvo, Peugeot
i Renault. Miał pojemność 2,7 l i moc 140 KM. Mimo nowoczesnej konstrukcji silniki V6 sprawiały użytkownikom więcej kłopotów niż rzędowe „czwórki”. W 1979 dołączył sześciocylindrowy, rzędowy diesel o pojemności 2,4 l i mocy 82 KM, stworzony przez Volkswagena.

Kilka miesięcy przed premierą serii 200, Volvo otworzyło nową fabrykę w Kalmar. Nie było w niej typowej taśmy produkcyjnej. Samochody przemieszczały się na automatycznych wózkach pomiędzy stanowiskami, na których odbywały się kolejne etapy montażu. Ludzie pracowali w małych grupach, w spokoju składając samochody. Nie męczyli się i mogli dopilnować jakości.

Volvo 262 C Wczesny wariant z płaskimi lampami. Od jesieni 1978 lampy zachodziły na boki, a najczęściej stosowanym kolorem był złoty metalik Fot:Vol
Volvo 262 C Wczesny wariant z płaskimi lampami. Od jesieni 1978 lampy zachodziły na boki, a najczęściej stosowanym kolorem był złoty metalik Fot:Volvo

Jednak nowe modele podkopały dobrą opinię o Volvo. Zawiniło głównie słabe zabezpieczenie antykorozyjne i powłoka lakiernicza. Na domiar złego niepokoje dręczące światową gospodarkę sprawiły, że koszty pracy w Szwecji znacznie wzrosły. Volvo stawało się coraz mniej konkurencyjne. Pięćdziesięciolecie firmy przypadające na rok 1977 było smutne, choć uświetniła je jubileuszowa seria srebrnych 244 DL z czarną tapicerką. Karoserię zdobiły rocznicowe plakietki, ale pokrywająca je emalia szybko odłaziła.

Równocześnie weszło na rynek 262 C, ekskluzywne coupé produkowane na bazie dwudrzwiowego Volvo 262 przez Bertone. Do 1981 r. powstały tylko 6622 sztuki. Nie jest to jednak najrzadszy wariant serii 200. Bertone zbudowało 335 sztuk wydłużonych limuzyn 264TE, a zakład w Kalmar – 280 egzemplarzy przedłużonych kombi 245 Transfer.

Wnętrze nie jest porywające, ale obszerne i wygodne.Ażurowe zagłówki polepszają widoczność Fot:Volvo
Wnętrze nie jest porywające, ale obszerne i wygodne.
Ażurowe zagłówki polepszają widoczność Fot:Volvo

Wśród zwykłych odmian łatwo się pogubić. Były trzy wersje nadwoziowe: 2- i 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Dostępne były z wyposażeniem: L, DL, GL, GLE, GLT, GT i Turbo.

Ogólna zasada była jedna: im bogatszy wariant, tym większe światła (lub więcej świateł) i strojniejszy wlot powietrza. Turbo wyróżniało się doładowanym silnikiem o mocy 155 KM i pięcioramiennymi obręczami ze stopów lekkich z oponami niskoprofilowymi. Szwedzi produkowali szereg odmian dopasowanych do wymagań poszczególnych krajów, a przez 19 lat systematycznie korygowali wygląd serii 200. Zmieniały się też silniki. W 1979 r. wyszły z użycia, przynajmniej w Europie, okrągłe reflektory, a krawędź klapy bagażnika obniżono o kilka centymetrów. W 1981 zaczerniono dużą część chromowanych listew, w tym ramki szyb. W 1984 zakończono produkcję modeli 2-drzwiowych, a w 1986 przód upodobnił się do takiego, jaki miało Volvo 740.

Niemal 1/3 wyprodukowanych aut serii 200 stanowiły kombi. Volvo uporało się z kłopotami jakościowymi i samochody zdobyły świetną reputację. We wczesnych egzemplarzach trzeba uważać na korozję. Ceny są różne. Niektóre 240 sprzedawane są jako auta używane, inne – już jako klasyki. Najtańsze można dostać za 2,5-3 tys. zł. Auta w bardzo dobrym stanie to 18-20 tys. zł.

VOLVO 140/160 Fot:Volvo
VOLVO 140/160 Fot:Volvo

Poprzednik - Volvo 140/160
Pojawiło się w 1966 r. Miało strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, bezpieczne zamki drzwi oraz dwuobwodowe hamulce tarczowe przy czterech kołach. W 1967 dołączył wariant kombi


VOLVO 850 Fot:Volvo
VOLVO 850 Fot:Volvo

Następca - Volvo 850
Poprzecznie ustawiony, 5-cylindrowy silnik napędzający przednie koła był prawdziwą rewolucją w Volvo tej klasy. Produkcja modelu 850 ruszyła w 1991 r. Wśród ciekawszych wersji była szybka T-5R oraz 850 AWD

VOLVO S60 Fot:Volvo
VOLVO S60 Fot:Volvo

Obecnie - Volvo S60
Współczesna generacja S60 jest nowoczesnym, wygodnym sedanem, o kształcie odległym od „cegły” jaką był 240. Jednak bezpieczeństwo wciąż jest najważniejsze. Samochód ma system automatycznie hamujący, gdy przed auto wtargnie pieszy

Bezpieczeństwo
Volvo zawsze było solidne. Musiało wytrzymać w surowym klimacie Północy. Później Szwedzi zwrócili uwagę na bezpieczeństwo. Volvo Amazon z 1956 r. miało deskę rozdzielczą z miękkimi krawędziami. W 1959 weszły do standardu trzypunktowe pasy. Jednak dopiero przy serii 200 bezpieczeństwo stało się priorytetem. W 1976 r. amerykańska agencja bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA zakupiła kilka Volvo 240, aby według nich wyznaczyć standardy testowania i bezpieczeństwa dla aut w USA. Wkrótce Volvo zyskało reputację „najbezpieczniejszego samochodu świata”.

Fot:Volvo
Fot:Volvo

Volvo 245, kombi
Jest legendą samo w sobie. Potężna sylwetka daje poczucie bezpieczeństwa. W amerykańskich filmach z lat 80. Volvo kombi jest zwykle autem intelektualistów chodzących własnymi ścieżkami.  W końcowych latach produkcji fabrykę opuszczało więcej kombi niż sedanów. Wiele tych samochodów wciąż jest używanych do pracy. Inne, często będące w tym samym wieku mają już status zabytku – wystarczy, że są w bardzo dobrym stanie.  Kombi Volvo były bardzo pojemne i trzeba uważać kupując egzemplarz z drugiej ręki. Jeśli był regularnie przeładowywany, remont może okazać się kosztowny. Auta z silnikami diesla są trwałe i ekonomiczne. Z kolei dla kolekcjonera bardzo ciekawe może być 240 Turbo.

Wybrane dane techniczne:

Model

264 GL

240 Turbo

240 Diesel

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

kombi/5

Liczba miejsc

5

 

 

Wymiary i masy

 

 

 

Długość x szerokość x wysokość (mm)

4897 x 1707 x 1435

4897 x 1707 x 1435

4790 x 1710 x 1460

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1420/1350

1430/1360

1430/1360

Rozstaw osi (mm)

2640

2640

2640

Masa własna (kg)

1395

1340

1400

Pojemność bagażnika (l)

615

615

1200

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

 

 

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

olej napędowy

Liczba cylindrów

V6

4

6

Pojemność silnika (cm3)

2664

2127

2383

Napędzana oś

tylna

 

 

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

ręczna/4

ręczna/5

ręczna/5

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

148/5700

155/5500

79/4700

Moment obr. (Nm) przy obr./min

218/3000

245/3750

140/2400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,5

8,9

17,1

Prędkość maks. (km/h)

185

190

155

Średnie spalanie (l/100 km)

13

13

7,8

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty