Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39058 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Volvo modernizuje hybrydy. Powiększone akumulatory i jeszcze lepsze osiągi

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Volvo Volvo Cars było jednym z pionierów hybryd ładowanych z gniazdka. Dziś modele PHEV mają ponad 44% udział w sprzedaży europejskiej marki. Teraz firma dokonała głębokiej modernizacji technologicznej tych aut

Hybrydy Volvo. Kluczowe zmiany w większości modeli

Nowa zmiana dotyczy wszystkich hybryd ładowanych z gniazdka bazujących na platformie SPA. Są to Volvo S60, S90, V60, V90, XC60 i XC90 – zarówno w odmianach T6 Recharge jak i T8 Recharge. Te samochody otrzymały akumulatory trakcyjne o większej pojemności nominalnej (wzrost z 11,1 na 18,8 kWh). Tym samym wzrosła im pojemność użyteczna – z 9,1 na 14,9 kWh. Naturalnym następstwem tej zmiany jest zwiększony dystans, jaki modele PHEV marki Volvo są w stanie pokonać wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Zasięg w trybie jazdy na prądzie wynosi teraz od 68 do 91 km (WLTP). Tylną oś napędza silnik elektryczny, którego moc podniesiono o 65% – z 87 na 145 KM. Wzrosła też wartość osiąganego przez niego momentu obrotowego z 240 na 309 Nm. W układzie napędowym pojawił się zintegrowany generator rozruchowy o mocy 40 kW, który pozwolił wyeliminować mechaniczną sprężarkę z silnika spalinowego. Ten generator sprawia, że samochód sprawnie rusza, a płynność działania układu napędowego oraz przełączanie się napędu z elektrycznego na spalinowy następuje niemal niezauważalnie.

Hybrydy Volvo. Więcej nowości

W modelach PHEV marki Volvo poprawiono także pracę układu AWD, oraz zwiększono dopuszczalną masę ciągniętej przyczepy o 100 kg. Silnik elektryczny może teraz samodzielnie napędzać pojazd aż do 140 km/h (wcześniej do 120 – 125 km/h). Znacząco poprawiono dynamikę jazdy hybryd z gamy Recharge podczas jazdy na samym silniku elektrycznym. Mocniejszy silnik elektryczny potrafi też skuteczniej wyhamować pojazd podczas funkcji odzyskiwania energii. Do modeli XC60, S90 i V90 dodano też funkcję One Pedal Drive. Po wybraniu tego trybu, wystarczy puścić pedał gazu, by samochód całkowicie się zatrzymał. Nagrzewnica paliwowa została zastąpiona klimatyzacją wysokonapięciową (HVCH 5 kW). Teraz podczas jazdy na prądzie hybryda w ogóle nie zużywa paliwa i nawet z zamkniętym garażu podczas ładowania można ogrzać kabinę, zostawiając sobie więcej energii do jazdy na prądzie. Silniki spalinowe mają moc 253 KM (350 Nm) w odmianie T6 i 310 KM (400 Nm) w odmianie T8.

Zobacz także: Ford Mustang Mach-E GT w naszym teście 

Hybrydy Volvo. Większy zasięg, lepsze przyspieszenie

Poprzednia generacja modelu V60 T8 w trybie Pure (wyłącznie na prądzie) przyspieszała od 0 do 80 km/h w około 13-14 sekund. Dzięki zastosowaniu mocniejszego silnika elektrycznego ten czas skrócono do 8,5 sekundy. Samochody zyskały na dynamice, gdy silnik elektryczny i spalinowy pracują razem. To szczególnie widać w przypadku modeli XC60 i XC90. Oto dane przyspieszenia od 0 do 100 km/h oraz ich zasięg na prądzie w podziale na modele. W nawiasach podane są wartości dla tych samych modeli sprzed modernizacji:

  • Volvo XC90 T8 Recharge – 310 + 145 KM:  5,4 s (5,8 s)
  • Volvo XC60 T8 Recharge – 310 + 145 KM:  4,9 s (5,5 s)
  • Volvo XC60 T6 Recharge – 253 + 145 KM:  5,7 s (5,9 s)
  • Volvo V90 T8 Recharge – 310 + 145 KM:  4,8 s (5,2 s)
  • Volvo V90 T6 Recharge – 253 + 145 KM:  5,5 s (5,5 s)
  • Volvo S90 T8 Recharge – 310 + 145 KM:  4,6 s (5,1 s)
  • Volvo V60 T8 Recharge – 310 + 145 KM:  4,6 s (4,9 s)
  • Volvo V60 T6 Recharge – 253 + 145 KM:  5,4 s (5,4 s)
  • Volvo S60 T8 Recharge – 310 + 145 KM:  4,6 s (4,6 s)
  • Volvo S60 T6 Recharge – 253 + 145 KM:  5,3 s (5,3 s)

Zasięg w trybie Pure, gdy pojazd korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego w przypadku modelu S60 T6 i T8 wzrósł z 56 do 91 km, w modelach V60 T6 i T8 – z 55 do 88 km. W S90 – z 60 do 90 km, w V90 – z 58 do 87 km. W modelach SUV te wartości wzrosły z 53 do 79 km dla modelu XC60 i z 50 do 68 km w przypadku modelu XC90. Emisje CO2 na 1 km mieszczą się w zakresie od 18 do 20 g dla modeli S60, V60, S90 i V90. Model XC60 legitymuje się wartością 24g CO2/km, a model XC90 – 29 CO2/km.

Hybrydy Volvo. Cennik 2022

Poniżej podajemy ceny kilku najpopularniejszych modeli hybrydowych gamy Volvo Recharge:

  • V60 T6 Recharge – od 231 900 zł
  • XC60 T6 Recharge – od 249 900 zł
  • S90 T8 Recharge – od 299 900 zł
  • XC90 T8 Recharge – od 353 900 zł

Zobacz także: Ford Mustang Mach-E. Prezentacja modelu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Nobody (gość)

    A V max ograniczony do 180km/h :) mamy tyle mocy ze spod świateł objedziemy wszystkich ale na autostradzie wyprzedzi nas fabia

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volvo zdjęcia

Volvo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volvo opinie

Oceń swoje auto

Volvo Cena