Szwedzka marka jest ekspertem w produkcji uterenowionych kombi. Volvo V70 XC Cross Country pojawiło się na rynku w 1997 r. i wyprzedziło rywali z innych marek. Jego dwie kolejne generacje trafiły do salonów pod oznaczeniami V70 XC i XC70. Po blisko 20 latach Volvo zdecydowało się na częściowy powrót do korzeni. Najnowszą odsłonę kombi na każdą drogę nazwano V90 Cross Country.
Model rzuca rękawicę uterenowionym rywalom segmentu Premium - Audi A6 Allroad quattro oraz Mercedesowi Klasy E All-Terrain. Volvo dobrze przygotowało się do rywalizacji. V90 ma świetnie wykończone wnętrze (m.in. naturalnym drewnem, metalem i skórą), bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu (nie trzeba dopłacać m.in. automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat z funkcją utrzymywania zadanej odległości od poprzedzającego pojazdu i system półautonomicznej jazdy z prędkościami do 130 km/h).
O terenowym charakterze wersji Cross Country nie pozwalają zapomnieć nakładki z tworzywa sztucznego na błotniki, progi i dolne części zderzaków. To nie tylko akcent stylistyczny. Przydadzą się, gdy kierowca postanowi zjechać z utartych szlaków – ochronią karoserię przed zarysowaniem np. przez wysoką trawę. V90 CC doskonale się do tego nadaje. Parametrami terenowymi zawstydza wiele SUV-ów. Dość powiedzieć, że prześwit wynosi 210 mm. W połączeniu z napędem na cztery koła oraz zaawansowanym systemem kontroli trakcji pozwalają na sprawą jazdę niemal po każdym podłożu.
Przyjęte założenia wpisują się w rodowód Volvo – marki pochodzącej z kraju, którego 77 proc. powierzchni zajmują lasy i jeziora i który ma najsurowsze zimy na świecie. Nieprzypadkowo w Skandynawii popularnością cieszą się modele mogące stawić czoła trudnym warunkom pogodowym i drogowym. Przed wprowadzeniem do produkcji najnowsze Cross Country przeszło serię ciężkich testów. Obejmowały one m.in. zimowe jazdy za kołem podbiegunowym (podczas mrozów sięgających -40 stopni Celsjusza), a także próby na pustyni w Arizonie (w trakcie ekstremalnych upałów).
Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępne są też D5 (235 KM) oraz benzynowe T5 (254 KM) i T6 (320 KM). Wszystkie otrzymują w standardzie napęd na cztery koła. Dla bazowej odmiany D4 przewidziano 6-biegową, manualną skrzynię. Za dopłatą Volvo proponuje 8-stopniowy automat Geartronic, seryjny dla wszystkich wariantów z mocniejszymi silnikami.
Nowy model wraz z wcześniej prowadzoną ofensywą produktową z pewnością przyczynią się do umocnienia pozycji Volvo na polskim rynku. Auta szwedzkiej marki cieszą się coraz większym wzięciem. W 2016 roku zarejestrowano w Polsce 7741 nowych samochodów. To kolejny rekord Volvo Car Poland, które od 2007 roku podwoiło sprzedaż. Najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży miał miejsce w ciągu ostatnich trzech lat osiągając poziom 57%.
Okazuje się, że wzięciem nie cieszą się tylko nowości - zmodernizowane V40, nowe S90 i V90 czy flagowe XC90. Produkowane od 2008 r. Volvo XC60 siódmy rok z rzędu było najpopularniejszym modele segmentu premium w naszym kraju. Najczęściej po latach zainteresowanie poszczególnymi modelami spada. Fenomen Volvo XC60 przeczy tej zasadzie..
W 2016 r. Volvo Car Poland sprzedało 3202 sztuki XC60. Na drugim miejscu znalazło się XC90 (1063 rejestracje). Tuż za nim - V40 (1011 rejestracji) i V40 Cross Country (578 rejestracji). Model V60 zyskał uznanie 512 nabywców, a XC70 – 318.
W Polsce dynamika wzrostu była dwukrotnie większa od globalnej, osiągając poziom 13,5 %. Nasz kraj awansował do pierwszej dziesiątki największych europejskich rynków dla Volvo Cars. Jest to zasługa dynamiki wzrostu sprzedaży, szczególnie widocznej w ciągu ostatnich trzech lat.
– Volvo osiąga w Polsce założone cele, ale to jest dopiero początek. Mimo że wzrasta średnia cena naszych aut, cały czas zwiększamy naszą sprzedaż. W tym roku do oferty dołączy model V90 Cross Country, nowy model XC60 oraz mały SUV – XC40. Marka pozostaje wierna wszystkim swoim wartościom i zaletom, ale przy tym jest bardzo świeża i tak luksusowa, jak nigdy dotąd. Jestem pewien, że 2017 rok zakończymy kolejnym sukcesem i wzrostem – zapewnia Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland.
Volvo V90 Cross Country i wybrani konkurenci - dane techniczne, osiągi oraz ceny
Marka/model | Volvo V90 Cross Country D4 AWD | Audi A6 Allroad quattro 3.0 TDI | Mercedes Klasy E All-Terrain E220d 4Matic | |||
Cena (zł) | 230 100 | 279 900 | 251 100 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4939/1879 /1543 | 4938/1898/1534 | 4947/1861/1497 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1652 /1643 | 1631/1596 | 1600/1609 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2941 | 2905 | 2939 | |||
Masa własna (kg) | 1845 | 1890 | 1845 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 560 | 565 | 640 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 73 | 50 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1969 | 2967 | 1950 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 6 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | automatyczna/7 | automatyczna/9 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 190 przy 4250 | 218 przy 3250-5000 | 194 przy 3800 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 400 przy 1750-2500 | 500 przy 1250-3000 | 400 przy 1600-2800 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 | 7,1 | 8,0 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 231 | 232 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 5,7 | 5,2 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 138 | 149 | 137 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?