Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36071 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Volvo 850, czyli ćwierć wieku ikony ze Szwecji

Data publikacji: Autor: (ip)

Volvo 850 

Volvo 850 to samochód, który pokazał nowe oblicze Volvo. Samochód powstał w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty Volvo i sięgnięcie motoryzacyjnych gwiazd. To właśnie tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła ogromne sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.

Fot. Volvo Volvo 850 to samochód, który pokazał nowe oblicze Volvo. Samochód powstał w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty Volvo i sięgnięcie motoryzacyjnych gwiazd. To właśnie tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła ogromne sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.

Volvo 850 GLT miało swoją światową premierę 11 czerwca 1991 roku podczas Globe Arena w Sztokholmie. W zaprojektowanie modelu szwedzki koncern zainwestował najwięcej środków w historii marki. Pojawiło się w nim wiele innowacyjnych jak na owe czasy rozwiązań – przedni napęd, pięciocylindrowy silnik i bardzo bogata paleta wyposażenia dodatkowego. Volvo 850 było autem innowacyjnym. Miało kilka rozwiązań, które dumnie prezentowano jako pierwsze na świecie. Po raz pierwszy zastosowano w nim pięciocylindrowy rzędowy silnik umieszczony poprzecznie, trójkątne wahacze tylnej osi własnej konstrukcji, system ochrony odcinka szyjnego kierowcy i pasażerów, mechanizm ochrony przed skutkami bocznych kolizji SIPS i samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa.

Volvo 850 

Volvo 850 to samochód, który pokazał nowe oblicze Volvo. Samochód powstał w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty Volvo i sięgnięcie motoryzacyjnych gwiazd. To właśnie tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła ogromne sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.

Fot. Volvo Choć stylistyka auta przypominała serię 700, 850 było całkowicie nowym samochodem. Prace badawcze nad modelem rozpoczęły się w 1978 roku. Podczas spotkania inżynierów zapadła decyzja, że podczas projektu mają oni pełną dowolność i mogą wykazać się pełną kreatywnością – mogą sięgnąć motoryzacyjnych gwiazd. Dlatego też projekt ochrzczono nazwą – Galaxy. Projekt Galaxy zaowocował dwoma modelami, w dwóch seriach – jeden szwedzki i jeden duński. Technologia dla dwóch modeli została opracowana wspólnie następnie  zespoły projektowe podzielono. Duński oddział Volvo Car B.V., zajął się rozwojem projektu, który potem stał się serią 400, a Szwedzi skupili się na rozwoju serii 850.

Pierwszym zaprezentowanym autem było 850 GLT wyposażonym w wolnossący dwudziestozaworowy silnik generujący 170 koni mechanicznych. Podczas prac rozwojowych Volvo przykładało bardzo dużą wagę do tego, aby 850 GLT był autem, które daje dużą frajdę z jazdy z zachowaniem odpowiedniego poziomu komfortu. Kolejną ważną wersją 850 była zaprezentowana w lutym 1993 roku wersja kombi. Charakterystycznym elementem stylistycznym dla Volvo, był pionowo zakończony tył, z nowo zaprojektowanymi dużymi tylnymi światłami, całkowicie wypełniającymi słupek D. Podczas prac projektowych, szef designu Jan Wilsgaard, miał duży model auta, w którym duże nowe światła, można było zastąpić tradycyjnymi, tak, aby porównać efekt i wygląd. Wersja kombi zdobyła wiele nagród i wyróżnień: Japońską nagrodę „1994 Good Design Grand Prize” czy włoską „Most beautiful estate”.

Volvo 850 

Volvo 850 to samochód, który pokazał nowe oblicze Volvo. Samochód powstał w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty Volvo i sięgnięcie motoryzacyjnych gwiazd. To właśnie tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła ogromne sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.

Fot. Volvo Seria 850 była dostępna w wielu opcjach z różnymi jednostkami napędowymi. Model, który cieszył się największym zainteresowaniem został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1994 roku. Wersja T5R w charakterystycznym żółtym kolorze, nie dała się pomylić z żadnym innym samochodem. Specjalna wersja została wyprodukowana limitowej serii: 2500 egzemplarzy. Turbodoładowany silnik z intercoolerem generował moc 240 koni mechanicznych i moment obrotowy 330 Nm. Samochód był wyposażony w pakiet stylizacyjny, specjalny układ wydechowy i 17” obręcze kół Titan. Wszystkie egzemplarze sprzedały się w ciągu kilku tygodni. Volvo zadecydowało o wyprodukowaniu takiej samej ilości pojazdów w kolorze czarnym, a następnie 2500 aut w kolorze Dark Green.

1994 rok był również wyjątkowy z innego powodu – Volvo powróciło na arenę wyścigową i to w bardzo niekonwencjonalny sposób. Dwa auta wyścigowe stojąc na starcie inaugurującej sezon BTCC w Thruxton wywołały ogromne zdziwienie widzów – były w wersji kombi! Nigdy dotąd nie oglądano aut o takim nadwoziu w prestiżowej w europejskiej serii wyścigowej BTCC (British Touring Car Championship). Sportowe kombi na wyścigowym padoku wywołały ogromne zaskoczenie i zainteresowanie kibiców jak i mediów. Volvo nawiązało współpracę z Tom Walkinshaw Racing, który obsługiwał dwa auta wyścigowe. Za kierownicą jednego zasiadł Szwed Rickard Rydell, drugim kierował duński kierowca Jan Lammers. W 1995 roku regulamin nie zezwalał już na używanie wersji kombi w wyścigach i została ona zastąpiona wersją sedan. W 1995 roku Rickard Rydell zajął trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców.

Volvo 850 

Volvo 850 to samochód, który pokazał nowe oblicze Volvo. Samochód powstał w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty Volvo i sięgnięcie motoryzacyjnych gwiazd. To właśnie tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła ogromne sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.

Fot. Volvo Od samego początku prasa nazywała Volvo 850 najbezpieczniejszym samochodem świata. W 1995 roku Volvo zaprezentowało kolejną nowość w dziedzinie bezpieczeństwa. 850 jako pierwszy samochód na świecie został wyposażony w boczne poduszki powietrzne.

Volvo 850 AWD – pierwszy model w historii marki z napędem na cztery koła został zaprezentowany w 1996 roku. Volvo 850 AWD było wyposażone w sprzęgło wiskotyczne odpowiedzialne za dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jeśli występowała różnica w prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi, elektroniczny system TRACS kierował część momentu obrotowego do napędu tylnych kół. Odmiana 850 AWD otrzymała nowy turbodoładowany silnik o mocy 193 KM. To właśnie model 850 utorował drogę późniejszym modelom z serii XC.

1996 rok, był ostatnim rokiem produkcji Volvo 850. Kiedy model przeszedł gruntowny lifting nazewnictwo gamy modelowej szwedzkiego producenta uległo zmianie. Limuzynę nazwano S70, a kombi – V70. W sumie zbudowano 1 360 522 auta w różnych wersjach i odmianach nadwozia. Dla marki Volvo, która wytwarzała wówczas około 400 000 aut rocznie, był to ogromny sukces.

Volvo 850 

Volvo 850 to samochód, który pokazał nowe oblicze Volvo. Samochód powstał w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty Volvo i sięgnięcie motoryzacyjnych gwiazd. To właśnie tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła ogromne sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.

Fot. Volvo

Volvo 850

Volvo 850 to samochód, który pokazał nowe oblicze Volvo. Samochód powstał w ramach programu Galaxy, który zakładał całkowitą modernizację całej oferty Volvo i sięgnięcie motoryzacyjnych gwiazd. To właśnie tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. Seria 850 odnosiła ogromne sukcesy na torach wyścigowych, również w wersji kombi, była również pierwszym modelem z napędem na cztery koła.

Fot. Volvo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volvo 850 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Volvo 850 Cena

Części dla marki Volvo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

899 zł