Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39044 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volvo S80 – pierwsza jazda

Data publikacji: Autor: Tomasz Rewerelli

Nowy Volvo S80 będzie dostępny u nas w środku wakacji. Ceny – od 169 tys. zł. Volvo S80 debiutowało dwa miesiące temu na salonie genewskim. Teraz mieliśmy okazję po raz pierwszy usiąść za jego kierownicą.

Volvo S80 to najbardziej prestiżowy model szwedzkiego producenta. Ta limuzyna została zaprojektowana zupełnie od nowa. To widać, słychać i czuć.

  

Widać dlatego, że auto ma nową, jeszcze bardziej smukłą sylwetkę. Słychać, aNowy Volvo S80 będzie dostępny u nas w środku wakacji. Ceny – od 169 tys. zł. w zasadzie nie słychać, bo nowy rzędowy silnik 3,2 l jest niemal bezgłośny i wreszcie czuć dlatego, że widlasta 8-cylindrowa jednostka wciska w fotel niczym startujący odrzutowiec.

Volvo S80, odkąd pojawiło się na drogach osiem lat temu, zyskało wiernych sympatyków.

 

Styl Volvo

 

Volvo o zupełnie odmienionej stylistyce spodobało się prezesom i menedżerom wysokiego szczebla, którzy chętniej pokazywali się w Volvo niż w innych autach. Szwedzcy projektanci porzucili kanciaste kształty dla smukłych linii i masywnych krągłości. Dzisiejsze S80 kontynuuje ten trend i jest jeszcze smuklejsze od poprzednika. Przód samochodu zdaje się opadać niżej i ma bardziej opływowy kształt. Reflektory zachodzą głębiej na przednie błotniki. Tył samochodu sprawia jeszcze bardziej masywne wrażenie niż u poprzednika. Auto nie jest dłuższe, ale za to o kilkanaście milimetrów szersze i wyższe.

CZYTAJ TAKŻE

Odnowione Volvo S80

Volvo S80 - wrażenia z jazdy

S80 to techniczny majstersztyk – nowe silniki, zawieszenie, nowe systemy podnoszące bezpieczeństwo.   

Wnętrze rozpieszcza pasażerów i kierowcę. Skórzana tapicerka ze specjalnie preparowanej miękkiej skóry, system audio wykorzystujący doświadczenie takich firm jak Alpine, Bang & Olufsen i Dynaudio. Miejsca z tyłu bardzo dużo – VIPy podróżujący na tylnej kanapie nie będą mogli narzekać. Stylistyka wnętrza opiera się na najlepszych szwedzkich założeniach designerskich – prostota i jednocześnie wyrafinowany styl. Łagodne krzywe, żadnych kantów, skórzane wykończenia i aluminiowe lub drewniane elementy, na kokpicie i drzwiach.

 

Silniki

 

Volvo nareszcie ma swój własny potężny silnik V8. Trzeba przyznać, że moc płynąca z 4,4 litrowego motoru jest imponująca - 315 KM i 440 Nm momentu obrotowego sprawiają, że S80 przecina powietrze jak odrzutowiec, spalając jednak przy tym podobne co samolot ilości paliwa. Sam start nie jest jednak oszałamiający, ponieważ automatyczna skrzynia biegów zastanawia się dobrą chwilę zanim zdecyduje się zredukować bieg na niższy i wystrzelić samochód do przodu. Potem jednak następuje niekończące się przyspieszenie, do setki w 6,5 s. i dalej, aż do prędkości 250 km/h, kiedy komputer zaczyna panować nad szaleństwem kierowcy i zmniejsza dopływ paliwa. Kierowca z lubością może się wsłuchiwać w basowy pomruk V-8. Dla tych, którzy cenią sobie ciszę Volvo stworzyło rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,2 l – tego typu jednostki uznawane są za najdoskonalsze. Po uruchomieniu, samochód z nowym silnikiem 3,2 l jest praktycznie bezgłośny, daje o sobie znać dopiero w trakcie dynamicznej jazdy. Moc rzędowej szóstki sięga 238 KM, a dzięki zmiennym fazom rozrządu umożliwia dość ekonomiczną jazdę. W gamie silnikowej są też znane z innych modeli silniki 2,4 D, D5, 2,5 T.

 

Zawieszenie

 

Słabością, którą wytykano pierwszej wersji S80, było zbyt miękkie, zbyt komfortowe zawieszenie, które sprawiało, że samochód mógł wymknąć się spod kontroli. Volvo wyciągnęło wnioski – teraz kierowca decyduje, czy zawieszenie i układ kierowniczy mają pracować w trybie comfort, sport czy advanced. Auto, jak na sporą limuzynę prowadzi się bardzo poprawnie – różnice pomiędzy poszczególnymi trybami są wyraźnie wyczuwalne, szczególnie w trakcie wykonywania gwałtownych manewrów.

Wnętrze pojazdu   

Koncern dołączył do grona firm, których auta uruchamia się przyciskiem START/STOP. Właściciel nowego Volvo nie będzie otwierał samochodu kluczykiem – do tego służy wielofunkcyjny personal car communicator, czyli radiowy pilot pozwalający otwierać, uruchamiać samochód, a nawet sprawdzać, czy nie czai się w nim złodziej, napastnik. S80 wyposażone jest w czujnik bicia serca osoby ukrywającej się w aucie.

 

W limuzynie zamontowano także inne zaawansowane systemy. ACC – adaptive cruise control, zaawansowany tempomat utrzymujący dystans od poprzedzającego pojazdu, pozwala podróżować bardzo komfortowo. Na szwedzkich drogach, gdzie jeździ się niezwykle płynnie, kierowcy pozostawało jedynie włączać kierunkowskazy i kręcić kierownicą. Samochód zwalnia i przyspiesza sam. W razie zagrożenia kolizją, którą wykrywa radar montowany pod maską, system collision warning and brake support ostrzega kierowcę dźwiękiem i sygnałem świetlnym, a także przygotowuje system hamulcowy do gwałtownego hamowania, oszczędzając tym samym cenne metry w trakcie hamowania. BLIS – system eliminacji martwego punktu lusterek, czyli w istocie kolejne kamery w lusterkach, zapobiegają zajechaniu drogi samochodu zbliżającemu się z tyłu na pasie obok. Wydaje się, że Volvo S80 nie da się spowodować wypadku. Jeśli już do niego dojdzie, konstrukcja nadwozia i gąszcz poduszek powietrznych mają uchronić pasażerów przed obrażeniami.

 

Nowe Volvo S80 trafi do polskich salonów w środku wakacji. Ceny zaczynają się od 169 000 zł za wersję 2,5 T, a kończąc na 270 900 zł za najbogatszą wersję 4,4 V8.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy

diesel

Diesel

Pojemność skokowa (cm3)

2521

3192

4414

2400

2400

Moc (KM)

200

238

315

163

185

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,7

8,0

6,5

9,5

8,5

Prędkość maksymalna (km/h)

235

240

250

210

235

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

 

9,8

11,9

   

Długość x szerokość x wysokość (cm)

485 x 186 x 149

Pojemność bagażnika (l)

480



więcej zdjęć Volvo S80 w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jerzy (gość)

    KOSMICZNE MARZENIE !

  • VOLVO jest THE BEST (gość)

    j.w.

  • Marcin (gość)

    Cudo

  • Ja (gość)

    "Słabością, którą wytykano pierwszej wersji S80, było zbyt miękkie, zbyt komfortowe zawieszenie, które sprawiało, że samochód mógł wymknąć się spod kontroli." Co ty wiesz o komfortowym zawieszeniu? Jeździłeś kiedyś Citroenem z hydropneumatycznym zawieszeniem (XM,C5 lub inne)? To nie gadaj bzdur, że pojazd może się wymknąć spod kontroli jak ma komfortowe zawieszenie, dzięki któremu kierowca na naszych dziurach nie wybija sobie żębów.

  • S4jm0n (gość)

    gratuluję wiedzy z zakresu fizyki pojazdów panu "Ja". Najlepsze właściwości jezdne uzyskuje się przy jak najtwardszym zawieszeniu - przejedź się jeśli będzie miał okazję jakimkolwiek autem o zacięciu sportowym lub nawet sportowym - twarda zawiecha to podstawa. Niestety na ulicach miast warunki nie są takie jak na torze i konstruktorzy muszą iść na pewien kompromis komfortu z dobrymi właściwościami jezdnym. Kosztem komfortu obniżamy drugie i na odwrót. Pomyśl nad tym zamiast wypisywać takie bzdury. pozdro

  • Były fordowiec (gość)

    Ford umie robić zawieszenia więc Mondeo i ze znaczkiem Volvo będzie jeździło poprawnie ;) A hydro Citroena to całkiem inna bajka elementy sprężyste super, ale przydałoby się bardziej zaawansowane prowadzenie kół, a nie zwykła belka skrętna.

  • Adam (gość)

    Popieram "S4jm0n", obywatel "ja" nie rozumie co jest napisane w tekscie. Z tym wymykaniem sie z pod kontroli, to chodzi o to, ze przy miekkim zawieszeniu, gdy gwaltownie skrecimy to samochod reaguje niezbyt szybko na ruchy kierownicy, przechyla sie, i to sprawia, ze kierujacy czuje sie dosc niepewnie - ze ma mniejsza kontrole i "czucie" auta niz gdyby mial sztywno zestrojone zawieszenie. Przy twardym zawieszeniu wszystko dzieje sie zdecydowanie szybciej - tak jakgdyby nadwozie jechało równo z podwoziem, bez opuźnień, i mozna szybciej wykonywac manewry np. zmianę pasa. Kwestia wybijania zębów na polskich dziurach to juz inna bajka.

  • HB (gość)

    "Mondeo ze znaczkiem volvo" - nie popadajmy w skrajności. Btw moim zdaniem najlepszy wyjściem na polskie drogi jest wielowachaczowe zawieszenie właśnie Forda. Nowe volvo s80 to samochód z klasą.

  • Ech... (gość)

    Każde auto o ambicjach sportowych musi być twarde. Czym bardziej sportowe tym bardziej twarde.Dalsza dyskusja bez sensu. Oczywiście twardość to tylko jeden z e składników. Podstawa to konstrukcja zawieszenia. Wg mnie najlepszym zawieszeniem na świecie jest zawieszenie ABC Mercedesa=mowa o autach użytkowych. Po tym zawieszeniu już nic nie pasuje i nic tak się drogi nie trzyma. Są lepsze pod względem trakcji ale tylko w autach wyczynowych i duuuuuużo twardsze.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volvo S80 zdjęcia

Volvo S80 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volvo S80 opinie

Oceń swoje auto

Volvo S80 Cena