Volvo S60 2,5 T AWD Optima
Data publikacji: Autor: Jacek Dobkowski

W układzie przeniesienia napędu Volvo S60 AWD znajduje się wielotarczowe,
mokre sprzęgło szwedzkiej firmy Haldex. Zawsze są napędzane przednie koła, ale tak naprawdę rozdział mocy między osiami następuje automatycznie. Chodzi o to, żeby w każdej chwili zapewnić możliwie najlepszą przyczepność.
Poprzez olej
Jeżeli przednie koła zaczynają buksować, włącza się pompa hydrauliczna. Olej trafia do wielotarczowego sprzęgła, powoduje jego zadziałanie i włączenie napędu tylnych kół. Gdy sytuacja wróci do normy, napęd tyłu jest wyłączany.
CZYTAJ TAKŻE
Volvo S60 2.0 D3 Kinetic
Szwedzka stal, czyli Volvo S60
Inteligentny
Ponieważ wszystko jest sterowane elektronicznie, układ "rozpoznaje", w jakich warunkach znajduje się samochód i do czego zmierza kierowca. W trakcie parkowania, czy na zakrętach "wie", że różnica prędkości między kołami nie wymaga jego aktywności. Dzięki temu konstruktorzy Volvo uniknęli bezwładności działania układu, jaką można spotkać w rozwiązaniach niektórych innych marek.
Przydatny
Układ AWD jest połączony z nowoczesną, dwuprzewodową instalacją elektryczną samochodu typu multiplex (w Peugeotach i Citroenach MII). Komunikuje się z innymi układami samochodu, na przykład z kontrolą trakcji TRACS, czy z opcjonalną kontrolą stabilności DSTC.
W praktyce to rzeczywiście działa. Kierowca nie musi obsługiwać żadnych dźwigni, czy pokręteł. Ma po prostu jechać, a Haldex i elektronika zadbają o przyczepność kół.
Zalety i wady
Nadwozie
+ efektowna, opływowa linia, prawie coupe
+ system WHIPS w przednich fotelach chroniący kręgosłupy w razie tylnego zderzenia
+ wygodne miejsce kierowcy: ukształtowanie fotela i dwa podłokietniki
+ środkowy zagłówek z tyłu nie ogranicza widoczności kierowcy
+ nawiewy na środkowych słupkach dla pasażerów z tyłu
+ nic w środku nie trzeszczy - to się nazywa jakość
+ sympatyczny rysunek ludzika przy sterowaniu kierunkiem nawiewu
+ składane oparcie fotela pasażera z przodu
+ wieszak na marynarkę z boku zagłówka pasażera z przodu
+ pomysłowe kieszenie z przodu siedzisk foteli
+ miękkie wykładziny również w okolicy kolan kierowcy
+ łatwe odblokowywanie oparcia kanapy od strony bagażnika
- utrudnione wsiadanie do tyłu
- nierówna podłoga przy fotelu kierowcy, co przeszkadza po zdjęciu prawej nogi z pedału gazu
Zachowanie na drodze
+ napęd na cztery koła nie absorbujący uwagi kierowcy
+ cicha praca zawieszenia
+ komfort, ale bez utraty przyjemności prowadzenia
+ tylko bardzo roztargnieni ruszą na ręcznym, jego dźwignia wystaje przy prawym udzie kierowcy
- dokładne cofanie wymaga wprawy
- przy ostrej jeździe mogą przeszkadzać dość głębokie przechyły nadwozia
Podsumowanie
Jedno z najciekawszych aut osobowych na polskim rynku w przedziale 150-200 tysięcy złotych. Jest wygląd, jest komfort, bezpieczeństwo, także prestiż.
więcej zdjęć Volvo S60 w naszej galerii